Vem mer är taggad?

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Man får gärna göra en blaxploitation version på Sagan om ringen eller skapa en alternativ serie full med transsexuella dvärgar, vita orcher, svarta alver och ett egalitärt och kvinnligt styrt Rohan och Gondor. Men ska man göra det baserat på rådande källmaterial är jag rädd att det som vanligt måste skohonas in och leder till ett pk-debacel som överges av alla utom kritikerna.
Man behöver ju inte överdriva , det behöver ju inte vara full blown gay pride på Gondors gator och trans-orcher eller amazoniska dominatrix kulter i Rohan men jag skulle inte få tuppjuck av att se en färgad dvärg eller asiatisk alv eller om en karaktär har en annan sexualitet än straight. Det är inget som skulle få mig att överge serien om inte det är fruktansvärt uppenbart att dom endast har med dessa karaktärer för värdegrundssignalering och inget annat.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Med andra ord om dom har med en välskriven intressant karaktär med djup som råkar vara gay så har jag inga problem med det men om dom endast har med hen för att vara the TOKEN gay Guy så kan det kvitta.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,414
Location
Maastricht
Med andra ord om dom har med en välskriven intressant karaktär med djup som råkar vara gay så har jag inga problem med det men om dom endast har med hen för att vara the TOKEN gay Guy så kan det kvitta.
Såg du den nya "King Arthur" serien som skulle vara så förbaskat woke? Den sög!
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,414
Location
Maastricht
Men sög den för att den sög eller sög den för att den var woke ?
Fel typ av serie att göra woke kan jag tycka. Det rämnade illusionen om att den skulle utspela sig i ett mytiskt England helt enkelt. Men produktionen var rätt kass i övrigt också. Men wokebiten störde mig rejält.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
.
Fel typ av serie att göra woke kan jag tycka. Det rämnade illusionen om att den skulle utspela sig i ett mytiskt England helt enkelt. Men produktionen var rätt kass i övrigt också. Men wokebiten störde mig rejält.
Något man måste ta i beaktande när det kommer till wokeness är att alla nya filmer och serier osv skrivs med en annan generation än våran i åtanke nämligen millenial sjw woke generationen så att serier och filmer är så kallat woke och inkluderande och tänker på representation och kulturell sensitivitet osv är kanske inte så konstigt med tanke på vilka som är målgruppen.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,414
Location
Maastricht
.

Något man måste ta i beaktande när det kommer till wokeness är att alla nya filmer och serier osv skrivs med en annan generation än våran i åtanke nämligen millenial sjw woke generationen så att serier och filmer är så kallat woke och inkluderande och tänker på representation och kulturell sensitivitet osv är kanske inte så konstigt med tanke på vilka som är målgruppen.
Jag förstår tanken och idén, men det stör mig fortfarande.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
Fel typ av serie att göra woke kan jag tycka. Det rämnade illusionen om att den skulle utspela sig i ett mytiskt England helt enkelt. Men produktionen var rätt kass i övrigt också. Men wokebiten störde mig rejält.
Konstigt resonemang...
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Först läste jag din kommentar som att du hade en åsikt om Wheel of Time. Håller hundra procent med dig om så är fallet. Filmatiseringen kan bara bli bättre än förlagan.

