Varulv [Varulvsspel7] - Runda 3

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Jag vill gärna höra dina åsikter Sidd.

Jag tycker jag har svarat på de gånger jag har gett mig på dig vilket jag tror bara är en gång och det var för ironi-inlägget som jag överreagerade lite på men det var nog mer för att poängtera att det är så bybor åker ut, någon hakar upp sig på en detalj och sen åkaer man ut på det.
Speciellt nu när vi bara är 4 kvar så lär vi behöva mer tankar och idéer, inte färre.

Låt höra om röstningen!

Just nu är det jättesvårt. Ingen av er som är kvar har pingat speciellt rött för mig. Ni har dessutom alla varit aktiva vilket också är till er favör. Jag kommer behöva läsa igenom trådarna igen. Blir inte mycket jobbande idag :D
Just det sista är ju lite roligt, visst jag ska inte överdriva men jag tänkte direkt då: ok du har inte hittat nåt som pingar rött hos nån av oss andra👍
Vem är kvar då? 😉

Jag lägger det åt sidan förstås för jag förstår vad du menar men jag tycker tvärt om hela tiden att jag tycker mig se grejjer hos er alla som är scumma.
Bra i alla fall att du är aktiv.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Om jag bortser från smulgate (alltså att Basse skulle rödat sig med sin smulning) är detta valet ganska enkelt:

Röst: Martin3

Sidd är som sagt alltid svåranalyserad men jag ser inget uppenbart ulvigt ni hans beteende.

Basse beter sig mest som bybo-Basse. En fråga bara, @Basenanji: Du antydde i ett inlägg tidigare i rundan att smulgate var en fälla för att fånga ulvar (när du citerade nåt av Fjodor inlägg). Var det så?

Martin3 ÄR lågflygande, kansle inte i textmängs men i mängden substans i hans inlägg. Till och med i inlägget där du ska motbevisa lågflygande är det i princip bara sammanfattningar av tidigare inlägg. Dessutom har du röstat som en ulv som trott på smulgate, det gjorde ju både du och Fjordor.
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
971
Just det sista är ju lite roligt, visst jag ska inte överdriva men jag tänkte direkt då: ok du har inte hittat nåt som pingar rött hos nån av oss andra👍
Vem är kvar då? 😉
Jag fattar också att jag är näst på huggkubben och det suger för jag försöker spela så bra som möjligt här (ska dock erkännas att det hade jag nog gjort även om jag varit ulv, ser inte riktigt varför ulvarna skulle försökt hitta varandra mer än med nattmord istället för att bara försöka vara en bybo i mängden). Så det är lite motbacke och jag vet inte vad jag kan göra för att förbättre läget. Jag läser igenom de inlägg ni har gjort och det enda stora som sticker ut är smulgate. Utöver gräven för Rasmus och smulgate så hittar jag egentligen inget mer från någon av er som är av någon större substans eller så ser vi substans olika. Ni gruffar mellan varandra i runda 2 och Impetigo har vänt och vridit på Basse medan Sidd har hoppa fram och tillbaka på folks rödalistor som en gummiboll.

Martin3 ÄR lågflygande, kansle inte i textmängs men i mängden substans i hans inlägg. Till och med i inlägget där du ska motbevisa lågflygande är det i princip bara sammanfattningar av tidigare inlägg. Dessutom har du röstat som en ulv som trott på smulgate, det gjorde ju både du och Fjordor.
De här två punkterna förstår jag nog inte riktigt. Vad är det som gör att min substans är så mycket lägre än andra? Det är en genuin fråga för jag försöker bidra med så mycket jag bara kan och hittar. Om jag kommer fortsätta bli utröstad på grund av lågflygande substans när jag själv försöker vara den bästa bybo jag kan då behöver jag hjälp att se vad det är jag kan göra bättre. Det skulle suga att förlora det här spelet på att jag blir utröstad på grund av lågflygande när jag själv anser att jag gjort ett riktigt bra jobb utefter förutsättningarna.

Vad är det i min röstning som har varit ulvigt? Jag har aldrig trott på smulgate och det har jag sagt flera gånger. Jag lär väl gå tillbaka och kika på röstningarna men jag kan inte komma ihåg att jag varit överens med fjodor under någon del av spelet. Möjligt att vi röstade på samma under första rundan men jag har försökt få igång fjodor från lågflygande från början och varit på honom. Det är såklart tur att han visade sig vara ulv men jag ska erkänna att mitt val av honom har varit mer på grund av lågflygande och inte på grund av ulvighet vilket ofta är så jag röstar när det är väldigt jämnt mellan flera personer.

