Vem bor här? "Nytt kloaksystem för delar af Flöteborg"

Ackerfors

Kaleidoskop Games
floteborg.jpg
Mitt sökande efter bortglömda skatter bär ofta frukt, inte sällan av oväntat slag. Fukten låg tjock i min näsa när jag försiktigt tryckte upp den gistna dörren. Rosten i gångjärnen tjöt och jag hörde hur råttorna sprang i väggarna. Där, på en hylla, fann jag en raritet så oanselig att den var lätt att missa. Jag höll skriften i mina darrande händer och läste högt för ingen alls: "Nytt kloaksystem för delar af Flöteborg. Beskrifning af utförandet jämte kort historik öfver Flöteborgs kloakväsen." Alla hemligheter som fanns mellan dessa sidor, mina tankar rusade. Var detta belöningen för åratal av slit?

Nej, så enkelt skulle det förstås inte vara. När jag försiktigt försökte öppna boken märkte jag att sidorna möglat samman. I lyktans sken kunde jag se sporerna virvla omkring mig (det var tur att jag höll andan!). Allt hade multnat och bildade en klump av papper omöjlig att dechiffrera. Allt som gick att tyda var en karta ...

Vid två tillfällen tidigare (tydligen med cirka två års mellanrum) har jag ritat en isometrisk karta och lagt upp den här på Rollspelsmakarforumet i hopp om att villiga medforumiter ska vara sugna på att hjälpa till.
Av en lycklig slump fann jag skriften om Flöteborgs kloakväsen (nåja) i princip samtidigt som @Frippe tyckte att det var dags för en ny karta. Efter att mer eller mindre haft mina pennor orörda i typ två år plockade jag upp dem och satte igång. Resultatet går att beskåda här (högupplöst och onumrerad version finns via länk för bilden).

nytt-kloaksystem-med-nummer.jpg
Så, vem bor här? Vad finns här? Varför? Och vad sjutton är det jag ritat egentligen?

Ja, det är upp till er. Beskriv ett rum, gör en fyndtabell eller en slumpmötestabell, en prislista. Jag vet inte mer än ni och det är fritt fram att fabulera på. (Flera motstående beskrivningar verkar också helt klart rimligt!)

Denna gång har jag tagit hjälp av @Frippe (TACK! <3) för att samordna lite (och förhoppningvis kan @Magnus Seter (som var så behjälplig förra gången) eller någon annan moderator hjälpa @Frippe att uppdatera listan med länkar till beskrivningar som kommer ligga som första svar på mitt inlägg här) eftersom jag har lite för mycket annat samtidigt, men jag vet att jag kommer skanna om och som minst skugga bilden framöver, dessutom går det att uppdatera en smula efter era beskrivningar (men inga stora grejer).

Och precis som förra gången hoppas jag kunna lägga upp det på DrivethruRPG och Itch.io som pay what you want någon gång i framtiden (trivia: den första dungen har laddats ner 348 gånger och givit $9, Halv vätte hos mig har laddats ner 119 gånger och givit $3). Så lämna gärna någon typ av godkännande att jag får använda det till detta och namnet du vill bli creddad med!

Nuuuuu kör vi!

Jag kommer att agera hypeman för det här projektet och elda på massorna till stordåd!
Samt försöka hålla en uppdaterad lista i det här inlägget.

Mycket nöje!

-----------------
Lista uppdaterad 260311 20:00

1. Manhålet av zonk
2. Kloakkorridoren av zonk
3. Prylsamlarens håla av zonk
4. Den farliga strömmen av ingels
5. Spegelkammare av guldfink
6. Kloakkräftan Snippesnapp Krabbessons hemliga skatt av rollspelspiraten
7. "Stora" Bassängen, a.k.a "Hovet" av Jim Profit samt skylt på väggen i rum 7 av Hägerstrand
8. Fekeholm - Kloakkungens "slott" av Jim Profit
9. Rörsystemet av Frippe och Fekofagens håla av Jim Profit
10. Fiskkyrkan av Sömniga Isaac
11. Pågående arbete - grävarbetare av Khan samt Basen Göran Anderssons dialekt och reaktioner av guldfink
12. Kontrollrum för svampodlingen av Frippe
13. Svampodlingen av Frippe
14. Svärdfisken Mårtens tullhus av Sömniga Isaac
15. Feskekörkas sakristia av Jim Profit
16. Spiraltrappa till fiskmarknaden ovan av Jim Profit
17. Silverfisken Perras fantastiska bibbla av rollspelspiraten
18. Hotell Hålan av Hägerstrand
19. Pinomästers domän av Jim Profit
20. "Gropen" av Jim Profit
21. Stämningsskiftande kula av guldfink
22. Motstånd är meningslöst av Jim Profit
23."Hotelldirektörens" kontor av Jim Profit
24. Fraktlårarna av Frippe
25. Mörtens mörka ålahåla av ingels
26. Fiskens sista krök och folk som hänger där av Frippe och en till typ av zonk
27. Köket (som bemannas av ett gäng humanoida sköldpaddor) av Gamiel
28. Förråd (och Ujes krypin en trappa ner) av Frippe
29. Kloakkajen av Frippe samt händelser dag/kväll/natt av Gamiel

Övrigt
Uje Brandelius bor här. av Dilandau
Kloakfiskarfynd av Frippe med råd och inspiration från Hägerstrand och Kraetyz
Flaskpost av Frippe

Möten
En arbetsenhet från UJE av Frippe
Julius DeBaner av Frippe
Kläfen av Frippe
------------------------

Last edited by a moderator:
Vilket rum/plats bor de i? Bara att tinga ett nummer och skriva ihop något!
27. Ett gäng humanoida sköldpaddor håller på och lagar mat när RP:na kommer in. Om RP:na gör något som de uppfattar som hotfullt (eller har gjort något tidigare som sköldpaddorna ogillar o noterar genom deras loot eller liknande) kommer de att dra köksredskap som vapen (o en av dem kommer säga "Jag sa ju att vi borde bära våra vapen hela tiden").

Last edited:
27. Ett gäng humanoida sköldpaddor håller på och lagar mat när RP:na kommer in. Om RP:na gör (eller har gjort något som sköldpaddorna noterar genom deras loot eller liknande) något som de uppfattar som hotfullt kommer de att dra köksredskap som vapen (o en av dem kommer säga "Jag sa ju att vi borde bära våra vapen hela tiden").

Och där tickade det första bidraget in! Om du känner att du vill ändra eller lägga till något så är det bara att du editerar ditt inlägg.

En liten fråga också. Är det ok att ditt bidrag är med i en PWYW-pdf? Om ja, lämna gärna någon typ av godkännande att Mäster Ackerfors får använda det och namnet du vill bli creddad med!

Jag kastar mig in i matchen med ett litet bidrag!

26. Fiskens sista krök
En liten servering med två bord och bardisk. Här serveras läckerheterna som tillagas i rum 27.
Bakom bardisken hittar man alltid Laban Bratko. Han ogillar bråk och stök och kan bli hårdhänt om folk inte uppför sig ordentligt.

Några exempel på mat och dryck:
Skugglax i rörkrök
Krökt skugglax i burk
Rökt och krökt skugglax i egen buljong
Dagens fångst serverad med dunderdill (slå 1T6, 1-5 Dagens fångst är skugglax, 6 Dagens fångst är lortlax)

Skrävlaröl
Saltmust, med eller utan sväng
Labans laxdroppar
En pint sprit (silad genom tång)

En lönndörr bakom kylskåpet i baren leder in till rum 21.

Om du som läser tråden inte känner för att skriva ett helt eget rum så får du mer än gärna hitta på en stamgäst till Fiskens sista krök!

Last edited:
3.5 Fekofagens håla

"Djupt" nere i Flöteborgs kloaksystem ligger den mytomspunna fekofagens håla. Många trodde säkert att det var en myt, skapad av en okunnig kartritares fantasi, men de misstar sig. Ingen vet varifrån den kommer, men teorin är att den ligger bakom kloaksystemets beryktade effektivitet - trots att det är lite tunt med avrinningen försvinner mycket av "materialet" utan att någon vet vart. Fekofagen är på intet vis en ond varelse - den är snarare väldigt tillfredställd - men en gång var tionde år får den yngel, och de är betydligt glupskare. Flöteborgare som varit med ett tag lägger en sten på dasslocket, men förgäves - fekofagens yngel slår bara till där solen inte skiner.

3.5 Fekofagens håla

"Djupt" nere i Flöteborgs kloaksystem ligger den mytomspunna fekofagens håla. Många trodde säkert att det var en myt, skapad av en okunnig kartritares fantasi, men de misstar sig. Ingen vet varifrån den kommer, men teorin är att den ligger bakom kloaksystemets beryktade effektivitet - trots att det är lite tunt med avrinningen försvinner mycket av "materialet" utan att någon vet vart. Fekofagen är på intet vis en ond varelse - den är snarare väldigt tillfredställd - men en gång var tionde år får den yngel, och de är betydligt glupskare. Flöteborgare som varit med ett tag lägger en sten på dasslocket, men förgäves - fekofagens yngel slår bara till där solen inte skiner.
Skarpögt av dig att hitta den glupska (urk!) och onumrerade besten!

12. Kontrollrum för svampodlingen
Detta rum upptas till största delen av en en gammal och sliten maskin. De flesta av skyltar och reglage på den är så nötta att det kan vara svårt att se vad det står på dem. Maskinen pumpar in näringsvätska och smaksättare till svampodlingen i rum 13. Näringsvätskan består av näringsämnen som extraheras från kloakvatten. Kloakvattnet sugs in genom en ventil i botten på bassängen i rum 7 och returvattnet släpps tillbaka närmare ytan i samma bassäng. Smaksättaren fylls på i en tank på maskinens ovansida.

