Vem gör nästa stora vikingaspel?

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,090
Det råder vikingafeber i världen, med tonvis med (mestadels ganska dåliga) vikingaserier och massa vikingatematik i populärkulturen.

Nästan varje gång jag får besök från utlandet slutar det med besök på Aifur och vikingamuseet.

Ändå skapar ingen ett rejält vikingarollspel!? Känns som en lågt hängande gyllen frukt för ett svensk rollspelsföretag såsom fria ligan eller helmgast.

När kommer nästa vikingarollspel? Vem gör det? Hur bör det se ut?

Själv hade jag helst sett ett mer eller mindre ahistoriskt spel försatt i 700-talets Europa. Ett spel där man enligt ligans hexagonmodell utforskar kartan och bygger upp en ”ark” hemma i Uppsala. Ett spel med övernaturliga inslag men sparsamt med troll och otyg.

Ett spel där man kan spela i generationer för att till slut sluta som vikingakung av England.

(Jag ber om ursäkt om jag redan postat ett likande inlägg, kan inte minnas om så är fallet).
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,910
Blood Feud kom ju för inte särskilt länge sedan. Fick väldigt bra recensioner.

blood-feud-zine.jpg

"Blood Feud is a game about toxic masculinity: certain common attitudes and behaviors among men, that cause great harm to them and to others around them. This is a game about people being nasty to each other and about figuring out why.

It’s also a game about vikings of pre-christian Scandinavia; about honor and blood feuds, courage and brutality, corruption and consequences. Above all it is a game about what it means to be a man in such a world—and what consequences that has on the communities they live in."
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,421
Location
Maastricht
Blood Feud kom ju för inte särskilt länge sedan. Fick väldigt bra recensioner.

View attachment 13310

"Blood Feud is a game about toxic masculinity: certain common attitudes and behaviors among men, that cause great harm to them and to others around them. This is a game about people being nasty to each other and about figuring out why.

It’s also a game about vikings of pre-christian Scandinavia; about honor and blood feuds, courage and brutality, corruption and consequences. Above all it is a game about what it means to be a man in such a world—and what consequences that has on the communities they live in."

Fast det här spelet utforskar ju inte alls det TS efterfrågar.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,421
Location
Maastricht
Det råder vikingafeber i världen, med tonvis med (mestadels ganska dåliga) vikingaserier och massa vikingatematik i populärkulturen.

Nästan varje gång jag får besök från utlandet slutar det med besök på Aifur och vikingamuseet.

Ändå skapar ingen ett rejält vikingarollspel!? Känns som en lågt hängande gyllen frukt för ett svensk rollspelsföretag såsom fria ligan eller helmgast.

När kommer nästa vikingarollspel? Vem gör det? Hur bör det se ut?

Själv hade jag helst sett ett mer eller mindre ahistoriskt spel försatt i 700-talets Europa. Ett spel där man enligt ligans hexagonmodell utforskar kartan och bygger upp en ”ark” hemma i Uppsala. Ett spel med övernaturliga inslag men sparsamt med troll och otyg.

Ett spel där man kan spela i generationer för att till slut sluta som vikingakung av England.

(Jag ber om ursäkt om jag redan postat ett likande inlägg, kan inte minnas om så är fallet).
Nu är jag inte för mycket häxkräl och dylikt, men jag skulle också vilja se ett nytt, färskt spel där man seglar runt och vikingar sig. Får gärna ha stöd för utforskning av nya länder liksom räder och liknande. Eller varför inte ett spel som fokuserar på kampen om Brittiska öarna, ja "England" framförallt? Danelagen mm.
Förde kort en disskusion med personen som har rättigheterna till det svenska Viking, men det rann ut i sanden. Jag hade en idé, men annat kom i vägen, som det så ofta gör, dessvärre!
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,155
Jag hade gärna sett ett spel som kombinerar mytologi och människor, kanske en skuggspelsvariant där asarnas "upptåg" påverkar händelserna i Midgård.

Tillägg: Gärna byggt på Ironsworn.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,910
Fast det här spelet utforskar ju inte alls det TS efterfrågar.
Det handlar om vikingar, vilket tråden handlar om. Jag uppfattade inte trådstarten som att man enbart fick ta upp vikingaspel som är mer eller mindre ahistoriska, försatta i 700-talets Europa, där man enligt ligans hexagonmodell utforskar kartan och bygger upp en ”ark” hemma i Uppsala och med övernaturliga inslag men sparsamt med troll och otyg.

För då blir det nog en ganska kort tråd.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,891
Location
Marjura
Det kom ett snyggt för något år sedan North Sea Epilogues (?), med inspiration från brädspel om vikingar.

En remake på Havets Vargar till nya DoD…
Njae (fast jag tror Ligan skulle leverera), men att inte Brian Woods serie Northlanders fått ett eget rollspel är lite konstigt.
 