Jag tror fortfarande vi kan vända det här men det lär ske den här omgången och inte nästa.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Vad är det som gör att min substans är så mycket lägre än andra?

Vad är det i min röstning som har varit ulvigt?
Du skriver nästan bara sammanfattningar av vad som redan framkommit i tråden. Det är ett bra och klassiskt ulvknep för att framstå som analytisk och drivande när man egentligen inte är det.

Inlägg #16 den här rundan är ett bra exempel på detta.

Inga ställningstaganden heller. Alla andra är gröna eller typ gröna eller inte direkt gröna men inte röda heller, visst kan Impetigo till exempel vete sig lite konstigt men är nog ändå väldigt grön osv.

Vad ska vi göra med den infon?

I din röstning så avstyrde du ganska klumpigt drevet från Basse mot Rasmus i r1. En tänkbar förklaring till detta är att du trodde mer på smulgate än vad du gör gällande och därför ville minimera risken att rösta ut en ulvkompis.

I r2 fanns ett Bassedrev pga smulgate men det blev inget med det. Det var Basse (förstås), du och Fjodor som inte hoppade på. Fjodor visade sig vara ulv och därmed ha ulviga motiv vilket också pekar mot att du hade samma ulviga motiv som i r1 (vill inte rösta ut Basse om han är en smulande ulv).

Jag tyckte inte heller att du ifrågasatte mina hugg mot dig i r2 som en bybo skulle gjort (jag skrev ju flera gånger ath jag teodde att du var mästerulv och att jag helst ville rösta ut dig) Kändes som att du bara försökte låta dem försvinna i bruset. En bybo hjälper ju byn genom att argumentera för sin grönhet.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Du antydde i ett inlägg tidigare i rundan att smulgate var en fälla för att fånga ulvar (när du citerade nåt av Fjodor inlägg). Var det så?
Tyvärr inte. Önskar att jag hade varit så smart och vågad. Mitt tjat om värvning etc är precis som jag sagt: uttryck för nojja.

Jag kan bli ganska nojjig, om det inte framgått tidigare.

Men under tiden som vi (bla) har pratat har jag tänkt på att sådana där "rum" är ganska svåra för ulvar att ge sig in i - och därför ett bra verktyg för oss bybor. Vimes har skrivit mycket om det här, kan vara värdefullt att läsa.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
De här två punkterna förstår jag nog inte riktigt. Vad är det som gör att min substans är så mycket lägre än andra? Det är en genuin fråga för jag försöker bidra med så mycket jag bara kan och hittar.
Jag ska försöka svara hur jag ser på det.

Dina inlägg är bra och förnuftiga, men blir lite substanslösa för att det känns som att du skriver utifrån en distanserad position.

Så det känns mer som att du observerar och kommenterar spelet snarare än att du deltar i det. Och då blir ju min tolkning (jag kan ha fel) att du gör så för att du är ulv - du har svårt att se mönster och känna den där svettiga paranoian eftersom du vet vem som är vad - medan jag verkligen kämpar för att hitta ulvar och se mönster i folks utsagor mm. Osäkerheten jag känner som bybo skapar liksom energi att vilja bidra, se mönster, tolka etc.

Så ulvar och bybor har på något sätt olika utgångslägen: den ene vill inte hitta saker och har svårt att se vad som skulle kunna vara misstänkt medan den andre vill hitta saker och därför många gånger hittar på konstiga case eller förklaringar.

