Nekromanti Vem vill bli RPG Millionaire

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,783
Location
Stockholm
slanfan said:
Ni får ALDRIG min affärsidé!

Men angående "kundkrets". Om alla bjuder in 1-4 nybörjare varje år så kommer garanterat fler folk börja spela rollspel. För det är bevisligen roligt.
Jag kopplar gärna ihop det här med att rollspel är för stora och den goda respons jag fått när jag instroducerat nybörjare till rollspel medelst D&B, InSpectres och liknande lir där reglerna är så lättbegripliga och karaktärsskapandet så obefintligt att man är igång och spelar inom fem till tio minuter. Intressant för mig personligen är även att många i min och min frus bekantskapskrets som inte har någon relation alls till fantasy, sci-fi eller nördkultur (varken sett eller läst SoR eller Star Wars, känner till Monopol och TP men itne så mycket mer i spelväg) är väldigt nyfikna på vad rollspel är och uttrycker ett intresse för att vara med och testa "om et inte är för krångligt/svårt". Det dryga dussin nya spelare jag fått nöjet att introducera till hobbyn de senaste månaderna (ej räknat LinCon och NärCon som med innebar ca 20 nybörjare) har alla varit väldigt positiva och framför allt varit jäkligt duktiga, påhittiga och intressanta som spelare och de har alla varit nöjda med det de upplevt.
Jag tänker inte föra någon argumentation kring att rollspel bör vara "mindre" men om jag ska kunna få med någon på ett provspelstillfälle måste spelet vara enkelt (ENKELT!), gå att spela på max tre timmar inklusive regler och karaktärsskapande och ställa låga krav på nördiga förkunskaper.

EDIT: Efter att ha varit med på ett lyckat spelpass är det dock fortfarande långt kvar till steget att faktiskt köpa och läsa ett rollspel.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,210
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag tror betalt spelledande på kommersiell basis på sikt skulle urlaka hobbyn snarare än främja den, därför att awesome rollspelande bygger på kommunikation, sociala kontrakt och empati inbördes inom spelgruppen, och att spelleda folk man inte känner och spenderat lång tid med att bygga upp dylik kommunikation gentemot blir därför halvdant som bäst. Rollspel är, på gott och ont, ganska internt, and that's ok.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,536
Location
Helsingborg
Ymir said:
...awesome rollspelande bygger på kommunikation, sociala kontrakt och empati inbördes inom spelgruppen, och att spelleda folk man inte känner och spenderat lång tid med att bygga upp dylik kommunikation gentemot blir därför halvdant som bäst.
Skitsnack. Åratal av (när jag varit) konventsspelledande säger motsatsen. Det gäller bara att ha tekniker för att snabbt kunna bygga upp kommunikation och socialt kontrakt.

/Han som däremot kan ha lägre krav över vad som är awesome
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,536
Location
Helsingborg
Jag har läst att Tomas HV Mörkrid har hållit seminarier i rollspel i Norge och tagit en redig peng för det.

/Han som dock inte vet mer än så eller om han fortfarande gör det
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,481
Location
Stockholm
Han said:
Skitsnack.
Hej!

För att hålla diskussionen positiv och inom ramarna för Dantes önskemål om trevlighet, så vill jag att du slutar kallar andras åsikter "skitsnack". Din poäng kan gå fram utan att avfärda dina diskussionskollegor.

MVH

/Magnus
 
Top