Vi spelar Polytopia!

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Lucky Songs gav mig en rejält orättvist bra startposition. Mina grannar utgjordes av
  • En hög neutrala byar, omgivna av skogar fylla av björn, guld och ved,
  • @Vimes (som raskt blev dogpilead av alla, ingen gillar en slemspindel)
  • @Basenanji , inlåst på en liten, smal halvö utan några resurser
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Till << Myndigheten för sydd och vård av områden med särskilda naturvärden >>
Ämne << Anmälan om hotade habitat i Lyckliga sångens dal >>

Det har kommit till vår kännedom att Luxidoor Inc. och Bardur Skogsskövling AB har låtit påbörja en omfattande exploatering av naturområde B30028 i Lyckliga sångens naturreservat (se bifogad karta). B30028 är, i enlighet med beslut fattat av Naturvårdsverket 2018-03-01, särskild skyddat då det innehåller unika biotoper livsnödvändiga för den rödlistade Aranea cymanti. Om inte myndigheten agerar på denna information snarast riskerar den sköra men, fram tills nu, livskraftiga cymanti-kolonin som fått fäste i området att omintetgöras. Det tycks inte nödvändigt att klargöra vilket bakslag detta vore för bevarandearbetet i området, eller vilken förlust det vore för den biologiska mångfalden.

Jörgen Baltasar Skoog,
ordförande Naturskyddsföreningens Polytopia-avdeling
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Till << Myndigheten för sydd och vård av områden med särskilda naturvärden >>
Ämne << Anmälan om hotade habitat i Lyckliga sångens dal >>

Det har kommit till vår kännedom att Luxidoor Inc. och Bardur Skogsskövling AB har låtit påbörja en omfattande exploatering av naturområde B30028 i Lyckliga sångens naturreservat (se bifogad karta). B30028 är, i enlighet med beslut fattat av Naturvårdsverket 2018-03-01, särskild skyddat då det innehåller unika biotoper livsnödvändiga för den rödlistade Aranea cymanti. Om inte myndigheten agerar på denna information snarast riskerar den sköra men, fram tills nu, livskraftiga cymanti-kolonin som fått fäste i området att omintetgöras. Det tycks inte nödvändigt att klargöra vilket bakslag detta vore för bevarandearbetet i området, eller vilken förlust det vore för den biologiska mångfalden.

Jörgen Baltasar Skoog,
ordförande Naturskyddsföreningens Polytopia-avdeling
Underrättelse till Naturskyddsföreningen Polytopa-avldening, C/O Jörgen Baltasar Skoog

Vi har tagit del av de inkomna handlingarna och vill härmed informera er om att ärendet avskrivs utan ytterligare åtgärder. Skäl för bedömningen är att Bardur Skosskövling AB bedriver avverknings- och insektstamparaktivitet i området av urminnes hävd, vilket därmed tar företräde framför Naturvårdsverkets beslut. Luxiddor Inc. har i beslut om tillstånd till miljöfarlig och insektstampande verksamhet (diarienummer 4873-2021) medgivits dispens från biotopskyddet enligt 7 kap 11 b § Miljöbalken. Tiden för överklagande har löpt ut.

Vänligen
Ansvarig handläggare
Miljöskyddsavdelningen
Länsstyrelsen Polytopia
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Hej och välkomna till dagens lunchseminarium: "Bli En Vinnare med Oss i FramgångsTåget AB.!!" Vi jobbar med coachning, ledarskap, ledarskapstrening, hur man är ledare för ett framgångsrikt företag (eller organisation eller vad som helst faktiskt), framgångsfaktorer och hur Du når Framgång!

Bland våra kunder har vi olika start-uppföretag, Rengöringsbolaget AB och Mönsterås Kommun.*

Jag tänkte lyfta upp hur vi ofta fastnar i negativa tankar:
  • TantRagnar said:
    @Basenanji , inlåst på en liten, smal halvö utan några resurser
Ser ni hur neggativt tänkande licksom begränsar Tant Ragnars tänkande & tro på sig skälv?

Jag vill ge Er en lista på bra saker & tänka på för och bli en framgångsrik ledare:

  • Om det regnar citroner, gör lite saft&sälj!
  • Det finns inga dåliga väder, bara dåliga kläder!
  • Begränsningen är den bästa inspirationen!
Och så en lite fillosåfisk fråga som kan vara intressant att grubbla över:
  • Ser du glaset som Helfullt eller Halvfullt?

Ok! Tack för ordet! Lycka till med Ditt framgångsrika företag och köp gärna vår seminarieserie "Så Blir Du en Framgångsrik Ledare i 2000-talet", nu nedsatt pris 2995:- 295:- (exkl moms)

/B. Asenanji, Coach, dipl. ledarskapstränare
FramgångsTåget AB - Där Framgången Tuffar På!

* Mönsterås kommun mejla & sa att de inte vill att vi nämner dem i vår kommunikaton, så bra att tänka på. /Annie, receptionen.
 
