Nekromanti Vem vill bli RPG Millionaire

Mattis

Swordsman
Joined
23 Feb 2002
Messages
508
Location
Uppsala
RPG Millionaire

Det har talats i tid och otid om den sviktande rollspelsförsäljningen. I deppiga ordalag pekar man på ett fåtal indiespel som lyckas få maskineriet att gå runt, och att övriga kreatörer får nöja sig med brödsmulor och nördcred.

Det här stämmer säkert. Vi köper idag mindre och mindre fysiska produkter i takt med att digitala dito tar över. Dessa går i sin tur att kopiera vilket oundvikligen sänker intäkterna.

Jag spelar lite musik på fritiden, och som många av er säkert vet ser mönstret likadant ut där. Ingen köper Cds längre. På sin höjd betalar någon stackare för en iTunes download. Men de flesta piratar. Eller?

De flesta använder Spotify.

När entrepenörerna bakom Spotify såg hur musikbranschen förändrades såg de en öppning, en möjlighet. Jag tycker rollspelare borde göra detsamma. Hur kan vi tjäna pengar på rollspel?

Att tjäna pengar är oftast direkt relaterat till att skapa ett värde. Vad för värden, förutom textbaserade produkter, kan vi skapa?

Själv skulle jag kunna tänka mig betala för en Grym Spelledare. Om alla i gruppen chippade in en hundring – inte mer än för ett biobesök – fick vi åka på en speltur med en kille/tjej som är grym på att improvisera, gestalta, och leda spelet. Vi har ett par stjärnor på forumet: Vitulv, till exempel. Jag har även hört att Mogge (Morgoth?) ska vara helt fantastisk. Om en spelledare lyckades boka in ett par helger i månaden skulle detta kunna bli en liten intäkt.

Jag skulle även kunna tänka mig betala för utbildning inom spellederi. Lär mig gestalta, skriva scenarios, improvisera, skriva, hitta inspiration, whatever. Tvådagarskurs, tio pers, någon tusenlapp var. Pang. Samma sak gäller förstås spelande: tar man sin hobby på allvar (vilket de flesta av oss gör) kan man erbjuda skådespelarkurser riktade mot rollspelare.

Eller hur?

Vad kan man mer göra?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Mattis said:
I deppiga ordalag pekar man på ett fåtal indiespel som lyckas få maskineriet att gå runt, och att övriga kreatörer får nöja sig med brödsmulor och nördcred.

Det här stämmer säkert.
Inte ett dugg. Var har du hört det? De bäst säljande svenska rollspelen är, vad jag vet, rätt traddiga. Eon, Neotech, Saga, Noir, En Garde etc säljer betydligt mer än Supergänget och Evolutionens Barn.


Liknelsen med musiken haltar. Alla lyssnar fortfarande på musik - mer än någonsin. Rollspel var en 80-talsfluga som - likt andra flugor - idag inte är lika stor längre.


Jag upplever att dina föreslagna lösningar bygger på existerande rollspelare - och på att tjäna pengar. Jag tror att vi istället måste skaffa nya målgrupper, lite som Nintendo gjorde med sin Wii. Och kanske bejaka nya former av rollspel mer; t.ex. forumrollspel eller att rollgestalta i MMO's. Jag vågar påstå att fler rollspelar idag än någonsin tidigare, förutsatt att vi inte begränsar oss till att det måste handla om 3-7 personer som fysiskt träffas och rullar tärning. Hobbyn utvecklas.

Om det är bordsrollspelen vi vill ska bli större, så behöver vi möta våra potentiella målgrupper där de befinna sig. Vi behöver hitta bra sätt att förklara för 14-åringar varför de ska spela rollspel istället för att starta WoW. Och nej, "bra sätt" betyder inte sitta och gnälla om att ungarna är lata (som en del gör).


Med större målgrupp, och mer målgruppsanpassade produkter, kommer också möjligheterna att tjäna pengar på det hela. Om man nu tycker att det är ett vettigt mål.
 

