Nekromanti vet ni vad felet är med de här forumena...

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Re: Skillnaden mellan service och service

Kan man dra slutsatser om hela mänskligheten utifrån de supportsamtal som man själv minns? Jag hävdar inte att du eller andra supportansvariga är dåliga människor. Oftast rör det sig bara om att era arbetsgivare utnyttjar era kunskaper på ett dåligt sätt. Men det är minst lika irriterande att försöka förklara sina problem för någon som behandlar dig som ett okunnigt barn som det är att försöka hjälpa någon som inte ens hittar startknappen.
Det var inte riktigt vad jag menade. Jag menar de som till exempel tycker att det är konstigt att man inte får plats med en hel uppsats på en liten knapp, eller som inte förstår varför inte enbart den site de letar efter kommer upp när man söker på ett vanligt förekommande ord.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,902
Location
Stockholm
Exempel på sådant jag tror Troberg menar ...

En bekant till mig arbetade ett tag med Mac-support på en – av rollspelare illa omtyckt – kvällstidning. En natt fick han ett samtal från en journalist som i korthet gick ut på att: »Min dator startar inte. Jag trycker och trycker på startknappen på tangentbordet, men inget händer.«
Den bekante gick dit och kunde konstatera att visserligen fanns där både tangentbord och bildskärm, men de var inte anslutna till någon dator. Någon dator fanns över huvud taget inte.

Visst måste man få känna sig överlägsen i ett sådant fall?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Re: Exempel på sådant jag tror Troberg menar ...

En bekant till mig arbetade ett tag med Mac-support på en – av rollspelare illa omtyckt – kvällstidning. En natt fick han ett samtal från en journalist som i korthet gick ut på att: »Min dator startar inte. Jag trycker och trycker på startknappen på tangentbordet, men inget händer.«
Den bekante gick dit och kunde konstatera att visserligen fanns där både tangentbord och bildskärm, men de var inte anslutna till någon dator. Någon dator fanns över huvud taget inte.
Jag har sett samma sak hända, fast med en PC.

Visst måste man få känna sig överlägsen i ett sådant fall?
Självklart.

Jag tror att bästa sättet att hantera användare är att en utvecklare distraherar dem med tekniska fackuttryck medan en annan smyger upp bakom honom och klubbar honom med ett gammalt hederligt IBM-tangentbord (KeyTronics må ha bäst anslag, men inte i det här fallet). Sedan binder man honom vid ett serverrack med nätverkskabel (koaxialkabel är att föredra) och dansar runt det endast iklädd en bastkjol gjord av gamla backupband medan man kastar disketter och CDs på honom och utstöter gutturala läten.

Enkelt och effektivt.
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Rising har ett enda klagomål på forumen:

Ni kanske skulle berätta lite mer om er själva och ert arbete istället för att vara så hemlighetsfulla och anonyma.

Det är på gång, precis som en hel del andra saker. Vi får se när det kommer...

Hela Eon-forumet kryllar ju av nyfikna nybörjare.

Jo, det brukar vara en hel del nybörjare på bland annat Eon-forumet. Erfarna användare, såsom du själv, kan alltid föregå med gott exempel och inte ge en nybörjare kalla handen utan sakligt berätta hur läget ligger till.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Rising har ett enda klagomål på forumen:

"Det är på gång, precis som en hel del andra saker. Vi får se när det kommer..."

Om det tar långt tid eller aldrig genomförs på grund av tidsbrist så skulle det ju också kunna vara ett tecken på att det behövs fler moderatorer som kan avlasta er andra.

"Jo, det brukar vara en hel del nybörjare på bland annat Eon-forumet. Erfarna användare, såsom du själv, kan alltid föregå med gott exempel och inte ge en nybörjare kalla handen utan sakligt berätta hur läget ligger till. "

Tja, om du tar dig en liten titt på mina inlägg så kanske du kan se att det är just precis det som jag gör. För övrigt gillar jag inte riktigt tonen i den där sista meningen. Man skulle nästan kunna få för sig att du anser att jag är en av de som rackar ner på de oerfarna nybörjarna.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Exempel på sådant jag tror Troberg menar ...

Tja, bara för att man är korkad förtjänar man inte att bli hånad av de som vet bättre. Det är väl ingen som skrattar åt små barn bara för att de inte har lärt sig gå?

Med de sagt så kan jag förstås tycka att om man är så jäkla okunnig så borde man inte ens ha en egen dator. Och trots mitt stora tålamod så hade jag också blivit knäpp av att lyssna på en massa knäppskallar om jag jobbade på en supportlinje. Men det är tyvärr väldigt lätt att ta med sig den attityden ut på andra ställen.
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Rising har ett enda klagomål på forumen:

Om det tar långt tid eller aldrig genomförs på grund av tidsbrist så skulle det ju också kunna vara ett tecken på att det behövs fler moderatorer som kan avlasta er andra.

Vi behöver inte fler moderatorer, vi behöver folk som kan programmera, som kan skriva artiklar, som kan göra i princip alla saker som inte har med forumen att göra. Det är alla andra bitar som slöar upp processen.

