Nekromanti Varulvsspelet Familjen - Runda 3

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
!Pax said:
Familjen (Byborna) vinner när alla undercover-agenter (ulvar) är utröstade. Undercover-agenterna vinner när hälften av spelarna är agenter.
Om vi låtsas att Tyr är ulv.

(Hittade en lista skriven av Mukwa väldigt tidigt så stämmer inte datum eller nått sånt så häng inte mig, häng Mukwa)

Första rundan 12/3 Ulv-Vimes + Spider
Andra rundan 10/3 Ulv-Lukaazh + Vico
Tredje rundan 8/3 Brynolf + OndBrådDöd
Fjärde rundan 6/2 xyas + Kånkel
Femte rundan 4/1 Recca + Korpa

Tyr och Mukwa kvar. Vinst för ulvarna.
Stämmer det här? Om det gör det får vi ju bomma två gånger och då är det inte så mycket fara på taket eller?

Så länge inte snutarna har nån form av dubbel-kill-kombo-super-pryl att använda sig av.

Typ, "När du är ensam kvar i spel kan du välja att fimpa två maffiosos."

Eller så var det 4 snutar från början (några har varit inne på det tidigare), men hur troligt är det lixom.
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Konrad Konvalj said:
Vad är vår plan om Brynolf är grön?
Vår plan beror ju till stor del på vem som i sådana fall nattmördas, så jag vet inte hur vettigt det är att diskutera nu. Men spontant känns xyas som ett spår att följa upp i sådana fall. Jag ska tänka mer på det.

Det enda som känns relevant just nu att se om det går att gröna Brynolf tillräckligt för att det ska vara intressant att välja en annan kandidat för hängning. Jag är inte så säker på att det är möjligt. Om han är bybo trampade han rejält i klaveret och har inte riktigt kunnat försvara sig själv tillräckligt. Hela situationen vore rätt tragisk om han är grön.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Konrad Konvalj said:
Eller så var det 4 snutar från början (några har varit inne på det tidigare), men hur troligt är det lixom.
Då borde en bybo haft den infon för att inte spelet skulle gå sönder. Som spelare i ulvspel så utgår man från vissa premisser, varav en är att max 1/4 är ulvar. Det är enligt mig den kanske heligaste regeln i varulvsspelssammanhang och då måste det finnas info i byn om den inte skulle va "in play".
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Tyr said:
Konrad Konvalj said:
Vad är vår plan om Brynolf är grön?
Vår plan beror ju till stor del på vem som i sådana fall nattmördas, så jag vet inte hur vettigt det är att diskutera nu. Men spontant känns xyas som ett spår att följa upp i sådana fall. Jag ska tänka mer på det.

Det enda som känns relevant just nu att se om det går att gröna Brynolf tillräckligt för att det ska vara intressant att välja en annan kandidat för hängning. Jag är inte så säker på att det är möjligt. Om han är bybo trampade han rejält i klaveret och har inte riktigt kunnat försvara sig själv tillräckligt. Hela situationen vore rätt tragisk om han är grön.
Det skumma är att det inte verkar som att ulvarna har haft några aktiva krafter de kunnat använda sig av. Frågan är om det inte kan vara så att alla sitter och är siade gröna?
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Recca said:
Tyr said:
Konrad Konvalj said:
Vad är vår plan om Brynolf är grön?
Vår plan beror ju till stor del på vem som i sådana fall nattmördas, så jag vet inte hur vettigt det är att diskutera nu. Men spontant känns xyas som ett spår att följa upp i sådana fall. Jag ska tänka mer på det.

Det enda som känns relevant just nu att se om det går att gröna Brynolf tillräckligt för att det ska vara intressant att välja en annan kandidat för hängning. Jag är inte så säker på att det är möjligt. Om han är bybo trampade han rejält i klaveret och har inte riktigt kunnat försvara sig själv tillräckligt. Hela situationen vore rätt tragisk om han är grön.
Det skumma är att det inte verkar som att ulvarna har haft några aktiva krafter de kunnat använda sig av. Frågan är om det inte kan vara så att alla sitter och är siade gröna?
Det känns som att det förklarar alla nackdelar ulvarna dras med, som att deras vapeninfo är konstigt formulerade och att vi har så mäktiga krafter i byn.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Det ska bli spännande att få reda på vilka teorier som besannas när !Paxen släpper allas rollpm (förhoppningsvis ikväll).
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Recca said:
Tyr said:
Konrad Konvalj said:
Vad är vår plan om Brynolf är grön?
Vår plan beror ju till stor del på vem som i sådana fall nattmördas, så jag vet inte hur vettigt det är att diskutera nu. Men spontant känns xyas som ett spår att följa upp i sådana fall. Jag ska tänka mer på det.