På en hylla står femlitersdunkar med smaksättare. Dunkarna har text på ett okänt språk, men det finns en hjälpsam bild under.
Det finns sex olika sorter: Bild på fågel (fågelsmak), Bild på fisk (fisksmak) Bild på människa (Mittemellansmak) Bild på chilipeppar (Kryddig cajunsmak) Bild på Rosa och vit kantarell (godissvampsmak) och Bild på en fruktkorg (Tropisk fruktsmak).

Det är Systrarna Carina och Rosa Amanita som sköter odlingarna. De turas om med sysslorna. Det som behöver göras är att sporsådd och skörd, samla sporer till nästa sådd, skära bort parasitangrepp, reglera näring och smaksättning och flytta runt slangarna.

Rummet har bara en utgång, till den korta korridoren mellan rum 7 och rum 13.

13. Svampodlingen
Ett stort rum med mycket stora och snabbväxande svampar. Golvet är täckt med ett metertjockt lager av sågspån som svamparna växer i. På golvet ligger ett par grova slangar som det sakta vätska ur. Slangarna kommer genom väggen från maskinen i rum 12. Ur en slang rinner det näringsvätska, ur den andra smaksättare. Det är dessa vätskor som är hemligheten till växthastigheten och svamparnas onaturliga smak. Det tar en vecka från sporsådd tills svamparna är stora som en vuxen människa. Utan smaksättare smakar svamparna väldigt neutralt. Svamparna är mycket näringsrika och är helt ofarliga att äta, även råa.

Vad är det för sorts smak har svamparna som växer i rummet just nu? (1T6)
1. Fågel
2. Fisk
3. Mittemellan
4. Kryddig cajun
5. Godissvamp
6. Tropisk frukt

Det är Systrarna Carina och Rosa Amanita som sköter odlingarna. De turas om med sysslorna. Det som behöver göras är att sporsådd, skörd, samla sporer till nästa sådd, skära bort parasitangrepp, reglera näring och smaksättning och flytta runt slangarna.

Rummet har utgångar till den korta korridoren utanför rum 12 och korridoren som delar sig mot rum 14 och rum 21.

Last edited:
Hej @Magnus Seter och @Gurgeh . Jag skulle bli glad om ni kunde byta ut listan i inlägg 2 till den i det här inlägget.

----------------
Lista uppdaterad 260214 kl 11:45
Om numret är tomt så ska rummet/platsen vara fri att skriva om, men dubbelkolla gärna i tråden.

1.
2.
3.
3.5. Fekofagens håla av Jim Profit
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
14.
15.
16.
17.
18.
19.
20.
21.
22.
23.
24.
25.
26. Fiskens sista krök av Frippe
28.
29.

Övrigt:
Uje Brandelius bor där. (enligt uppgifter från Dilandau)

21. Stämningsskiftande kula
Rummet är runt, med öppningar bakåt, framåt, till höger och till vänster. Golvet är av blankt klinker och på väggarna är skärvor av samma material satta i abstrakt mosaik. I mitten av rummet, på en piedestal finns en glaskula med ett pulserande sken. Skenets färg skiftar, vilket påverkar vilken färg golvet och väggarna (som egentligen är vita) verkar vara. De olika färgerna påverkar ”stämningen” i rummet och stämningen smittar rollpersonerna mer, ju närmare de kommer glaskulan. Tittar de in i den ser de scener ur sina liv, färgade av den rådande stämningen. Om de rör kulan påverkas deras personlighet permanent av den rådande stämningen och om de slår sönder den, blir rummet mörkt grått och alla i rummet döms till ett liv utan känslor.

Slå 1T6 två gånger för att avgöra skenets färg och huruvida Uje Brandelius är närvarande eller inte.

Färg
1. Blå. Melankoli.
2. Lila. Hat.
3. Röd. Kärlek.
4. Orange. Humoristisk.
5. Gul. Paranoia.
6. Grön. Glädje.

Uje Brandelius
1. Syns inte till med ett spår.
2. Har lämnat ett spår av sin patchouli-parfym, som leder åt höger.
3. Har lämnat smutsiga fotspår som leder åt vänster.
4. Hörs vissla en melodi, samtidigt som han verkar röra sig bort från rummet i riktning framåt.
5. Hörs vråla ”här kommer livet och du fattar ingenting!” från öppningen bakom rollpersonerna.
6. Är i rummet, mycket på erkad av den rådande stämningen.

Last edited:
18. Hotell Hålan
En Airbnb-pärla för dig som är trött på att fatta beslut i livet. Som fullständig semester från ansvar och konsekvenser kan du här bli inlåst i en vecka i taget och därmed vila ut dig på en semester där du helt slipper välja mellan olika hyrbilar, restauranger och vinsorter.

Rummet erbjuder träbänk att sova på, mossbevuxna, rustika stenväggar med autentiskt vattendroppande och charmig enarmad fångvaktare som slår på gallret med en shabby chic påk varje hel och halvtimme. Tre mål mat bestående av vatten och bröd serveras dagligen. För en fullständigt autentisk upplevelse erbjuder vi det exklusiva arrestpaketet, där du hämtas upp på plats av råbarkade konstaplar som för bort dig i handfängsel och meddelar din familj att det inte är någon idé att de försöker kontakta dig och att du kommer släppas mer eller mindre välbehållen om en vecka.

Alla dörrar är låsta och fångvaktaren Grolf har enda nyckeln. Vad gör fångvaktaren? (T4)

1: Sover på en pall i hörnet
2: Förbereder vatten och bröd till hotellgästerna
3: Väntar in en försenad hotellgäst, och kommer insistera på att låsa in första besökare som anländer
4: Fångvaktaren är inte här. Slå T29 för var han befinner sig.

Rum nummer 3 och 5 (räknat från vänster till höger) är tillgängliga för uthyrning. Rum nummer 2 innehåller en ännu inte färdigbyggd escape room-upplevelse.

I rum nummer 1 och 4 finns (T6, slå om vid dublettresultat):
1: En mellanchef från Scania som ångrat att han köpte paketet
2: Uje Brandelius som vilar upp sig från att fatta beslut
3: En liten svampman, som spontant växt fram ur mossan och fukten på väggarna
4: Rosa Amanita, som råkat låsa in sig av misstag när hon skulle undersöka svamparna på väggarna
5: En våldsam mördare som suttit här sen innan Hålan blev ett hotell
6: Ett kvarglömt värdefullt halsband från en tidigare besökare

Last edited:
Kul bidrag @guldfink och @Hägerstrand! Lite otippat att Uje Brandelius skulle få sånt genomslag, jag gillart!

Hej igen @Magnus Seter och/eller @Gurgeh! Jag skulle bli glad om ni kunde byta ut listan i inlägg 2 till den i det här inlägget.
----------------
Lista uppdaterad 260214 kl 18:30
Om numret är tomt så ska rummet/platsen vara fri att skriva om, men dubbelkolla gärna i tråden.

1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
14.
15.
16.
17.
19.
20.
22.
23.
24.
25.
28.
29.

Övrigt:
Uje Brandelius bor där. (enligt uppgifter från Dilandau)

En arbetsenhet från UJE

En tre man stark grupp från UJE - Underhåll-Jour-Entreprenad. Klädda i matchande gråblå arbetsoveraller med ryggtryck dyker de upp när man minst anar det för att laga, justera, inspektera eller bygga om. De vet väldigt mycket om kloaksystemets rum och funktioner.

Inspektör Bergström
Arbetsenhetens ledare och bestämmer vad som ska göras och i vilken ordning. Lite oklart varifrån Bergström får sina order.
Är ofta mycket bekymrad över vissa rörs dragning och beskaffenhet och antecknar flitigt i anteckningsbok och på skrivplatta.
Just nu brottas inspektören med problemet hur man ska "bli av med geggan i rummet bredvid knaskulan".
(Det Bergström menar är rum 22 som är till bredden fyllt av något som verkar vara gelé.)
Typiskt citat: "Ja, såhär hade man aldrig fått göra på min tid på byggsektionen."

Gas-Vera
Obotlig optimist och snackpåse. Släpar på en kombinerad skärbrännare/svets som hon hanterar med stor skicklighet.
Typiskt citat: "Ja ja, då eldar vi väl på lite till då, vad är det värsta som kan hända?"

Janne Tvek
I grunden en kompetent vaktmästartyp som kan laga det mesta och har en välfylld verktygslåda. Tyvärr har han en mycket låg tilltro till sin egen förmåga. Vera gör sitt bästa för att peppa honom och han brukar reagera positivt på uppmuntran. Är mycket svag för sötsaker.
Typiskt citat: "Vad sa du? Medsols eller motsols? Vänta, vilket är vilket nu igen? Mitt vänster eller ditt vänster? Vad händer om filtret spricker?"

Last edited:
25. Mörtens mörka åla håla

Ett rum helt utan betydelse och golv, den som behagar att beträda det rummet kommer att eventuellt hitta en stor skatt men mest eventuellt försvinna in i en annan dimension i form av ett stort bassäng där hungriga och kramgoa elektriska ålar på dåligt humör finnes.

