Vem bor här? "Nytt kloaksystem för delar af Flöteborg"

Ackerfors

Kaleidoskop
floteborg.jpg
Mitt sökande efter bortglömda skatter bär ofta frukt, inte sällan av oväntat slag. Fukten låg tjock i min näsa när jag försiktigt tryckte upp den gistna dörren. Rosten i gångjärnen tjöt och jag hörde hur råttorna sprang i väggarna. Där, på en hylla, fann jag en raritet så oanselig att den var lätt att missa. Jag höll skriften i mina darrande händer och läste högt för ingen alls: "Nytt kloaksystem för delar af Flöteborg. Beskrifning af utförandet jämte kort historik öfver Flöteborgs kloakväsen." Alla hemligheter som fanns mellan dessa sidor, mina tankar rusade. Var detta belöningen för åratal av slit?

Nej, så enkelt skulle det förstås inte vara. När jag försiktigt försökte öppna boken märkte jag att sidorna möglat samman. I lyktans sken kunde jag se sporerna virvla omkring mig (det var tur att jag höll andan!). Allt hade multnat och bildade en klump av papper omöjlig att dechiffrera. Allt som gick att tyda var en karta ...

Vid två tillfällen tidigare (tydligen med cirka två års mellanrum) har jag ritat en isometrisk karta och lagt upp den här på Rollspelsmakarforumet i hopp om att villiga medforumiter ska vara sugna på att hjälpa till.
Av en lycklig slump fann jag skriften om Flöteborgs kloakväsen (nåja) i princip samtidigt som @Frippe tyckte att det var dags för en ny karta. Efter att mer eller mindre haft mina pennor orörda i typ två år plockade jag upp dem och satte igång. Resultatet går att beskåda här (högupplöst och onumrerad version finns via länk för bilden).

nytt-kloaksystem-med-nummer.jpg
Så, vem bor här? Vad finns här? Varför? Och vad sjutton är det jag ritat egentligen?

Ja, det är upp till er. Beskriv ett rum, gör en fyndtabell eller en slumpmötestabell, en prislista. Jag vet inte mer än ni och det är fritt fram att fabulera på. (Flera motstående beskrivningar verkar också helt klart rimligt!)

Denna gång har jag tagit hjälp av @Frippe (TACK! <3) för att samordna lite (och förhoppningvis kan @Magnus Seter (som var så behjälplig förra gången) eller någon annan moderator hjälpa @Frippe att uppdatera listan med länkar till beskrivningar som kommer ligga som första svar på mitt inlägg här) eftersom jag har lite för mycket annat samtidigt, men jag vet att jag kommer skanna om och som minst skugga bilden framöver, dessutom går det att uppdatera en smula efter era beskrivningar (men inga stora grejer).

Och precis som förra gången hoppas jag kunna lägga upp det på DrivethruRPG och Itch.io som pay what you want någon gång i framtiden (trivia: den första dungen har laddats ner 348 gånger och givit $9, Halv vätte hos mig har laddats ner 119 gånger och givit $3). Så lämna gärna någon typ av godkännande att jag får använda det till detta och namnet du vill bli creddad med!

Nuuuuu kör vi!

Jag kommer att agera hypeman för det här projektet och elda på massorna till stordåd!
Samt försöka hålla en uppdaterad lista i det här inlägget.

Mycket nöje!

----------

Lista uppdaterad 260212 kl 19:25
Om numret är tomt så ska rummet/platsen vara fri att skriva om, men dubbelkolla gärna i tråden.

1.
2.
3.
3.5 Fekofagens håla av Jim Profit
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
15.
16.
17.
18.
19.
20.
21.
22.
23.
24.
25.
26. Fiskens sista krök av Frippe
27. Ett gäng humanoida sköldpaddor av Gamiel
28.
29.

Övrigt:
Uje Brandelius bor där. (enligt uppgifter från Dilandau)

Last edited:
Vilket rum/plats bor de i? Bara att tinga ett nummer och skriva ihop något!
27. Ett gäng humanoida sköldpaddor håller på och lagar mat när RP:na kommer in. Om RP:na gör något som de uppfattar som hotfullt (eller har gjort något tidigare som sköldpaddorna ogillar o noterar genom deras loot eller liknande) kommer de att dra köksredskap som vapen (o en av dem kommer säga "Jag sa ju att vi borde bära våra vapen hela tiden").

Last edited:
27. Ett gäng humanoida sköldpaddor håller på och lagar mat när RP:na kommer in. Om RP:na gör (eller har gjort något som sköldpaddorna noterar genom deras loot eller liknande) något som de uppfattar som hotfullt kommer de att dra köksredskap som vapen (o en av dem kommer säga "Jag sa ju att vi borde bära våra vapen hela tiden").

Och där tickade det första bidraget in! Om du känner att du vill ändra eller lägga till något så är det bara att du editerar ditt inlägg.

En liten fråga också. Är det ok att ditt bidrag är med i en PWYW-pdf? Om ja, lämna gärna någon typ av godkännande att Mäster Ackerfors får använda det och namnet du vill bli creddad med!

Jag kastar mig in i matchen med ett litet bidrag!

26. Fiskens sista krök
En liten servering med två bord och bardisk. Här serveras läckerheterna som tillagas i rum 27.
Bakom bardisken hittar man alltid Laban Bratko. Han ogillar bråk och stök och kan bli hårdhänt om folk inte uppför sig ordentligt.

Några exempel på mat och dryck:
Skugglax i rörkrök
Krökt skugglax i burk
Rökt och krökt skugglax i egen buljong
Dagens fångst serverad med dunderdill (slå 1T6, 1-5 Dagens fångst är skugglax, 6 Dagens fångst är lortlax)

Skrävlaröl
Saltmust, med eller utan sväng
Labans laxdroppar
En pint sprit (silad genom tång)

En lönndörr bakom kylskåpet i baren leder in till rum 21.

Om du som läser tråden inte känner för att skriva ett helt eget rum så får du mer än gärna hitta på en stamgäst till Fiskens sista krök!

Last edited:
3.5 Fekofagens håla

"Djupt" nere i Flöteborgs kloaksystem ligger den mytomspunna fekofagens håla. Många trodde säkert att det var en myt, skapad av en okunnig kartritares fantasi, men de misstar sig. Ingen vet varifrån den kommer, men teorin är att den ligger bakom kloaksystemets beryktade effektivitet - trots att det är lite tunt med avrinningen försvinner mycket av "materialet" utan att någon vet vart. Fekofagen är på intet vis en ond varelse - den är snarare väldigt tillfredställd - men en gång var tionde år får den yngel, och de är betydligt glupskare. Flöteborgare som varit med ett tag lägger en sten på dasslocket, men förgäves - fekofagens yngel slår bara till där solen inte skiner.

3.5 Fekofagens håla

"Djupt" nere i Flöteborgs kloaksystem ligger den mytomspunna fekofagens håla. Många trodde säkert att det var en myt, skapad av en okunnig kartritares fantasi, men de misstar sig. Ingen vet varifrån den kommer, men teorin är att den ligger bakom kloaksystemets beryktade effektivitet - trots att det är lite tunt med avrinningen försvinner mycket av "materialet" utan att någon vet vart. Fekofagen är på intet vis en ond varelse - den är snarare väldigt tillfredställd - men en gång var tionde år får den yngel, och de är betydligt glupskare. Flöteborgare som varit med ett tag lägger en sten på dasslocket, men förgäves - fekofagens yngel slår bara till där solen inte skiner.
Skarpögt av dig att hitta den glupska (urk!) och onumrerade besten!

Back