Vi spelar Polytopia!

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,451
Location
Köping
Sen hållerjag med om krypen.Tycker inte de känns helt balanserade, framförallt med vilka enheter de kan få ut tidigt. Att deras superenhet är så pass offensiv (medans alla andras är väldigt långsamma) gör mycket för att de initialt ska kännas lite op.
Drakarna är iallafall snabba, men balanserat av att de ska kläckas och växa upp, och Elyrion är så begränsade i att bygga upp sina städer ändå.

Men ja, det är lite störigt när det kommer kålmaskar inrasslande när allt jag har att sätta emot dem är maskmat.

Ja, jag måste sammanfattningsvis säga att jag verkligen gillar Polytopia som på ytan ser så bedrägligt enkelt och simplistiskt ut, men visar sig ha strategiskt djup där varje drag är viktigt. Visst spelar läge och motståndare viss roll, men ändå: jag är på det hela taget mycket positivt överraskad!

:D
Framförallt att logistik är så viktigt. Vägar? Pro-tier tech.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,451
Location
Köping
Är du trött på storstadsstressen? Less på trängseln i Luxidoors megastäder? Äcklad av all svamp i Cymantis stackar? Boka en semester i natursköna Linork!

Här finns vackra berg att vandra i, klart kallt hav att bada i, utsikt över världens ände, och evigt gröna barrskogar*. Bo med full service i vårt fyrstjärniga hotell eller beskåda havet från vår nybyggda stugby på Östra Udden.

Låter det underbart? Boka omedelbart på närmaste resebyrå!

LakeAndTales.jpg
*) Ej garanterat björnfria.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Är du trött på storstadsstressen? Less på trängseln i Luxidoors megastäder? Äcklad av all svamp i Cymantis stackar? Boka en semester i natursköna Linork!

Här finns vackra berg att vandra i, klart kallt hav att bada i, utsikt över världens ände, och evigt gröna barrskogar*. Bo med full service i vårt fyrstjärniga hotell eller beskåda havet från vår nybyggda stugby på Östra Udden.

Låter det underbart? Boka omedelbart på närmaste resebyrå!

View attachment 5828
*) Ej garanterat björnfria.
Det låter trevligt! Jag ser att hotellet verkar vara fullbelagt, men visst finns det plats kvar i stugbyn?

Screenshot_20210313-220017.jpg
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,451
Location
Köping
Jag, Lord Kamiro, @Basenanji och @cogitare körde ett litet Might-parti. Jag vann för en minut sedan och har redan glömt vad det hette.

EDIT: Glowing Glory var det ju.

Trodde det skulle skita sig i början när jag mötte Lord Kamiros alver och körde fast i ett pass, men till slut fick jag igång jättefabriken, plattade till hans ryttare och gjorde matlådor av hans enhörningar.

Sen rullade krigsmaskinen på. Jag hade varit tvungen att bygga en massa hamnar för att levla städerna, så jag satte Trade Posts bredvid dem och rakade in löjliga mängder pengar. För att göra en lång historia kort så bestod min flotta i slutet av ca åtta Battleships med jättekaptener. Basses atlantider och Cogitares Vengir hade inte mycket att sätta emot fast de försökte.

Nånstans köpte jag alla techs bara för att göra av med pengarna på något och få det monumentet.

Screenshot_20210313-215554_Polytopia.jpg
 
Last edited:

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,451
Location
Köping
Det låter trevligt! Jag ser att hotellet verkar vara fullbelagt, men visst finns det plats kvar i stugbyn?

View attachment 5835
Klart hotellet är fullbelagt när ni tagit dit hästen! Och den där stora gästen som vill bo i stugbyn får vi allt hysa in i en familjestuga.

Kan vi inte lösa det här som civiliserade människor? Kom och ta en titt på vår nybyggda marina. Ta en båttur. Bråka inte med vår städpersonal...
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,451
Location
Köping
Stars nånting.

