Nekromanti Varulvsspelet - Klassikern - Runda 1

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Hängning?

Brynolf said:
Konrad said:
Brynolf said:
Paxen är ju en icke-fråga just nu. Det där kommer lösa sig när/om vi röstar ut en bybo härnäst, då vi kommer få veta om Paxen ljuger eller ej.
Som svar till Spider är detta då och inget annat. Du menar alltså att om vi röstar ut en bybo så är det ett bevis på om !Paxen ljuger eller ej? Varför?
Ställer du frågan till mig? Det låter mer som att du vill att Spider ska svara?
Lite luddig kanske jag är, men frågan är till dig Brynolf.

Det jag menar är att så svarar du till Spider. Har numera kursiverat din text.

Min fråga är fortfarande den samma.
Du menar alltså att om vi röstar ut en bybo så är det ett bevis på om !Paxen ljuger eller ej? Varför?
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Hängning?

Elmrig said:
Tillbaka nu men ont om tid. Kommer att läsa igenom det jag missat under dagen och förhoppningsvis prestera något frammåt kvällen!
Ställ frågor om du har sådana och rent tidsmässigt är ju det en vinst.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,507
Re: Hängning?

Alright, jag har fyra röster på mig nu. Det innebär att jag riskerar röstas ut ikväll.

Ingen har på ett tillfredställande sätt redogjort för vad byn tjänar på att rösta ut mig. Recca verkar förstå KKs extremt förvirrade resonemang men failade med att förklara det när hon pressades på det. Brynolf sa först att han tyckte det var dumt att rösta ut någon man trodde var bybo och att han inte förstod resonemanget bakom KKs röst, för att senare själv rösta på mig utan närmare motivering.

OM jag blir utröstad är det ni, i synnerhet Brynolf och Recca, som kommer se röda ut. Inte Mukwa.

Mukwas röst kan jag ändå respektera. Han röstar där han har sina misstankar. Jag tycker inte att han har lyckats argumentera för dessa misstankar på ett vettigt sätt, men han röstar på mig av en vettig anledning. Jag tycker, för övrigt, att Mukwa agerar på ett byboaktigt sätt kring det här. Om det inte är väldigt avancerade mindtricks (dvs att han förutser just detta mitt resonemang) skulle ulv-Mukwa inte skriva: "Är Vimes bybo ser jag förstås röd ut" (typ). Istället skulle ulv-Mukwa skriva att han inte alls förstår hur han blir röd av att jag är grön eller så skulle han tom dra tillbaka sin röst för att undvika att bli nackad av Recca och KKs resnemang att han är röd om jag är grön (problemet här är att jag faktiskt anser det resonemanget vara så jävla dumt att jag blir skeptisk till huruvida folk verkligen tror på det, vilket skulle komplicera saker).

Anyways, Mukwa på väg mot 2 UP i min bok.

Folk må börja motivera sina röster, för flera bybor sitter i drevet (kanske bara bybor, om Mukwa är grön), och ni riskerar se jävligt bajsiga ut om jag blir utröstad.
 

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
Mukawa är för mig just nu 50/50 skulle lika gärna kunna vara ulv som bybo.

Xyas Ingen jävla aning då det finns för lite att gå på.

Purg Möjlig ulv då personen snömosar en massa och har dålig aktivitet.

R.J såg att Mukawa missade honom i sin senaste UP lista.
Han håller sig rätt inaktiv och skriver inte så mycket så jag har inte någon jätte bra uppfattning om honom.

Vimes... Ja fan ska jag säga om vimes..... Är han ulv? Kanske. Ska läsa igenom hans poster igen och se om jag hittar något skumt som inte redan tagits upp.

!Paxen Ulv? Jag tror inte det, jag tror inte att han skulle gå ut som väktare om han inte vore det i runda 1. Om han blir nattmördad så var han inte väktare utan bara bybo, för det logiska skulle vara att skydda sig själv första rundan. Var det vettigt att gå ut som väktare i runda 1? Nej det tycker jag inte då han kommer att bli mördad denna runda eller nästa.

Tyr... Ja här har vi en ulv tror jag.