Det enda som känns relevant just nu att se om det går att gröna Brynolf tillräckligt för att det ska vara intressant att välja en annan kandidat för hängning. Jag är inte så säker på att det är möjligt. Om han är bybo trampade han rejält i klaveret och har inte riktigt kunnat försvara sig själv tillräckligt. Hela situationen vore rätt tragisk om han är grön.
Det skumma är att det inte verkar som att ulvarna har haft några aktiva krafter de kunnat använda sig av. Frågan är om det inte kan vara så att alla sitter och är siade gröna?
Kanske. I sådana fall skulle vapentypen i vapennamnet vara en stor tillfällighet eller har den sista snuten lyckats ljuga om det. Jag tror inte en sekund på att det inte finns snutar som pingar grön. Frågan är om xyas är bybo eller snut som outar infon. Jag har lekt med tanken om en annan snutförmåga, men den väntar jag nog med.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Tyr said:
Recca said:
Tyr said:
Konrad Konvalj said:
Vad är vår plan om Brynolf är grön?
Vår plan beror ju till stor del på vem som i sådana fall nattmördas, så jag vet inte hur vettigt det är att diskutera nu. Men spontant känns xyas som ett spår att följa upp i sådana fall. Jag ska tänka mer på det.

Det enda som känns relevant just nu att se om det går att gröna Brynolf tillräckligt för att det ska vara intressant att välja en annan kandidat för hängning. Jag är inte så säker på att det är möjligt. Om han är bybo trampade han rejält i klaveret och har inte riktigt kunnat försvara sig själv tillräckligt. Hela situationen vore rätt tragisk om han är grön.
Det skumma är att det inte verkar som att ulvarna har haft några aktiva krafter de kunnat använda sig av. Frågan är om det inte kan vara så att alla sitter och är siade gröna?
Kanske. I sådana fall skulle vapentypen i vapennamnet vara en stor tillfällighet eller har den sista snuten lyckats ljuga om det. Jag tror inte en sekund på att det inte finns snutar som pingar grön. Frågan är om xyas är bybo eller snut som outar infon. Jag har lekt med tanken om en annan snutförmåga, men den väntar jag nog med.
Nä. Vapentypen i vapennamnet passar ju skitbra med att snutarna sias gröna enligt mig. Fast då har !paxen tänkt att vi behöver ha den fördelen med vapennamnet och har angett Mukwa som vår hint till varför det funkar så med deras beväpning.

Men nä... Det låter bättre att säga att Mukwa är röd och därför har han ingen vapentyp i namnet liksom Vimes och Lu-kaazh som också är röda av samma anledning. Dock tycker jag att det behövs en anti-miller för att balansera med tanke på både min, din och Spiders roll.

Men det gör ju inte att xyas blir grön, som redan nämnts.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Recca said:
Tyr said:
Recca said:
Tyr said:
Vår plan beror ju till stor del på vem som i sådana fall nattmördas, så jag vet inte hur vettigt det är att diskutera nu. Men spontant känns xyas som ett spår att följa upp i sådana fall. Jag ska tänka mer på det.

Det enda som känns relevant just nu att se om det går att gröna Brynolf tillräckligt för att det ska vara intressant att välja en annan kandidat för hängning. Jag är inte så säker på att det är möjligt. Om han är bybo trampade han rejält i klaveret och har inte riktigt kunnat försvara sig själv tillräckligt. Hela situationen vore rätt tragisk om han är grön.
Det skumma är att det inte verkar som att ulvarna har haft några aktiva krafter de kunnat använda sig av. Frågan är om det inte kan vara så att alla sitter och är siade gröna?
Kanske. I sådana fall skulle vapentypen i vapennamnet vara en stor tillfällighet eller har den sista snuten lyckats ljuga om det. Jag tror inte en sekund på att det inte finns snutar som pingar grön. Frågan är om xyas är bybo eller snut som outar infon. Jag har lekt med tanken om en annan snutförmåga, men den väntar jag nog med.
Nä. Vapentypen i vapennamnet passar ju skitbra med att snutarna sias gröna enligt mig. Fast då har !paxen tänkt att vi behöver ha den fördelen med vapennamnet och har angett Mukwa som vår hint till varför det funkar så med deras beväpning.