Screenshot_20210313-225901_Polytopia.jpg

I norr hördes rasselrasselrasslet från kålmasken, men i söder kunde jag bygga upp ganska ostört och bråka med Arvidos tills jag fått ihop mina 10000 poäng.

Jag gjorde ett avancemang mot Tant Ragnars Bardur men då ploppade det upp maskar där och mina jättar ba "fuck this" och vände mot Xyas.

Grattis kålmask 1 och 2 till andra- och tredjeplatsen.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Stars nånting.

I norr hördes rasselrasselrasslet från kålmasken, men i söder kunde jag bygga upp ganska ostört och bråka med Arvidos tills jag fått ihop mina 10000 poäng.

Jag gjorde ett avancemang mot Tant Ragnars Bardur men då ploppade det upp maskar där och mina jättar ba "fuck this" och vände mot Xyas.

Grattis kålmask 1 och 2 till andra- och tredjeplatsen.
Jag är mest förvånad att jag ens överlevde det spelet. Satt i men enda stackars stad och byggde bara defenders medans folk slogs runtomkring.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,451
Location
Köping
Jag är mest förvånad att jag ens överlevde det spelet. Satt i men enda stackars stad och byggde bara defenders medans folk slogs runtomkring.
Justja, mina jättar var ju alldeles redo att bryta loss din Defender och ta din stad, men sen började det regna grönt skit från Cymantilägren och jag var tvungen att ta hand om det. Sen hade du byggt nya Defenders när jag var klar med det.

Så kålmasken räddade både dig och Ragnar.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Tack alla för kul partier!

Mightpartiet @Hellzon pratade om var ganska kul och jag tyckte Att jag försvarade mig rätt väl mot @cogitare s vengirgubbar. Men oj vad dåligt min ekonomi utvecklades. Fick nog aldrig en jätte ens...

Sedan har @Vimes visat sig vara virtuos och framgångsrik lagkapten för Cymanti i två partier. Där gav jag upp även om det ett tag kändes rätt listigt att passivt vänta ut olika spelares bråk med varandra.

Kvar att spela är Jifian nånting. Där kämpar jag envetet mot ytterligare insektsinvasioner.

Men Vengirfolket har efter många rundor tröttnat på att äta asfalt och aska så det går lite trögt. 😉
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,368
Sedan har @Vimes visat sig vara virtuos och framgångsrik lagkapten för Cymanti i två partier.
Ja, jag känner mig väldigt hemma med mask-, snusk-, svamp- och spindelgänget numera. Min erfarenhet så här långt säger mig att det nästan är en dödsdom att vara ensam granne till en cymantistam. Samtidigt tycker jag det är svårt att hävda sig som cymanti om jag har flera påträngande grannar - tidig aggro med kålmasken handlar (iaf för mig) om JÄTTEMÅNGA SPINDLAR, och det går inte att få till det mot flera fiender i början av spelet.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Lake and tales slut!

Mina ökengubbar fick ett reklamutskick från @Hellzon om en trivsam semesteranläggning nere i söder, så vi satte raskt riktning mot Linork och Linur i sydväsy.

På vägen dit fick vi flyt med att kunna sno en tidig stad från @Xyas genom att utnyttja ryttarnas "flytta efter anfall" skill. Hela kontinenten till öster verkade vara enbart äckliga maskar, så jag bommade igen enda landtungan dit och lät mina katapulter rensa det som de nådde. Min enda utflykt på den sidan var en ryttare som slog lite på @Basenanji för att få en extra flytt.

Screenshot_20210314-115958.jpgScreenshot_20210314-115949.jpg
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,451
Location
Köping
Lake and tales slut!

Mina ökengubbar fick ett reklamutskick från @Hellzon om en trivsam semesteranläggning nere i söder, så vi satte raskt riktning mot Linork och Linur i sydväsy.

På vägen dit fick vi flyt med att kunna sno en tidig stad från @Xyas genom att utnyttja ryttarnas "flytta efter anfall" skill. Hela kontinenten till öster verkade vara enbart äckliga maskar, så jag bommade igen enda landtungan dit och lät mina katapulter rensa det som de nådde. Min enda utflykt på den sidan var en ryttare som slog lite på @Basenanji för att få en extra flytt.