De jag inte tror är ulvar:
K.K, Brynolf , Elmrig, Mukawa, !Paxen.

De jag tror kan vara ulvar:
Tyr, Vimes, Purg, (Xyas, RJ pga att jag inte vet något om dom).

Så vem fan tänker jag rösta på?
Ja jag tänker nog lägga min röst på Vimes för att 1) det är ett drev mot honom och det är bättre att köra på existerande drev än att försöka starta ett nytt just nu då det kan orsaka mer kaos är vett. 2) för att han tillhör de som jag tror kan vara ulvar.
Så...
Men jag håller inte med om att vi ska ta ut honom bara för att gröna andra, det är en skit taktik.

Röst: Vimes
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Spontan tanke angående ditt inlägg Spider:

Mukawa är för mig just nu 50/50 skulle lika gärna kunna vara ulv som bybo.
De jag inte tror är ulvar:
K.K, Brynolf , Elmrig, Mukawa, !Paxen.
Du börjar med att säga att Mukwa eventuellt är ulv, sedan att du inte tror att han är ulv.

Du glömmer också att skriva något om mig.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,507
Spider, du måste ju berätta VARFÖR du tror att jag är ulv. Det är det som är att motivera sin röst. Att man misstänker den man röstar på är underförstått (eller borde vara i varje fall...)
 

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
Recca said:
Spontan tanke angående ditt inlägg Spider:

Mukawa är för mig just nu 50/50 skulle lika gärna kunna vara ulv som bybo.
De jag inte tror är ulvar:
K.K, Brynolf , Elmrig, Mukawa, !Paxen.
Du börjar med att säga att Mukwa eventuellt är ulv, sedan att du inte tror att han är ulv.

Du glömmer också att skriva något om mig.
Anående dig, du ligget på 75% bybo för mig.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,784
Location
Stockholm
Re: Hängning?

Vimes said:
Alright, jag har fyra röster på mig nu. Det innebär att jag riskerar röstas ut ikväll.

Ingen har på ett tillfredställande sätt redogjort för vad byn tjänar på att rösta ut mig. Recca verkar förstå KKs extremt förvirrade resonemang men failade med att förklara det när hon pressades på det. Brynolf sa först att han tyckte det var dumt att rösta ut någon man trodde var bybo och att han inte förstod resonemanget bakom KKs röst, för att senare själv rösta på mig utan närmare motivering.
Oj, Vimes ulv? Det hade jag inte riktigt ens på kartan och jag förstår inte riktigt, som flera andra uppenbarligen, logiken bakom KK's motivering. Vad är det som säger att om Vimes skulle vara ulv så skulle Mukwa vara grön? Och Tyr, vad är kopplingen där? Visst har Vimes och Mukwa varit i luven på varandra men det finns inga garantier för att det skulle sätta dem på olika sidor i grön-röd-skalan. Jag får känslan av att det är en väldig massa "jag tror nog egentligen inte att Vimes är bybo MEN om vi röstar ut honom så kommer allt bli bra"-argument bakom rösterna såhär långt och jag ser verkligen inte alls vilken ovärderlig information vi skulle få av utröstningen. Visst, Vimes har skrivit en massa och om han nu visar sig vara ulv kan analyser av inläggen han gjort ge en hel del men samtidigt är han en av de som presterar, sätter press och ökar aktiviteten. Ska vi rösta ut någon bara för att de har presterat mycket text som kan analyseras bör vi väl hänga KK? Jag ser inte det rimliga i det, jag håller inte med om att Vimes verkar röd.

Vimes said:
OM jag blir utröstad är det ni, i synnerhet Brynolf och Recca, som kommer se röda ut. Inte Mukwa.

Mukwas röst kan jag ändå respektera. Han röstar där han har sina misstankar. Jag tycker inte att han har lyckats argumentera för dessa misstankar på ett vettigt sätt, men han röstar på mig av en vettig anledning. Jag tycker, för övrigt, att Mukwa agerar på ett byboaktigt sätt kring det här. Om det inte är väldigt avancerade mindtricks (dvs att han förutser just detta mitt resonemang) skulle ulv-Mukwa inte skriva: "Är Vimes bybo ser jag förstås röd ut" (typ). Istället skulle ulv-Mukwa skriva att han inte alls förstår hur han blir röd av att jag är grön eller så skulle han tom dra tillbaka sin röst för att undvika att bli nackad av Recca och KKs resnemang att han är röd om jag är grön (problemet här är att jag faktiskt anser det resonemanget vara så jävla dumt att jag blir skeptisk till huruvida folk verkligen tror på det, vilket skulle komplicera saker).