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
Jag ser vad du snackar om, och jag har haft liknande idéer. I just Eskilstuna, där jag bor, finns rätt gott om Spelare och Nördfolk, mycket tack vare spelföreningar, som gammla Ugglan och Draken, och spelföreningen Nifelfang.
Sedan jag blev medlem har jag blivit mer och mer intresserad av Rollspel, och spel, teater, och författarskap i gemen.

Jag skulle älska att lära mig lite mer om rollspelande, spelledande, ETC. Problemet med din plan skulle jag säga är att det kostar pengar, och sanningen att säga lär jag mig mer av erfarenhet.

När det kommer till att betala för spelledande å andra sidan kan jag tänka mig att det skulle fungera rätt bra. Om man känner för att ha någon som är professionell, vilket vore en trevlig kontrast mot den annars ganska framkrystade och like komplicerade spelledarstilen hos ammatörer (Vilken, får lov att uttryckas, har sin egen charm), skulle nog många vara berädda att betala ett par hundralappar i månaden för regelbundna spelmöten, lika väl som de skulle betala 50 spänn varje helg för att hyra en film. Får man då ihop ett par spelgrupper på 3-7 gubbar och gummor i veckan kan man nog tjna en rätt hyffsad lön. Om man då kombinerar det med att erbjuda sälja fysiska rollspelsböcker, utbildningar, tärningar, och diverse kuriosa, ser jag en rätt intressant affärsidé här.

EDIT:
Min lärare i företagsamhet tipsade om att man skulle bygga och beskriva sin affärsidé i teorin enligt en serie frågor som jag har listade någonstans på datorn. Ska jag kraffsa ner dom här så folk kan se? Vi snackar kanske ett 20-40 tal aspekter på företaget som skulle gå att diskutera rätt ingående.

EDIT 2:
Räknade fel. Inte 20-40 frågor, närmare 97 frågor, för att vara exakt. Men de är indelade i 16 kategorier som går att diskutera. lite mer sammanfattat.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,380
Äh, jag vet inte. Jag tycker det är rätt schysst att rollspel är en så pass nerdekad hobby att den är mer eller mindre totalt ickekomersiell. Men jag är ju en jävla hippiekommunist också.
 

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
Vimes said:
Äh, jag vet inte. Jag tycker det är rätt schysst att rollspel är en så pass nerdekad hobby att den är mer eller mindre totalt ickekomersiell. Men jag är ju en jävla hippiekommunist också.
Haha, Vi snackar inte om att göra rollspel Mainstream. Det tror jag inte är möjligt. Men jag tror det är möjligt att utöka hobbyn till sitt maximala utan att lämna Hippiekommunisterna bakom :gremtongue:
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,413
Location
Umeå
Vimes said:
Äh, jag vet inte. Jag tycker det är rätt schysst att rollspel är en så pass nerdekad hobby att den är mer eller mindre totalt ickekomersiell. Men jag är ju en jävla hippiekommunist också.
Stort medhåll
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Vimes said:
Äh, jag vet inte. Jag tycker det är rätt schysst att rollspel är en så pass nerdekad hobby att den är mer eller mindre totalt ickekomersiell. Men jag är ju en jävla hippiekommunist också.
Jag håller nog med. Men det får man ju inte säga i det här landet. =)
 

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
krank said:
Vimes said:
Äh, jag vet inte. Jag tycker det är rätt schysst att rollspel är en så pass nerdekad hobby att den är mer eller mindre totalt ickekomersiell. Men jag är ju en jävla hippiekommunist också.
Jag håller nog med. Men det får man ju inte säga i det här landet. =)
Jag håller med er på den punkten. Jag är för hipster för att ha en hobby som är "socialt acceptabel". Men jag tror det finns en marknad för det här, och en del av hobbyn tycker jag är Gemenskap, som är svår att finna om hobbyn blir FÖR liten.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Bassejr said:
Jag håller med er på den punkten. Jag är för hipster för att ha en hobby som är "socialt acceptabel". Men jag tror det finns en marknad för det här, och en del av hobbyn tycker jag är Gemenskap, som är svår att finna om hobbyn blir FÖR liten.
Jag håller med om att hobbyn blir trist om den blir FÖR liten.

