Nekromanti vet ni vad felet är med de här forumena...

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Re: Skillnaden mellan service och service

:gremwink: Det har du iof rätt i, så länge det inte är en själv som är användaren, i vilket fall det är synpukter igen :gremgrin:
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Lathet

man bör ju annars utgå från att alla är lata.
jag är lat.
jag är stolt över det! :gremsmirk:

Om filk inte varit lata så hade man inte kommit fram till mer bekväma lösningar, som man vill ha för att man just är lat.
Så leve latheten!!!
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Re: Skillnaden mellan service och service

Den enda sorten: gnäll.

(jag hade samma sorts supportsamtal nyss)
Självklart, det finns ju bara den sorten.

Hur jobbigt är det att behöva ägna en halvtimme åt att förklara varför det står OK och Avbryt på knapparna i stället för 'Stäng - Ändringarna sparas' och 'Stäng - Varning! Ändringar sparas inte', speciellt i ett fönster där man nätt och jämt får plats med OK & Avbryt...

Tro inte att argument som Windows user interface design guidelines, "alla andra program gör så", det får inte plats, det skulle göra fönstret plottrigt, det är onödigt eller något annat resonemang hjälper...
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Rising har ett enda klagomål på forumen:

De flesta är säkert mycket tacksamma över det obetalda arbete som du och dina kompanjoner lägger ner på den här sidan. Ni gör vad ni kan och det är säkert sällan som folk till fullo inser vilket hårt arbete det är. Men om ni är överbelastade och saknar tid så är väl en enkel lösning att utnämna fler moderatorer och administratörer som kan avlasta er? En snabb sökning ger vid handen att ni i dagsläget verkar ha en del moddisar och administratörer som ytterst sällan syns till på forumen och antagligen inte bidrar med särskilt mycket. Gräv inte ner i för mycket arbete. Det finns säkert en hel del seriösa och aktiva forumiter som hade kunnat tänka sig att ställa upp och hjälpa till. En annan lösning för att avlasta er kan också vara att starta det där programmet för att hjälpa nybörjare som Kitzune pratade om.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Skillnaden mellan service och service

"Som professionell programutvecklare så måste jag reda ut begreppen här. Synpunkter från användare, oavsett om de är grundade, oavsett hur de framförs, oavsett om de är vettiga är gnäll. Det är en definitionsfråga. Användare kommunicerar genom att gnälla. Svårare är det inte."

Är det inte just en sådan inställning som gör att folk så ofta känner sig kränkta av de svar de får ifrån moderatorer och liknande? Rent allmänt tycker jag nog att tekniker inte borde sitta i supporten utan någon annanstans där man tar bättre till vara på deras kunskaper. Att vara okunnig och för den delen korkad är inget brott utan väldigt mänskligt. Sitter man redan med alla svaren så är det väldigt lätt att känna sig överlägsen.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Rising har en del poänger

Det är så lätt att undvika sådana här bråk. Ska det verkligen vara så svårt att vara vänlig och respektfull? Även om frågan kommit upp 100 gånger tidigare och det här är ett grattis forum och inte en demokrati så ska man väl inte kunna uppföra sig hur som helst? Man bekämpar inte eld med eld. Även om man kan vara frestad att ge igen med samma mynt när man läser igenom ett illa formulerat inlägg så är det inte säkert att det är den bästa lösningen på problemet. Det är bättre att vänta med att svara tills man kan vara säker på att det blir ett vettigt och civiliserat svar istället för att gripas av stundens hetta och skriva något ogenomtänkt. Både marcus och Azagoth (med reservation för felstavningar) är helt säkert vettiga och begåvade människor och det är verkligen synd att de ska ägna så många onödiga inlägg åt att käbbla om sådana här saker.
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Rising har ett enda klagomål på forumen:

www.rollspel.nu är så mycket mer än de här forumen. Att vissa av de som jobbar med sidan inte syns aktivt på forumen betyder inte att vi är få som jobbar. Jag bedömer att vår arbetsstyrka för tillfället är fullt tillräcklig. Dessutom skulle fler administratörer leda till att det tog ännu längre tid att besluta vad som skall göras, och det tar redan väldigt lång tid...

Jag vet faktiskt inte hur vi skulle få mindre att göra via Kitzunes nybörjarkramar. Dels så sker detta "arbete" automagiskt via er vanliga användare, dels så hävdar jag återigen, liksom majoriteten av redaktionen, att en nybörjare inte vill bli utpekad som nybörjare (vilket inte heller behöver vara fallet, personen kan ha läst i flera år men ändå bara ha skrivit tio inlägg).
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Rising har ett enda klagomål på forumen:

Jag tänker inte bara på ämnesraden utan även vad som fanns i själva inlägget.
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Re: nej nu ...

nja... lat och lat...
det kan ju vara så att man inte tänkt på det med, eller hur, och då är det inte fråga om ren lathet.
men så om hanndligen var av lat natur, betyder inte det att den som utförde den var lat? :gremtongue:
tänker inte driva detta något längre, för det leder ingen vart
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Re: Rising har ett enda klagomål på forumen:

fast du nämnde ju just inledningen, så det var vad jag kommenterade på.
sen om du tyckte att alltihopa var klagomål eller förslag är ju egentligen upp till dig, det är ju trots allt din åsikt
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Re: Rising har ett enda klagomål på forumen:

ett enkelt alternativ är väl att bara erbjuda det, och sen så får man väl se om det finns något intresse för det hos de som själva anser att de är nybörjare.

