Vi spelar Polytopia!

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,392
Vad? Jag, sist? Se dig omkring, medborgare. Den eviga staden Pilusip står fortfarande. De väldiga Periklutzka murarna likaså. Vad skulle jag, den upphöjde Periklutzios Palaiologos ha att frukta av osnutna alver och barbarer? Sant, våra expeditioner har haft blandade framgångar, men vad har ett par inkompetenta och sedemera korsfästa generalers misstag att göra med Urbs Pilusips glans och ära! Allt utanför murarna är bara barbaricum. Här, ta en druva!
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Piasjiian Moon

1v1 mirror Cymanti mot @Vimes . Tack för god match!

Jag har sagt det förr, men 1v1 mirror Cymanti är bland det roligaste man kan ha på Polytopia!

Jag gillar att du @Vimes och jag har spelat så pass mycket så att jag börjar kunna identifiera din stil mot min. Jag tror att jag ofta kör mer på att expandera och bygga en ekonomi, och du kör mer aggressivt. Jag trodde att det var kört för mig då det poppade upp två kålmaskar i din stora huvudstad. Jag lyckades dock uppehålla dem, och kunde utnyttja mina ekonomiska muskler för att skaffa egna maskar och försvara de städer jag hade. Just mellan oss blir det så tight de där första rundorna - du har ju mer än en gång utplånat mig på typ drag 4 för att jag försökt ta många städer istället för att försvara min huvudstad mot din tidiga zerg aggro.Screenshot_20210505-074111.jpg

Jag noterade en bug som jag tror jag sett förut också: en av mina maskar var begränsad till 1 i förflyttning, utan att vara omgiven av saker som kunde hindra den.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Jag körde det en del förut. Dock aldrig i MP. Vilket kanske var en miss, för jag tyckte att det saknades något. Jag är helt klart på att testa!
....37 sidor och ett otal spelade partier senare:

Det är *superkul* att spela Polytopia med er alla! Tack för att ni gör min pandemi-vardag lite roligare!
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
970
Detsamma. Isolationen drabbade mig hårt efter ett tag, och såna här aktiviteter gör att man orkar hålla ut lite längre 🙂
Jag håller med, det är riktigt kul att sakta lära sig spelet och försöka lista ut hur man ska bli bättre. Tog äntligen min första 3* i singleplayer :D. Alvtramsarna fick sen snabb expansion och körde över den första fienden tidigt och hitta sen en chokepoint till resten av motståndet som inte lyckades slå ut varandra och sen kom drakarna :D Jag satt tyst och försökte att inte ropa "Drakarys!" #Mother of Dragons
Har ni kört igenom raserna i singleplayer?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,392
Alltså, hur funkar det egentligen med alvisarna och deras polytaurer? Är det om man inte enchantar ett djur och sedan bygger en källa bredvid?
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
970
Alltså, hur funkar det egentligen med alvisarna och deras polytaurer? Är det om man inte enchantar ett djur och sedan bygger en källa bredvid?
Är inte helt säker på vad du menar :D Alvtramsarna får som grundteknologi mostvarigheten till hunt animal men istället för att få population +1 så får dom en polytaur istället. Så runda 1 har du alltdi 2 djur i skogarna bredvid dig så du kan alltid börja första rundan med enchant animals x 2 och ha 3 enheterr, samtliga är dessutom ett steg ut från din bas (de räknas inte heller till din befolkning i byarna)
De får även ett valmonster istället för att få resources från motsvarigheten till hunt whale.
Man kan även få fler polytaurer genom att sätta ut sanctuary vilket man får tillsammans med skogshuggar-förmågan.
Det är ju ett övergripande tema att de vill ta hand om/utnyttja djuren så de dödar dom inte, de kan få flera djur, de använder djuren som arméer etc. Du kan inte heller hugga ner skog för att få resurser.
Utöver det och att deras jättar blir drakar så är de väldigt lika de normal typerna.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,392
Är inte helt säker på vad du menar :D Alvtramsarna får som grundteknologi mostvarigheten till hunt animal men istället för att få population +1 så får dom en polytaur istället. Så runda 1 har du alltdi 2 djur i skogarna bredvid dig så du kan alltid börja första rundan med enchant animals x 2 och ha 3 enheterr, samtliga är dessutom ett steg ut från din bas (de räknas inte heller till din befolkning i byarna)
De får även ett valmonster istället för att få resources från motsvarigheten till hunt whale.
Man kan även få fler polytaurer genom att sätta ut sanctuary vilket man får tillsammans med skogshuggar-förmågan.
Det är ju ett övergripande tema att de vill ta hand om/utnyttja djuren så de dödar dom inte, de kan få flera djur, de använder djuren som arméer etc. Du kan inte heller hugga ner skog för att få resurser.
Utöver det och att deras jättar blir drakar så är de väldigt lika de normal typerna.
Tack, allt det var jag med på. Men det står något på sanctuary om att man får stjärnor av vilda djur i närheten. Förstod som att det finns en avvägning mellan att enchanta till Polytaur eller låta djuret ligga kvar?

