Viking t100

Självklart har inte alla varit lika illa hela tiden och historien är ju också ett område för att påverka politik. Var på tal om detta på Armenian Genocide Museum i Yerevan härom året och fy fan för vad som skedde i Osmanska riket. Även om vissa så klart hade det bra.

Vill man spela krigande äventyrare i expansiva riken (historiskt korrekt) innebär det nog rätt konsekvent våld, sexuellt våld, rasism etc. Det är en del av (maskulin) krigarkultur. Då och nu.

Självklart har inte alla varit lika illa hela tiden och historien är ju också ett område för att påverka politik. Var på tal om detta på Armenian Genocide Museum i Yerevan härom året och fy fan för vad som skedde i Osmanska riket. Även om vissa så klart hade det bra.

Ditt inlägg, och mitt svar, gällde specifikt slaveri.

Men i allmänhet stämmer det att det försigått vidrigheter i de flesta samhällen och epoker. Viktigt att vara medveten om, men inte ett hinder från att spela. Som jag skrivit från början :)

Det blev väldigt mycket fokus på slaveri här, så jag kan väl lika gärna slänga in en mild brandfackla rörande ämnet också. Hade man osis och brist på starka/inflytelserika polare så kunde väl vem som helst, så att säga, drabbas av en släng av träldom - så det kan ju finnas en poäng i att framhäva hur pissigt det vore och att således ha det hotet hängandes över äventyrarna också.
Var inte det en career man kunde råka ut för i BoL, för övrigt, om man ska dra en parallell?

Ditt inlägg, och mitt svar, gällde specifikt slaveri.

Men i allmänhet stämmer det att det försigått vidrigheter i de flesta samhällen och epoker. Viktigt att vara medveten om, men inte ett hinder från att spela. Som jag skrivit från början :)
En del av de vidrigheterna som skedde i Osmanska riket var just slaveri (väldigt många barn tex som togs). Men absolut. Håller med dig om att det finns grader i helvetet. Min take är nog att om man vill spela historiskt kommer vidrigheten på köpet, var man än placerar sin krigande äventyrare. Jag vände mig mot att just vikingar skulle vara onda.

Back