Men, jag ifrågasätter huruvida detta motverkas genom affärsidéer som enbart riktar sig till redan existerande publik.
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
krank said:
Jag håller med om att hobbyn blir trist om den blir FÖR liten.

Men, jag ifrågasätter huruvida detta motverkas genom affärsidéer som enbart riktar sig till redan existerande publik.
Det jag tror kan vara en ide är att ställa sig frågan varför rollspel blev stort under 80-talet (eller när det begav sig)? Vad fick folk att spela?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Tony.M.Meijer said:
Det jag tror kan vara en ide är att ställa sig frågan varför rollspel blev stort under 80-talet (eller när det begav sig)? Vad fick folk att spela?
Jag tycker att det känns som en konstig fråga i sammanhanget. Världen ser - tack och lov - inte ut som på 80-talet. Kontexten och konkurrensen från andra medier och former är betydligt starkare. Det finns en miljard olika sätt att få omedelbar behovstillfredsställelse och uppleva det man vill. Vad konkurrerade vi med på 80-talet? Nästan ingenting. Det fanns knappt tecknat på TV, liksom. Tillgången på färdig underhållning var oerhört låg.

Så; frågan är intressant som akademisk sådan, men jag tror inte att den hjälper oss att hitta svaren varken på hur vi får hobbyn att växa eller hur vi får den att bli "lönsam".
 

Mattis

Swordsman
Joined
23 Feb 2002
Messages
508
Location
Uppsala
Oj, jag menade inte så. Självklart får man tycka vad man vill - och inte vilja ta betalt.

MEN.

Det finns ju också de som vill göra det. Kanske inte i rent "ondskefulla kapitalistiska" syften, utan för att tid är pengar. Kan man säkra ett par tusenlappar i månaden kanske man kan gå ner i arbetstid på sitt vanliga jobb, och därmed få tid till att skapa rollspelsgrejer av högre kvalitet.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Mattis said:
Det finns ju också de som vill göra det. Kanske inte i rent "ondskefulla kapitalistiska" syften, utan för att tid är pengar. Kan man säkra ett par tusenlappar i månaden kanske man kan gå ner i arbetstid på sitt vanliga jobb, och därmed få tid till att skapa rollspelsgrejer av högre kvalitet.
Absolut. Och därför ger jag också mina förslag på vad jag tror man behöver göra isf lite längre upp. Kortfattat: Bredda målgruppen för rollspel.
 

Mattis

Swordsman
Joined
23 Feb 2002
Messages
508
Location
Uppsala
Våra förslag kanske inte behöver ställas mot varandra - utan ställas bredvid varandra som komplement. Kanske kan man BÅDE utföra tjänster (spelledande) och nya produkter (som riktar sig mot WoW-spelare).

---

Men ja, du har helt rätt i att mina lösningar handlar om att tjäna pengar. Det är ju det ... öh ... ämnet var. Om det är ointressant kanske du ska kolla på andra saker. Saker som du gillar :gremsmile:
 

Mattis

Swordsman
Joined
23 Feb 2002
Messages
508
Location
Uppsala
krank said:
Mattis said:
Det finns ju också de som vill göra det. Kanske inte i rent "ondskefulla kapitalistiska" syften, utan för att tid är pengar. Kan man säkra ett par tusenlappar i månaden kanske man kan gå ner i arbetstid på sitt vanliga jobb, och därmed få tid till att skapa rollspelsgrejer av högre kvalitet.
Absolut. Och därför ger jag också mina förslag på vad jag tror man behöver göra isf lite längre upp. Kortfattat: Bredda målgruppen för rollspel.
Jag hänger inte riktigt med.

Det finns idag en grupp människor som idkar en hobby. Ett par tusen människor i Sverige?

