Vem gör nästa stora vikingaspel?

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
”…ett spel som satte fokus på lokala konflikter i ett […]samhälle där våld inte är den självklara lösningen”, känns som något man borde kunna spela med alla spel och regler.

Men man influeras lätt av hur regelverket sätter tonen och fokus hamnar ofta vid våld. För att inte tala om äventyren.

Tillhörighet, gemenskap, sociala strukturer där våld inte är lösningen är det jag försökt spelleda större delen av min tid som spelledare. Funkar om man accepterar att vara en del av samhället och samhället struktureras kring just detta

När vi talar om vikingar här i tråden, pratar vi då också om kristnandet eller bara om förkristen tid. Blir rätt kort spann.
Jag skulle helst se att spelet utspelade sig precis när kristna predikanter börjat dyka upp i Skandinavien och enstaka byar, samhället gått över till en synkretistisk form av kristendom.

Men där kristendomen primärt är förknippad med områden man plundrar eller handlar med.

Slår man 99-100 på bakgrunntabellen så kan även den egna rollpersonen bli kristen.

Nu är jag allt annat än expert men var inte kristnandet en rätt lång process? Då hade ju det kunnat vara intressant att skildra, och bäddar ju för lokala konflikter.

En sak som jag spontant kommer att tänka på är en skulptur av Jesus som återfinns på Historiska museet i Stockholm. Skulpturen är intressant då Jesus ofta brukar skildras som utmärglad och ihopskrumpen på korset medan han här är muskulös som Conan, står helt rakryggad på korset och har en krona av guld istället för törnekronan. Tydligen var skulpturen ett propagandaverktyg då invändningen mot lidande magra Jesus i norden var typ: ”Är det där er gud? Vilken ynklig stackare, Thor hade kunnat knocka honom på två sekunder!” Så man försökte odla bilden av Jesus som en bad motherfucker som stod upprätt på korset och ba ”Pfft! Is that the worst you can do?” Jag parafraserar och förenklar hejvilt men hoppas att andemeningen kommer fram 🙂

Hursomhelst, det skulle kunna vara grunden för ett intressant vikingascenario! Rollpersonerna är de enda kristna i samhället de bor i och deras uppgift är att kristna hela samhället. Hur ska de nå fram till alla? All form av propaganda, manipulation, mutor, hot och fulspel är tillåtet 🙂
Alternativt - och jag lånar denna beskrivning från Dan Carlins senaste episod av Hardcore History - så ser man predikantens kors i ena handen som något som liknar ett vapen, och hans bibel (ja, kanske inte so troligt att han hade en men ändå) i den andra handen som ett magisk föremål! En odödlig gud som återuppstått från de döda som inger skräck och förundran.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Nästa vikingaspel ska såklart vara baserat på den klassiska tecknade barnserien Vicke Viking!

 

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
Kan teasa lite om att mitt nästa projekt är tydligt vikingainspirerat (till en extrem grad). För tydligen är jag bara intresserad av att skriva rollspel med nordiskt tema på ett eller annat vis... Sen får vi ju se om det blir färdigt och släppt, men det är i alla fall vad jag arbetar på för fullt nu på min kammare och på tåget när jag pendlar till jobbet.

EDIT: Men det blir lågfantasyvikingar! Inga anspråk på att göra något historiskt korrekt. Som mest historiskt inspirerat.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Av en händelse så hittade jag igår två rollspel som är "vikingspel". Även om de inte är svenska så är de åtminstone europeiska.

Dels Thorgal the roleplaying game som blev säkrat på Gamefound i slutet av Juni. Är troligen det spel jag mest känner att jag kommer stödja just nu. Det finns en Starterversion att smygkika på. Late pledge är möjligt.



Sen hittade jag även Jordenheim på Gamefound som nu är aktiv. Ni får rulla dit och läsa själva...

 
Top