Nekromanti Vetenskapliga Nyttighets och viktminsknings-tips

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Depression är en annan bra grej om man vill tappa vikt. Så länge man inte försöker döva den tappade livslusten med matlust förstås.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Depression är ett tveeggat svärd.. viktuppgång är vanligt, även om man inte äter mer.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Mekanurg said:
Bjorn said:
Är det verkligen vederlagt hur mycket av det där med ensamhet som orsakar högre dödlighet och hur mycket som bara är kovarians.
(...)
Om jag har förstått det rätt så handlar det om överrepresentation av osunda mat- och alkoholvanor och av depressioner.
Jag läste också något om att det är en avtagande effekt - dvs. en del av de verkliga osakerna bakom, håller på att åtminstone delvis neutraliseras.

Förmodligen är det bl.a. så att yngre generationer av män är bättre på matlagning, än äldre - så yngre män har inte riktigt lika dåliga kostvanor. Och motsvarande med alkohol. Och kanske mer positiva vanor, som träning.

Det har tydligen kapat något år från effekten, så att ... min generation antar jag, har om det nu var fem år istället för sex eller något sådant.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
Det bästa är förstås om man kan få in träningen i vardagen. Så att det blir något man måste göra hur som helst.

Exempel: Under det gångna året bodde jag en mil utanför Uppsala och cyklade in till stan i princip varje dag, när vädret tillät. Nu bor jag på landet och jobbar med att fälla träd och släpa dem till olika platser.

Sen har jag ett tips till er som gillar er cola: Väx upp och börja dricka kaffe istället.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Arfert said:
Depression är ett tveeggat svärd.. viktuppgång är vanligt, även om man inte äter mer.
Precis. Det är min erfarenhet - man äter förvisso mindre, absolut sett - men sämre kvalitet och man rör sig mycket mindre. (Vissa dagar knappast alls...)

Det är lättare att då öppna en chipspåse och äta tills det inte finns något hungersug, än att ens bre sig en jäkla macka.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Min uppfattning, visserligen baserad på ett ganska litet underlag, är att deprimerade män är magra och deprimerade kvinnor överviktiga. Hur som helst är grejen att man ju inte kan gå runt och vara lite smådeprimerad. Då är det klart att man blir tjock (för deprimerad för att laga mat, men inte tillräxkligt deprimerad för att inte palla att hasa iväg till närbutiken efter chips), depressionsdieten funkar bara om man har kommit så långt att man bara ligger i fosterställning i sängen en vecka utan att sova eller äta.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,615
Location
Rissne
Dnalor said:
Sen har jag ett tips till er som gillar er cola: Väx upp och börja dricka kaffe istället.
Eller té. Också gott, och ger inte samma skakiga abstinensbesvär man till exempel kan observera hos lärare när jobbets kaffeautomat är trasig.

//Krank, som har lyteskomik på jobbet just nu, där halva personalen stapplar runt som heroinister som inte får sin fix. Iaf tills nån som tatt med sig en termos förbarmar sig...
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Ja, är man en beroendepersonlighet så får man se till att kanalisera sina beroenden bort från onyttigheter som fett och socker till mindre hälsovådliga fixar som nikotin och koffein.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,615
Location
Rissne
Vimes said:
Ja, är man en beroendepersonlighet så får man se till att kanalisera sina beroenden bort från onyttigheter som fett och socker till mindre hälsovådliga fixar som nikotin och koffein.
Haha =)
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
Vimes said:
Ja, är man en beroendepersonlighet så får man se till att kanalisera sina beroenden bort från onyttigheter som fett och socker till mindre hälsovådliga fixar som nikotin och koffein.
Cannabis är däremot inte att rekommendera. Det är enbart kontraproduktiv. Plötsligt finner du dig själv sitta och äta rulltårta med majonäs och bara "hur gick det här till?"
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Dnalor said:
Vimes said:
Ja, är man en beroendepersonlighet så får man se till att kanalisera sina beroenden bort från onyttigheter som fett och socker till mindre hälsovådliga fixar som nikotin och koffein.
Cannabis är däremot inte att rekommendera. Det är enbart kontraproduktiv. Plötsligt finner du dig själv sitta och äta rulltårta med majonäs och bara "hur gick det här till?"
Självupplevt? :gremwink:
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,930
Arfert said:
Tyvärr visar nyare forkning att lightprodukter med aspatan triggar saker i hjärnan.. det fukkar upp kroppens egna aptitreglerande system. Så de har ingen positiv effekt, verkar det som.
Fast jag har för mig att det inte är aspartan i coca cola light, så det är lugnt :gremsmile:

