Nekromanti Vetenskapliga Nyttighets och viktminsknings-tips

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Hej,
Nördar är inte alltid det man förknippar med nyttigt leverne men jag tänkte att det säkerligen finns vissa som jag som vill leva lite bättre här på forumet, och därför så letar jag tips :gremwink:

Jag är tämligen vetenskapsdrabbad och lyssnar på en del podcasts där de går igenom kost och det jag har hittat är följande (i princip allt är inriktat åt viktminskning så ni vet):

Tre koppar grönt te per dag ökar energiåtgång med 4% och fettförbränning med 35% per dygn i jämförelse med en placebogrupp.

Att äta motsvarande en rödpeppar per dag ökar kroppstemperaturen och ökar energiåtgången i kroppen med 3.2% i jämförelse med en placebogrupp.

Att byta 6 gram smör mot samma mängd fiskleverolja så ökade energiåtgång också med 4 procent i relation till kontrollgruppen, men det var utan någon form av placebo så det är svårt att säga om det faktiskt händer något i det fallet.

Att äta kokta eller pastöriserade tomater är cancer-hämande på långsikt (prevalensen för cancer bland män som åt kokta tomater minst 2 till 3 gånger i veckan var 20% i jämförelse med kontrolgruppen, efter en 20 års studie).

Vilka är era tips?
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Jag gissar att du redan kan allt det här, men ändå:

Enkla tips:
Ät lite ofta istället för mycket och sällan.
Rör på dig.
Strunta i alkohol.

Ät lite ofta istället för mycket och sällan.
Nyttiga mellanmål är alltid bra. Just nu så stoppar jag i mig något 5-7 gånger om dagen. Mängden mat jag äter till lunch och middag har minskat markant och ett jämnare energiintag ska vara bättre än några få spikar.

Rör på dig
Självklart. Det handlar ju om att göra av med mer energi än vad du stoppar i dig, så att röra på sig är ett måste. Vad som funkar för just dig är ju omöjligt att säga, men lagom raska morgonpromenader på cirka 45 minuter (innan frukost) ska tydligen vara riktigt bra för fettförbränningen, men hatar du promenader eller inte har möjlighet att ta dem på morgonen så är det bara att hitta något annat alternativ.
Mitt tränande har gått upp och ned i perioder, men det allra viktigaste för mig har varit att bygga upp rutiner kring det. Just nu går jag upp och tar mig till gymmet varje vardag innan jobbet, och innan jag gjorde det varje dag så var det ofta som klockan snoozades och jag somnade om istället.

Strunta i alkohol
Är det något som får mig att sabba mina träningsrutiner så är det alkohol. För bakis för att träna, för trött för att träna och skippa gymmet för att ta en AW istället var extremt vanligt för mig i vintras. Och kvalitén på maten samt mängden snacks som åts var ofta direkt relaterat till mängden alkohol jag drack på en vecka. Just nu avstår jag (nästan) helt från alkohol, men det har inte bara med träning/vikt att göra. Hitta något som funkar för dig.


Andra saker jag gör är att dricka mycket grönt te (men det gjorde jag innan jag läste om den ökade fettförbränningen), äter mycket fisk och fågel, undviker kolhydrater (men inte helt).

Just nu funkar det bra för mig (-6-7kg senaste månaden), men kilojakten har aldrig varit det viktigaste för mig, det handlar framförallt om att må bättre, psykiskt.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Just det, Fitocracy har hjälpt mig att komma igång ordentligt med träningen. Tidigare hade jag lätt att fastna i tråkiga rutiner som gjorde träningen enformig och ointressant. Med Fitocracy jagar jag quests, achievements och levels. Jag sporras att pröva nya övningar och våga ta i lite mer.

Just nu är jag 3:a i en tävling om vem i gruppen Starting Strength som kan göra flest armhävningar på en vecka. det blev 405 i morse, men dagen är ju inte slut än...
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
chrull said:
Just nu funkar det bra för mig (-6-7kg senaste månaden)
Wow - du var ju smal som en sticka redan innan.
Jag ser Christian Bale från Maskinisten framför mig. :gremsmile:
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Skippa sockret. Det är instoppat i en jävla massa produkter och beter sig som en huligan i dig. En 33cl coca cola innehåller 39% av ditt rekommenderade dagsintag av socker (under förutsättnignen att du vill ha i dig 2000 kcal om dagen). Skippar du sockret minskar risken för diabetes, karies, hjärt och kärlsjukdom och övervikt.
Problemet är bara att producenterna stoppar in socker i nästan allt, så det blir ett helvete att köpa mat eller dricka på språng.