Men okej, konkreta tips:

  • Titta på Fjodorsenubas spel. Ser du något särskilt där? Ser du något som tyder på att han kommer försöka lågflyga eller hålla sig undan? Försöker han signalera till någon att han vill bli värvad/vill värva?
  • Hur tror du att nattmorden kommer fungera nu och hur hänger det ihop med våra skyddsbesvärjelser?
  • Borde vi outa vem vi har väktat? Vad skulle det kunna ge byn?
  • Resonera lite hur nästa runda skulle kunna se ut. Om vi röstar ut en bybo-Martin, vad kan du ge dem som överlever?
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Fjodor var varulv.
Varulven vill förstås inte rösta ut sin ulvkompis (framför allt inte fjodor)
Vem trodde ni att fjodor på riktigt trodde var sin ulvkompis.
Läs igenom fjodors poster: visst han ljuger och hittar på som en ulv ska (men nu vet vibättre) men vem är det han ”skyddar”…eller liksom blandar in i mellanmjölk…
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Fjodor var varulv.
Varulven vill förstås inte rösta ut sin ulvkompis (framför allt inte fjodor)
Vem trodde ni att fjodor på riktigt trodde var sin ulvkompis.
Läs igenom fjodors poster: visst han ljuger och hittar på som en ulv ska (men nu vet vibättre) men vem är det han ”skyddar”…eller liksom blandar in i mellanmjölk…
Jag tycker fjodor verkligen spelat super vad gäller interaktion mot sin ulvkompis.
Det är lågflygeri (vilket han i R1 alltid kommer undan med pga sin förberedda första post med random-röstning) och svammel lite blandat om alla.
Denna gång blir det extra svårt då han inte vet vem som är ulvkompis och skaundvika att dreva ut.
Detta resulterar ju i att det blir lurigt för oss att utvärdera honom då han kanske misstagit sig (om ulvkompis).
Dock presenterar hantillslut en grön-röd lista i R2 då han landat i vem han tror är ulvkompisen.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Ävfasiken
Det är tråkigt att lågflyga i Varulvsspel bara för att andra tycker jag svammlar.
Basse: vad tycker du om fjodors post i R2: #74
Vad läser du ut ang rödlistan nu när vi vet att han är ulv?
Jag tänker att han gärna ser hur byn ska angripa dig. Att du är ett "riskfritt" mål att ge sig på.

Jag vill ju att Martin ska svara helst, men så som jag förstår det här spelet och ulvarna situation tror jag att båda har tänkt ungefär så här:

"Dra inte till dig uppmärksamhet, låt Förste ulven döda bybor. En bonus är om vi får kontakt med varandra, men viktigast är att inte bli utröstad. Sitt still i båten!"
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Jag tänker att han gärna ser hur byn ska angripa dig. Att du är ett "riskfritt" mål att ge sig på.

Jag vill ju att Martin ska svara helst, men så som jag förstår det här spelet och ulvarna situation tror jag att båda har tänkt ungefär så här:

"Dra inte till dig uppmärksamhet, låt Förste ulven döda bybor. En bonus är om vi får kontakt med varandra, men viktigast är att inte bli utröstad. Sitt still i båten!"
Bra analyserat vad gäller hur ulvarna kan tänka.
Jag tänker i samma banor.
Men.
Strunt i mig (jag vet ju vad jag tycker om mig)
Vad läser du ut om dig, Martin och Impetigo?
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
971
Jag får börja med att tacka för alla fina tips. Även om jag varit med en del nu så känner jag mig fortfarande mycket som en nybörjare, speciellt till vaniljsspel. Det här är första vaniljspelet som bybo och jag har försökt analysera det på samma sätt som de tidigare, dvs. titta på spelets upplägg, vad som är till vår fördel och vad som är vår nackdel. Jag har generellt väldigt svårt att prata om svart och vitt utan pratar normalt väldigt ofta om gråskalor och det spelar nog över i mitt varulvsspel. Ni får gärna jämföra med mina tidigare spel.

Det jag tror har varit till min nackdel det här spelet är att jag trummat på på samma sätt här, analyserat och funderat på detaljer i spelupplägget när det nog ändå slutat i att det ger oss väldigt lite att analysera spelupplägg eftersom så väldigt lite information finns att tillgå. I min tro har det bidragit till spelet men så verkar inte vara fallet när jag hör vad ni säger.

Jag ifrågasatte aldrig dina mothugg och även flera var inne på mig som någon slags mästerulv vid ett tag. Jag fann det lite märkligt och var på väg att svara men visste inte vad jag skulle säga. "Nä det är jag inte!", låter ju bara som att jag skulle vara en mästerulv. Jag har istället försökt titta på folks märkligheter än att försöka försvara min egen position, för mig är den som försvarar en defensiv person som vill skydda sin position (vilket är ett ulvigt beteende) medan här handlar det om att vinna tillsammans och inte som en egen person men jag ska ta med mig det till nästkommande spel att vara mer aktiv när folk påstår saker om mig som inte är sanna.

