Nekromanti vet ni vad felet är med de här forumena...

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Tolka på internet

Angående frågan ifall du "gnäller" eller "föreslår" och "färgglatt språk"..

Det var säkert så att du menade att föreslå att ta upp dessa ämnen till diskussion, men humör är svårt att känna av via internet. Speciellt om man skriver kortfattat och väldigt koncist.
Att räkna upp hur det borde vara, utan någon sorts inbjudan till diskussion (Som "vad säger ni?") leder ofta till att man tolkar det som klagomål. Det framstår iallafall som att man inte är öppen för andras åsikter, till viss utsträckning.
Så det är inte så konstigt att dina uttalanden har uppfattats som gnäll.

För övrigt så tycker jag också att det är "slött" ("Latigt" kan man ju inte säga..) att begära funktioner utan att kolla om de redan finns först. Jag brukar dock inte säga det, eftersom det leder till att folk tar illa upp i onödan. -Jag utgår från att alla är lite "lata", eller vilken brist det nuvarande fallet handlar om, och det ska inte tas som en anklagelse att man jag tycker man visat en brist. Det går inte att begära bristfrihet, och ibland funkar det bättre att ignorera eller acceptera någons brist genom att bara vara förstående.. För utan våra begränsingar hade det inte funnits något liv kvar att leva. (Seriöst. Om vi redan kunde allt så hade det inte funnits någon anledning att uppleva något.)

Så, ja. Jag kan sympatisera med Azagthoth där, men det är svårt att säga det utan att framstå som sur eller elitistisk. Nåja. Tills jag får höra några bra argument mot så är väl bara att acceptera att vissa kanske ser mig som elitistisk. :gremsmile:
Men nu vandrar jag ifrån ämnet, så vi stoppar här.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,893
Location
Stockholm
Japp ...

Klicka på »minimera« uppe till höger på forumsidan.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: nej, det är inte dumt

"kontroversiella ämnen är intressanta. sen har jag svårt att förstå varför det inte skulle gå att "följa en tydlig röd tråd i dem"? eh?"

Jag säger inte att det inte går. Jag säger att det är svårare om nästa punkt i den röda tråden kommer fem inlägg senare, vilket inte är ovanligt i platta trådar. Då föredrar jag den trådade varianten - då kommer nästa inlägg i den röda tråden direkt efter.
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Re: Skillnaden mellan service och service

"gnäll???"

Just precis. Gnäll. Till att börja med så är "vet ni vad felet är med de här forumena..." en utomrdentlig inledning till klagomål och gnäll. Sedan har vi "1) allt är plottrigt och svårt att se", vilket definitivt inte är ett förslag eller konstruktiv kritik. Det är snarare gnäll.

"ok, så nu är det förbjudet att uttrycka sig med färgglatt språk också?"

Vem har sagt att det är förbjudet? Inte jag i alla fall. Däremot så kan jag säga att dina "färgval", som "rollspel.nu är så cp-cp-cp-slött, segt, honung, sylt, sirap...", definitivt inte uppskattas. Om du uttrycker dej trevligare, eller använder trevligare färger om vi ska fortsätta med den analogin, så lär du bemötas trevligare och tas med större allvar. Behandla andra som du själv vill bli behandlad, du vet.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,713
Location
Värnhem, Malmö
Re: nej nu ...

"Men det hade ju redan kommit ett svar på hur du skulle göra, skulle jag upprepa det då?"

Nej, du behövde egentligen inte skriva något överhuvudtaget. Speciellt inte om det är för att kalla honom lat.
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: nej nu ...

Om det inte är en uppmaning till användare att först kolla igenom inställningarna istället för att fråga på en gång. Vilket det till viss del var. Jag sade också att sådant beteende tydde på lathet, inte att man faktiskt var lat.
 

Marcus_UBBT

Warrior
Joined
25 Nov 2000
Messages
361
Re: nej nu ...

ok... nästa gång jag upptäcker ett fel eller kommer på ett förslag ska jag scrolla igenom samtliga inlägg så att jag är säker på att inget nämnts förut.
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Gamla inlägg

"nästa gång jag upptäcker ett fel eller kommer på ett förslag ska jag scrolla igenom samtliga inlägg"

Sökfunktionen brukar underlätta, annars :gremgrin:
 

Marcus_UBBT

Warrior
Joined
25 Nov 2000
Messages
361
Re: nej, det är inte dumt

jaja, men det är ju inte ett argument mot den punkten vi för tillfället debatterade... hursomhelst, den röda tråden, well, man får citera oftare men jag tycker ändå det funkar.
 