Storuggla, och ersätt fan inte med aspartam heller
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,917
Frukost: kaffe och cigg. Hämmar hungerkänslorna.

Mellanmål

Lunch: små portioner. Ät inte ute, för det är alldeles för stora portioner och en massa bröd.

Mellanmål

Middag: små portioner, spelar inte så stor roll vad du äter.

Gå och lägg dig hungrig. Du sover bättre då.



Det brukar funka ganska bra när jag bestämmer mig för att gå ned i vikt. Strypa kolhydrater funkar också, men då får man försöka låta bli pilsner, och det är inte värt det.

Åh just det: träna. Skit i konditionsträning och kör stora muskelgrupper på gymmet istället. Bänkpress, räckhäv och biceps (för machovärdet). Stora muskler bränner mycket energi, dygnet runt.

Edit: två saker till

Coca Cola light innehåller 0 kalorier.
Stress sänker hungerkänslorna.
 

Radioaktiv

Hero
Joined
13 Feb 2011
Messages
1,310
Location
Nästan Brätte
Vilket trevligt initiativ. :gremsmile:

Ät mer vegetariskt, tänk på vilken typ av fett du får i dig, sluta äta när du är mätt och rör på dig oftare.

Bättre att gå ett par kilometer varje dag än att köra träningspass tre dagar i veckan. Rör man på sig så varje dag så blir det mer en del i ens liv, mer normaliserat, och då är det lättare att trappa upp träningen och träna mer.

Sov ordentligt, sover man inte blir man överviktig, kroppen blir ju stressad och då lägger man på sig mer. Och försök undvika stress i allmänhet.

Efter att jag slutat med p-piller som fick mig att gå upp femton kilo (!) så var min plan rätt enkel. Öka andelen grönsaker i tallricksmodellen, gå ut och gå på rasterna istället för att bara ta en kopp kaffe, träna styrka tre till fyra gånger i veckan. För att sova ordentligt så gick jag några kilometer i raskt takt varje kväll, sedan trappades det upp till intervallspringning/jogging.

Jag tror ändå det viktigaste är att göra träning och en vettig kost till en del av ens livsstil. Så man inte har den där "hemska" dagen ner på gymmet som man fasar inför.

En annan sak som jag insett är viktig att tänka på är att det finns tillsatt socker i så många varor. Det mest extrema exemplet jag har är väl macdonalds sallad, som innehåller mer socker och salt är även deras största hamburgare. Så bli matmedveten, läs på etiketter och jämför, det är värt de där extra sekunderna. :gremwink:

Ja, hoppas det var intressant. Och det där med grönt te har jag också läst någon stans, om inte annat är det ju nyttigt av flera andra anledningar.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Något värt att tänka på är att kroppen är ett biologisk system. Allt påverkar allt annat. Att byta ut några matvaror är bra, men de har sällan någon världsomvälvande effekt.

Min favorit sak att påpeka när det gäller viktnedgång är att vikt, aptit och sömn hänger ihop. Sover du så lite kommer de homorner som kontrollera hunger och mättnad bete sig asknäppt. Eftersom hormornerna är alldeles knäppa kommer du äta för mycket och på konstiga tider. Äta på konstiga tider stör hormonerna som kontrollerar sömnen och.... Det är lätt att komma in i ett ekorrhjul av dåliga vanor. Det här brukar vara jättestort problem för skiftarbetare m.m.

Byta ut ett par matvanor är bra, men är en del av grundproblematiken med någons övervikt att de har askassa sömnvanor så kommer man troligen ha en mycket bättre effekt på vikten genom att förbättra sömnen.

http://www.webmd.com/sleep-disorders/guide/lose-weight-while-sleeping
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,899
Location
Port Kad, The Rim
Vitulv said:
Edit: två saker till

Coca Cola light innehåller 0 kalorier.
Stress sänker hungerkänslorna.
Jepp, aptiten försvann i Afghanistan. Matintaget minskade med 1/3 så snart jag var i krigszonen. Vikten rasade. Men sådan stressbantning är ingen metod att rekommendera av andra skäl. :gremsuck:
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Fast, det här är bland det bästa man kan läsa på ämnet.
http://www.nytimes.com/2012/01/01/magazine/tara-parker-pope-fat-trap.html?pagewanted=all

Varaktig viktnedgång är nästan omöjligt biologiskt, i alla fall om vi pratar om kraftig överviktiga som ska minska mer än 10% av kroppsvikten och behålla en signifikant lägre vikt.