View attachment 5847View attachment 5848
Haha. Jag trodde jag satt på en ö med två städer tills jag fick båtar, sen kom Tant Ragnars turister över berget och skräpade ner överallt. Vådan av för lyckad marknadsföring.

Jag kom iallafall inte sist.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,451
Location
Köping
Tant Ragnar does it again.

Screenshot_20210314-140824_Polytopia.jpg

När mina alvpajsare hade tagit sig ut från sin skogöverväxta halvö var Hoodrickarna de första vi siktade. Vi spottade i nävarna och beredde oss på en vild bågskyttetävling...

...och när vi invaderade kom svartklädda Bardurjättar från andra hållet och plattade till våra ryttare och klubbviftare.

Nåväl, sa vi, nu hade vi hamnar och kunde skicka trupp till Xin-xi-imperiet som vi sett kanten på utanför vår startby..

...och möttes av Kickoo-jättar.

Fuck it, sa vi, nu har vi iallafall ruvat fram två drakar...

...och så vann Tant Ragnar på poäng.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Jag trodde jag satt på en ö
Den sitsen är en av mina bästa/värsta stunder i Polytopia. Ska jag lägga en massa pengar och tid på att forska fram klättring och skicka upp en gubbe för att kika bara för säkerhets skull, eller ska jag lägga de resurserna på något jag vet ger avkastning (som att hitta byar och tempel, samt forska fram användbara saker)?


Bifogar också en bild på mitt rike efter everlasting lights. Jag hade en tidig pilbågsstrid mot @guldfink hoodrick. Sedan fick jag kapprusta mot @Vimes för att komma upp i de 10k. Det var tight på slutet, och jag var livrädd för dina drakar där @Hellzon . Jag tänkte att det var hugget som stucket om jag eller Vimes skulle bli drakmat och tappa viktiga poäng!Screenshot_20210314-140325.jpg
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Ja, vi var båda väldigt intresserade av den där byn. Det blev min död, när även regnbågsalverna kom och la sig i!
Just det där med att lägga sig i tid när det kommer till strider om byar är jag dålig på. Jag tror att jag skulle tjäna på att tidigt forska fram sköldar och säkra upp gränsen snarare än att gå på offensiven.

Just i det här fallet gick det ju bra för mig, men det var ju för att jag bara hade en aktiv front.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,368
Den sitsen är en av mina bästa/värsta stunder i Polytopia. Ska jag lägga en massa pengar och tid på att forska fram klättring och skicka upp en gubbe för att kika bara för säkerhets skull, eller ska jag lägga de resurserna på något jag vet ger avkastning (som att hitta byar och tempel, samt forska fram användbara saker)?


Bifogar också en bild på mitt rike efter everlasting lights. Jag hade en tidig pilbågsstrid mot @guldfink hoodrick. Sedan fick jag kapprusta mot @Vimes för att komma upp i de 10k. Det var tight på slutet, och jag var livrädd för dina drakar där @Hellzon . Jag tänkte att det var hugget som stucket om jag eller Vimes skulle bli drakmat och tappa viktiga poäng!View attachment 5851
Ja, mycket spännande match! Hade jag kunnat hålla min sista stad en runda längre hade jag tagit hem det, men din combined arms-armé (jättar, katapulter och pilbågsskyttar) var mer än jag mäktade att hålla emot.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,032
Just det där med att lägga sig i tid när det kommer till strider om byar är jag dålig på. Jag tror att jag skulle tjäna på att tidigt forska fram sköldar och säkra upp gränsen snarare än att gå på offensiven.

Just i det här fallet gick det ju bra för mig, men det var ju för att jag bara hade en aktiv front.
Men det var väl själva fan! Du igen?
8BA65B18-9A4F-4946-9C08-B4EEA8493AE8.jpg
 
Top