Det ryktas att det en gång varit undervattensguden Mörten Bäck som haft detta ställe som sin hemvist innan han vart olyckligt förälskat i en Lax som visade sig vara en rombärande hona. En riktig Laxpudding ska Mörten ha sagt innan han mystiskt försvann och man kan än idag se spökvak som stimmen säger är just Mörten Bäck

Last edited:
22. Motstånd är meningslöst

Sy-borgarna i staden skyddar sina skatter med ett rum i vilket en geleartad kub har fått växa tills den fyllt utrymmet. Många stackare har gått in i det "tomma" rummet och blivit ett med kuben - eventuella värdesaker de hade med sig trycks ut ur kuben bredvid kistan. För att komma åt skatterna använder sig borgarna av en råttling insmord med basisk salva. Vad de inte vet är att alla de som blivit kubens rov har gett av sin biologiska mångfald till den, och att kuben till följd börjat utveckla ett medvetande.

17. Silverfisken Perras fantastiska bibbla
I detta magnifika bibliotek finns såväl fuktskadade som söndertrasade klassiker i hyllmeter efter varandra. Biblioteket sköts pedantiskt av den smått neurotiska silverfisken Perra. "Det jag inte kan göra nu skulle jag ha gjort förut, och det jag inte hann med innan, måste jag göra nu!". Allting ska helst ha skett tidigare så att Perra kan få en känsla av kontroll. I själva verket sker allting samtidigt då Perra har en smärre släng av ADHD och tvångsneurotiska drag som innebär att en idé behöver verkställas direkt, och en idé kommer sällan ensam. Bokhyllorna ska dras, det innebär att Perra går igenom samtliga bokhyllor på jakt efter böcker som inte längre kan uppfylla sitt syfte för att göra sig av med dem, samtidigt behöver böckerna sorteras och vissa böcker behöver också läsas.

När Perra inte drar hyllorna eller sorterar böcker efter bokstavs-, färg-, eller antal sidor-ordning sitter Perra gärna i mitten av sitt bibliotek och lagar de böcker som kan lagas. Då har han sin älskade pipa när och nynnar muntert.

I silverfisken Perras garderob:
- En traditionell borste.
- En skurhink med tillhörande skurborste.
- Boklim
- Stearinljus
- Blockljus
- 16 burkar makrill i tomatsås

I silverfisken Perras skrivbord
- Pennor
- Bläck
- Boklim
- Tändstickor
- Kortlek
- Suddigummi
- Några kopparmynt

Last edited:
6. Kloakkräftan Snippesnapp Krabbessons hemliga skatt

Många känner till Flöteborg och den ljuvliga staden ovanför mark men inte fullt lika många känner till det liv och aktiviteter som sker under Flöteborg. Vad många verkligen inte känner till är att Flöteborg har en helt egen kloakkräfta vid namn Snippesnapp Krabbesson! Detta är en tämligen egen kloakkräfta lika gammal som den första lagda trottoarstenen sägs det. Om man ställer sig vid en gatubrunn tidigt tidigt på morgonen, innan Flöteborg har vaknat, kan man höra Snippesnapp klackande mot kloakgolvet för Snippesnapp är en morgonkräfta.

Han älskar att koka kaffe och räkna sina skatter som han har inlåsta i en farfarskista som han ständigt drar med sig vart hän han än klackar. Vad det är för skatter som han gömmer i kistan är det ingen som vet mer än Snippesnapp, och akta sig den som försöker kommer i närhet av kistan. Den personen blir snappt varse om varför Snippesnapp heter det han heter. Först tar han ett finger, snipp! Sedan tar han ytterligare ett finger, snipp! Och slutligen tar han en tå, snapp!

I själva verket är Snippesnapp ganska snäll. Han tycker om sitt morgonkaffe och sin skatt och tar mer än gärna långa klackande promenader nere i kloakerna eller ute i det fria vattnet som dagligen smeker Flöteborg med mjuka vågor. Om man stöter på Snippesnapp bör man hälsa artigt och känner man sig lite stursk kan man be Snippesnapp berätta om när Flöteborg byggdes. Detta är någonting som Snippesnapp uppskattar, nyfikenhet och framåtanda. Detta ger även Snippesnapp ett tillfälle att få vila sina gamla ben och även visa sina kunskaper om Flöteborg och dess historia.

Innehållet i Snippesnapp Krabbessons farfarskista:
1. En hårig hemfrumhumhmmm.
2. En silvrig skriffsefliffefruhhmmm.
3. Åtta vackra broffeloffsesossahmmmm.
4. En röd knackedackeknibbeknabbeschnuhmmmm.
5. En grahmmehumhehehummm.

Oj vad det rullar på med spännande bidrag till den kollektiva kreativitetsfesten som är "Nytt kloaksystem för delar af Flöteborg"!
Jag hälsar @rollspelspiraten och @ingels välkomna in i skrivarsällskapet! Samt hejar på @Jim Profit som redan hade ett bidrag med!

Med dessa senaste kreationer lagda till listan så är en tredjedel av rummen beskrivna! Bara att fantisera och skriva vidare, alla är välkomna!
Om det är så att du inte känner för att skriva ett helt rum så går det utmärkt att bidra med en slumpmöteslista, en lista över kloakfynd, en stammis till krogen, information om vad som står i flaskposten som guppar omkring, en inspirerande bild, eller något annat.

Hej igen kära @Gurgeh och/eller @Magnus Seter! Inget skulle glädja mig mer än att få listan i inlägg 2 utbytt till den i det här inlägget.
(Jag ska försöka hålla mig till att be om uppdateringshjälp en gång per dygn, men jag kan inte lova något.)

----------------
Lista uppdaterad 260215 kl 19:00

1.
2.
3.
4.
5.
7.
8.
9.
10.
11.
14.
15.
16.
19.
20.
23.
24.
28.
29.

Övrigt

Möten
----------------

Last edited:
Kloakfiskarfynd

Man kan hitta mycket spännande i vattnet. Den vill kan dragga, magnetfiska eller dyka ner och försöka hitta något på botten.
Det går att göra i kanalen i rum 2, ner i vattnet i rum 6 (se upp för Snippesnapp!) bassängen i rum 7 (se upp för bottenventilen!) och i vattnet i rum 29.

Hur går det?
Slå 1T6
1. Slå 1T6 igen. 1-3 något dåligt händer, 4-6 inget händer, inget fynd
2. Skräp, skelettdelar, fiskrens, trasiga kläder, gamla underkläder, del av trasmatta eller filt, et.c
3-5. Vanligt fynd
6. Unikt fynd

Något dåligt händer
Slå 1T6
1-2. Draggkroken/magneten sitter fast, måste lirkas loss. / Dykaren tappar något
3-4. Draggkroken/magneten lossnar. / Dykaren skadar sig på något vasst.
5-6. Draggkroken/magneten fastnar och i försöken att få bort den trillar fiskaren i vattnet. / Dykaren fastnar i något, måste ta sig loss.

Vanligt fynd
Slå 1T6
1. Ett bestick.Slå 1T6 igen. 1-5. Vanligt bestick 6. Silverbestick Slå 1T6 igen. 1-2. Gaffel 3-4. Kniv 5-6. Sked.
2. Fiskeutrustning. Slå 1T6 igen. 1-2. Fiskespö 3-4. Håv 5-6. Kräftbur
3. Dumpat råskinnsvapen. Slå 1T6 igen. 1. Kniv 2. Knogjärn 3. Blydagg 4. En bit grov kedja 5. Kofot 6. Ett schysst järnrör
4. Hel eller del av cykel. Slå 1T6 igen. 1-2. Styre 3. Ram 4-5. Hjul 6. Hel cykel
5. En rulle metalltråd. Slå 1T6 igen. 1-3. 5T6 meter ståltråd 4-6. 5T6 meter koppartråd
6. Ett verktyg i fortfarande användbart skick. Slå 1T6 igen. 1. skiftnyckel 2. mejsel 3. rörtång 4. bågfil 5. hammare 6. fil

Unikt fynd
Slå 1T6, stryk sedan på listan. Om resultatet redan är struket, ta nästa föremål under i listan.
Om allt är struket, slå 1T6 på tabellen för generiska fynd.
1. En nyckelknippa med ett dussin välbevarade nycklar i olika storlekar (tillhör Inspektör Bergström).
2. Blixtpistol. Ett klumpigt vapen med glasrör och kablar. Laddas med magnesiumbitar och har ett batteri.
Skjuter blixtklot som förlamar den som träffas. 2T6 laddningar kvar.
3. Ett tygpaket doppat i grönt vax. Vaxet har ett slitet sigill som är svårtytt.
I paketet ligger en tjock välbevarad bok och en blytacka för att göra paketet tungt.
4. En oöppnad flaska alkohol, finfin konjak, bottenlagrad i ett par decennier.
5. Undangömt stöldgods. Något viktigt som till hör Uje Brandelius.
6. Precis vad du letar efter.

Med råd och inspiration från @Hägerstrand och @Kraetyz

Joo jo det borde ju gå att komma på nåt, tycker man! Jag ska massera geniknölarna lite försiktigt så ska vi se vad som händer..
Kul! Du är så välkommen om du känner att du har tid och lust!

1. Från ett öppet manhål strömmar doften av nybakt bröd och de ekande tonerna av sorgsen klarinettmusik. Ett svagt blåaktigt skimmer tycks leka över de svartnade järnkramporna som håller stegen ner i djupet. Ett handritat lånekort till "Perras Bibliotek" virvlar förbi i vinden. Det ligger en korkskruv här.

Det är fritt att publicera ovanstående så länge det attribueras (?) till zonk

Last edited:
2. På en krok på väggen har någon hängt en tygkasse full med nybakt pain riche. En liten lapp sitter fastknuten på påsen: "Till köket". Någon har klottrat på väggen "Korkskruv hjälper till med Kass....." där texten på slutet försvinner i en krokig linje.