Så det känns mer som att du observerar och kommenterar spelet snarare än att du deltar i det. Och då blir ju min tolkning (jag kan ha fel) att du gör så för att du är ulv - du har svårt att se mönster och känna den där svettiga paranoian eftersom du vet vem som är vad - medan jag verkligen kämpar för att hitta ulvar och se mönster i folks utsagor mm. Osäkerheten jag känner som bybo skapar liksom energi att vilja bidra, se mönster, tolka etc.

Så ulvar och bybor har på något sätt olika utgångslägen: den ene vill inte hitta saker och har svårt att se vad som skulle kunna vara misstänkt medan den andre vill hitta saker och därför många gånger hittar på konstiga case eller förklaringar.
Det här är mycket intressant. Jag gillar hur du förklarar det här. Det här är något jag gladeligen gör när jag spelar spel. Jag försöker spela ett helikopter perspektiv och ni kan även se mig använda uttryck som visar att jag även inkluderar mig själv bland de misstänkta för att visa att jag pratar utifrån allas perspektiv och inte bara mitt eget. I det här spelet trodde jag inte gjort det så mycket eftersom det sparsamma informatiosnflödet har gjort att det kännts mer konstigt en normalt att göra det. En fundering tillbaka till dig @Basenanji är ju: Är det verkligen fallet i det här spelet att ulvarna fortfarande skulle uppvisa ett sånt här beteende iom att deras kunskapsövertag är närmast 0? De vet inte om varandra och vet därför inte sanningen. Deras desperation måste ju också finnas att ta reda på "sanningen". Min osäkerhet som bybo gör ju att jag i ett sånt här läge när chansen att vinna är så minimal om jag blir utröstad att jag kommer slåss med näbbar och klor för att stanna, vilket jag gör just nu. Inte för att det är viktigt för mig att vara levande på slutet utan för att jag vill ha så stor sannolikhet som möjligt att vinna.

För mig känns det väldigt onaturligt att hitta på konspirationsteorier om någons beteende för att få en reaktion men det är kanske något jag måste lära mig för att bli skicklig på varulvsspel.

  • Titta på Fjodorsenubas spel. Ser du något särskilt där? Ser du något som tyder på att han kommer försöka lågflyga eller hålla sig undan? Försöker han signalera till någon att han vill bli värvad/vill värva?
  • Hur tror du att nattmorden kommer fungera nu och hur hänger det ihop med våra skyddsbesvärjelser?
  • Borde vi outa vem vi har väktat? Vad skulle det kunna ge byn?
  • Resonera lite hur nästa runda skulle kunna se ut. Om vi röstar ut en bybo-Martin, vad kan du ge dem som överlever?
Förutom att han själv säger att han kommer vara dåligt aktiv från början så ser jag inget direlt i hans spel som tyder på att han skulle vara varulv.
Det jag hittar är att han, de första posterna i Runda 1 väljer att lägga en hel del av sina inlägg på mitt verktyg och hur det fungerar dåligt än att bidra med något. Jag ser inga antydningar till att försöka smula någon värvning.

Jag tror att vi har en överhängade risk att nattmordet går igenom vårat försvar. Jag har delat ut mitt försvar till samtliga er som är kvar men en av er kommer givetvis inte ha mitt försvar om ni röstar ut mig eftersom förmågan sker efter utröstning. Förhoppningen är ju att de flesta av oss har lagt försvaret på de 3 andra som är kvar (Basse la ju sin på fjodor så minst en röst är misslyckad).

Jag tror inte det ger något att outa vilka vi väktat. Mestadels för att det ger ulven mer information och vi kommer inte kunna formulera ett mer informerat beslut om var vi ska lägga våra röster. Impetigos första röst vet jag inte men allas röster i runda 2 och 3 ligger ju på någon av oss som är kvar så det är troligtvis 2-3 röster per person som är kvar vilket ger ett skydd på ungefär 50%. Sen ska vi inte glömma att både rasmus och biobunker har lagt 2 röster som mycket väl kan ligga på någon av oss så jag skulle nog säga att vi närmar oss 60% chans att skyddet hjälper om det inte small förra gången för då är det slut.

