Vem gör nästa vikingspel?

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Hade en ortodox marxist som Wernström accepterat att tidigmedeltida Island utvecklat de erforderliga materiella omständigheterna för det kommunistiska samhället? Det var ju knappt ens fullständigt integrerat i det feodala produktionssättet.
Så du menar att de emanciperade fd trälarna med blicken fast fästad vid framtidens horisont, prompt börjar införa fullskalig feodalism, i vetskapen om att detta med tiden, via kapitalismen, kommer att leda deras ättlingar in i det kommunistiska paradiset?

Låter lite som ett rollspel gjort av Monty Python.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Så du menar att de emanciperade fd trälarna med blicken fast fästad vid framtidens horisont, prompt börjar införa fullskalig feodalism, i vetskapen om att detta med tiden, via kapitalismen, kommer att leda deras ättlingar in i det kommunistiska paradiset?

Låter lite som ett rollspel gjort av Monty Python.
Låter avsevärt roligare än faktiskt isländsk historia efter att danska kronan tog över. Det verkar ha varit en tämligen miserabel och utfattig plats.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Låter avsevärt roligare än faktiskt isländsk historia efter att danska kronan tog över. Det verkar ha varit en tämligen miserabel och utfattig plats.
Ja, en tid helt utan fristatstidens storslagna personligheter och fräcka ultravåld. Bara vadmal och torkad torsk. Och så Lakiutbruttet som grädde på misären.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Ja, en tid helt utan fristatstidens storslagna personligheter och fräcka ultravåld. Bara vadmal och torkad torsk. Och så Lakiutbruttet som grädde på misären.
Inte ens så mycket torsk som man kan tänka sig. Man fokuserade på ett självdestruktivt sätt på boskap och särskilt smörproduktion, i vad antropologen Kirsten Hastrup har kallat ett "honour-and-butter-complex", så antagligen svalt man än mer på grund av detta. Däremot har man ju faktiskt en rejält färgstark person i form av Jón lærði Guðmundsson, som lyckades vara naturhistoriker, poet, magiker och tandsmed.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
1600-talets Island skulle nog visserligen funka bra som miljö till LotFP. Misär överallt, en spännande typ som Jón Gudmundsson, och så kan man slänga in den månfarande häxan Fiolxhilde från Johannes Keplers tidiga science fiction-berättelse Somnium.
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,145
Location
Göteborg
Min erfarenhet från lång kampanj i fornnorden är att det blir roligt med variation.

Ibland härja, ibland kulturspel, ibland grottröj, ibland skräck, ibland gonzo, ibland diplomati, ibland krigsspel, ibland jordnära, ibland fantastiskt.

Så bassystem med påslängda regelmoduler beroende på kynne och dagsform, hellre än "detta är genomarbetat spel X för exakt den här spelstilen".

I mitt tycke.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
953
Vill här påminna om modulen Land of Giants som innehåller regler och fluff för att köra Pendragon i ett Beowulfiskt fantasynorden.
Beat me to it. Land of Giants är ju strikt sett inte viking eftersom den utspelas några hundra år tidigare, men den är trots eller kanske pga att den är lite sparsmakad nog den stämningsfullaste vikingfantasymodul jag läst. I synnerhet det andra äventyret "The Adventure of the Barrow-Dragon", som är inspirerat av slutakten i Beowulf men lånar in diverse annat historie- och legendstoff, har en genuint mytisk känsla över sig. Komplett med en, som sig bör, fullständigt ohjälpsam cameo från Oden.

Skulle jag lockas att spelleda något vikingaaktigt så skulle jag brodera ut Land of Giants till en minikampanj.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Beat me to it. Land of Giants är ju strikt sett inte viking eftersom den utspelas några hundra år tidigare, men den är trots eller kanske pga att den är lite sparsmakad nog den stämningsfullaste vikingfantasymodul jag läst. I synnerhet det andra äventyret "The Adventure of the Barrow-Dragon", som är inspirerat av slutakten i Beowulf men lånar in diverse annat historie- och legendstoff, har en genuint mytisk känsla över sig. Komplett med en, som sig bör, fullständigt ohjälpsam cameo från Oden.

Skulle jag lockas att spelleda något vikingaaktigt så skulle jag brodera ut Land of Giants till en minikampanj.
Nej, det är ju inte så mycket viking över det, men det var på tal om att @olaberg (tror jag) som slog ett slag för att det också går att göra rollspel av den tid som var vikingarnas mytologiska tidsålder, dvs folkvandringstiden eller vendeltid. Och vill man lägga något där, på säg 400- till 700-talet, så är den en klockren inspirationskälla, framförallt om man tänker sig ett fantasyrollspel snarare än ett historiskt rollspel (för "korrekt" är modulen inte på något sätt, och det försöker den heller inte vara).
 
Last edited:

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
953
De var ju ändå tvungna att hämta material från vikingatiden och senare källor för att öht ha något att stoppa i den. Folkvandringstiden i Norden är ju inte den källrikaste perioden precis. :)

Heh, det slår mig att man skulle kunna köra just Pendragon / Morte d'Arthur-stuket - kampanjen utspelas nominellt på 500-talet eller så, men allt ser ut som de medeltida islänningarna som "berättar sagan" skulle föreställt sig det, dvs huvudsaklingen vikingastuk med ett och annat anakronistiskt stångvapen. :D
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Det här med 500-talet (som jag inte vet mycket om), är inte det Järn (som jag heller inte vet mycket om)?
 
Top