Det är fritt att publicera ovanstående så länge det attribueras (?) till zonk

29. Dagtid: ett gäng kontorsråttor (alltså kontorsarbetande råttfolk) är på väg till Fiskens sista krök för en lunch/mellanmål.
Kvällstid: två sjöbjörnar (alltså björnfolks sjömän) har just surrat sin lilla segelbåt vid bryggan och är på väg mot Fiskens sista krök för att sälja sin nyfångade fisk.
Nattetid: En medelålders kvinna (människa) som lider av sömnlöshet sitter och fiskar.

Välkommen in i kloakgänget @zonk ! Kul också med händelser till rum 29, kajen @Gamiel!

Hoj @Magnus Seter och/eller @Gurgeh! Nu behöver jag ha hjälp igen med att få listan i inlägg 2 utbytt till den i det här inlägget.

----------------

Lista uppdaterad 260219 kl 18:15

1. Manhålet av zonk
3.
4.
5.
7.
8.
9.
10.
11.
14.
15.
16.
19.
20.
23.
24.
28.
29. händelser dag/kväll/natt av Gamiel

Övrigt
Kloakfiskarfynd av Frippe med råd och inspiration från @Hägerstrand och @Kraetyz

Möten

----------------

Hoppas det här blev rätt med temat och allt. Bara skummat igenom tidigare inlägg.

10. Fiskkyrkan

Detaljer: Akvariet med reliker och kvarlevor från helige fisk. En målning av helige fisk som täcker väggen bakom altaret, då helige fisk trädde genom tången för att besegra ondskan i djupet.

För den som närmare sig fiskkyrkan från 16 hörs ett svagt mummel likt en psalm eller stilla bön. Källan till ljudet är fiskkyrkan. På rad efter rad står sköldpaddor och eremitkrabbor som deltagare i en andakt. Blicken riktade mot ett akvarium fyllt med kvarlevorna av helgade fiskar från den stora strömmen. Framför akvariet står en sjöbiskop. Varelsen ömsom predikar, ömsom leder församlingen i bön.

Den som inte hör till församlingen och hör till landvandrarna kommer erbjudas möjlighet till dop i malströmmens vatten. Löfte ges om välsignelse som gör det möjligt för den invigde att hålla andan under vatten upp till en halvtimme. Tvivlar landvandrare som besöker fiskkyrkan, så kommer församlingen söka övertyga dem med löfte om fika med stänk av havssalt och ett doftljus som sprider tångens heliga ångor.

För den som genomgår dopet uppfylls löftet om att kunna andas under längre tid under vattnet. Som del av välsignelsen kommer landvarelsen utveckla gälar och simhud mellan tår och fingrar.

Slå 1T6 när rollpersonerna besöker platsen första gången.

Om tärningen landar på värdet 5-6 så pågår hembytar aftonsmässan. En mässa där sköldpaddor och eremitkrabbor söker byta skal med varandra, för att hitta ett mer lämpligt ”hem”.

Last edited:
Jag gör väl ett till rum då, medan jag försöker göra det jag ska göra egentligen.

14. Svärdfisken Mårtens tullhus

Tullhuset

• En planka sträcker sig över ett schakt i rummets mitt
  • På båda sidor plankfästet ses en skål fylld med mynt
  • På väggen, över schaktet, sitter en svärdfisk fastspänd
  • Från schaktet hörs ljudet av viskande röster
  • Ett bastant järnrör syns en bit ned i schaktet. Röret är rostat med tiden. Röret har bucklor efter något som stött mot det med kraft
Försöker någon passera över plankan kommer Svärdfisken Mårten kräva en avgift av den som vill bruka hans planka. En avgift på 5 mynt av den högsta valör som finns i varelsens börs.

Försöker någon stjäla mynt från en av skålarna för att sedan passera över plankan blir viskningarna starkare. De viskar då namnet på tidigare resenärer som vägrat betala sin avgift och nu vandrar i avgrundens mörker.

Svärdfisken Mårten – Vandöd fisk

Svärdfisken Mårten var en notorisk tullvakt genom hela sitt liv. Så trogen sitt ämbete var Mårten att han övervann sin egen död för att vaka över sin planka. Den som söker passera över plankan måste betala sin tull.

Svärdfisken Mårten har dock sina egenheter. Liksom i livet har i sitt fortsatta liv bortom graven en oerhörd aptit. Detta gör att Mårten kan tänka sig låta folk passera utan avgift om de ger mutor från köket bemannat av sköldpaddor.

För den som söker ta sig över utan att betala sin avgift väntar ett fall ned i ett avgrundsdjupt schakt som vetter mot den djupa strömmens dal. En plats fylld av fasansfulla varelser från urminnes tider då världen ännu var ung.

Bland andra varelser i kloakerna går rykten för att skrämma små yngel, som går att jämföra med berättelser om troll som vaktar broar. Trots sin död är Mårtens kropp intakt, men han kan inte lämna sin plats. Detta då han är fastspänd med remmar mot väggen i tullhuset.

Som fisk är Mårten en skojfrisk prick som gärna talar om alla de som passerat hans planka. Han har dock ett inneboende förakt mot Snippesnapp Krabbersson. Föraktet grundar sig i Krabbersson åtskilliga gånger vandrar fritt över Mårtens planka utan att betala den avgift som gäller. Tänk om fler skulle göra detsamma! Då skulle snart ingen frukta Mårtens ord om att ingen passerar plankan utan Mårtens välsignelse! En del av ilskan grundar sig även i avundsjukan Mårten hyser inför Krabberssons frihet att röra sig som denne vill genom kloaken.

Jag gör väl ett till rum då, medan jag försöker göra det jag ska göra egentligen.

Trevligt trevligt! Kul också att du också bygger vidare och "hakar i" tidigare rum och karaktärer. Och med ditt senaste bidrag så får jag det till att hälften av alla rum har fått något skrivet till sig!

Ohoj kära moderatoer @Gurgeh och/eller @Magnus Seter! Det är jag, hypeman Frippe som pingar er igen. Jag behöver hjälp med att uppdatera listan, ja alltså att listan i inlägg 2 byts ut mot den i det här inlägget.

----------------
Lista uppdaterad 260220 kl 18:30

1. Manhålet av zonk
3.
4.
5.
7.
8.
9.
11.
15.
16.
19.
20.
23.
24.
28.

Övrigt
Kloakfiskarfynd av Frippe med råd och inspiration från @Hägerstrand och @Kraetyz

Möten
----------------

5. Spegelkammare
Att ta sig till den lilla spegelkammaren kräver ett lyckat färdighetsslag. Spelaren kan förhandla med SL om vilken färdighet som används men SL har sista ordet och om SL har fel har hen rätt ändå, precis som i verkligheten. Misslyckas slaget faller rollpersonen ner till kloakkräftan Snippesnapp Krabbesson.

Vägen in till kammaren går genom ett hål in i muren och via en smal tunnel som rollpersonerna behöver krypa igenom. Inne i kammaren går det knappt att stå upprätt om man är normallång. Här inne finns en spegel och Uje Brandelius portfölj. Han letar efter den. Den innehåller hans samlade verk och är värd mycket pengar för rätt köpare (till exempel Uje Brandelius).

Om någon eller några tittar in i spegeln, slå 1T6:
1. Det finns ingen spegelbild och de rollpersoner som tittat in i spegeln upptäcker att de inte finns längre. Dags att skapa nya karaktärer!
2. Rollpersonerna ser sina spegelbilder, men de fnissar åt rollpersonerna, som att de gör något uppenbart fel.
3. Rollpersonernas spegelbilder framträder i spegeln, men den som står till vänster i verkligheten, står i mitten i spegeln och den som står i mitten i verkligheten, står till höger i spegeln, och, ja, ni fattar. Dags att byta rollformulär med varandra!
4. Den första rollpersonen som tittar in i spegeln ser en person som har typ samma kläder som rollpersonen, men i övrigt inte är särskilt lik. Hen går ur spegeln och säger ”oj, vi är verkligen lika!”. Från och med nu förföljer hen rollpersonen och försöker bete sig exakt likadant. Med tiden börjar hen faktiskt också likna rollpersonen och säger att de är samma person. Till slut, när hen vunnit rollpersonens förtroende försöker dubbelgångaren mörda rollpersonen i sömnen. Om det lyckas måste spelaren spela dubbelgångaren istället, vilket inte behöva innebära så stor skillnad egentligen.
5. Uje Brandelius stiger ur spegeln och SL sätter direkt på låten Självbiografi (av Uje Brandelius), för Uje Brandelius börjar sjunga om sitt liv där i kammaren. Lyssna på hela låten. Det blir en trevlig paus.
6. Den första rollpersonen som tittar in i spegeln ser Uje Brandelius där. Rollpersonen ÄR nu Uje Brandelius.

Last edited:
Ja.... här är inte mycket att se... Uje har knyckt inlägget!

Last edited:
En tanke - är inte område 9 mer eller mindre detsamma som område 3.5? Område 3.5 beskriver iaf de tongivande delarna?

En tanke - är inte område 9 mer eller mindre detsamma som område 3.5? Område 3.5 beskriver iaf de tongivande delarna?
Ja, allt är ju upp till egen tolkning. Jag ser nog 9 som själva rörsystemet.
Men ja, kanske borde de slås ihop på något vis.