En del av de människorna har uttryckt en vilja om att kunna TJÄNA PENGAR på sin hobby. Precis som musiker. Men det har hävdats - bland annat på det här forumet - att det inte går, eftersom "böcker säljer dåligt."

Min trådstart var då till för att spekulera kring alternativa sätt att tjäna pengar, som inte innefattar att "sälja mer böcker" - eftersom det sagts i flera år.

Vad i detta stämmer inte? Kan man inte tjäna pengar på den grupp utövare som redan finns? I så fall varför? Jag menar, så klart VARJE marknadsgrupp skulle kunna utökas för att utöka intäkter. Men det är givet. Det finns andra vägar, och det var de jag försökte lyfta fram.

Att upprepa gamla "sanningar" är sällan effektivt för att hitta nya lösningar.

(Om man nu är intresserad av det.)
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Jag håller med krank.

Vad ÄR vår hobby? Är det att sitta 3-7 personer runt ett bord och rulla tärningar?

I så fall föreslår jag att du blir tärningstillverkare. Eller möjligtvis bordstillverkare.

Eller är vår hobby att realtid berätta interaktiva historier i en deltagarkultur?

Är svaret snarare det senare allternativet finns det en hel bunt med sätt att tjäna pengar på det senare alternativet.
 

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
w176 said:
Jag håller med krank.

Vad ÄR vår hobby? Är det att sitta 3-7 personer runt ett bord och rulla tärningar?

I så fall föreslår jag att du blir tärningstillverkare. Eller möjligtvis bordstillverkare.

Eller är vår hobby att realtid berätta interaktiva historier i en deltagarkultur?

Är svaret snarare det senare allternativet finns det en hel bunt med sätt att tjäna pengar på det senare alternativet.
som jag nämnde tidigare handlar hobby för mig om gemenskap.Men också om fantasi, spelet (Som i Skickligheten och Slumpen i ett rollspel), och den där underbara känslan av att dubbelperfekta på DoD:Expert.

Så, hur kan man då tjäna pengar på hobbyn på ett sätt som inte redan existerar?
Jag fortsätter hävda att en "Spelklubb" vore det ultimata, även om det är en relativt liten verksamhet. Alternativt typ Spelledande genom Webcam? Genom att ha en fysisk plats där man utför tjänsten känns det lättare att fånga Nya spelare.
Vad mer skulle man kunna göra för att exandera "Kundkretsen"?
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Ni får ALDRIG min affärsidé!

Men angående "kundkrets". Om alla bjuder in 1-4 nybörjare varje år så kommer garanterat fler folk börja spela rollspel. För det är bevisligen roligt.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Mattis said:
Själv skulle jag kunna tänka mig betala för en Grym Spelledare. Om alla i gruppen chippade in en hundring – inte mer än för ett biobesök – fick vi åka på en speltur med en kille/tjej som är grym på att improvisera, gestalta, och leda spelet. Vi har ett par stjärnor på forumet: Vitulv, till exempel. Jag har även hört att Mogge (Morgoth?) ska vara helt fantastisk. Om en spelledare lyckades boka in ett par helger i månaden skulle detta kunna bli en liten intäkt.
Jag/vi har räknat lite på det, rollspelare är för liten krets för att det skulle gå runt, plus att du får det för en billig peng redan på konvent och där tappar vi folk som vill spela redan som det är. Inte ens med en pool av bra rollspelare och renomerade välskrivna scenarion är man säker på att få mycket lag anmälda och man får inga pengar på det.
Så vi har prövat alternativet, att spelleda för möhippor och som företagsaktiviet. Får man snurr mot företagen så kanske man kan komma någon vart, men kruxet var att vi fortfarande inte kunde ta så mycket för det att vi kom i närheten av våra löner. Plus att det snodde tid på kvällar och främst helger när vi vill vara med våra barn.
Jag gillar fortfarande tanken på att få betalt för att vara spelledar, men nöjer mig i valutan att jag får en trevlig stund när jag gör det!

-Gunnar (som fortfarande gillade att köra för möhippor, speciellt som jag gjorde det tillsammans med min fru)
 
Top