Edit: det verkar som att jag hade fel. Coca Cola light innehöll först aspartam, men sedan bytte de till sukralos, och nu har de bytt tillbaka till aspartam.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
Arfert said:
Dnalor said:
Vimes said:
Ja, är man en beroendepersonlighet så får man se till att kanalisera sina beroenden bort från onyttigheter som fett och socker till mindre hälsovådliga fixar som nikotin och koffein.
Cannabis är däremot inte att rekommendera. Det är enbart kontraproduktiv. Plötsligt finner du dig själv sitta och äta rulltårta med majonäs och bara "hur gick det här till?"
Självupplevt? :gremwink:
Jag ska inte säga för mycket, men min titel kan ju tjäna som ledtråd.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
Arfert said:
Elmrig said:
Arfert said:
Framför allt tjänar tillverkarna mer ber burk om det är light och inte socker (som är dyrare än sötningsmedel per läsk). Det är därför de försöker få oss att dricka skiten. Inte för att de vill att vi ska vara smala.
Då kan man ju förvisso fråga sig om det var läskeblaskföretagen som skapade trenden att "det är bra att vara smal" eller om de lanserade lightdricka som ett svar på den :gremwink:
De skapade lightdrickorna för att de förbättrade marginalerna... resten är bara reklam. Lägg dessutom märke till att de nästan bara gör tv-rekam för lightprodukterna, inte vanlig cola mm.
Jag orkar inte läsa in mig på caset men jag känner spontant att det mer bör ha handlat om att identifiera en nisch och ett segment där det går att tjäna pengar. Jag kan ha fel men jag gissar att det inte var läskföretagen som drog igång bantningsrörelsen utan mer att de levererade en produkt för den målgruppen.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
De identifierade en möjlig USP för en produkt. Och sen skapade de en målgruppsanpassad lansering. Sötningsmedlena var från början för de med sockersjuka, läskföretagen kom på att folk som inte ville bli feta var en större målgrupp. Det i kombination att man sparade in pengar var en bra deal för dem. Numera så är det inte så mycket bantning, namnet Diet Coke (som det hette från början) är på väg ut. Och de gör colorna i både manlig och kvinnliga versioner.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
Arfert said:
De identifierade en möjlig USP för en produkt. Och sen skapade de en målgruppsanpassad lansering. Sötningsmedlena var från början för de med sockersjuka, läskföretagen kom på att folk som inte ville bli feta var en större målgrupp. Det i kombination att man sparade in pengar var en bra deal för dem. Numera så är det inte så mycket bantning, namnet Diet Coke (som det hette från början) är på väg ut. Och de gör colorna i både manlig och kvinnliga versioner.
När du uttrycker dig såhär så håller jag med dig helt och hållet.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,615
Location
Rissne
Krille said:
Det mest vetenskapliga jag har hittat är följande formel.

Energi in - energi ut = deltatjock
Ja.

Jag såg nåt debattprogram där folk som förordade olika bokstavskombinationer och sånt medverkade. Jag är inget stort fav av Paulo Roberto, men jag gillade hans handfasta och - vad jag vet - ganska vetenskapligt belagda metod: Ät mindre, rör på dig mer.

Sedan är det såklart så att vissa saker ökar resp. sänker den allmänna förbränningen och så, men det går inte riktigt att komma ifrån att mindre mat + mer rörelse = lägre vikt...
 

bozar_UBBT

Warrior
Joined
21 Mar 2009
Messages
226
Location
Norrköping
http://jama.jamanetwork.com/article.aspx?articleid=1199154

Så fettrika dieter ökar förbränningen, högst förbränning har du dessutom med lite kolhydrater. Eftersom flertalet är inaktiva tycker jag de ska dra ned kraftigt på kolhydrater, är man rädd för 60 år gamla feltolkade studier så kan man ju dra ned på mättat fett men annars tycker jag man ska känna sig för vad man mår bra av.
Man kan faktiskt ha under 8% kroppsfett, må bra och vara vältränad trots att man inte följer livsmedelsverkets råd.

Ett tips är att inte följa vetenskapliga råd för noga för för en oinsatt är det svårt att tolka vad som är relevant eller inte. Det finns massor av studier som talar emot varandra och det finns ingen absolut sanning trots att vissa tror det. Inte ens forskarna själva vet och det man ser på löpsedlarna och tom i dagens medicin/läkartidningen är bara en handfull studier som inte på något sätt ger en rättvis bild hur läget ser ut.
 
Top