3. Prylsamlarens håla. Någon har här samlat en mängd boxar, lådor, påsar och askar med allsköns krimskrams, särskilt sådant i bjärt färgad plast. Längst ner i högen, under all bråte, ligger ett Franz Jäger-kassaskåp som blivit hårt åtgånget, men som fortfarande är låst som berget. Denna mycket märkliga modell har egentligen inget uppenbart sätt att öppnas - bara ett litet hål på dörrens vänstra sida, stort nog att få in en tändsticka i - och en avbruten tändsticka sitter mycket riktigt i hålet. Ett vanligt nyckelhål är det ju inte - men det är nyckeln till att öppna skrinet. Om man nu bara kunde räkna ut vad man skulle använda. Faktum är att en mycket märklig spiralformad nyckel från början kom till skåpet, men den är ju nu sedan länge borta. Inuti skåpet kan man hitta en mycket vacker modell av en liten sommarstuga, i renaste guld, med ett par vattenskidor lutade mot väggen bredvid dörren. Den är inslagen i en åtta meter lång rutig halsduk med en namnlapp där det står "Oswald".

Det är fritt att publicera ovanstående så länge det attribueras till zonk

Last edited:
Ja, allt är ju upp till egen tolkning. Jag ser nog 9 som själva rörsystemet.
Men ja, kanske borde de slås ihop på något vis.
Det känns som 3.5 borde vara hyfsat viktigt för 9 i vart fall!

Det känns som 3.5 borde vara hyfsat viktigt för 9 i vart fall!
Ja, jag har nog helt enkelt missat att Fekofagens håla inte hänger ihop med Kloakkorriodren (rum 2) utan är den del av rum 9. Jag justerar i listan.

3. Prylsamlarens håla.
Trevligt med ännu ett bidrag! Tackar tackar!

Jag glömde att be om att få listan i inlägg 2 uppdaterad igår! Ack!
Tur att jag har er @ @Magnus Seter och/eller @Gurgeh som kanske kan hjälpa mig med detta!

----------------
Lista uppdaterad 260222 kl 21:30

1. Manhålet av zonk
4.
7.
8.
9. Rörsystemet som hänger ihop med "Fekofagens håla av Jim Profit" är ännu inte helt beskrivet
11.
15.
16.
19.
20.
23.
24.
28.

Övrigt

Möten
----------------

En person som rör sig i kloaksystemet

Julius DeBaner
En man i 55-årsåldern med mörkt smålockigt hår och helskägg. Han är mycket lik Uje Brandelius.
Julius är smula förvirrad och vill ha hjälp med att hitta hem, eller i alla fall vart han kom ifrån. Han minns inte var detta är.

Julius var från början John Lexell, en artist som begett sig ner i kloaksystemet i jakt efter Uje Brandelius för att föreslå ett artistsamarbete. Han hittade spegelkammaren, spegeln var en smula oputsad och vips så förvandlades John till Julius, en nästanklon av Uje. Det Julius menar med "hem" är Spegelkammaren.

Om Julius tas tillbaka till Spegelkammaren och ställs framför spegeln, slå 1T6.
1. Julius löses upp. Han försvinner i en tunn dimma som luktar svagt av hårvatten.
2. Julius spegelbild pekar finger och flinar. Alla som tittar i spegeln upptäcker strax att de har tappat bort ett slumpmässigt föremål ur sin packning.
3. I spegelbilden så ser det ut som att samtliga som tittar på spegeln har fått mörkt smålockigt hår och skägg. Tittar man längre än en minut blir det verklighet.
4. En till Julius kliver ut ur spegeln och slår följe med den förste.
5. Julius förvandlas tillbaka John Lexell.
6. Julius förvandlas till Uje.

med inspiration av rum 5, Spegelkammaren av @guldfink

Ett väsen som rör sig under ytan i kloaksystemet (den som studerar kartan noga ser Kläfens arm strax till vänster om siffran 2 på kartan).

Kläfen

Kläfen är ett kloakmytiskt väsen.Den är en smal humanoid med ljust grågrön hud med små fjäll likt en ål. Den kan inte andas vatten men kan hålla andan länge, upp till en kvart.

Kan träffas på i någon av rummen som har strömmande vatten. 2, 4, 6, 7, 9, 29.

Hur beter sig Kläfen när RP träffar på den? Slå 1T6!
1. Kläfen känner sig hotad! Den håller sig vid ytan och stänker kloakslabbigt vatten mot RP för att sen dyka ner och gömma sig.
2. Kläfen är hungrig! Den försöker sno åt sig en väska, hatt, stövel eller liknande från RP att smaska på.
3. Kläfen är nyfiken! Den smyger efter RP och försöker härma prat och andra ljud RP gör, lite lågt i smyg och prövande. Det låter nästan som att Kläfen fnissar åt människopratet.
4. Kläfen är rädd! Kläfen känner av vibrationer i vattnet från något stort och farligt och har hoppat upp på land. Den pekar och försöker varna RP.
5. Kläfen behöver hjälp! Det har fastnat ett gammalt fiskedrag på ryggen på Kläfen. Den söker hjälp av RP. Om de hjälper Kläfen så kommer den att diskret hålla koll på RP och dyka upp och hjälpa dem om de hamnar i farligheter.
6. Kläfen målar! Kläfen är mycket upptagen med att måla på kloakväggen. Färgen som används är rost och bottenslam. Det ser ut som en karta. Kläfen hoppar i vattnet och gömmer sig om RP kommer nära.

Andra får gärna fylla på med mer fakta om Kläfen.

Last edited:
9. Rörsystemet

Ett slingrande och genialiskt konstruerat rörsystem som reglerar vattenflödet i kloaksystemet. Man kan hamna här genom att sugas in i en sidoventil halvägs ner i malströmmen i rum 4, genom en bottenlucka i bassängen i rum 7, eller om man tar sig genom gallret mitt emot rum 3.

Att spolas genom rören är en utmaning för RPs smidighet och man kan lätt bli mörbultad under "åkturen".
Kläfen rör (HA!) sig obehindrat i systemet och man kan stöta på den när man spolas genom rören.

Var slutar resan i rören? Slå 1T6!
1-2. Vattnet vid kajbryggan
3-4. Tvätten
5-6. Fekofagens håla

Vattnet bakom kajbryggan
RP flyger ut ur röröppningen vid kajbryggan. Slå 1T6.
1. landar i en pöl med kladdig olja som flyter omkring
2. rakt in i sidan på en båt på väg in till kajbryggan
3. Magplask!
4-6. Så graciös landning det kan bli när man spolas ut ur ett kloakrör

Tvätten
RP kläms mellan två grova roterande borstar och hamnar i en mekaniserad tvätt. Olika steg grov och fintvättar, sköljer och parfymerar.
Behandlingen är tämligen omild men rengör och RP blir skinande rena och doftar citron och tallbarr. Efter tvätten slussas RP in i en hiss som lyfter upp dem till gatunivå i gränden mellan husen tvärs över gatan.

Fekofagens håla
se Jim Profits inlägg.

Alla är som bekant välkomna att vara med i den här kreativa skaparleken! Ta ett rum och skriv så mycket eller lite du vill!
Det måste iofs inte var att rum, det kan vara något annat, en SLP, en händelsetabell, ett meddelande i flaskposten, eller något annat spännande.
Faktum är att du inte ens behöver skriva något för att kunna vara med! Rita något som skulle kunna vara med om illustration om du heller vill det.

Hej @Gurgeh och/eller @Magnus Seter ! Jag vill ha hjälp med det gamla vanliga... Ja, inte ett handlån alltså utan hjälp med att uppdatera så att listan i det här inlägget ersätter listan i inlägg 2 i tråden.

--------------------
Lista uppdaterad 260225 kl 21:30

1. Manhålet av zonk
4.
7.
8.
11.
15.
16.
19.
20.
23.
24.
28.

Övrigt

Möten
Julius DeBaner av Frippe
Kläfen av Frippe
--------------------

Så lämna gärna någon typ av godkännande att jag får använda det till detta och namnet du vill bli creddad med!
Det här är någon typ av godkännande att du får använda det till detta. Hägerstrand blir bra som namn.

(Hade missat det här och det var för sent att redigera posten)

7. Sedimenteringsbassäng 7D/A för delar av Flöteborg

Tillträde förbjudet. Sedimenteringsbassäng avsedd för avskiljande/urskiljande av partikelbundna föroreningar och därefter dess utsortering samt avskiljande, sortering samt undersökning vid behov och dylikt. Certifiering X:22 för tjänstemannamässig hantering samt avskiljande/urskiljande/eller dylikt erfordras för hantering av sedimentationspartikulat eller dylikt samt för partikelbundna föroreningar/motsv. Innan bortforslande/bortförande/eller dylikt kan tillåtas för partikulat enligt ovan erfordras dubbla stämplar samt notariserat iakttagande/beaktande/eller dylikt av blankett 3B:B ”bortförande av partikelbundna föroreningar/dylikt/motsv.”

Texten ovan finns att läsa på en skylt på väggen.
I sedimenteringsbassängen fastnar förr eller senare det mesta som flyter genom kloaksystemet.

Tillträde förbjudet! Alla som arbetar åt Göteborgs Kloaksystemsförvaltning kommer beivra om överträdelse bevittnas.

Ja just, helt ok att använda det jag skrivit. Jag missade den detaljen. Bara att kalla mig Isaac, eller Sömniga Isaac.

7. "Stora" Bassängen, a.k.a "Hovet"

Här håller kloakkungen (Feke den tredje) sina möten. Iförd snuskmask och kappa är det lite svårt att höra vad hen säger, men det finns de som är övertygade om att det bakom masken döljer sig en (mer eller mindre) känd person som setts vandra runt i kloakerna. Lite trasiga, och knasiga, med näsan sned och armen ur led, sjunger trashankarna sina muntra visor. Den som snubblar in på ett möte blir snabbt måltavla för allsköns "lustiga" lekar. Den som inte ställer upp på dessa (trots att de ofta, för att inte säga alltid, slutar med stympning och inmundigande av diverse tvivelaktigheter - och då talar vi inte om sprit) eller tar till våld finner snart att man inte ska mucka med folk på hemmaplan. Är kungen närvarande blir lekarna allt "lustigare", men har man tur så kan man efteråt få audiens.