Jag har alltid maxat mina polytaurer från start.
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
970
Tack, allt det var jag med på. Men det står något på sanctuary om att man får stjärnor av vilda djur i närheten. Förstod som att det finns en avvägning mellan att enchanta till Polytaur eller låta djuret ligga kvar?

Jag har alltid maxat mina polytaurer från start.
Självklart det jag glömde bort att skriva om :D
Ja, du får resources/pengar för varje vilt djur i närheten av ditt sanctuary. Sanctuaryt genererar också nya vilda djur var 3:e runda (har jag för mig). Till en närliggande skog. Har man dock gjort om skogen till lumber huts så får man inte några nya djur. Så sanctuarykan generera inkomst varje runda, plus ökar din inkomst eller ger dig mer trupper till ditt förfogande. Det är hlet klart en balansgång men det är en riktigt bra bonus. För 5 pengar till en ny by kan du få en direkt inkomst på 2-4 pengar per runda, redan tidigt i spelet. Det är riktigt bra ROI.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,392
Ah det är det jag missat. Då är det en trappa va? Om du har byggt en sanctuary - 1) ha kvar djuret - då får du en stjärna/runda. 2) gör djuret till en polytaur. Då får du en enhet och om tre rundor får du ett nytt djur. 3) fäll skogen som en riktig mörkeralv. Då har du ingen nytta av din sanctuary och vill helst ersätta med en lumber mill så småningom.
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
970
Ah det är det jag missat. Då är det en trappa va? Om du har byggt en sanctuary - 1) ha kvar djuret - då får du en stjärna/runda. 2) gör djuret till en polytaur. Då får du en enhet och om tre rundor får du ett nytt djur. 3) fäll skogen som en riktig mörkeralv. Då har du ingen nytta av din sanctuary och vill helst ersätta med en lumber mill så småningom.
Korrekt, förutom att mörkkeralver inte finns i Polytopia! Du kan inte hugga ner skog med alver :p
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,392
Korrekt, förutom att mörkkeralver inte finns i Polytopia! Du kan inte hugga ner skog med alver :p
Du har fått ullen rejält neddragen över spetsöronen, mellon. Vad tror du att en lumber hut och en lumber mill gör? Kramar träden?

Ber om ursäkt för Soylent Green ögonblicket. Välkommen till verkligheten...
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
970
Du har fått ullen rejält neddragen över spetsöronen, mellon. Vad tror du att en lumber hut och en lumber mill gör? Kramar träden?

Ber om ursäkt för Soylent Green ögonblicket. Välkommen till verkligheten...
Dom kramar saften ur den och dricker den! Hur tror du att drakarna får sin dåliga andedräkt? Förlåt jag menar: sin eld...
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
970
"Åh, en ruin i vattnet utanför min stad! Och den här drakungen har inget annat för sig än att flyga dit och utforska. Vad hittar vi!? Vetenskap? Pengar? Bosättare?"

"En val."

"..."

View attachment 6226
Fantastiskt försvar! Göm den i hörnet och när någon kommer för att invadera staden: Om nom nom..
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
Koastoian Change

Fantastiskt försvar! Göm den i hörnet och när någon kommer för att invadera staden: Om nom nom..
Det roliga är att det faktiskt hände. Det rullade in en Doomux och försökte sitta på staden. Om nomnom.

Hur man vinner med alvtramsarna:
1. Börja på en egen ö, eventuellt ihop med Polaris som inte hinner expandera innan du kommer.
2. Skogstempel och balla drakar är mid-gamegrejer. Mobilisera skogens alla djur och utforska/erövra med polytaurer. Levla dina städer med frukt och farmer.
3. Platta till Polaris enda stad med en armé polytaurer.
4. Få hjärtsnörp när Cymanti väller in över en kombinerad is/slembro. Nu bör du ha ett par ägg på ruvning.
5. Pusta ut när Cymantifloden sinar något. Tacka guldfink när du inser att Cymanti har problem från två håll.
6. Platta till både Cymanti och Bardur.
7. Upprättelse för alvtramsarna!

Screenshot_20210506-124255_Polytopia.jpg

Screenshot_20210506-124335_Polytopia.jpg
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Tack för god match @guldfink och @Xyas , och grattis till vinsten @Hellzon .

Det var bra mycket blod och slem som spilldes över Bulin. Jag trodde att jag skulle lyckas fånga och käka upp det där drakägget, men fick inte riktigt fatt på den med mina kålmaskar. Den draken, den andra draken och mördarvalarna blev för mycket för mig, samtidigt som en jätte började klampa in från de djupa skogarna i sydost.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,006
Tack för god match @guldfink och @Xyas , och grattis till vinsten @Hellzon .

Det var bra mycket blod och slem som spilldes över Bulin. Jag trodde att jag skulle lyckas fånga och käka upp det där drakägget, men fick inte riktigt fatt på den med mina kålmaskar. Den draken, den andra draken och mördarvalarna blev för mycket för mig, samtidigt som en jätte började klampa in från de djupa skogarna i sydost.
Grattis @Hellzon ! Ja, vad kul vi hade vid Bulin, @Tant Ragnar ! Helt värdelös stad egentligen. Där växer ju inte en kotte, men viktig som buffert!
 
Top