Jag har försökt gräva mer för att hitta avvikelser som kan hjälpa en eventuell nästa runda och det här är det mest intressanta jag kan hitta. I runda 1 väljer Sidd att inte rösta förrän sent dag ett först kl: 22 på natten röstar han. Detta även efter att vi är flera stycken som bett honom att ta ställning. Sen på morgonen får han ett ryck och byter röst ett par gånger, först mot bio och sen går han in med en sen röst på fjodorsenuba i ett läge där han måste ta ställning. I runda 2 slänger han en snabb röst på basse igen med en kommentar om att då kör vi på det här spåret igen, sen sitter han kvar på basse fram tills han är nr 4 på fjodor-bollen, dvs han tar inte ställning där heller. Han uttrycker även i inlägg #80 att han kommer rösta på fjodor om det gör att han själv inte blir utröstad. Det är ju precis en sådan sak som du Basse nämner är typiskt för ulvar, att rösta för sitt eget välbefinnande istället för lagets, det också i en situation där han inte längre är hvudumisstänkt (han har då en röst medan fjodor och basse båda har 2). I det ser jag en spelare som inte vill ta ställning och analyseras utifrån sitt röstande.

Jag börjar mer tro på Sidd som sista ulv så är ni inte villiga att byta så hopas jag på turen och att Sidd ryker i nästa omgång.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Men.
Strunt i mig (jag vet ju vad jag tycker om mig)
Vad läser du ut om dig, Martin och Impetigo
Martin och Impetigo är båda skarpa och skriver bra.

Däremot bidrar de på olika sätt till spelet. Här uppfattar jag att Impetigor mer drivande, medan Martin är mer analytisk. Jag tycker också att Impetigo verkar gå i dialog med övriga spelare på ett annat sätt än Martin: Impetigo är mer direkt och frågar/svarar mer aktivt. Impetigo och mitt gnabb om smulgate handlar tex om varandras (miss)förståelse av spelet.

Martin uppfattar jag mer som (tjat) distanserat. Ett exempel är hur han lite svalt noterar hur du använder ironi på ett för honom otydligt vis.

Typ så.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Om mig själv då?

Äh, jag är ganska besviken på mig själv i det här spelet.

I R1 var mitt spel lika klargörande som en haschrökande gymnasieelev vilken tolkar molns betydelse i relation till franska dikter.

Hej och hå.

Pinsamt hur hårt jag gick in på att Rasmus och Biobunker var ulvparet. Men jag var så himla nöjd med förra spelet och blev lite "carried away". Tyckte också att mina gräv var bra och hållbara.

Jag borde varit mer självkritisk och kommit ihåg hur svårt det är att hitta nåt tydligt i R1.

Sedan fick jag mig en bra tankeställare av Impetigos svar där han säger att jag inte är konstruktiv! Det var bra, för då fattade jag hur dum jag var som började med tjafs.

Det ledde nämligen till att jag började vända och vrida på min förståelse av spelet. Kanske hade jag letat efter fel sak? Jag hade ju liksom utgått från att ulvarna lämnade spår efter sig, ungefär som Rasmus inkonsekvenser.

"Vad är det vanligaste sättet att vara ulv på?" frågade jag mig själv och insåg att lågflygeri och inaktivitet, snarare än inkonsekvens och fumligheter, utmärkte ulvarnas spel. Fjodor lyste då starkast och blev valet för min röst.

Så jag tycker nog att jag har ryckt upp mig lite. Men det här var ett svårt spel med klurig design och jag kan inte utesluta slumpens betydelse :/.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Jag får börja med att tacka för alla fina tips. Även om jag varit med en del nu så känner jag mig fortfarande mycket som en nybörjare, speciellt till vaniljsspel. Det här är första vaniljspelet som bybo och jag har försökt analysera det på samma sätt som de tidigare, dvs. titta på spelets upplägg, vad som är till vår fördel och vad som är vår nackdel. Jag har generellt väldigt svårt att prata om svart och vitt utan pratar normalt väldigt ofta om gråskalor och det spelar nog över i mitt varulvsspel. Ni får gärna jämföra med mina tidigare spel.