Slumpvis lek (D6):
1: "Doppa veken"
2: "Gapa, blunda, och svälj"
3: "Snippesnapp så var sagan slut"
4: "Fingerpant"
5: "Kungen i gult"
6: "Ajsing bajsning"

8. Fekeholm - Kloakkungens "slott"

Här inne bor kloakkungen, men man ser honom sällan komma och gå. Längs väggarna och i kistor kan man hitta "skatter" som fiskats upp ur systemet genom åren och som tagits till kungen i tribut. Ofta är det saker som folk glömt eller kastat bort, trots att de kanske inte borde. I ensamma stunder plockar kloakkungen upp ting ur lådorna och sniffar på dem, och i rummet kan man då skymta manifestationer av de minnen som är förknippade med föremålet. "Kloakkungens tårar" är en hett eftertraktad alkemisk ingrediens.

Den som rotar i lådorna kan rulla D6:
1: Kärleksbrev som aldrig postats, i vaxat kuvert (annars skulle det inte överlevt kloaken). Manifesterar fantomer av hjärta och smärta, men också glimtar av liv som aldrig varit.
2: Leksaksbåt som kloaksatts av hoppfull ungdom i liminal fas. Manifesterar montage över dennes senare uppväxt och förlorade ungdom.
3: En skev speldosa med en ballerina i ask med möglig sammet. Manifesterar ett liv på baletten, med framgång, fall, och syra.
4: En alldaglig kniv som använts för att dräpa. Manifesterar mordet.
5: Skallen från den arme Jorr-ick som inte var tillräckligt kräsmagad för sitt eget bästa. Manifesterar syner bäst osedda.
6: Den legendariska Stenbeckspärlan som driver sina upphittare i fördärv. Lyckligtvis manifesterar den fördärvet, så upphittare brukar lägga tillbaka den igen.

@Magnus Seter OCH / ELLER @Gurgeh STOP
LISTUPPDATERING NÖDVÄNDIG STOP
BYT UT LISTAN I INLÄGG 2 STOP
ANVÄND LISTAN NEDAN STOP
TACKHAREBRAHEJ STOP

------------------
Lista uppdaterad 260226 kl 21:30

1. Manhålet av zonk
4.
7. "Stora" Bassängen, a.k.a "Hovet" av Jim Profit samt skylt på väggen i rum 7 av Hägerstrand
11.
15.
16.
19.
20.
23.
24.
28.

Övrigt

Möten
Julius DeBaner av Frippe
Kläfen av Frippe
--------------------

4. Den farliga strömmen

Ett ohyggligt ställe som ingen vet vart det leder men sägen säger att de som väl tagits sig in där har fastnat i strömmen aldrig har setts eller hörts av igen. Det har viskats om att strömmen eventuellt leder till ett ställe som kallas R'lyeh och någon sorts Fiskgud men ingenting är säkert, Det har hörts något om att någon påstår sig ha haft en förfader som än gång i tiden tillverkade en skylt med texten R'lyeh som en gång i tiden varit placerad vid just den farliga strömmen.men den historien är säkert bara något man säger för att skrämma folk därifrån.

Besökare som stirrat genom gallret in till Den farliga strömmen säger sig ha haft mycket otäcka drömmar efteråt och vägrar sätta sin fot i närheten av gallret.

Det har även gått rykten om att Fiskkyrkan har någon sorts lönndörr som ska leda in till Strömmen men om det är sant eller inte är det ingen som vet.

Är man dum nog att på något outgrundligt sätt ta sig in dit får man slå 1T6 och får man ett ojämnt resultat så sugs du in och dör en plågsam död.

Slår du ett jämnt resultat så kommer du att hittas ovanför det öppna Manhålet men har förlorat medvetandet, när du eventuellt vaknar upp så har du inget minne eller vetskap hur du hamnade där du nu befinner dig. Du är nu i en främmande värld, (Är det det här som är R'lyeh?)

Last edited:
4. Den farliga strömmen

En mystisk och farlig plats... Passar perfekt!

Om jag räknar rätt nu så är det bara nio rum kvar! Var inte blyg, in och sno åt dig ett och skriv skriv skriv!
Det skulle också vara skoj om någon vågar sig på att teckna eller rita (vad är egentligen skillnaden?) något till projektet.

Folk på Fiskens sista krök
Privatdetektiv Mattisson, Flöteborgs bästa privatsnok. Hon letar efter ett objekt som försvunnit från Galleri Petrini. Konstverket är Gaviota Doradas skulptur Gyllene Juli, en modell av en sommarstuga gjuten i solitt guld. (Konstverket är gömt i kassaskåpet i Samlarens håla).

Stammisar dagtid
Ett grupp kontorsarbetande råttfolk (kontorsråttor alltså) som äter lunch eller tittar in för ett mellanmål.

Arbetsenheten från UJE (Inspektör Bergström, Gas-Vera och Janne Tvek) äter ibland lunch här på fredagar för att avsluta en lång arbetsvecka.

Stammisar kvällstid
Evert och Bernt, fiskare och björnfolk. De säljer sin fångst (mest skugglax) till Laban. Efter att det lämnat av sin fisk till köket så gillar de att sitta en stund, ta en kopp kaffe på bit och snacka skit med Laban.

Fettis och Askon, två småfixare som gärna avnjuter ett par pilsner och spelar dart. När duon har lite knapert med pengar så utmanar de någon utomstående på en omgång dart med insats. I början mörkar de sin form (de är ganska bra på dart) för att trissa upp vadslagningen.

Listan får gärna fyllas på av andra skribenter!

Hej @Gurgeh och/eller @Magnus Seter !

Nu tar vi en listuppdatering tycker jag! Samma rutin som alltid, byt ut listan i inlägg 2 mot listan nedan.
Thank you very many!

------------------
Lista uppdaterad 260301 kl 18:50

1. Manhålet av zonk
11.
15.
16.
19.
20.
23.
24.
26. Fiskens sista krök och folk som hänger där av Frippe
28.

Övrigt

Möten
Julius DeBaner av Frippe
Kläfen av Frippe
--------------------

24. Fraktlårarna
Tre stora trälårar på 2x2x2 meter.

Fraktlår 1 - märkt: Till Destruktionscentralen
Innehåller konfiskerade farligheter såsom jazzskivor, serietidningar och skräckfilmer på VHS.

Fraktlår 2 - märkt: Fraktskadade möbler - RETURNERAS
Innehåller topphemlig elektronisk utrustning från Banana Inc.

Fraktlår 3 - märkt: Vere, Critchlow & Darbyshire
Fraktlår 3 är inte en fraktlår utan ett lönnrum. Genom en väl dold dörr på sidan kan man ta sig in och ut. Inuti är det bekvämt inrett med en säng och ett litet bord. Det finns vatten och mat som kan ätas utan att behöva lagas. En hylla med böcker och skrivmaterial finns också. Naturbehoven görs genom en enkel men sinnrik konstruktion med ett hål i golvet som leder ner i öppet vatten under kajen (hålet kan användas som nödutgång om det kniper).

(Prokrastinering? Vem? Jag?)

15. Feskekörkas sakristia

Här förbereds feskekörkans olika ritus. Pålästa funderar kanske varför den inte ligger norr om altaret som brukligt, men det är bara för att de inte förstår djupet (pun intended) av körkans övertygelse. "Prästen" är mycket mer av en funktionär, och den som har verklig kontakt med djupet uppstiger precis som brukligt från en kammare bakom själva körkan.

I rummet kan man hitta allsköns rituell panafernalia, och precis som i resten av den här delen av kloaksystemet så överträffar lukten av feske lukten av feke. Mitt emot finns körkans enkla odling, där man i fiskrenset driver upp grönsaker för att variera kosten (eljest skörbjuggen står på lut).

16. Spiraltrappa till fiskmarknaden ovan

I toppen av denna spiraltrappa återfinns Flöteborgs fiskmarknad. Nedgången är väl dold, men lite av en öppen hemlighet. Det största problemet med klandestint tillträde är att marknaden - vilket inkluderar området kring nedgången - är befolkad alla timmar på dygnet, och alla känner alla.

19. Pinomästers domän

I detta rum håller pinomäster och hans lärlingar till. Att lära ut pinokonsten är ett viktigt, men svårt värv. Man måste ha material av rätt kvalitet, och de som hamnar i "hålan" har sällan den motståndskraftiga fysik som krävs för att lärlingarna ska kunna bygga upp sina kunskaper från grunden. Verktygen måste hållas i trim, och pinomäster har länge klagat på att han inte har "det senaste". Lärlingar som insisterar på att "dåligt kan vara bra" i det här fallet förstår sig inte på yrket - mäster har trots allt sin yrkesstolthet att tänka på!

20. "Gropen"

Här stoppas de som inte betalat för bättre omständigheter i "hotellet". Ett räcke sattes upp efter åtskilliga olyckor med rusdrycksstinna lärlingar. Stegen för att ta sig upp (ner kommer man alltid) ligger fastlåst i nr 19. Kan man inte klättra blir det kroken. En dörr i korridorens ände tar dig vidare till "hotelldirektörens" kontor (nr 23).

Bakom en lös sten kan man hitta brev och inkarvningar från desperata som plitat ner rader till sina kära när döden nalkas.