Anyways, Mukwa på väg mot 2 UP i min bok.
Den här delen av inlägget känns dock mindre genomtänkt och mer desperat. Vimes börjar med att försöka hota Brynolf och Recca med hur hemskt det blir för dem om de röstar ut Vimes och sedan går han in och försöker samla pluspoäng hos Mukwa. Jag håller förvisso till viss del med om argumenten kring varför Mukwa inte borde agerat si eller så om han var ulv men det är inget vattentätt case.
Uttalanden som den ovan citerade delen av inlägget samt inlägg som det här där dåligt underbyggda resonemang presenteras genom att skifta den antagna nivån på ulvarnas tankebanor från idioti till geni efter vad som passar Vimes bäst för stunden gör att jag stundom tvivlar, men jag tycker inte att Vimes har spelat särskilt ulvigt och jag är starkt emot att hänga honom.

Vimes said:
Folk må börja motivera sina röster, för flera bybor sitter i drevet (kanske bara bybor, om Mukwa är grön), och ni riskerar se jävligt bajsiga ut om jag blir utröstad.
+1 på den, rösterna mot Vimes saknar substans i sina motiveringar.

Jag kommer med en ny röst och motivering i nästa inlägg.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,507
Re: Hängning?

Elmrig: om det verkar desperat är det för att jag tror att det här är skitdåligt för byn. Det kommer, imo, röda fel personer. Det är inget hot mot Recca och Brynolf, se på det. Om jag är bybo, hur bra kommer de framstå som totalt misslyckats med att förklara sina röster, detsamma gäller även Spider nu. Jag håller alla de här för högst sannolika bybor, så jag tycker det verkar vara skitdåligt för byn.

Sen håller jag inte med om att jag ömsom antar att ulvarna är diaboliska genier och ömsom lallande idioter. Tvärt om är jag väldigt konsekvent i hur jag ser på ulvarnas sätt att spela: de är fega, försiktiga och inte planerande och modiga (vilket har bevisats, 9 fall av 10 är det så i varje fall). Att jag diskuterar andra scenarion handlar ju om att försöka täcka ett större fält av möjliga scenarion, men alla mina slutsatser landar i en tolkning baserad på min grundsyn att ulven är försiktig och undvikande.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,507
Re: Hängning?

Alltså, angående det citerande: skulle Mukwa vara en diaboliskt planerande ulv skulle han kunna skriva det inlägg jag refererar, men utifrån min idealtyp av ulv skulle han inte göra det, varför jag landar i tolkningen att det är ett grönande inlägg.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: Hängning?

Vimes said:
Alltså, angående det citerande: skulle Mukwa vara en diaboliskt planerande ulv skulle han kunna skriva det inlägg jag refererar, men utifrån min idealtyp av ulv skulle han inte göra det, varför jag landar i tolkningen att det är ett grönande inlägg.
Jag förstår hur du tänker och jag har tänkt likadant men...

... efter Familjen var Mukwa allmänt hyllad för sin "diabolik"...

...och Mukwa är en Mukwa-ulv, inte en Luukaazh-ulv.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Spider Jerusalem said:
R.J såg att Mukawa missade honom i sin senaste UP lista.
Han håller sig rätt inaktiv och skriver inte så mycket så jag har inte någon jätte bra uppfattning om honom.
Öh? Vad menar du?

Mukwas första lista said:
Robban 2 UP
Nybörjare som är skarp och bollar tillbaks anklagelserna. Du skulle hjälpa mig att bedöma dig om du började engagera dig i andra grejer än bara det som direkt har rört dina inlägg. Tyck till. Posta gärna en UP-lista (UP = UlvPoäng, ju högre desto ulvigare)
Mukwas andra lista said:
Robert Jonsson 2 UP
Vilse i början, har ingen uppfattning om honom. Spelar för lågmält och säkert. Kan vara vad som helst.
Den ända Mukwa har missat i någon av sina listo (mig veterligen) är Spider Jerusalem (detta trots att just Spider Jerusalem var en av Mukwas toppkandidater).
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,507
Re: Hängning?