Det jag tror har varit till min nackdel det här spelet är att jag trummat på på samma sätt här, analyserat och funderat på detaljer i spelupplägget när det nog ändå slutat i att det ger oss väldigt lite att analysera spelupplägg eftersom så väldigt lite information finns att tillgå. I min tro har det bidragit till spelet men så verkar inte vara fallet när jag hör vad ni säger.

Jag ifrågasatte aldrig dina mothugg och även flera var inne på mig som någon slags mästerulv vid ett tag. Jag fann det lite märkligt och var på väg att svara men visste inte vad jag skulle säga. "Nä det är jag inte!", låter ju bara som att jag skulle vara en mästerulv. Jag har istället försökt titta på folks märkligheter än att försöka försvara min egen position, för mig är den som försvarar en defensiv person som vill skydda sin position (vilket är ett ulvigt beteende) medan här handlar det om att vinna tillsammans och inte som en egen person men jag ska ta med mig det till nästkommande spel att vara mer aktiv när folk påstår saker om mig som inte är sanna.



Det här är mycket intressant. Jag gillar hur du förklarar det här. Det här är något jag gladeligen gör när jag spelar spel. Jag försöker spela ett helikopter perspektiv och ni kan även se mig använda uttryck som visar att jag även inkluderar mig själv bland de misstänkta för att visa att jag pratar utifrån allas perspektiv och inte bara mitt eget. I det här spelet trodde jag inte gjort det så mycket eftersom det sparsamma informatiosnflödet har gjort att det kännts mer konstigt en normalt att göra det. En fundering tillbaka till dig @Basenanji är ju: Är det verkligen fallet i det här spelet att ulvarna fortfarande skulle uppvisa ett sånt här beteende iom att deras kunskapsövertag är närmast 0? De vet inte om varandra och vet därför inte sanningen. Deras desperation måste ju också finnas att ta reda på "sanningen". Min osäkerhet som bybo gör ju att jag i ett sånt här läge när chansen att vinna är så minimal om jag blir utröstad att jag kommer slåss med näbbar och klor för att stanna, vilket jag gör just nu. Inte för att det är viktigt för mig att vara levande på slutet utan för att jag vill ha så stor sannolikhet som möjligt att vinna.

För mig känns det väldigt onaturligt att hitta på konspirationsteorier om någons beteende för att få en reaktion men det är kanske något jag måste lära mig för att bli skicklig på varulvsspel.



Förutom att han själv säger att han kommer vara dåligt aktiv från början så ser jag inget direlt i hans spel som tyder på att han skulle vara varulv.
Det jag hittar är att han, de första posterna i Runda 1 väljer att lägga en hel del av sina inlägg på mitt verktyg och hur det fungerar dåligt än att bidra med något. Jag ser inga antydningar till att försöka smula någon värvning.

Jag tror att vi har en överhängade risk att nattmordet går igenom vårat försvar. Jag har delat ut mitt försvar till samtliga er som är kvar men en av er kommer givetvis inte ha mitt försvar om ni röstar ut mig eftersom förmågan sker efter utröstning. Förhoppningen är ju att de flesta av oss har lagt försvaret på de 3 andra som är kvar (Basse la ju sin på fjodor så minst en röst är misslyckad).

Jag tror inte det ger något att outa vilka vi väktat. Mestadels för att det ger ulven mer information och vi kommer inte kunna formulera ett mer informerat beslut om var vi ska lägga våra röster. Impetigos första röst vet jag inte men allas röster i runda 2 och 3 ligger ju på någon av oss som är kvar så det är troligtvis 2-3 röster per person som är kvar vilket ger ett skydd på ungefär 50%. Sen ska vi inte glömma att både rasmus och biobunker har lagt 2 röster som mycket väl kan ligga på någon av oss så jag skulle nog säga att vi närmar oss 60% chans att skyddet hjälper om det inte small förra gången för då är det slut.