Men nä... Det låter bättre att säga att Mukwa är röd och därför har han ingen vapentyp i namnet liksom Vimes och Lu-kaazh som också är röda av samma anledning. Dock tycker jag att det behövs en anti-miller för att balansera med tanke på både min, din och Spiders roll.

Men det gör ju inte att xyas blir grön, som redan nämnts.
Men det vi kan säga utifrån den här teorin om att vapen har med grön/röd-status att göra är att om Mukwa skulle ha ljugit om sin millerstatus och därför vara ulv så måste ju xyas per automatik också vara ulv eftersom de tre ulvarna inte kan vara annat än röda. Alltså är Mukwa garanterat bybo.

Vi kan alltså utesluta Mukwa som ulv om vi tror att det är helt säkert att grönhet/rödhet är beroende av vapenbeskrivningen på så vis att alla som är röda saknar vapentyp beskriven i vapennamnet.

-> för att klargöra. Om Mukwa inte sias grön och om Vimes och Lu-kaazh inte sias gröna och om det är sammanlagt tre ulvar och om Mukwa ljuger om sin millerstatus och därför är ulv så måste xyas ljuga om att ulvar sias gröna och därför vara ulv han också.

Förtydligande: Mukwa kan inte vara ulv utifrån premissen att vår teori om att icke vapentyp i rollpm visar hur man sias av Spider samt utifrån premissen att det stämmer att det finns tre ulvar.

Nu är jag inte helt bortom allt tvivel övertygad om att det är så att de som saknar vapentyp i rollpm sias röda, men det låter väldigt rimligt att det skulle kunna vara så.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Jag lekte med tanken på att Tyr var ulv i mitt senaste snack. Då hade jag inte en tanke på att Tyr skulle kunna vara ulv, men det kan han ju.

Tyrsan outar Remington. Det är ju en blajj outning som inte säger någonting. Han gör ju sin outning så kortfattat och intetsägande som möjligt eftersom han inte vet hur han skall gå till väga. Utåt sett har han ju en plan med sin outning och det är att använda den omvända psykoligin för att få övriga att outa sin vapentyp.

Tänkt er själv att man som ulv sitter på: Remington 870 googlar det lite kvickt och får fram att det är ett pumphagel och ser att två redan har halat fram sina Shotguns. Det är ju inte riekt läge som ulv att komma ut med ett tredje Shotgun eller att gå ut med endast Remington 870 för den delen. Wingmaster känns fresht att lägga till och sen så behövs ju en vapentyp också för att inte se ut som sina ulvpolare (BDA 380/Beretta92) så det bästa är ju att lägga till Rifle och skylla lite på !Paxen.

I samma veva släpper Tyr sin färdighet som grönar honom själv. Han vet ju att hans ulvpolare bär små vapen så det är en rimlig bluff. Vimes vimsighet med Browning/Remington kan mycket väl vara något som ulvarna snackat om internt.

Tyr said:
Dessutom så gav Vimes avrättning lite mer cred till att vapentypen på slutet är viktig. Som det ser ut nu så skulle jag gissa att Lu-kaazh är ulv och att Mukwa saknade vapentyp eftersom han är miller. Det betyder att åtminstone en snut har insett detta och ljugit om vapentypen på slutet.
Är det du månne?

Tyr said:
Jag har mina tvivel att en av "de fyra" är snut nu, men det är förstås en möjlighet. Att Recca inte nattmördades skulle kunna innebära att de inte ser henne som ett hot t.ex. Men de kan ju försöka förvirra oss förstås.
Rätt smart att spara Recca ju. Dels för förvirringens skull och dels för att edra färdigheter gifter sig väldigt bra med varandra.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Konrad Konvalj said:
Jag lekte med tanken på att Tyr var ulv i mitt senaste snack. Då hade jag inte en tanke på att Tyr skulle kunna vara ulv, men det kan han ju.
Självklart kan han det. Han har dock kommit med mycket smarta grejer så någon magkänsle-ping har han inte dragit på sig.

Men ja, hans förmåga är ju riskfri som ulv. Han outar efter att Recca redan fastställt storleks-grejen. Och om det är han som hade ett gevär som egentligen är en hagelbössa är ju det också en skum grej.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Jag forskar lite i hur det skulle sett ut om Tyr hade Remington 870 på sitt papper. Då följer hans puffra mönstret väldigt bra med ulvarna. Bildlänken dyker upp före wiki-länken och det är ju ulvigt så klart.
Tyr outar sist och har ju full koll på läget hur det skall outas så det är inte en allt för vågad ulv-bluff.

