Nekromanti vet ni vad felet är med de här forumena...

Marcus_UBBT

Warrior
Joined
25 Nov 2000
Messages
361
cheers mate [nt]

kunde inte sagt det bättre själv (och gjorde det inte heller i mitt svar)
 

Marcus_UBBT

Warrior
Joined
25 Nov 2000
Messages
361
Re: Skillnaden mellan service och service

klagomål? visst, jag uttryckte mig inte särskilt sockersött, men i min åsikt var det FÖRSLAG jag kom med.

jag tycker ditt inlägg inte adresserar ämnet särskilt väl. jag skrev inte "åtgärda det här annars drar jag!", jag uttryckte en önskan att saker skulle förändras. är det olagligt kan väl det här forumet stängas, eller?
 

Marcus_UBBT

Warrior
Joined
25 Nov 2000
Messages
361
nej, det är inte dumt

punkt 3, nej det är inte dumt, för alla inlägg som är intressanta och får svar kommer ju ändå lägga sig högre upp. de ointressanta inläggen som inte skapar debatt och inte får svar sjunker snabbare undan. som det är nu har ju varenda tråd samma "livslängd" beroende på hur många nya inlägg som görs efter den. på det här sättet skulle de trådar som inte omedelbart dör ut pga bristande intresse hållas kvar, och diskussionerna skulle kunna bli djupare och längre.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: nej, det är inte dumt

"på det här sättet skulle de trådar som inte omedelbart dör ut pga bristande intresse hållas kvar, och diskussionerna skulle kunna bli djupare och längre."

Jag håller inte med på att de skulle bli djupare och längre. Enligt min erfarenhet så leder det oftast till att diskussionerna blir mer ytliga, eftersom det inte går att följa en tydlig röd tråd i dem. Det innebär också en stor risk i form av att kontroversiella ämnen och flamewars (dvs åsiktstugg) tenderar att ligga kvar längre och puttar ner trådar som har ett djupare innehåll. Sammantaget blir det ytliga diskussioner och känslomässiga gräl som premieras.
 

Marcus_UBBT

Warrior
Joined
25 Nov 2000
Messages
361
Re: nej, det är inte dumt

kontroversiella ämnen är intressanta. sen har jag svårt att förstå varför det inte skulle gå att "följa en tydlig röd tråd i dem"? eh?
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Re: Skillnaden mellan service och service

"Visst, man behöver inte klaga på dem som ger oss denna underbara sida, men är det verkligen det som Rising gör?"

Jo det tycker jag han gör, vilket du även själv verkar göra. Hans klagomål är dock befogade, så jag kritiserar honom inte för att han framfört dem.

"Visst, han klagar på bland andra dom men ävenn på de vanliga användarna som har sammma attityd."

Just hans ordval av service fick mej att uppfatta inlägget som tillägnat moderatorer och administratörer eftersom det är de som ska ge service. Avändare har ingen som helst skylldighet att ge det, även om de självklart får om de nu vill.

"Jag tror att alla vinner på att ha en så god atmosfär som möjligt på detta forum och inte kalla folk för "dumma" och "lata" utan besvara kritik på ett värdigt och trevligt sätt."

Det håller jag fullständigt med om, vilket jag skrev i slutet av mitt inlägg.

Vad jag försöker säga är att administratörerna och moderatorerna ofta får klagomål och gnäll, men sällan beröm (vilket går att läsa om här), trots att de ställer upp och faktiskt offrar energi, tid och eventuellt pengar på att hålla igång sidan och dess forum. Skulle jag vara i samma situation så skulle jag definitivt tycka att användare i allmänhet är otacksamma.
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Rising har ett enda klagomål på forumen:

Rising, jag har aldrig någonsin kallat en användare dum. Inte ens de som med råge förtjänat det. Jag har kallat användare lata, och kommer att fortsätta att kalla dem lata. Användare som begär funktioner som redan är implementerade är i mina ögon lata.

Vad som sedan görs i verkliga livet är inte riktigt samma sak. Dessutom så måste jag säga att jag är en person som uppskattar ärlighet. Din första punkt skulle jag inte ha några som helst problem med, däremot skulle jag känna att "tack, vi skall ha det i åtanke" låter väldigt svagt och tanken att de kommer ignorera mig skulle infinna sig.