Recca said:
Vimes said:
Alltså, angående det citerande: skulle Mukwa vara en diaboliskt planerande ulv skulle han kunna skriva det inlägg jag refererar, men utifrån min idealtyp av ulv skulle han inte göra det, varför jag landar i tolkningen att det är ett grönande inlägg.
Jag förstår hur du tänker och jag har tänkt likadant men...

... efter Familjen var Mukwa allmänt hyllad för sin "diabolik"...

...och Mukwa är en Mukwa-ulv, inte en Luukaazh-ulv.
Jo, Mukwa är en duktig ulv. Men han är inget diaboliskt planerande skurkgeni. Framför allt var det skickligt skådespel i Familjen, inte avancerade ulvplaner. Det är en jävla skillnad.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,507
Re: Hängning?

Alltså, det är klart att Mukwa kan vara ulv. Det jag menar är att inlägget i fråga är en bybo tell, och precis som med scum tells innebär det ju inte att han är bybo per automatik. Men det är ett plus för honom.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: Hängning?

Vimes said:
Recca said:
Vimes said:
Alltså, angående det citerande: skulle Mukwa vara en diaboliskt planerande ulv skulle han kunna skriva det inlägg jag refererar, men utifrån min idealtyp av ulv skulle han inte göra det, varför jag landar i tolkningen att det är ett grönande inlägg.
Jag förstår hur du tänker och jag har tänkt likadant men...

... efter Familjen var Mukwa allmänt hyllad för sin "diabolik"...

...och Mukwa är en Mukwa-ulv, inte en Luukaazh-ulv.
Jo, Mukwa är en duktig ulv. Men han är inget diaboliskt planerande skurkgeni. Framför allt var det skickligt skådespel i Familjen, inte avancerade ulvplaner. Det är en jävla skillnad.
Förutsatt att Mukwa är ulv så är det ju faktiskt skådespelartalanger vi talar om i just det stycke citat du menar att han ser byboig ut. Skådespeleri och skurkgeni är ganska lika varandra i varulvsspelet, i min åsikt.

Så jag undrar om du inte drar lite för höga växlar just nu; är det en sån "jävla skillnad"?
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: Hängning?

Vimes said:
Alltså, det är klart att Mukwa kan vara ulv. Det jag menar är att inlägget i fråga är en bybo tell, och precis som med scum tells innebär det ju inte att han är bybo per automatik. Men det är ett plus för honom.
Agreed.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Spidde said:
Mukawa är för mig just nu 50/50 skulle lika gärna kunna vara ulv som bybo.
50 ulv 50 bybo. Hur står Vimes till detta förhållande?

Spidde said:
Purg Möjlig ulv då personen snömosar en massa och har dålig aktivitet.
Du snömosar väl en del själv och aktiviteten är väl i Purgatorys klass? Har du nått mer på Purgatory än just detta?

Spidde said:
Vimes... Ja fan ska jag säga om vimes..... Är han ulv? Kanske. Ska läsa igenom hans poster igen och se om jag hittar något skumt som inte redan tagits upp.
Gört. Bättre än så här läre du ju motivera din röst.

Spidde said:
!Paxen Ulv? Jag tror inte det, jag tror inte att han skulle gå ut som väktare om han inte vore det i runda 1. Om han blir nattmördad så var han inte väktare utan bara bybo, för det logiska skulle vara att skydda sig själv första rundan. Var det vettigt att gå ut som väktare i runda 1? Nej det tycker jag inte då han kommer att bli mördad denna runda eller nästa.
Det finns ingen logik i att !Paxen skulle skydda sig själv förutom att han själv påstår att det är precis vad han skall göra. Om jag varit ulv och !Paxen gått ut med att han var byns väktare skulle jag däremot inte ens tänka tanken att chansa på att ta ut honom. Mitt val som ulv då är att hitta ett lämpligt mål som inte väktaren förväntar sig och nattmörda just denne. Vart får du min fetmarkerade lina ifrån? Kan du förklara lite mer ingående.

