Vem mer är taggad?

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,221
Jag är optimistisk!

Jag menar, den kan ju omöjligt vara sämre än källmaterialet =D

*tar skydd under skrivbordet*
Jag förstår ändå vad du menar, fast vi har nog ganska olika syn på kvalitén på källorna. 😀

Men grejen är ju att andra åldern är ju väldigt utzoomad i berättandet med något enstaka undantag. All TV-seriedramaturgi måste byggas av från noll. Hade varit första åldern hade det ändå funnits att ta av på ett annat vis. Det finns många ställen att trampa fel, hitta lösningar som kan verka bra men som i helheten inte synkar med källorna.

(Och med tanke på vilken pannkaka Jackson lyckades göra av Hobbit-filmerna, trots en tidigare till största delen välbalanserad LotR-trilogi på meritlistan och ett utmärkt källmaterial, så vågar jag inte ha för stora förväntningar.)
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Iom at den där postern är fake antar jag att det fortfarande är öppet vad det kommer att handla om? Antar att det antingen är det Akallebth, eller så handlar det om ringarnas smide. Det kanske framgick redan att det utspelar sig i Eregion? Då måste det ju vara det senare
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
[
PK på vilket sätt?
Jag tror att det som syftas på när en viss skara oroar sig över att serien skall bli för pk så syftas det på den representation och inkludering och kulturella sensivitet som råder i samhället idag .

Det finns troligtvis en skara narrowminded fans där ute som inte vill se asiatiska alver och färgade dvärgar och ursprungsbefolknings hober och queer karaktärer.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,263
Jag är optimistisk!

Jag menar, den kan ju omöjligt vara sämre än källmaterialet =D

*tar skydd under skrivbordet*
Först läste jag din kommentar som att du hade en åsikt om Wheel of Time. Håller hundra procent med dig om så är fallet. Filmatiseringen kan bara bli bättre än förlagan.

Sen inser jag att det nog är troligare att det är Sagan om Ringen-serien du syftar på. Du vet att det bara är säck och aska och barfota pilgrimsresa till Rom Tolkiens grav i Oxford som duger som botgöring va?
 
Last edited:

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,221
Antar att det antingen är det Akallebth, eller så handlar det om ringarnas smide.
Ringarna tillkomst borde vara det rimliga svaret, sett till att de nog hoppas göra flera säsonger och sparar Akallabeth. Alternativet vore kanske att zooma in på det numenoranska kungahuset. Där finns väl lite bakgrundsmaterial att bygga på, men det känns för smalt för nå ut. (Vore i och för sig kaxigt - första säsongen är relationsdramat mellan Aldarion och Erendis.)
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,416
Location
Maastricht
Iom at den där postern är fake antar jag att det fortfarande är öppet vad det kommer att handla om? Antar att det antingen är det Akallebth, eller så handlar det om ringarnas smide. Det kanske framgick redan att det utspelar sig i Eregion? Då måste det ju vara det senare
En av teaserbilderna var dock Numenor, så det kommer nog utspela sig lite varstans.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Ringarna tillkomst borde vara det rimliga svaret, sett till att de nog hoppas göra flera säsonger och sparar Akallabeth. Alternativet vore kanske att zooma in på det numenoranska kungahuset. Där finns väl lite bakgrundsmaterial att bygga på, men det känns för smalt för nå ut. (Vore i och för sig kaxigt - första säsongen är relationsdramat mellan Aldarion och Erendis.)
Tror du har rätt. Känns som att det finns mycket material där, i relationen mellan Annantar, Celebrimbor etc som hade kunnat bli hur bra som helst om det hanteras rätt, men att chancen att det hanteras rätt tyvärr är rätt lågt?

Antar att de petar in hur de Nio faller också, även om det väl egentligen är långt senare.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,925
Såvitt jag förstår har Amazon lagt ut löjligt mycket pengar på rättigheterna vilket får mig att tänka att de investerat alldeles för mycket för att ha råd att göra något dåligt. Av den orsaken är jag övertygad om att det kommer bli sevärt. Med det sagt, av någon anledning jag inte själv förstår är jag inte så jättepepp. Jag älskar egentligen fantasy, Lord of the rings, Simarillion o.s.v. Men jag är ändå bara ljummet sugen på detta.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,925
Jag vet faktiskt inte själv. Det kan ha att göra med att det första ryktet om vad serien skulle handla om var en ung Aragorn, och den idén verkade så tråkig att jag nog blev lite opepp. Mem vem vet, om de presenterar en annan idé som är bättre kanske jag återfår peppen 🙂
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,896
Location
The Culture
Jag tänker vänta med att vara taggat tills någon ger mig en anledning att bli det, till exempel genom att berätta vad serien kommer handla om eller visa några skitsnygga bilder.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
[

Jag tror att det som syftas på när en viss skara oroar sig över att serien skall bli för pk så syftas det på den representation och inkludering och kulturella sensivitet som råder i samhället idag .

Det finns troligtvis en skara narrowminded fans där ute som inte vill se asiatiska alver och färgade dvärgar och ursprungsbefolknings hober och queer karaktärer.
Man får gärna göra en blaxploitation version på Sagan om ringen eller skapa en alternativ serie full med transsexuella dvärgar, vita orcher, svarta alver och ett egalitärt och kvinnligt styrt Rohan och Gondor. Men ska man göra det baserat på rådande källmaterial är jag rädd att det som vanligt måste skohonas in och leder till ett pk-debacel som överges av alla utom kritikerna.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,416
Location
Maastricht
Jag vet faktiskt inte själv. Det kan ha att göra med att det första ryktet om vad serien skulle handla om var en ung Aragorn, och den idén verkade så tråkig att jag nog blev lite opepp. Mem vem vet, om de presenterar en annan idé som är bättre kanske jag återfår peppen 🙂
Men den kommer utspela sig i andra åldern, det är bekräftat.
 
Top