Last edited:

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,475
Location
Helsingborg
Själv hade jag helst sett ett mer eller mindre ahistoriskt spel försatt i 700-talets Europa. Ett spel där man enligt ligans hexagonmodell utforskar kartan och bygger upp en ”ark” hemma i Uppsala. Ett spel med övernaturliga inslag men sparsamt med troll och otyg.
Jag tror definitivt att du ska kolla på Fornsaga. Spelade en mindre kampanj i det och hade jättetrevligt , men vi körde mycket på samberättarspåret. Just hexgenereringen av omgivningen tror jag många OSR:are hade tyckt varit kul.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,091
Location
Göteborg
Själv hade jag helst sett ett mer eller mindre ahistoriskt spel försatt i 700-talets Europa. Ett spel där man enligt ligans hexagonmodell utforskar kartan och bygger upp en ”ark” hemma i Uppsala. Ett spel med övernaturliga inslag men sparsamt med troll och otyg.
Detta är ju nästan rakt av Järn. Minus de historiska bitarna, men de kan du lätt klistra på.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,421
Location
Maastricht
Det handlar om vikingar, vilket tråden handlar om. Jag uppfattade inte trådstarten som att man enbart fick ta upp vikingaspel som är mer eller mindre ahistoriska, försatta i 700-talets Europa, där man enligt ligans hexagonmodell utforskar kartan och bygger upp en ”ark” hemma i Uppsala och med övernaturliga inslag men sparsamt med troll och otyg.

För då blir det nog en ganska kort tråd.
Här tex.

Själv hade jag helst sett ett mer eller mindre ahistoriskt spel försatt i 700-talets Europa. Ett spel där man enligt ligans hexagonmodell utforskar kartan och bygger upp en ”ark” hemma i Uppsala. Ett spel med övernaturliga inslag men sparsamt med troll och otyg.
Och här.

Ett spel där man kan spela i generationer för att till slut sluta som vikingakung av England.
Hur gör Blood Feud detta?
Tror inte att ett spel om toxisk maskulinitet öht är vad han eftersöker. Det kunde lika gärna handlat om vilken hederskultur som helst.
Han eftersöker ett spel som gör något helt annat.
@Conan får gärna rätta mig om jag har fel!
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,445
En sorts vikingaversion av The Great Pendragon Campaign låter förvisso coolt. Jag vet inte om jag skulle börja på 700-talet dock. "Problemet' med vikingaätter är att de är så bra på att integreras och snabbt blir lokala ätter. Om man vill ha kontinuitet i någon sorts vikingaliv så skulle jag föreslå mitten av 800-talet och isländska sjön a la Ivar Benlös och Ui Imar. Då känns det mer rimligt att RP fortsätter som sjörövare på klinkerbyggda skepp i generationer - från vikingar på långskepp till gallgaels på birlinns
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,935
Jag skulle gärna se ett spel som satte fokus på lokala konflikter i ett vikingasamhälle där våld inte är den självklara lösningen. Typ två familjer i samhället har hamnat i en bitter konflikt. Tinget där konflikten egentligen ska lösas är över ett halvår bort och detta riskerar att eskaleras till en blodig och utdragen släktfejd. Hur ska rollpersonerna få dem att bli sams eller i alla fall gräva ner stridsyxan?
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,209
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
”…ett spel som satte fokus på lokala konflikter i ett […]samhälle där våld inte är den självklara lösningen”, känns som något man borde kunna spela med alla spel och regler.

Men man influeras lätt av hur regelverket sätter tonen och fokus hamnar ofta vid våld. För att inte tala om äventyren.

Tillhörighet, gemenskap, sociala strukturer där våld inte är lösningen är det jag försökt spelleda större delen av min tid som spelledare. Funkar om man accepterar att vara en del av samhället och samhället struktureras kring just detta

När vi talar om vikingar här i tråden, pratar vi då också om kristnandet eller bara om förkristen tid. Blir rätt kort spann.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,935
När vi talar om vikingar här i tråden, pratar vi då också om kristnandet eller bara om förkristen tid. Blir rätt kort spann.
Nu är jag allt annat än expert men var inte kristnandet en rätt lång process? Då hade ju det kunnat vara intressant att skildra, och bäddar ju för lokala konflikter.

En sak som jag spontant kommer att tänka på är en skulptur av Jesus som återfinns på Historiska museet i Stockholm. Skulpturen är intressant då Jesus ofta brukar skildras som utmärglad och ihopskrumpen på korset medan han här är muskulös som Conan, står helt rakryggad på korset och har en krona av guld istället för törnekronan. Tydligen var skulpturen ett propagandaverktyg då invändningen mot lidande magra Jesus i norden var typ: ”Är det där er gud? Vilken ynklig stackare, Thor hade kunnat knocka honom på två sekunder!” Så man försökte odla bilden av Jesus som en bad motherfucker som stod upprätt på korset och ba ”Pfft! Is that the worst you can do?” Jag parafraserar och förenklar hejvilt men hoppas att andemeningen kommer fram 🙂

Hursomhelst, det skulle kunna vara grunden för ett intressant vikingascenario! Rollpersonerna är de enda kristna i samhället de bor i och deras uppgift är att kristna hela samhället. Hur ska de nå fram till alla? All form av propaganda, manipulation, mutor, hot och fulspel är tillåtet 🙂
 
Top