Genom viljestyrka och livsstilsförändringar kan man gå ner i vikt, det är inte lätt. Men bland dom som lyckas gör det är det bara 4% som lyckas stannar kvar på en mycket lägre vikt. Det handlar inte om dålig karaktär, utan om biologiska processer.

Kroppen förklarar helt enkelt krig mot viktnedgången, och oddsen är att 96% av fallen förlorar man.

Det är helt enkelt ingen hållbar medicinsk handlingsplan att tro folk har den biologiska möjligheten att gå ner i vikt och hålla den i nuläget. För att fler än 4% ska lyckas krävs det medicinska framsteg, som gör att det funktioner som aktiveras i kroppen för att se till att gå upp ut vikt igen sätts ur spel.

Det pågår väldigt mycket mycket intressant forskning på ämnet. Jag tror sån behandling kommer. Men... Innan dess får man acceptera att för det stora flertalet som blivit gravt övervikta är det nästan omöjligt att minska vill normalvikt och hålla den vikten.

De kan förättra matvanor, och mortionera mer, för hälsan skull. Man kan göra stora hälsovinster, men det stora flertalet kommer inte kunna nå en lägre målvikt permanet.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
anth said:
chrull said:
Just nu funkar det bra för mig (-6-7kg senaste månaden)
Wow - du var ju smal som en sticka redan innan.
Jag ser Christian Bale från Maskinisten framför mig. :gremsmile:
Jag borde antagligen hålla käft och kommer nog ångra det här, men ändå:
Hur tänkte du nu?
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
w176 said:
Något värt att tänka på är att kroppen är ett biologisk system. Allt påverkar allt annat. Att byta ut några matvaror är bra, men de har sällan någon världsomvälvande effekt.
Det är klart det inte har, jag menar, 4% är ungefär lika mycket energi som i ett litet äpple.

Men jag tror att det är en av de enklare frukterna att plocka så att säga, jag menar, om man ändå dricker tee eller kaffe till vardags så är det väldigt enkelt att byta ut några koppar, att fixa sina sömnvanor är inte lika lätt.

Med det sagt så tror jag att det ligger mycket i det du säger :gremwink:
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
w176 said:
Det pågår väldigt mycket mycket intressant forskning på ämnet. Jag tror sån behandling kommer. Men... Innan dess får man acceptera att för det stora flertalet som blivit gravt övervikta är det nästan omöjligt att minska vill normalvikt och hålla den vikten.
Det känns som ett väldigt stort antagande taget från en crash-diets studie, men det är klart att du kan ha rätt.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Läste du hela artikeln. De har följ väldigt många i många studier och sett samma mönster i alla. Vilkt studeras det vldigt mycket om. Jag har inte sett någon studie på någon metod där man på ett lägre tidsperktiv kunnat se att mer än ett par procent att de som gott ner i vilkt hat betydligt lägre vikt någon större utsträckning. (Förutom vid bypass operationser.)

Nu ska de göra studier om samma sak gäller för folk som går ner i vikt superlångsamt, men där finns det inte studieunderlag.

Men har du några studier som visar på någon metod där folk har kunnit hålla en signifikant lägre vikt i någon större utsträckning, så länka gjärna.
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
w176 said:
Läste du hela artikeln.
Ahh, nä, jag såg en fet reklambanner och antog att artikeln tog slut där. Miljöskada kanske :gremwink:

w176 said:
Men har du några studier som visar på någon metod där folk har kunnit hålla en signifikant lägre vikt i någon större utsträckning, så länka gjärna.
Jag känner till åtminstone två artiklar som har introducerat grupper med överviktiga individer till grupper med normal- och underviktiga individer och trackat dom i två års tid, med väldigt goda resultat. Tyvärr har jag inte artiklarna här på jobbet, men jag ska titta efter dem hemma.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Rök inte.
Gör du det så är det förmodligen skit samma om du äter kokta tomater, dricker grönt te eller whatever. Du kommer ändå dö vid 58. :gremwink:

...en sak till: stressa inte och skaffa familj. Är du ensam ligger du risigt till. Stressar du ligger du risigt till.
 
Top