Spidde said:
Tyr... Ja här har vi en ulv tror jag.
Varför? Är det mest baserat på att ett flertal andra har Tyr på sin ulv lista eller har du nått mer konkret?


Spidde said:
De jag inte tror är ulvar:
K.K, Brynolf , Elmrig, Mukawa, !Paxen.
+75% Recca som jag såg du tagit upp i ett annat inlägg.
Kan du motivera varför Mukwa är med på den här listan och inte Vimes med tanke på Mukwas 50/50 status?

Spidde said:
De jag tror kan vara ulvar:
Tyr, Vimes, Purg, (Xyas, RJ pga att jag inte vet något om dom).
Bra att veta!

Spidde said:
Så vem fan tänker jag rösta på?
Ja jag tänker nog lägga min röst på Vimes för att 1) det är ett drev mot honom och det är bättre att köra på existerande drev än att försöka starta ett nytt just nu då det kan orsaka mer kaos är vett. 2) för att han tillhör de som jag tror kan vara ulvar.
Så...
Men jag håller inte med om att vi ska ta ut honom bara för att gröna andra, det är en skit taktik.

Röst: Vimes
Av vilken anledning vill du hänga Vimes?

Och.

På vilket sätt kan du orsaka kaos menar du? Alltså, om du har misstankar någonstans måste du ju ta ställning och skapa ett drev mot just den spelaren. Nu hakar du på byns bästa drev baserat på att det finns ett existerande drev. Det finns ett existerande drev mot Mukwa också om jag inte minns fel, men du röstar alltså hellre ut någon som du inte har nån koll på än någon som är 50/50 varulv?

Hur står det till med Vimes om vi snackar med procentsats? Och övriga ulvar för den delen.

Mukwa 50/50
Recca 75/25
Vimes 25/75?
Tyr
Purgatory
R.J
xyas
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,507
Re: Hängning?

Recca said:
Vimes said:
Recca said:
Vimes said:
Alltså, angående det citerande: skulle Mukwa vara en diaboliskt planerande ulv skulle han kunna skriva det inlägg jag refererar, men utifrån min idealtyp av ulv skulle han inte göra det, varför jag landar i tolkningen att det är ett grönande inlägg.
Jag förstår hur du tänker och jag har tänkt likadant men...

... efter Familjen var Mukwa allmänt hyllad för sin "diabolik"...

...och Mukwa är en Mukwa-ulv, inte en Luukaazh-ulv.
Jo, Mukwa är en duktig ulv. Men han är inget diaboliskt planerande skurkgeni. Framför allt var det skickligt skådespel i Familjen, inte avancerade ulvplaner. Det är en jävla skillnad.
Förutsatt att Mukwa är ulv så är det ju faktiskt skådespelartalanger vi talar om i just det stycke citat du menar att han ser byboig ut. Skådespeleri och skurkgeni är ganska lika varandra i varulvsspelet, i min åsikt.

Så jag undrar om du inte drar lite för höga växlar just nu; är det en sån "jävla skillnad"?
Gäsp.

Det jag menar är att för att skriva det inlägg han skrev som ulv hade han behöva tänka ett två var extra (utöver det första obligatoriska varvet man gör som ulv innan man skriver). Det tänker jag inte förutsätta att någon ulv gör, även om den har Mukwa som användarnamn.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Re: Hängning?

Konrad said:
Min fråga är fortfarande den samma.
Du menar alltså att om vi röstar ut en bybo så är det ett bevis på om !Paxen ljuger eller ej? Varför?
Nä, så menade jag förstås inte. Men röstar vi ut en bybo nu så börjar det bli dags för den riktige väktaren (om det nu skulle finnas en, men OM det gör det så kan vi vara rätt jävla säkra på att han kommer överleva till nästa runda) att komma ut ur garderoben, om det inte skulle ske redan denna runda. Hänger vi en ulv blir det en lite annan situation, men knappast mindre fördelaktig på det stora hela.
 
Top