Sen inser jag att det nog är troligare att det är Sagan om Ringen-serien du syftar på. Du vet att det bara är säck och aska och barfota pilgrimsresa till Rom Tolkiens grav i Oxford som duger som botgöring va?
Wheel of time är ju bra ju, till skillnad från det där andra härket ;)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
(Och med tanke på vilken pannkaka Jackson lyckades göra av Hobbit-filmerna, trots en tidigare till största delen välbalanserad LotR-trilogi på meritlistan och ett utmärkt källmaterial, så vågar jag inte ha för stora förväntningar.)
Well... förhoppningsvis så satsar de på någon som faktiskt _vill_ göra serien istället för att slänga ut den personen och sen slänga det i knät på någon som inte var intresserad.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Fel typ av serie att göra woke kan jag tycka. Det rämnade illusionen om att den skulle utspela sig i ett mytiskt England helt enkelt. Men produktionen var rätt kass i övrigt också. Men wokebiten störde mig rejält.
The expanse är en serie som är inklusiv. Men den handlar om rymden och framtiden och det är därför inte konstigt eller udda att det är massa svarta och asiater och folk med alternativa sexuella läggningar. Men att applicera den typ av ”inkludering” på europeiska historiska filmer eller serier baserade på myter grundade i europeisk medeltid (vet inte om det görs i King Arthur) är förstås inget som generellt uppskattas.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
The expanse är en serie som är inklusiv. Men den handlar om rymden och framtiden och det är därför inte konstigt eller udda att det är massa svarta och asiater och folk med alternativa sexuella läggningar. Men att applicera den typ av ”inkludering” på europeiska historiska filmer eller serier baserade på myter grundade i europeisk medeltid (vet inte om det görs i King Arthur) är förstås inget som generellt uppskattas.
Asiater och färgade stör din suspension of disbelief men inte trollkarlar och magiska svärd och fevarelser ?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,220
Tror du har rätt. Känns som att det finns mycket material där, i relationen mellan Annantar, Celebrimbor etc som hade kunnat bli hur bra som helst om det hanteras rätt, men att chancen att det hanteras rätt tyvärr är rätt lågt?

Antar att de petar in hur de Nio faller också, även om det väl egentligen är långt senare.
En av de stora fördelarna med andra åldern (och första så klart) är att de flesta huvudkaraktärer är odödliga. Ser man det över säg 5 säsonger skulle det nog kunnat utnyttjas till något intressant och fördjupande kring individer som Elrond, Galadriel och Gil-Galad, utan att de måste känna sig bundna i tid. Eller för den delen Häxmästaren. Viktig och sympatisk karaktär i säsong 1, ärkeonding i säsong 5. Men risken är så klart att det känns forcerat ändå, som en bio-pic som tvångsmässigt ska visa upp en hel människas liv.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Asiater och färgade stör din suspension of disbelief men inte trollkarlar och magiska svärd och fevarelser ?
Jag det ogärna trollkarlar och magiska svärd i en serie om drottning Victoria. Men gärna i en serie om Arthur. Jag ser ogärna vita gubbar i en serie om kungariket i Mali eller Wakanda.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,894
Location
The Culture
MODERERING

Kan vi spara upprördheten över seriens innehåll tills vi vet något om det?

Om någon vill diskutera helt andra tv-serier och deras innehåll går det bra att skapa en ny tråd om det.

Tack så mycket!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Så, efter att ha rotat runt lite på IMDB-sidan:

Tolkien står med under writing credits som "(based on the novel by) (3 episodes)". Så han får cred för att 3 av 8 avsnitt är baserat på vad han skrev =D Men baserat på det ni sagt så verkar det rimligt, att ursprungsmaterialet är ganska "high level" så de har varit tvugna att att fylla på med rätt mycket själva.

Jag har kollat upp lite av de som jobbar med serien också och när det kommer till art-sidan så ser det rätt lovande ut. Folk som jobbat med Lord of The rings, Guardians of the Galaxy, Star Wars, Pirates of the Caribean, Narnia etc...

Oavsett vad man tycker om manus och regi av de filmerna så är de ju absolut snygga.

Lite fundersam över skådisarna. Typ 20 stycken som ska vara med i alla 8 avsnitt. Känns inte det som rätt många? Får nästan lite GoT-vibbar av konceptet.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag är asmega-ärkepepp eftersom det kommer utspela sig under Andra åldern, som är askool, och därmed ha med Sauron, som är askool, i en primär roll, och förmodligen vid någon punkt skildra Númenors fall. Det är Tolkien-epik av första rangen, och jag hoppas innerligt att det blir bra. Jag har nästan aldrig varit så pepp på någonting som jag varit på detta, på grund av att det är andra åldern, och därmed använder material från Silmarillion, den bästa bok jag läst.
 
Top