Administratörerna gör säkerligen fler saker, och myucket utav det är bra. Men, man skulle väl kunna fixa någon/några till som bara håller på med forumet, och inte lägger sig i för mycket i beslutsfattning, bara utför så att säga. Om det skulle behövas avlastning. Min ni vet bäst själva hur det ligger till med den saken är jag helt säker på.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Rising har ett enda klagomål på forumen:

"www.rollspel.nu är så mycket mer än de här forumen. Att vissa av de som jobbar med sidan inte syns aktivt på forumen betyder inte att vi är få som jobbar. Jag bedömer att vår arbetsstyrka för tillfället är fullt tillräcklig. Dessutom skulle fler administratörer leda till att det tog ännu längre tid att besluta vad som skall göras, och det tar redan väldigt lång tid.."

Sådant, liksom en massa andra saker, kan jag inte veta om inte någon berättar det för mig. Ni kanske skulle berätta lite mer om er själva och ert arbete istället för att vara så hemlighetsfulla och anonyma. Det finns faktiskt en del av er som sällan visar sig vid andra tidpunkter än när de ska försvara sig själva eller något beslut som de har fattat. Man har ett annat förhållande till någon som enbart är ordningsman och inget annat.

"Jag vet faktiskt inte hur vi skulle få mindre att göra via Kitzunes nybörjarkramar. Dels så sker detta "arbete" automagiskt via er vanliga användare, dels så hävdar jag återigen, liksom majoriteten av redaktionen, att en nybörjare inte vill bli utpekad som nybörjare (vilket inte heller behöver vara fallet, personen kan ha läst i flera år men ändå bara ha skrivit tio inlägg)."

Tja, till att börja med så hade kanske forumen blivit befriade ifrån de mest elementära och onödiga inlägg som brukar dyka upp med jämna mellanrum. Sedan tycker jag inte alls att arbetet sker automatiskt i dagsläget. De flesta nybörjarfrågor blir ganska kyligt bemötta av mer erfarna användare. Och visst finns det gott om nybörjare. Hela Eon-forumet kryllar ju av nyfikna nybörjare. Även om många säkert börjar som lurkers så tror jag nog ändå att de flesta nya användare är nybörjare både när det gäller rollspel och forumet. Nybörjare som primärt är ute efter tips och inspiration.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Rising har en del poänger

"fast lite roligt är det ju ändå"

Kanske för en utomstående betraktare men knappast för de som verkligen är inblandade i diskussionen. Dessutom är det något som forumet förlorar på i längden.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Re: Skillnaden mellan service och service

Är det inte just en sådan inställning som gör att folk så ofta känner sig kränkta av de svar de får ifrån moderatorer och liknande?
Oftast är det för att de frågar efter ett svar som de inte kan förstå. De vill så att säga upp på översta stegpinnen men saknar alla utom den längst ned. Ett extremt exempel som jag såg på ett programmeringsforum var "How do you make a game?". Man inser ganska snabbt att den som ställer en sådan fråga inte har kunskaperna för att tillgodogöra sig svaret. Kineserna har ett bra ord för detta: 'mu', vilket betyder ungefär att frågan är för liten för svaret eller att frågan är fel ställd.

Rent allmänt tycker jag nog att tekniker inte borde sitta i supporten utan någon annanstans där man tar bättre till vara på deras kunskaper.
Håller med helt och hållet. Tyvärr är det inte alltid så lätt, speciellt inte på ett litet företag. Dessutom så tenderar supporten att slussa vidare till experterna i stället för att lära sig själv.

Att vara okunnig och för den delen korkad är inget brott utan väldigt mänskligt.
Ja och nej. Att inte vilja lära sig, att inte vilja förstå är ett olämpligt beteende. Detta är ett vanligt beteende hos användare. De kommer ofta med ogrundade kommentarer/klagomål utan att ens försöka bry sig om bakomliggnade komplexiteter. De gör det till en poäng att inte förstå. Detta är ohövligt, förolämpande och dessutom respektlöst och fördummande mot dem själv.

Det är ungefär samma problem som folk som går och röstar utan att ha en aning om partier, sakfrågor eller något annat som krävs för att göra ett informerat beslut.

Sitter man redan med alla svaren så är det väldigt lätt att känna sig överlägsen.
Vadå känna sig? Nu förstår jag inte vad du menar?
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Re: Rising har en del poänger

nmu var jag ju kanske inte helt seriös, vilket jag försökte påvisa genom att lägga till en :gremtongue: där på slutet...
misstolkningar är lkätta när man varken ser eller hör varandra
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Skillnaden mellan service och service

"Att inte vilja lära sig, att inte vilja förstå är ett olämpligt beteende"

Kan man dra slutsatser om hela mänskligheten utifrån de supportsamtal som man själv minns? Jag hävdar inte att du eller andra supportansvariga är dåliga människor. Oftast rör det sig bara om att era arbetsgivare utnyttjar era kunskaper på ett dåligt sätt. Men det är minst lika irriterande att försöka förklara sina problem för någon som behandlar dig som ett okunnigt barn som det är att försöka hjälpa någon som inte ens hittar startknappen.

" Kineserna har ett bra ord för detta: 'mu', vilket betyder ungefär att frågan är för liten för svaret eller att frågan är fel ställd."

Ett jäkligt bra ord även om det kanske inte är så användbart utan någon form av översättning. :gremsmile:
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: nej nu ...

Inte mer än att säga "det där var dumt gjort" är ekvivalent med "du är dum." Bara för att man utför en handling med drag av X betyder det inte att man själv är X.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Skillnaden mellan service och service

Ett jäkligt bra ord även om det kanske inte är så användbart utan någon form av översättning.

Det funkar på svenska också.

Kund: Varför kan man inte lägga internet på en diskett så att man alltid kan ha det med sig?
Programmerare: Mu!

JPS
 
Top