Beretta 92 = ulv-puffra
BDA 380 = ulv-puffra
Sig Sauer P226 = miller-puffra

Remington 870

Colt Python Revolver = grön-puffra

Winchester Model 1901 Shotgun = grön-puffra
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Brynolf said:
Konrad Konvalj said:
Jag lekte med tanken på att Tyr var ulv i mitt senaste snack. Då hade jag inte en tanke på att Tyr skulle kunna vara ulv, men det kan han ju.
Självklart kan han det. Han har dock kommit med mycket smarta grejer så någon magkänsle-ping har han inte dragit på sig.

Men ja, hans förmåga är ju riskfri som ulv. Han outar efter att Recca redan fastställt storleks-grejen. Och om det är han som hade ett gevär som egentligen är en hagelbössa är ju det också en skum grej.
Nä. Tyr kan inte vara ulv, K.K/Brynolf.

Vi har diskuterat det här redan. Att gå ut med informationen att alla ulvar har pistoler är sjukt riskfyllt då både dublettinformation (om informationen inte är ljug) och anti-information (om infon är ljug) kan existera hos byn. Det är en för hög risk att ta när ingen press ligger på Tyr i det skede då han outar infon. Vidare måste information om ulvars beväpning finnas i byn för att min förmåga inte ska vara värdelös. Alltså är inte Tyr ulv.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Recca said:
Brynolf said:
Konrad Konvalj said:
Jag lekte med tanken på att Tyr var ulv i mitt senaste snack. Då hade jag inte en tanke på att Tyr skulle kunna vara ulv, men det kan han ju.
Självklart kan han det. Han har dock kommit med mycket smarta grejer så någon magkänsle-ping har han inte dragit på sig.

Men ja, hans förmåga är ju riskfri som ulv. Han outar efter att Recca redan fastställt storleks-grejen. Och om det är han som hade ett gevär som egentligen är en hagelbössa är ju det också en skum grej.
Nä. Tyr kan inte vara ulv, K.K/Brynolf.

Vi har diskuterat det här redan. Att gå ut med informationen att alla ulvar har pistoler är sjukt riskfyllt då både dublettinformation (om informationen inte är ljug) och anti-information (om infon är ljug) kan existera hos byn. Det är en för hög risk att ta när ingen press ligger på Tyr i det skede då han outar infon. Vidare måste information om ulvars beväpning finnas i byn för att min förmåga inte ska vara värdelös. Alltså är inte Tyr ulv.
Bra att du håller mig på mattan Recca.

Nu orkar jag inte konspirera något mer och kommer följa byn och rösta ut Brynolf. Är han inte ulv så får vi bita i gräset nästa runda. Är han ulv så är det seger och då kan vi skåla i grisarnas blod.

Röst: Brynolf
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Konrad Konvalj said:
Vad är vår plan om Brynolf är grön?
Då har jag svårt att se något annat scenario än att jag åker nästa runda. Därefter är alla bets of tror jag.

Men, äh. Brynolf är ju ulv, så det känns fånigt att spekulera i det.
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Det känns tryggt på något sätt att Konrads paranoia är på topp. Den är beryktad och vi har inte sett mycket av den tidigare. :gremlaugh:

Förövrigt så svarar jag gärna om du har några frågor till mig Konrad, och om jag är ulv i något kommande spel så är jag glad om jag är hälften så bra som du fick det till att låta. :gremsmile:
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Ond bråd död said:
Xyas och Brynolf, vilka bevis finns det på att just du är oskyldig. Saker som när ni började jaga Lukaz och Vimes eller logiska förklaringar som kombon Tyr och Recca önskas.
Vet inte riktigt. Jag röstade på Vimes i runda ett, räcker det?
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
949
Location
Umeå
Recca said:
Konrad Konvalj said:
Ond bråd död said:
Min outning måste jag erkänna var ett misstag. Jag hade inte läst förmågan tillräckligt noga. Tidigast nästa runda kommer jag gå ut med förklaringen.
Jag tror inte vi har råd med sånt här jammande. Missar vi en ulv går vi in i nästa runda med mycket press på oss. Nattmördas du för din väktarskap kan du inte komma med någon förklaring då så vi måste upp med korten på bordet.
Bifalles.
Bifalles från min sida också.

Vi behöver en förklaring nu, annars kommer du vara död om det är så att Brynolf mot all förmodan visar sig vara grön.
 
Top