Vem gör nästa stora vikingaspel?

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,043
Om det är kristnandets tid i Sverige som eftersöks finns rollspelet Ansgar, utgivet av Västerås stift (Precis som Vägen och några till).
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,464
Nu är jag allt annat än expert men var inte kristnandet en rätt lång process? Då hade ju det kunnat vara intressant att skildra, och bäddar ju för lokala konflikter.

En sak som jag spontant kommer att tänka på är en skulptur av Jesus som återfinns på Historiska museet i Stockholm. Skulpturen är intressant då Jesus ofta brukar skildras som utmärglad och ihopskrumpen på korset medan han här är muskulös som Conan, står helt rakryggad på korset och har en krona av guld istället för törnekronan. Tydligen var skulpturen ett propagandaverktyg då invändningen mot lidande magra Jesus i norden var typ: ”Är det där er gud? Vilken ynklig stackare, Thor hade kunnat knocka honom på två sekunder!” Så man försökte odla bilden av Jesus som en bad motherfucker som stod upprätt på korset och ba ”Pfft! Is that the worst you can do?” Jag parafraserar och förenklar hejvilt men hoppas att andemeningen kommer fram 🙂
Nja, den utmärglade Jesus är väl mer en produkt av 1300-talet och framåt - Memento Mori och Digerdödens långa skugga. Innan dess var han inte särskilt utmärglad på korset.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,974
Nja, den utmärglade Jesus är väl mer en produkt av 1300-talet och framåt - Memento Mori och Digerdödens långa skugga. Innan dess var han inte särskilt utmärglad på korset.
Då ber jag om ursäkt för att jag missinformerade. Hade verkligen för mig att det jag parafraserade ungefär fanns återgivet på Historiska Museet, men kan absolut ha fel då det var några år sedan jag var där. Nåväl, ett scenario som handlar om att rollpersonerna med diverse politiska fulspel kristnar ett samhälle torde ju vara spännande oavsett 🙂
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,974
Ja det bör vara en rätt lång period. Men vill man ha något utan det blir det rätt smalt spann.
Nja, är det verkligen så? Nu gjorde jag visserligen en historisk jätteblunder just i denna tråd så folk går verkligen rätta mig om jag har fel i detta också men med tanke på att nyheter inte färdades lika fort då som nu måste det väl funnits samhällen som var rätt ovetande om vad som försiggick, eller valde att strunta i det, även när kristnandet pågått ett tag?

Är historielärare då det är lite pinsamt att fråga om detta, men vikingatiden har jag ingen vidare koll på.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,230
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Nja, är det verkligen så?
Det är väl lite oklart, det bör även finnas äldre för ”asatro” religioner som levt parallellt under perioden. Men som sagt, kontakten med detta lär varierat och har nog vandrat uppifrån (socialt) och ner. Kontakten med kristenheten är väl klart belagt från 300-tal. Men kristnande … från 700 och framåt, olika snabbt i olika regioner.

Bör nog dubbelkolla allt jag säger nu, och ha källor. Men är inte hemma.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,464
Då ber jag om ursäkt för att jag missinformerade. Hade verkligen för mig att det jag parafraserade ungefär fanns återgivet på Historiska Museet, men kan absolut ha fel då det var några år sedan jag var där. Nåväl, ett scenario som handlar om att rollpersonerna med diverse politiska fulspel kristnar ett samhälle torde ju vara spännande oavsett 🙂
Kan verkligen lika gärna vara jag som blandat ihop bolinerna ;)
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,974
Kan verkligen lika gärna vara jag som blandat ihop bolinerna ;)
Som sagt, jag vet väldigt lite om just vikingatiden så jag tror att du har rätt i detta 🙂
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,916
Här tex.



Och här.



Hur gör Blood Feud detta?
Tror inte att ett spel om toxisk maskulinitet öht är vad han eftersöker. Det kunde lika gärna handlat om vilken hederskultur som helst.
Han eftersöker ett spel som gör något helt annat.
@Conan får gärna rätta mig om jag har fel!
Jag förstår inte vad fan du käftar om. Trådstarten har en allmängiltig del om varför ingen gör ett vikingaspel, och sedan en specifik del där trådstartaren med hög precision listar vad han själv skulle vilja ha om det kom ett vikingaspel.