Jag har försökt gräva mer för att hitta avvikelser som kan hjälpa en eventuell nästa runda och det här är det mest intressanta jag kan hitta. I runda 1 väljer Sidd att inte rösta förrän sent dag ett först kl: 22 på natten röstar han. Detta även efter att vi är flera stycken som bett honom att ta ställning. Sen på morgonen får han ett ryck och byter röst ett par gånger, först mot bio och sen går han in med en sen röst på fjodorsenuba i ett läge där han måste ta ställning. I runda 2 slänger han en snabb röst på basse igen med en kommentar om att då kör vi på det här spåret igen, sen sitter han kvar på basse fram tills han är nr 4 på fjodor-bollen, dvs han tar inte ställning där heller. Han uttrycker även i inlägg #80 att han kommer rösta på fjodor om det gör att han själv inte blir utröstad. Det är ju precis en sådan sak som du Basse nämner är typiskt för ulvar, att rösta för sitt eget välbefinnande istället för lagets, det också i en situation där han inte längre är hvudumisstänkt (han har då en röst medan fjodor och basse båda har 2). I det ser jag en spelare som inte vill ta ställning och analyseras utifrån sitt röstande.

Jag börjar mer tro på Sidd som sista ulv så är ni inte villiga att byta så hopas jag på turen och att Sidd ryker i nästa omgång.
Ja det där var ju en redig post Martin. 👍

Stabilt överlag
dock håller jag inte med om det du skriver att ulven inte vet mer än övriga.
Den vet ju att alla (utom en) faktiskt försöker tala sanning och gör sitt bästa Vilket är en viktig skillnad.



Jag var ju skraj över att ulvarna skulle snaiprösta på mig (det var ju röster på mig innan jag drog på spelning) OCH som jag skrev visste att ni bara skulle förlora en bybo då (jag skrev nåt om matematiskt).
Därav fick fjodor tillslut rösten.

Vad gäller mig så har jag ju verkligen tagit ställning hela tiden.
Jag ligger kvar där jag trott sen typ första början.

Vad tycker du om fjodors post jag tjatat om R2 #74
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Ok, stillastående spel. Jag ska faktiskt spela rollspel ikväll: egenkonstruerad
Colostro ep. 1

Rollpersonerna landstiger Colostro via den norra hamnen som är lite mer diskret än den södra. Där har fiskare, köpmän, tiggare och en religiös procession fullt upp med morgonbestyren. Så också Akademien För Förtvifladhe och Boortkommna Barn, vars mest rastlösa lärjungar är ute för att plocka musslor. När de får syn på minotauren Deli blir barnen (osnutna och vanartiga, utan någon som helst hyfs) erhört fascinerade av den mäktige ko-mannen.

Barnens ledsagare Nikodemus och Birgo försöker få ordning på barnaskaran, utan att lyckas. Edon suckar bittert och passar på att gå in på Zogas krog för att hitta något stärkande. Syfax får fullt upp med att försvara sina pinaler från de närgångna snorungarna. Till slut tappar Deli tålamodet och klyver en rutten stubbe på marken med ett mäktigt slag, vilket får omedelbar effekt på rackarungarna. Styrkedemonstrationen imponerar också på guvernanterna som på stående fot erbjuder Deli en position på Akademien. "Ni är alltid välkomna att gästa oss!" hälsar Nikodemus till sällskapet.

Därefter gör Deli och Syfax Edon sällskap och får tips på lämplig spellokal av vresig svartalf som tycker att det är på tok för tidigt för att börja servera gäster. Zogas krog är mörk och i den skumma halvdagern kan man skönja berusade gäster som sover i träsofforna. Smyglyssnar de månne?

Därefter tar sällskapet riktning mot Arahs tempel, ett mäktigt trätorn i flera våningar på Kastykes torg, denstora marknadsplats där allsköns varor och tjänster bjuds ut. Två Kastykepräster passar på att fånga in sällskapet som erbjuds diverse tips och råd mot "skälig betalning". Efter visst tumult lämnar man varandra och rp kliver in i skojar- och fifflarguden Arahs tempel (som är förvillande lik en spelhåla). Här spelar Syfax shekel och ära av några sjömän innan man gör sig redo att utforska andra spännande tempel på ön.

Deli och Syfax bestämmer sig - så fort de fått klart för sig att ett sådant finns på Colostro - för att gästa Qetesh tempel: "Den Heliga Extasens Oas För De Tusen och En Njutningarna". Edon muttrar om multiversum och söker istället upp lugnet vid en begravningsplats nära Ereshkigals tempel. Där finns en obruten horisont att njuta av och möjlighet att samla tankarna kring de multipla dimensiorna, varpå Edon söker insikt i de existentiella villkoren i De Grå Hallarna.