De synpunkter som luftades var till viss del implementerade, den enda punkten som inte finns "på riktigt" är att inlägg flyttas efter när någon skrev något i dem. En kraftig majoritet av de som betalar för de här forumen hyser stark illvilja gentemot sådana system av ett flertal olika orsaker. Denna del kommer vi således inte alls att försöka jobba in själva. Gör grundutvecklaren det så är det inte omöjligt att vi arbetar in det som ett alternativ, men annars kommer det inte att hända.

Men visst, om besökarna vill att jag från och med nu skall anta en kall "tack för dina synpunkter, vi skall ta dem i beaktande" så kan jag göra det. Det kommer kosta en hel del ärlighet från min sida, något jag personligen sätter betydligt högre än att vara serviceinriktad. Förmodligen slutar det hela med att jag antar position två, och helt enkelt inte svarar.
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: nej nu ...

jasså, nu blir man refererad till som individ också!

Jag kom helt enkelt inte ihåg vad du hade för användarnamn... Hade du blivit gladare om jag kallat dig för filur?

Jag har inte kallat dig dum. Det har inte någon annan i den här tråden heller. Jag har kallat dig lat, och det står jag för. Jag ringer till exempel inte och frågar vad som är fel på en produkt jag har köpt, jag försöker lösa problemet själv till att börja med. Felsökning, bläddra i manualen, kolla upp om det går att hitta någonting på internet etc. Om detta visar sig lönlöst är det dags att be om hjälp.

Ja, det går inte i någon raketfart för tillfället. Det kan bero på ett flertal saker, servern är tungt belastad, internet är för tillfället knasigt, något script någonstans fungerar inte som det skall med mera. Hur många inloggade brukar det vara när du tycker det går trögt?
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: nej, det är inte dumt

Hade du några tankar om punkt 2; hur man skall göra för att underlätta för dem som läser i platt visning (utan att tvinga folk som föredrar trådat att använda den)?

punkt 3, nej det är inte dumt, för alla inlägg som är intressanta och får svar kommer ju ändå lägga sig högre upp. de ointressanta inläggen som inte skapar debatt och inte får svar sjunker snabbare undan.

Problemet är att "generera svar" inte är likställt med att "vara intressant". Det var vad jag försökte få fram med att det oftast är ett litet fåtal som förblir intresserade av en enskild tråd... Det är ett snällt sätt att säga att de trådar som fortsätter leva långt ned i arkivet (och därför skulle ha nytta av en "studs-funktion") oftast har urartat i positionskrig mellan ett par deltagare. Det kanske kommer massor av inlägg i den, men allmänintresset är ganska lågt. Att det då hamnar i arkivet (där det inte stör någon annan) är bra.

som det är nu har ju varenda tråd samma "livslängd" beroende på hur många nya inlägg som görs efter den. på det här sättet skulle de trådar som inte omedelbart dör ut pga bristande intresse hållas kvar, och diskussionerna skulle kunna bli djupare och längre.

Eller så skulle trådar som inte genast råkar fånga folks intresse formligen flyga av förstasidan för att lämna plats för de tio pågående smågrälen. Studera RPG.nets forum så är detta problem ganska uppenbart IMHO.

på rollspel.nu vet man i.a.f. var man skall hitta saker som trillat av förstasidan, de blandas inte hela tiden :gremsmile:
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
hmm...

#1: Säga "nähä" och berätta varför man resonerar på ett annorlunda sätt, och på så vis vifta bort personen på ett respektlöst sätt.

"Nähä" är kanske litet ovänligt men det är väl inget tecken på bristande respekt att man råkar ha en annan åsikt? Det är väl snarare ganska vänligt att dela med sig av motivationen bakom sin åsikt och på så sätt uppmuntra till debatt om det hela.

att bara kläcka ur sig "vi har hör din åsikt blablabla" är IMHO mycket ovänligare :gremsmile:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,594
Re: nej nu ...

hursomhelst, lite seriösare... det största problemet är ändå att rollspel.nu är så cp-cp-cp-slött, segt, honung, sylt, sirap, the lot. man måste ju ha tio fönster öppna samtidigt om man inte vill sitta sysslolös i en kvart mellan länkklickarna. antar att ni inte kan göra så mycket åt det, iochförsig. still.
Även om jag inte skulle använt den formuleringen så finns det ett presatndaproblem, åtminstone på eftermiddagen/kvällen.

Min gissning är att servern inte riktigt orkar med, eftersom det inte rör sig om långsam överföring utan snarare att det tar lång tid innan man får ett svar vilket oftast brukar betyda att requesten köats upp.