Jag uppfattar inte trådstarten som ett exklusivt ”hjälp mig hitta ett spel som exakt passar mina preferenser”, utan snarare att den bjuder in till en bredare diskussion om vikingarollspel, därav att jag nämnde ett vikingaspel som släppts i närtid. Det är allt. Det var inte tänkt som ett förslag på ett spel som uppfyller trådstartarens personliga önskemål.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Nej, det stämmer. ”Triumfkrucifix”, som de brukar heta, är den vanliga typen under tidig medeltid.
Jag blev lite intresserad av detta så här kommer en liten recap.

Image of Christ
In the Romanesque era the crucified Christ was presented as ruler and judge. Instead of a crown of thorns he wears a crown or a halo; on his feet he wears "shoes" as a sign of the ruler. He is victorious over death. His feet are parallel to each other on the wooden support ("four-nail type") and not one on top of the other.[11] The perizoma (loincloth) is highly stylized and falls in vertical folds.

In the transition to the Gothic style, the triumphant Christ becomes a suffering Christ, the pitiful Man of Sorrows. Instead of the ruler's crown, he wears the crown of thorns, his feet are placed one above the other and are pierced with a single nail. His facial expression and posture express his pain. The wounds of the body are often dramatically portrayed. The loincloth is no longer so clearly stylized. The attendant figures Mary and John show signs of grief.[12]

Källa: https://en.wikipedia.org/wiki/Rood
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,974
Jag blev lite intresserad av detta så här kommer en liten recap.

Image of Christ
In the Romanesque era the crucified Christ was presented as ruler and judge. Instead of a crown of thorns he wears a crown or a halo; on his feet he wears "shoes" as a sign of the ruler. He is victorious over death. His feet are parallel to each other on the wooden support ("four-nail type") and not one on top of the other.[11] The perizoma (loincloth) is highly stylized and falls in vertical folds.

In the transition to the Gothic style, the triumphant Christ becomes a suffering Christ, the pitiful Man of Sorrows. Instead of the ruler's crown, he wears the crown of thorns, his feet are placed one above the other and are pierced with a single nail. His facial expression and posture express his pain. The wounds of the body are often dramatically portrayed. The loincloth is no longer so clearly stylized. The attendant figures Mary and John show signs of grief.[12]

Källa: https://en.wikipedia.org/wiki/Rood
I stand corrected 🙂

Här var för övrigt Jesusbilden jag talade om: https://news.cision.com/se/historis...an-tryde-kyrka-i-skane--cirka-1160--,c1708042
 

Arrikir

Swordsman
Joined
14 Jan 2019
Messages
461
Location
Uppsala
Jag tror absolut att ett spel i nordisk järnålder vore rätt spännande, med vendeltid, lokala makthavare, handel, folk och resor ut i världen med de konflikter som därmed uppstår. Intrigspel mellan götar, svear, engelska kungar etc vore något. Eller något helt annat, typ pointcrawl i stil med UVG med vanliga handelsrutter och möjlighet till handel längs med floder och kuster, samt plundring som alternativ.
 
Last edited:

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,230
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Jag tror absolut att ett spel i nordisk järnålder vore rätt spännande, med vendeltid, lokala makthavare, handel, folk och resor ut i världen med de konflikter som därmed uppstår.
Ibland känns det som att det är detta som många ser framför sig/frågar efter, när de ber om vikingar.

Men det skulle definitivt vara en intressant period, gärna om man har med lite fler områden än skanderna.

Doggerland … skulle också vara intressant.
 

Arrikir

Swordsman
Joined
14 Jan 2019
Messages
461
Location
Uppsala
Men det skulle definitivt vara en intressant period, gärna om man har med lite fler områden än skanderna.
Helt klart, finns mycket spännande under tidsperioden, frågan är bara hur man ska styra fokuset och vad spelet ska handla om, hur mycket historisk fiktion, hur mycket populärkultur? Är det fokus på Resor och handel, plundringståg eller möten mellan kulturer?
Skulle kunna vara ett bra sätt att visa på hur annorlunda människor såg på världen, människo, pengar, kulturer och heder på den tiden.
 
Top