Genom den gråa tillvaron får han strax lyssna till en märklig berättelse om gudavarelser och deras tjänare. En gudomlighet som länge har gruvat sig över ett tidigare misstag har nu börjat samtala med andra gudomar och deras tjänare. Ödesväven rister olycksbådande och något i de nya allianserna skvallrar illa om olycka och ond bråd död.

I Qeteshtemplet bjuds det på ett vulgärt och dekadent överflöd av mat, dryck, bullrig lurlåt och sinnesvidgande stimulantia i alla former - för att inte tala om det gränslösa utbudet av (o)tänkbara varianter av sinnlig kärlek, smärta och njutning. Gränsen mellan extas och smärta är hårfin och många av templets gäster verkar vilja utforska den oavsett kostnader eller konsekvenser.

Till slut rumlar Deli och Syfax ut från templet och möter upp Edon på värdshuset "Himmelsfröjd", ett pålitligt och välskött etablissemang. Väl där språkar man en stund för att därefter gå till sängs inför nya äventyr.

Dagen därpå motas baksmällor bort ned nya starka drycker samtidigt som sällskapet genom tips får reda på adressen till Drömmaren på Colostro, en trollkarl som har sökt sällskapet och särskilt Edon, för att få hjälp i en angelägen sak. Längst ut på en hög klippudde håller trollkarlen och hudflängaren Leonses Drömmaren till i en pampig stenbyggnad med imponerande utsikt över Kopparhavet. Hunsade och hålögda pigor möter sällskapet skyggt och visar in dem i huset, när Syfax över, axeln hinner uppfatta att det i den annars välskötta trädgården finns kroppsdelar på tork, alldeles intill odlingar av salvia och timjan. Inne i huset är tjänar a fullt upptagna med att tvätta bort blod och kroppsslamsor.

Från trädgården kommer strax trollkarlen. Han är lång och spenslig med fina anletsdrag kring vilket ett tunt och gråvitt hår flyger i vindarna. Hans ögon är mjökkförgade, men han verkar ändå kunna uppfatta vad som sker runtomkring honom.

Syfax, Deli och Edon visas in i ett större galleri som liksom det övriga huset är märkliht tomt på inredning och möbler. Endast ett lågt mörkt träbord och några trästolar finns i galleriet. Vid en vägg står ett mäktigt träskåp, säkert tre meter högt.

Drömmaren är först inställsam och smickrar Edon med sockersöta komplimanger. De övriga betraktas som tjänare och husdjur. Strax övergår dock Drömmaren i en alltmer manisk fas och kräver att få ta över bandet med demonen Kargul. När detta förvägras trollkarlen blir han vred och några fräca kommentarer från ankan Syfax får trollkarlen att tappa fattningen. Strax utbryter strid och på kommando öppnas träskåpet och en jätte av ihopfogade kroppsdelar stönar tungt i galleriet. Striden förlöper överraskande snabbt och våra övervinner trollkarl och monster.
minikampanj till Kopparhavets Hjältar som utspelar sig i Erebosiska arkipelagen, framförallt i tempelstaden Colostro.

Tittar in då och då men lär inte skriva så mycket.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Jag har en tankekedja som jag skulle vilja lyfta för er övriga:
Svara om vad ni tycker om ideen så kan jag ta den vidare.

1. Ulven borde väl försöka utnyttja nattmordet till max och försöka döda i stället för att pricka kompis.
(Att hitta sin kompis är inte lätt men görs det är det ju mest en bonus.)

Detta tycker jag stämmer.
Vad tycker ni?
Svara så att jag kan fortsätta👍
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Det låter rimligt. Jag kan också tänka mig att ulven vill bli av med bybor för då minskar också byborna möjlighet att skydda varandra.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
1. Ulven försöker utnyttja nattmordet till max och försöka döda i stället för att pricka kompis.
(Att hitta sin kompis är inte lätt men görs det är det ju mest en bonus.)

2. Ett nattmordsförsök har gjorts i R2 som misslyckades.
Jag antar att om fjodorsenuba var mördarulven som vi röstade ut så faller förmågan att nattmörda över till 2a-ulven.
Denne kan väl ändå inte varit så klantig att den missat att skicka in ett potentiellt nattmord utifall denna situation skulle uppstå.
Vidare om fjodor var 2a-ulv så har alltså ett nattmordsförsök gjorts Som i R1.

OK på det?
 
Top