Last edited:

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Hej och välkomna till dagens lunchseminarium: "Bli En Vinnare med Oss i FramgångsTåget AB.!!" Vi jobbar med coachning, ledarskap, ledarskapstrening, hur man är ledare för ett framgångsrikt företag (eller organisation eller vad som helst faktiskt), framgångsfaktorer och hur Du når Framgång!

Bland våra kunder har vi olika start-uppföretag, Rengöringsbolaget AB och Mönsterås Kommun.*

Jag tänkte lyfta upp hur vi ofta fastnar i negativa tankar:
Ser ni hur neggativt tänkande licksom begränsar Tant Ragnars tänkande & tro på sig skälv?

Jag vill ge Er en lista på bra saker & tänka på för och bli en framgångsrik ledare:

  • Om det regnar citroner, gör lite saft&sälj!
  • Det finns inga dåliga väder, bara dåliga kläder!
  • Begränsningen är den bästa inspirationen!
Och så en lite fillosåfisk fråga som kan vara intressant att grubbla över:
  • Ser du glaset som Helfullt eller Halvfullt?

Ok! Tack för ordet! Lycka till med Ditt framgångsrika företag och köp gärna vår seminarieserie "Så Blir Du en Framgångsrik Ledare i 2000-talet", nu nedsatt pris 2995:- 295:- (exkl moms)

/B. Asenanji, Coach, dipl. ledarskapstränare
FramgångsTåget AB - Där Framgången Tuffar På!

* Mönsterås kommun mejla & sa att de inte vill att vi nämner dem i vår kommunikaton, så bra att tänka på. /Annie, receptionen.
Vet ni, det här fungerar!

Först tänkte jag "oj, Basenanji mosar alla oavsett rustning". Men så tänkte jag "det finns bara dåliga kläder", och drog på mig björnhudar och hornhjälmar. Och vet ni? Det gick hur bra som helst att mosa Basse då!

Sen tänkte jag "ajajaj, äckliga maskar sprutar syra på mig!". Men så tänkte jag "om livet ger dig Cymanti, testa att krossa dem med katapulter och tillsätt socker. Och vet ni? Rätt god lemonad av de där taggiga!

Sen tänkte jag "usch, jag har bara en massa skog, skog, skog." Men vet ni? Om man gör världens största kalhygge så flyttar det in jättar! Konstigt men sant!

Tack Framgångståget, och tack @Basenanji för dina kloka råd!

Säg "näpp" till depp, sjukt en lycklig sång på en gång!

(Lucky Songs)

Screenshot_20210327-151805.jpgScreenshot_20210327-151756.jpg
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
View attachment 5960

Just det. Gods of Andraas (eller hur det var) avslutades igår. Jag hade en extremt glassig startposition och en dresserad chimpans hade antagligen spelat hem segern. Men kul ändå!
Nåja, du kan nog inte enbart skylla på din goda startposition. Jag hade också väldigt bra flyt, var mitt uppe i att käka upp mina grannar. Jag blev faktiskt riktigt förvånad över att partiet var slut, hade helt glömt bort det där med poäng i min iver att skicka pilar mot öster och väster samt ducka för riddare.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Stiligt Vimes!

Själv nöjer jag mig med små segrar, som att Tönt Ragnars jättar aldrig tog över mina städer. :cool:

EDIT: NU ser jag att ditt nick är Tant Ragnar. Ber om ursäkt!
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Stiligt Vimes!

Själv nöjer jag mig med små segrar, som att Tönt Ragnars jättar aldrig tog över mina städer. :cool:

EDIT: NU ser jag att ditt nick är Tant Ragnar. Ber om ursäkt!
Inga problemo Basse, ett misstag sker så lätt!





Nej, jag tänker *verkligen inte* börja munhuggas med @Basenanji . Ni såg väl videon han postade? Jag vill inte bli målet för nästa dissrap!
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Inga problemo Basse, ett misstag sker så lätt!
I mitt trånga minne ryms fortfarande min ynkliga kamp mot dig där typ en bågskytt och två klubb-kidz började mopsa upp sig mot fyra katapulter, tre riddare och fem vana infanterister. Jättarna kunde undvaras på annat håll, mot mer värdigt motstånd.

/Basse, Distinguished Member of the Loser Bracket
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
970
Nåja, du kan nog inte enbart skylla på din goda startposition. Jag hade också väldigt bra flyt, var mitt uppe i att käka upp mina grannar. Jag blev faktiskt riktigt förvånad över att partiet var slut, hade helt glömt bort det där med poäng i min iver att skicka pilar mot öster och väster samt ducka för riddare.
Jag med! Jag hade en ok startposition men var instängd av ett gäng bågskyttar som inte vile lägga sig ner och ge upp och när jag väl utplånat dom och fick korn på nästa granne så var partiet slut :D
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
!!!!!!!!!!!!!

DIPLOMATI!

"Up next is something you've all been waiting for - Diplomacy! While we're not ready yet to go into detail on everything that entails, we can assure you it's going to be the next technology after Shields and will let you have some interesting interactions with your neighbors. Embassies, intrigue, and constantly-shifting treaties should keep the game much more dynamic and fun!"
 
Top