Problemet är att även om lösningen på detta är rätt så rättfram (mer/vassare hårdvara) så kan jag förstå att detta är något som man inte är beredd att betala för. Tänk på att detta är en gratis service.
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Re: Skillnaden mellan service och service

"jag tycker ditt inlägg inte adresserar ämnet särskilt väl."

Inte så konstigt då mitt inlägg först och främst inte ens var ett svar till dej, så jag har aldrig påstått att du klagar. Det var mer skrivet till alla de som när de läser inlägget sej känner sej träffade, och om du därmed känner dej träffad så är det fritt fram att ta åt dej av det.

"jag skrev inte "åtgärda det här annars drar jag!" "

Och exakt var påstod jag att du eller någon annan för den delen hotade på detta sätt? Jag menade snarare att om du är så missnöjd med www.rollspel.nus forum så behöver du ju inte stanna kvar.

"klagomål? visst, jag uttryckte mig inte särskilt sockersött, men i min åsikt var det FÖRSLAG jag kom med."

Jag håller med dej att ditt första inlägg inte innehöll några direkta klagomål utan bara lite tvivelsaktiga förslag och gnäll, men i detta inlägg, som visserligen skrevs efter mitt inlägg, tycker jag att du uttryckte dej lite väl löjligt; "rollspel.nu är så cp-cp-cp-slött, segt, honung, sylt, sirap...". Jag skulle ha ganska svårt att ta den där kommentaren som något annat än ett klagomål, och i synnerhet som ett förslag.
 

Marcus_UBBT

Warrior
Joined
25 Nov 2000
Messages
361
Re: nej nu ...

individ-klagomålet var mest ett skämt. men filur hade definitivt låtit bättre!

någon längre ner skrev att mitt förslag var dumt, så, tja, exakt att jag är dum har ingen skrivit.

att jämföra ett inlägg med att ringa och klaga på en produkt... jag "klagade" inte så mycket som jag kom med förslag. men visst, måste man vara defensiv får man väl vara det. om inte annat fick jag ju svar nu på hur man kunde göra det, no thanks to you...

just nu går det rätt smidigt, men igår tror jag det bara var 10 pers online och ändå gick det SEEEEEEEGT.... jag har typ bredband (universitetets anslutning)
 

Marcus_UBBT

Warrior
Joined
25 Nov 2000
Messages
361
Re: Rising har ett enda klagomål på forumen:

men, "ärlighet"... för övrigt "begärde" jag fan ingenting, jag föreslog. taste the word... FÖRESLOG.

jag hade föredragit ett s.k. "kallt" "tack för dina förslag" framför ett surt "nä, så ska vi inte alls göra!"
 

Marcus_UBBT

Warrior
Joined
25 Nov 2000
Messages
361
Re: Skillnaden mellan service och service

gnäll??? herregud! whatever it is you've all got, hoppas det inte smittar!

ok, så nu är det förbjudet att uttrycka sig med färgglatt språk också?
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: nej nu ...

no thanks to you...

Men det hade ju redan kommit ett svar på hur du skulle göra, skulle jag upprepa det då?

just nu går det rätt smidigt, men igår tror jag det bara var 10 pers online och ändå gick det SEEEEEEEGT.... jag har typ bredband (universitetets anslutning)

Då kanske det var stort tryck på www.svenskamagic.com (vi delar server) som ställde till med problemet.
 

Marcus_UBBT

Warrior
Joined
25 Nov 2000
Messages
361
Re: nej nu ...

varför inte? eller kunde bara sagt "det går redan, tack för din omtanke i alla fall".
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Rising har ett enda klagomål på forumen:

"vet ni vad felet är med de här forumena..."

I min värld är en sådan text inte en inledning till några förslag, utan det rör sig om kritik. Hur mycket jag än smakar på ordet så smakar det ändå illa tillsammans med de övriga ingredienser du har blandat ihop. Uppenbarligen så tycker vi annorlunda i frågan, så vi kommer inte längre än så.
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: nej nu ...

Varför? Har man någon gång varit med om en offentlig debatt så blir man otroligt trött på personer som upprepar vad andra redan har sagt, så om det inte är någonting som saknas i den första beskrivningen finns det inga skäl för mig att säga det igen.
 

Kah

Veteran
Joined
15 Feb 2003
Messages
11
tack...

kan man fixa så att man slipper se alla svar på forumsidan också? så att man bara en första posten i varje thread
 
Top