Marcus_UBBT

Warrior
Joined
25 Nov 2000
Messages
361
utgångspunkt

visst kan det vara svårt att tolka på internet, just därför bör man alltid utgå från att folk menar väl, annars blir det bara som i den här tråden, nån blir stött, jag blir stött, alla är stötta. jag tycker det är helt sjukt vilken jävla debatt som kommer upp bara för att jag har några små förslag. PMS!
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Re: utgångspunkt

"just därför bör man alltid utgå från att folk menar väl, annars blir det bara som i den här tråden, nån blir stött"

Eller så kan man uttrycka sina förslag som just förslag, istället för att inleda med att det nuvarande systemet är "fel". Folk kan bli stötta av det också. Hur du blir bemött beror faktiskt till viss del på hur du själv beter dig, inte enbart på alla andra.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Rising har ett enda klagomål på forumen:

" Varför skall det vara så svårt att säga "tack, vi skall ta dina synpunkter i åtanke när vi planerar på vilka sätt vi kan förbättra forumet i framtiden"."

Därför att det vore en lögn.

Det vore mer sanningsenligt att säga "Tack för dina åsikter. Vi kommer emellertid inte att bry oss ett jota, eftersom funktionerna som du efterfrågar har funnits implementerade i forumet sedan artonhundrakallt, och kan ställas in i Kontrollpanelens visningsinställningar."
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: nej nu ...

Du försöker verkligen läsa in de mest absurda budskap i det jag skriver så det är inte lönt att prata vidare med dig...

Jag menade givetvis i den aktuella debatten, det vill säga den tråden man för närvarande skriver i. Men ta gärna lärdom av det Insignia säger, sökfunktionen är bra att använda.
 

Marcus_UBBT

Warrior
Joined
25 Nov 2000
Messages
361
Re: nej nu ...

jag försöke inte läsa in absurda budskap, ser att jag misstolkade dig nu, my mistake.
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Re: Rising har ett enda klagomål på forumen:

"vet ni vad felet är med de här forumena..."
jag tycker det mest det låter som att någon vill uttrycka vad just han tycker är fel.
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Re: Skillnaden mellan service och service

"gnäll???"

Just precis. Gnäll. Till att börja med så är "vet ni vad felet är med de här forumena..." en utomrdentlig inledning till klagomål och gnäll. Sedan har vi "1) allt är plottrigt och svårt att se", vilket definitivt inte är ett förslag eller konstruktiv kritik. Det är snarare gnäll.
Där håller jag inte med dig. Det är en synpunkt, eller en iaktagelse och ett förslag till vad som kan förbättras. dvs att göra det mindre plottrigt
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,606
Re: Skillnaden mellan service och service

"Just precis. Gnäll. Till att börja med så är "vet ni vad felet är med de här forumena..." en utomrdentlig inledning till klagomål och gnäll. Sedan har vi "1) allt är plottrigt och svårt att se", vilket definitivt inte är ett förslag eller konstruktiv kritik. Det är snarare gnäll."

Där håller jag inte med dig. Det är en synpunkt, eller en iaktagelse och ett förslag till vad som kan förbättras.
Som professionell programutvecklare så måste jag reda ut begreppen här. Synpunkter från användare, oavsett om de är grundade, oavsett hur de framförs, oavsett om de är vettiga är gnäll. Det är en definitionsfråga. Användare kommunicerar genom att gnälla. Svårare är det inte.

Visst är det tur att jag förklarar hur allting är?

(Vilken sorts supportsamtal tror ni jag hade nyss?)
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Re: nej nu ...

skillnaden är nästintill obetydlig. Att säga att någons beteene tyder på lethet anspelar på att denne är lat.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Skillnaden mellan service och service

"(Vilken sorts supportsamtal tror ni jag hade nyss?)"

Den enda sorten: gnäll.

(jag hade samma sorts supportsamtal nyss)
 
Top