23. "Hotelldirektörens" kontor

Det största rummet har "hotelldirektören" lagt beslag på. Hen är mycket mån om att antingen göra kaninöron eller uttala sin titel med underförstådda sådana, i tron att det upplevs som hotfullt (i själva verket framstår hen mest som psykotisk). "På sååå vis!" utbrists ofta från denne joviale typ som får Thenardier att blekna i jämförelse. Bästa sättet att göra direktören rosenrasande är att spela med och låtsas som att hen är en riktig hotelldirektör.

I kassaskåpet kan man hitta allsköns penningar och annat som "tagits i beslag" under åren, men även de slantar som betalas för "mat och husrum".

11. Pågående arbete - grävarbetare
Här finns ett stort arbetslag av snusande och mustaschprydda män. De är klädda i nötta skjortor, leriga byxor och smutsiga kängor. De arbetar med att gräva en ny del av kloaksystemet.

Tanken är att den nya tunneln ska länka samman kloakerna med staden åt väster, men hittills har det blivit otroliga förseningar. Det verkar som om projektet startade utan att det gjorts någon ordentlig undersökning av berggrunden, och att behöva hacka och spränga sig fram genom urberget tar otroligt mycket längre tid än någon kunnat tro.

Arbetsledare tituleras Basen, men heter egentligen Göran Andersson. Han har kulmage, begynnande flint och pratar så bred dialekt att han nästan är oförståbar. Han är arbetarnas naturliga samlingspunkt, och deras röst uppåt i beslutskedjan.

Slumphändelser på platsen (1T6)
  1. Sprängning pågår. Rollpersonerna får inte passera. Efter några minuters väntan kommer två rejäla smällar och hela tunneln skakar. Sedan får de gå förbi.
  2. Lockout pågår. Tunneln är stängd med stängsel och demonstrationståg och ingen kommer förbi. Så fort det nya avtalet skrivits på av cheferna är allt ok.
  3. Lera överallt. Svårt att komma förbi. Tjock och klibbig lera läcker in från sprickor i väggarna. Lagning pågår med tätningsmedlet Rhoca-Gil.
  4. Lunchrast! Alla arbetare i tunneln sitter beväpnade med kaffetermos, matlåda och varsin stock snus. Rollpersonerna får gå förbi, men arbetarna blänger surt hela tiden.
  5. Storgräl. Någon från resten av kloaksystemet vill förbi, men arbetarna skäller ut hen efter noter. Hen har tydligen gått på fel sida vid någon avspärrning.
  6. Studiebesök. En annan arbetsgrupp är på plats, till förväxling lik de som brukar arbeta här. De guidas runt av Basen som rabblar upp detaljer om arbetsprocesser, verktyg och allt annat som hör arbetet till.

Last edited:
bred dialekt
Ja, den är oerhört bred, men vilken dialekt och vad säger han egentligen om rollpersonerna?

Göran Anderssons breda dialekt (T6)
1. Göteborgska
2. Värmländska
3. Skånska
4. Stockholmska
5. Norrländska
6. Någonting väldigt konstigt, svårt att bestämma, liksom skiftande mellan olika dialekter (en utmaning för SL)

Vad säger Göran Andersson om rollpersonerna ? (T6)
1. "Ni var ena rediga bjässar!"
2. "Ja, jo, nej, eller?"
3. "Nämen, kom igen! Är det ni?"
4. "Hallå där! ID, tack! Nu!"
5. "Har ni sett Uje Brandelius?"
6. "Är det ni som är Uje Brandelius?"

29. Kloakkajen

En träbrygga av grova plankor med en utlöpare. Kloakkajen är öppen för alla men övervakas av Hamnfogden Ann-Marie Bonnyread. Hon registrerar allt som händer på kajen i sin liggare som hon ständigt bär med sig.

Ankaret som hänger på väggen är från det sjunkna skeppet Den flygande Halländaren, byggd i Halmstad, sänkt utanför Donsö efter ett sabotage. Det berättas en del historier om ankaret. En del anser det vilar en förbannelse över det, andra att det bringar lycka att gnugga det innan man ger sig ut på sjön. Det är ingen som riktigt vet hur ankaret kom hamna på väggen på kloakkajen.

Luckan i väggen leder in till Mörtens mörka åla håla (25). Går man för nära kan man känna ett sug att luta sig in. Den som vågar kan försöka stänga luckan, då håller den sig stängd ett par dagar och man kan utan risk knalla förbi på kajbryggan.

Sjöbjörnarna Evert och Bernt lägger till här var och varannan kväll för att sälja sin fisk till Fiskens sista krök.

Händelser dag/kväll/natt av Gamiel
Dagtid: ett gäng kontorsråttor (alltså kontorsarbetande råttfolk) är på väg till Fiskens sista krök för en lunch/mellanmål.
Kvällstid: två sjöbjörnar (alltså björnfolks sjömän) har just surrat sin lilla segelbåt vid bryggan och är på väg mot Fiskens sista krök för att sälja sin nyfångade fisk.
Nattetid: En medelålders kvinna (människa) som lider av sömnlöshet sitter och fiskar.

Last edited:
Uj(e) uj(e) uj(e)! Här rasslar det på!

Då är det bara ett enda rum, rum 28, som är kvar kvar att beskriva!

Sen får såklart sugna skribenter komplettera med fler möten och SLPs, föremål, slumptabeller et.c
och mer än gärna en bild eller så om det är någon som känner kreativiteten flöda!

Hej igen @Magnus Seter och/eller @Gurgeh ! Nu är det inte många listuppdateringar kvar!
Men till dess så vill jag gärna att listan nedan ersätter den i inlägg 2. TACK! (y)

------------------
Lista uppdaterad 260303 kl 19:40

1. Manhålet av zonk
11. Pågående arbete - grävarbetare av Khan samt Basen Göran Anderssons dialekt och reaktioner av guldfink
28.
29. Kloakkajen av Frippe samt händelser dag/kväll/natt där av Gamiel

Övrigt

Möten
Julius DeBaner av Frippe
Kläfen av Frippe
--------------------

Folk på Fiskens sista krök
Privatdetektiv Mattisson, Flöteborgs bästa privatsnok. Hon letar efter ett objekt som försvunnit från Galleri Petrini. Konstverket är Gaviota Doradas skulptur Gyllene Juli, en modell av en sommarstuga gjuten i solitt guld. (Konstverket är gömt i kassaskåpet i Samlarens håla).

Stammisar dagtid
Ett grupp kontorsarbetande råttfolk (kontorsråttor alltså) som äter lunch eller tittar in för ett mellanmål.

Arbetsenheten från UJE (Inspektör Bergström, Gas-Vera och Janne Tvek) äter ibland lunch här på fredagar för att avsluta en lång arbetsvecka.

Stammisar kvällstid
Evert och Bernt, fiskare och björnfolk. De säljer sin fångst (mest skugglax) till Laban. Efter att det lämnat av sin fisk till köket så gillar de att sitta en stund, ta en kopp kaffe på bit och snacka skit med Laban.

Fettis och Askon, två småfixare som gärna avnjuter ett par pilsner och spelar dart. När duon har lite knapert med pengar så utmanar de någon utomstående på en omgång dart med insats. I början mörkar de sin form (de är ganska bra på dart) för att trissa upp vadslagningen.

Listan får gärna fyllas på av andra skribenter!
Ibland hänger även den svettige och lätt batrachiske Perikles "Pange" Lovén på Fiskens Sista Krök. Hans buktande ögon ger honom ett ganska melakoliskt utseende, vilket inte är missvisande. Han brukar sitta och tjuvhålla på en handvarm pilsner under lång tid och dra trenchcoaten tätare om sig, som om han frös. Under armen har han en klarinett i fodral och han kan höras muttra om "skivkontraktet" och "trångsynta managers". När han blir för rastlös tar han ibland en kort promenad runt kloaksystemet.

Det är fritt att publicera ovanstående så länge det attribueras till zonk

En detalj som inte får missas på nr 11. tänker jag är gången till en av cellerna...!

Jag tror att det är det som omnämns i beskrivningen av Hotell Hålan av Hägerstrand :
"Rum nummer 2 innehåller en ännu inte färdigbyggd escape room-upplevelse."

den svettige och lätt batrachiske Perikles "Pange" Lovén

Det är något med musiker och Flöteborg...

Jag tror att det är det som omnämns i beskrivningen av Hotell Hålan av Hägerstrand :
"Rum nummer 2 innehåller en ännu inte färdigbyggd escape room-upplevelse."
Det var min tanke, ja. Var gränssnittet mellan escape room/grävarbete hamnar kan nog lämnas öppet för tolkning (om inte någon känner sig manad att skriva en detaljerad escape room-upplevelse 😀)

Helt fräckt norpar jag åt mig det sista rummet!

28. Förråd (och Ujes krypin en trappa ner)

Rummet bakom köket till Fiskens sista krök har tunnor och säckar på golvet med torrvaror, en hylla med konserver och en frysbox.
Den som tar en titt i frysboxen hittar stora frusna block av något märkt "lortlax". (Blocken är svamp med fisksmak från odlingen i rum 13).
Det finns också en big back låda märkt "Ujes gryta (älg och kantarell)".

En trappa ner hittar vi en låst dörr. Bakom dörren finns inte en matkällare utan där finns Uje Brandelius krypin. Ujes kryp in är mycket mysig. Väggarna har stora vävda bonader uppsatta. Bonaderna har motiv från Flöteborgs marina historia. Uje har möblerat med en loftsäng med skrivbord under, en arbetsbänk där han bygger och reparerar instrument av olika slag samt en välfylld bokhylla. Det finns också en liten kyl och en kokplatta.