För övrigt gillar jag inte riktigt tonen i den där sista meningen. Man skulle nästan kunna få för sig att du anser att jag är en av de som rackar ner på de oerfarna nybörjarna.

Typiskt tecken på att det är svårt att kommunicera på internet, ta tonen du trodde jag använde och vänd den åt motsatta hållet så får du fram mitt riktiga budskap. Forumen har utvecklats till en gemenskap, vi vill givetvis att de som redan är med i gemenskapen och förstår hur den fungerar skall ledsaga de som nyligen kommit hit och inte riktigt förstått hur vi i den här gemenskapen uppför oss. Personligen så blir jag väldigt glad varje gång jag ser någon tillrättavisa ett "felaktigt" beteende på ett bra sätt. Det är en av de bidragande orsakerna till att forumen är så trevliga att vistas vid i mina ögon.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Rising har ett enda klagomål på forumen:

"Vi behöver inte fler moderatorer, vi behöver folk som kan programmera, som kan skriva artiklar, som kan göra i princip alla saker som inte har med forumen att göra. Det är alla andra bitar som slöar upp processen."

Men då erkänner du ju åtminstone att ni behöver fler medarbetare. Just sådana personer borde ni faktiskt kunna hitta en hel del av på forumen om ni bara frågar efter dem. Själv kan jag inte programmera för två öre men däremot kan jag skriva tämligen hyfsat.
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Re: Rising har ett enda klagomål på forumen:

Vill du hjälpa till med att skriva artiklar så kan du kontakta Ymir som är ansvarig för artiklar och noveller.

/Seinet Wintermute - Är stolt över att vara en del av den här gemenskapen
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Re: Rising har ett enda klagomål på forumen:

Vi behöver inte fler moderatorer, vi behöver folk som kan programmera
Jag skulle gärna hjälpa till, men eftersom ni valt en undermålig serverprogramvara (det vill säga inte min) så är jag inte tillräckligt insatt för att tillföra så mycket.

Sorry, jag var bara tvungen att säga det. :gremgrin:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Re: Exempel på sådant jag tror Troberg menar ...

Tja, bara för att man är korkad förtjänar man inte att bli hånad av de som vet bättre. Det är väl ingen som skrattar åt små barn bara för att de inte har lärt sig gå?
Nejdå, men det skadar ju inte att försöka lära sig.

Hur kan det komma sig att få får för sig att köra bil utan körkort, men sätter sig framför en mycket mer komplex maskin (datorn) och tror att man inte behöver kunna något?
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Rising har ett enda klagomål på forumen:

...eller Chrull om du kan tänka dig att författa recensioner.

Lägger nu till något som alltid har stått på sidan:

"Om du tycker om det vi gör och gärna vill hjälpa till, tveka inte och hör av dig till oss!"

Så vi annonserar med andra ord hela tiden efter nytt folk...
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Re: Exempel på sådant jag tror Troberg menar ...

"Hur kan det komma sig att få får för sig att köra bil utan körkort, men sätter sig framför en mycket mer komplex maskin (datorn) och tror att man inte behöver kunna något?"

Kanske för att man oftast inte dör av att krascha sin dator :gremgrin:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Re: Exempel på sådant jag tror Troberg menar ...

Kanske för att man oftast inte dör av att krascha sin dator
Det märks att du inte var med vid den stora hårddiskkraschen ´98... Den var otäck.
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Krasch

"Det märks att du inte var med vid den stora hårddiskkraschen ´98... Den var otäck."

Måste ha missat den O_O *glor misstänksamt på datorn*
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Re: Krasch

Måste ha missat den O_O *glor misstänksamt på datorn*
Var glad för det. Två diskar gick nästan samtidigt och jag tappade cirka två tredjedelar av min källkod, gissningsvis 1-1,5 miljoner rader, rader som jag skrivit själv. :gremshocked: :gremshocked: :gremshocked: :gremshocked: :gremshocked: :gremshocked: :gremshocked: :gremshocked: :gremshocked: :gremshocked: <<< Så såg jag ut i två veckor.

Så säg inte att en datorkrasch inte kan vara fatal.
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Re: Krasch

"jag tappade cirka två tredjedelar av min källkod, gissningsvis 1-1,5 miljoner rader"

Förlora en miljon rader kod... utan bedövning... o__o
Jag är glad att du klarade dig så bra som du har gjort o_O
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Re: Krasch

:gremgrin: :gremgrin: :gremgrin: :gremgrin: :gremgrin: :gremgrin: :gremgrin: :gremgrin: :gremgrin: :gremgrin: :gremgrin: :gremgrin: Så kommer jag se ut i två veckor...
eller ja, kanske två dagar i vart fall....
lessen, men skadeglädjen hade varit stor vid några tusen rader, nu är den enorm :gremgrin: :gremgrin: :gremgrin: :gremgrin: :gremgrin:

Du tar livet av mig....
(kanske mystisk support-taktik att ta livet av okunniga användare :gremtongue:)
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Vissa saker skämtar man inte om...

Man kan skämta om sånt som digerdöden, kastrering, plåga små kattungar och sånt, men hårddiskhaverier är för hemskt. Det är smaklöst av dig att driva med sådana tragedier. Skäms!
 
Top