Nekromanti Vetenskapliga Nyttighets och viktminsknings-tips

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Framför allt tjänar tillverkarna mer ber burk om det är light och inte socker (som är dyrare än sötningsmedel per läsk). Det är därför de försöker få oss att dricka skiten. Inte för att de vill att vi ska vara smala.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
Arfert said:
Hans E Magnusson said:
Arfert said:
stressa inte och skaffa familj.
Och skaffar du familj då får du stressa ännu mera...
A no win situation. :gremwink:

Men allvarligt så lever man längre om man har familj. Speciellt om du är man.
Sedan vad faktorerna bakom "familj" är kan man ju spekulera i. Jag skulle kunna gissa på saker så som "minskad drogkonsumtion", "mindre risktagande", "bättre matvanor" och om det sedan är en riktigt ful statistiker som gjort undersökningen så har han med barnadödlighet i kalkylen.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Framför allt slår det igenom om man lever ensam efter 50 om man är kille. Tjejer klarar sig bättre, de har fler sociala kontakter.. generellt sett.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Och, antar jag, är de som lever i familj tillsammans om kvällar och nätter och kan därmed larma 112 åt varandra vid allvarliga medicinska problem, något som inte alltid en ensamstående kan göra.


Storuggla, alla har nya skor
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
Arfert said:
Framför allt slår det igenom om man lever ensam efter 50 om man är kille. Tjejer klarar sig bättre, de har fler sociala kontakter.. generellt sett.
Då blir det spännande vad i "sociala kontakter" som bidrar till livslängden? Jag kan tänka mig att de faktorer jag radade upp innan fortfarande kan stämma in, att man inte aktiverar sig mentalt kan säkert vara en annan. Hur som helst är det mycket som gömmer sig bakom "familj", att bara ha barn bör i sig inte bidra till livslängden.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
Arfert said:
Framför allt tjänar tillverkarna mer ber burk om det är light och inte socker (som är dyrare än sötningsmedel per läsk). Det är därför de försöker få oss att dricka skiten. Inte för att de vill att vi ska vara smala.
Då kan man ju förvisso fråga sig om det var läskeblaskföretagen som skapade trenden att "det är bra att vara smal" eller om de lanserade lightdricka som ett svar på den :gremwink:
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,470
Location
Helsingborg
chrull said:
Strunta i alkohol
Är det något som får mig att sabba mina träningsrutiner så är det alkohol. För bakis för att träna, för trött för att träna och skippa gymmet för att ta en AW istället var extremt vanligt för mig i vintras. Och kvalitén på maten samt mängden snacks som åts var ofta direkt relaterat till mängden alkohol jag drack på en vecka. Just nu avstår jag (nästan) helt från alkohol, men det har inte bara med träning/vikt att göra. Hitta något som funkar för dig.
En annan grej är att när man får alkohol i kroppen så kommer kroppen satsa mer på att bryta ner den än fettet. Alkoholister har en tendens att bli feta, bland annat.

En annan viktig grej, som kanske inte är uppenbar: sömn. Tillåt kroppen återhämta sig med sömn.

/Han som försöker äta grönt och hårt
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,574
Location
Rissne
Elmrig said:
Då blir det spännande vad i "sociala kontakter" som bidrar till livslängden?
Män är överrepresenterade i självmordsstatistiken. Vi är oftare ensamma och deprimerade sent i livet.
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Är det verkligen vederlagt hur mycket av det där med ensamhet som orsakar högre dödlighet och hur mycket som bara är kovarians.

Kan utan att fundera speciellt länge komma på mängder av saker som både minskar "chansen" att få bilda familj och som samtidigt är dåligt för livslängden.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
Bjorn said:
Är det verkligen vederlagt hur mycket av det där med ensamhet som orsakar högre dödlighet och hur mycket som bara är kovarians.

Kan utan att fundera speciellt länge komma på mängder av saker som både minskar "chansen" att få bilda familj och som samtidigt är dåligt för livslängden.
Om jag har förstått det rätt så handlar det om överrepresentation av osunda mat- och alkoholvanor och av depressioner.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Jag får mitt sockersug tillfredsställt genom att titta på Vitulv, för han är så söt.


Storuggla, han har gisslan
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Elmrig said:
Arfert said:
Framför allt tjänar tillverkarna mer ber burk om det är light och inte socker (som är dyrare än sötningsmedel per läsk). Det är därför de försöker få oss att dricka skiten. Inte för att de vill att vi ska vara smala.
Då kan man ju förvisso fråga sig om det var läskeblaskföretagen som skapade trenden att "det är bra att vara smal" eller om de lanserade lightdricka som ett svar på den :gremwink:
De skapade lightdrickorna för att de förbättrade marginalerna... resten är bara reklam. Lägg dessutom märke till att de nästan bara gör tv-rekam för lightprodukterna, inte vanlig cola mm.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,574
Location
Rissne
Arfert said:
Det är därför de försöker få oss att dricka skiten. Inte för att de vill att vi ska vara smala.
Jag hoppas att det inte finns så många som går runt och tillskriver de här företagen någon form av genuina världsförbättrarambitioner... I den mån de gör sådant är det ju ett medel, snarare än ett mål.

Däremot är ju deras motivation ganska irrelevant; de gånger jag känner mig läsksugen (inte jätteofta) så uppskattar jag att inte behöva skriva upp läsken jag dricker i mitt kaloriräknarprogram =)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Tyvärr visar nyare forkning att lightprodukter med aspatan triggar saker i hjärnan.. det fukkar upp kroppens egna aptitreglerande system. Så de har ingen positiv effekt, verkar det som.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,574
Location
Rissne
Arfert said:
Tyvärr visar nyare forskning att lightprodukter med aspartam triggar saker i hjärnan.. det fukkar upp kroppens egna aptitreglerande system. Så de har ingen positiv effekt, verkar det som.
Nä, läsk har väl aldrig direkt nån större... "positiv" effekt? När jag dricker läsk gör jag det för att jag vill ha en kortsiktig positiv effekt och är medveten om att jag går minus totalt sett. Därav försök till avhållsamhet =)

//Krank, skaffat ny kolsyrepatron till soda streamern. MMmmm, vatten.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,264
Location
Örebro
Jag dricker läsk för att det är gott. Och svär inombords att jag gjort det efter varje gång. Det är fan ett missbruk det också. :gremwink:
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,377
Snus. Snus är det bästa sättet att sätta stopp för ätandet. Skulle jag inte snusa skulle jag aldrig sluta äta och väga 250 kilo.
 
Top