Näst sista (?) uppdateringsönskningen från mig! @Gurgeh och/eller @Magnus Seter!

Alla rum är beskrivna! Men kom gärna med fler SLPs, händelser, slumptabeller, bilder för att bygga upp mer stämning!

Jag sätter en deadline till onsdag 11/3 19:33. Då har tråden varit igång i en månad!

-----------------
Lista uppdaterad 260307 kl 16:50

1. Manhålet av zonk
29. Kloakkajen av Frippe samt händelser dag/kväll/natt där av Gamiel

Övrigt

Möten
Julius DeBaner av Frippe
Kläfen av Frippe
------------------------

Helt fräckt norpar jag åt mig det sista rummet!

Rummet bakom köket till Fiskens sista krök har tunnor och säckar på golvet med torrvaror, en hylla med konserver och en frysbox.
Den som tar en titt i frysboxen hittar stora frusna block av något märkt "lortlax". (Blocken är svamp med fisksmak från odlingen i rum 13).
Det finns också en big back låda märkt "Ujes gryta (älg och kantarell)".

En trappa ner hittar vi en låst dörr. Bakom dörren finns inte en matkällare utan där finns Uje Brandelius krypin. Ujes kryp in är mycket mysig. Väggarna har stora vävda bonader uppsatta. Bonaderna har motiv från Flöteborgs marina historia. Uje har möblerat med en loftsäng med skrivbord under, en arbetsbänk där han bygger och reparerar instrument av olika slag samt en välfylld bokhylla. Det finns också en liten kyl och en kokplatta.
Ah, jag hade drömt fram ett rum där medelålders flintiga bleka män lajvar som förrådssäckar, d:o lådor, osv och börjar prata om sina tankar om existensen som säck om man börjar försöka kolla i säcken. Men det var nog lika bra att du hann före där..

Flaskpost

Det händer att det kommer flaskpost inguppande till kloakkajen.

Slå 1T6 och stryk efter hand.

1. Nödbrev
SITTER FAST!
KAJRÖRET!

Nödbrevet är skrivet av Frisco Ander, rörinspektör. Under en inspektion rasade en rörsektion och Frisco sköljdes iväg och fastnade (sitter fast i röret under rum 15 som leder ut till kloakkajen.). Turligt nog hade Frisco sin rörinspektörsnödutrustning med sig och kunde skicka iväg ett nödbrev i form av en flaskpost.

2. Reklam för lunch på Fiskens sista krök.
Innehåller en kupong.
Ät 2 betala för 1 (gäller endast dagens lunch).

3. Ritning över rum 25.
Vid en första anblick ett anspråkslöst hopvikt pappersark i A4storlek. Den som vecklar ut märker att papperet kan vikas ut fler gånger än man kan tro. Den som börjar studerar ritningen får svårt att sluta. Ritningen tycks röra sig på pappersytan och öppnar sig neråt inåt en tredje (fjärde?) dimension. Den som inte kan slita sig från att titta blir permanent disträ och får sänkta mentala färdigheter.

4. Brev från Ulph Swenson
Hallo grabben! Länge sen du hälsade på du grabben!
Jag dricker grogg nu jag! Ska du ha en du å?
Vi hörs grabben!
/Ulph S

5. Beundrarbrev till Uje
Kära Uje, du har fortfarande inte ringt eller skrivit, jag hoppas du får en chans att göra det.
Jag är inte arg, jag tycker bara att det är oskönt att du inte svarar dina fans.
Om du inte ville prata med mig efter konserten var det ingen som tvingade dig, men du kunde ha skrivit en autograf till Matteus.
Det är min lillebror, han är sex år gammal. Vi väntade på dig i iskylan i fyra timmar men du sa bara "nej".
Det var ganska oskönt, mannen, du är som hans största idol. Han vill vara precis som du, han gillar dig mer än jag.
Men jag är inte så arg, jag gillar bara inte att bli lurad.
Kommer du ihåg när vi träffades i Duved? Du sa att om jag skrev till dig så skulle du skriva tillbaka. Jag väntar.
/ Ditt största fan, Stanley

6. Någon form av instruktion
Kommunikation osäker.
Fortsätt enl. tidigare order.
Rubiks kub. Röd sida är hel.
/13 5 4 21 26 1

och där avslutas textskapardelen av Vem bor här? "Nytt kloaksystem för delar af Flöteborg"

Stort tack till @zonk , @ingels , @guldfink @rollspelspiraten , @Hägerstrand , @Jim Profit , @Sömniga Isaac , @Khan och @Gamiel för fina bidrag samt @Kraetyz för inspiration. Sist men inte minst ett stort tack till @Dilandau för det som kom att bli ett tema... UJE!

En liten detalj till bara innan vi korkar upp. Det är några som behöver godkänna publicering.
@zonk, @Hägerstrand @guldfink och @Sömniga Isaac har redan godkänt, tack för påpekandet @Hägerstrand!
Och precis som förra gången hoppas jag kunna lägga upp det på DrivethruRPG och Itch.io som pay what you want någon gång i framtiden (trivia: den första dungen har laddats ner 348 gånger och givit $9, Halv vätte hos mig har laddats ner 119 gånger och givit $3). Så lämna gärna någon typ av godkännande att jag får använda det till detta och namnet du vill bli creddad med!
Det går bra att godkänna genom att skriva i tråden eller genom att tumma upp detta inlägg.

Jag vill också passa på att tacka @Magnus Seter och @Gurgeh för hjälpen med att uppdatera listan. Det här blir den sista uppdateringen.

-----------------
Lista uppdaterad 260311 20:00

1. Manhålet av zonk
26. Fiskens sista krök och folk som hänger där av Frippe och en till typ av zonk
28. Förråd (och Ujes krypin en trappa ner) av Frippe
29. Kloakkajen av Frippe samt händelser dag/kväll/natt av Gamiel

Övrigt
Flaskpost av Frippe

Möten
Julius DeBaner av Frippe
Kläfen av Frippe
------------------------

Last edited:
En liten detalj till bara innan vi korkar upp. Utöver @zonk så har jag inte fått in några godkännanden för användande av era texter...
Jodå, det har du. Jag postade det i ett separat inlägg på sida 2, och det gjorde några andra också efter det.

Men här har du det igen 😃

Jaha ska man godkänna? Härmed godkänner jag, Daniel Dahlbom, på allt som är heligt att det står helt och hållet trådstartarens rätt att använda den text som jag har under pseudonym @rollspelspiraten skrivit till detta projekt. Skridell didell di deliii!
Vill du bli creddad med ditt vanliga namn eller rollspelspiraten?

Fantastiskt fint ni har kämpat på! Har följt det lite på håll men nu tagit mig för att börja layouta det. Förhoppningsvis dröjer det inte så länge innan jag kan visa upp ett slutresultat. :D

Inväntar fortfarande @Jim Profit s definitiva medgivande, men här kommer layoutade versioner av Nytt kloaksystem för delar av Flöteborg!

Svenska: https://www.kaleidoskop.games/wp-content/uploads/2026/floteborg_sv_utkast.pdf

Engelska (taffligt maskinöversatt): https://www.kaleidoskop.games/wp-content/uploads/2026/floteborg_en_draft.pdf

Hittar ni några korrfel, missförstånd eller annat konstigt får ni gärna säga till, även saker som en lagom woke man i sina bästa år inte skulle ha med får ni gärna påpeka (jag ska läsa igenom ordentligt en gång jag också :-) ). Jag har också tagit mig friheten, med hänsyn till Uje Brandelius, att döpa om Flöteborgs store son.

*Tilläggas bör kanske att det är medvetet lite halvpajigt gjort för att få till en riktigt tråkig officiell känsla. Det är inget ROLLSPEL, men det är något.

flöteborg.jpg

Inväntar fortfarande @Jim Profit s definitiva medgivande, men här kommer layoutade versioner av Nytt kloaksystem för delar av Flöteborg!

Svenska: https://www.kaleidoskop.games/wp-content/uploads/2026/floteborg_sv_utkast.pdf

Engelska (taffligt maskinöversatt): https://www.kaleidoskop.games/wp-content/uploads/2026/floteborg_en_draft.pdf

Hittar ni några korrfel, missförstånd eller annat konstigt får ni gärna säga till, även saker som en lagom woke man i sina bästa år inte skulle ha med får ni gärna påpeka (jag ska läsa igenom ordentligt en gång jag också :-) ). Jag har också tagit mig friheten, med hänsyn till Uje Brandelius, att döpa om Flöteborgs store son.

*Tilläggas bör kanske att det är medvetet lite halvpajigt gjort för att få till en riktigt tråkig officiell känsla. Det är inget ROLLSPEL, men det är något.

View attachment 29010
Borde man inte kunna få Uje Brandelius godkännande för att använda hans namn och ev liknelse i en grej som denna? Han borde väl inte vara helt främmande för lite tokerier?

View attachment 29010
Apropå maskinöversättningar osv. I denna tid av generativ AI vill jag inte medverka i produkter som helt eller delvis skapats med sådant, eller liknande - inklusive maskinöversättningar. Så om maskinöversättningar helt eller delvis används i den engelska versionen, vill jag inte medverka.

Apropå maskinöversättningar osv. I denna tid av generativ AI vill jag inte medverka i produkter som helt eller delvis skapats med sådant, eller liknande - inklusive maskinöversättningar. Så om maskinöversättningar helt eller delvis används i den engelska versionen, vill jag inte medverka.

Verkar rimligt. (y)

Back