RPG Millionaire
Det har talats i tid och otid om den sviktande rollspelsförsäljningen. I deppiga ordalag pekar man på ett fåtal indiespel som lyckas få maskineriet att gå runt, och att övriga kreatörer får nöja sig med brödsmulor och nördcred.
Det här stämmer säkert. Vi köper idag mindre och mindre fysiska produkter i takt med att digitala dito tar över. Dessa går i sin tur att kopiera vilket oundvikligen sänker intäkterna.
Jag spelar lite musik på fritiden, och som många av er säkert vet ser mönstret likadant ut där. Ingen köper Cds längre. På sin höjd betalar någon stackare för en iTunes download. Men de flesta piratar. Eller?
De flesta använder Spotify.
När entrepenörerna bakom Spotify såg hur musikbranschen förändrades såg de en öppning, en möjlighet. Jag tycker rollspelare borde göra detsamma. Hur kan vi tjäna pengar på rollspel?
Att tjäna pengar är oftast direkt relaterat till att skapa ett värde. Vad för värden, förutom textbaserade produkter, kan vi skapa?
Själv skulle jag kunna tänka mig betala för en Grym Spelledare. Om alla i gruppen chippade in en hundring – inte mer än för ett biobesök – fick vi åka på en speltur med en kille/tjej som är grym på att improvisera, gestalta, och leda spelet. Vi har ett par stjärnor på forumet: Vitulv, till exempel. Jag har även hört att Mogge (Morgoth?) ska vara helt fantastisk. Om en spelledare lyckades boka in ett par helger i månaden skulle detta kunna bli en liten intäkt.
Jag skulle även kunna tänka mig betala för utbildning inom spellederi. Lär mig gestalta, skriva scenarios, improvisera, skriva, hitta inspiration, whatever. Tvådagarskurs, tio pers, någon tusenlapp var. Pang. Samma sak gäller förstås spelande: tar man sin hobby på allvar (vilket de flesta av oss gör) kan man erbjuda skådespelarkurser riktade mot rollspelare.
Eller hur?
Vad kan man mer göra?
Det har talats i tid och otid om den sviktande rollspelsförsäljningen. I deppiga ordalag pekar man på ett fåtal indiespel som lyckas få maskineriet att gå runt, och att övriga kreatörer får nöja sig med brödsmulor och nördcred.
Det här stämmer säkert. Vi köper idag mindre och mindre fysiska produkter i takt med att digitala dito tar över. Dessa går i sin tur att kopiera vilket oundvikligen sänker intäkterna.
Jag spelar lite musik på fritiden, och som många av er säkert vet ser mönstret likadant ut där. Ingen köper Cds längre. På sin höjd betalar någon stackare för en iTunes download. Men de flesta piratar. Eller?
De flesta använder Spotify.
När entrepenörerna bakom Spotify såg hur musikbranschen förändrades såg de en öppning, en möjlighet. Jag tycker rollspelare borde göra detsamma. Hur kan vi tjäna pengar på rollspel?
Att tjäna pengar är oftast direkt relaterat till att skapa ett värde. Vad för värden, förutom textbaserade produkter, kan vi skapa?
Själv skulle jag kunna tänka mig betala för en Grym Spelledare. Om alla i gruppen chippade in en hundring – inte mer än för ett biobesök – fick vi åka på en speltur med en kille/tjej som är grym på att improvisera, gestalta, och leda spelet. Vi har ett par stjärnor på forumet: Vitulv, till exempel. Jag har även hört att Mogge (Morgoth?) ska vara helt fantastisk. Om en spelledare lyckades boka in ett par helger i månaden skulle detta kunna bli en liten intäkt.
Jag skulle även kunna tänka mig betala för utbildning inom spellederi. Lär mig gestalta, skriva scenarios, improvisera, skriva, hitta inspiration, whatever. Tvådagarskurs, tio pers, någon tusenlapp var. Pang. Samma sak gäller förstås spelande: tar man sin hobby på allvar (vilket de flesta av oss gör) kan man erbjuda skådespelarkurser riktade mot rollspelare.
Eller hur?
Vad kan man mer göra?