Varulv [Varulvsspel7] - Runda 3

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Fjodorsenuba röstas ut. Han var varulv.

Fjodor får skriva "Juliordonannserna var visst ett rimligt sätt att skydda den legitima bourbonska monarkin!!!1" men inte avslöja något om spelet.

---

Kvar i spel är:

Basenanji
Sidd
Martin3
Impetigo

---

Denna runda avslutas 21:00 imorgon!
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,823
Mea culpa!😔 Jag kommer undan med blotta förskräckelsen tack vare gott förstånd hos både bybor.. och ulvar…

Inget nattmord. Det kanske kan vara intressant att avslöja vilka vi skyddat i detta läge? Mästerulven väckte ju uppenbarligen inte sin kompis.

Kan Fjodor annars ha varit mästerulv och därmed nattmordet uteblivit? Antingen för att andreulven inte fick dödsförmågan direkt eller för att andreulven inte skickat in nåt namn (visst fick vi en extra påminnelse av Vimes denna rundan?). Nån som har stenkoll på hur reglerna ser ut?
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
970
Hoojah! Vi lever än!

Tack för gott spel @fjodorsenuba .

och inget nattmord, det måste väl betyda att vi antingen plockade mästerulven (så hans förmåga inte blev av) eller att mästerulven prickade ett skydd och andreulven blev utskjuten.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,823
Nån som har stenkoll på hur reglerna ser ut?
Jag läser reglerna och tycker att det ser ut som att nattmordet teoretiskt kan bli av om mästerulven dör förutsatt att andreulven skickat PM till Vimes med ett offer. Förutsatt att nattmordsfärmågan överförs omedelbart som en kungakrona vid mästerulvens frånfälle…
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Sörru!

Härligt! :D Tack för spel @fjodorsenuba ! Ingen ska nånsin kalla dig för en vek varulv i framtiden! Dig får man se upp med!

Jag skulle vilja se hur vi tror att varulvarna har tänkt: både Fjodor och hans ludna kumpan. Att Fjodor försökt hålla sig undan behöver väl inte sägas mer, men var han förste eller andre ulv? Hur tror ni att ulvarna har tänkt hittills?

Jag tänker outa nu: jag skyddade Impetigo förra rundan.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Fjodorulv said:
Impetigo, wow vilket grävande. Köper dock inte smulgate för jag tror inte verkligen inte att Basenanji skulle släppa falurågrut stora smulor på det sättet i hopp om att bli "rekryterad" av en kompis ulv, tycker det ser ut som en strategiskt bra fälla att lura in en ulv i.
^^
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
1644441669214.gif
Tackar fjodor för spel trotts klängande kids.
Lite skönt för självförtroendet att jag på slutet faktiskt klurade ut rätt för en gångs skull med att jag tyckte fjodor skrev bort sig ang mig-Martin.
Det var ju väldans skönt att vi prickade en ulv då jag mest trodde vi var körda.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Okej, hur går vi vidare nu?

Tycker att det är svårt. Ska läsa på, men jag röstar på den jag tycker är mest misstänkt:

RÖST: Martin3
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
Jag sitter och klurar på om byn vinner på att avslöja för ulven vilka som väktats.
Vi vill förstås försöka sätta käppar i hjulen för nattmördandet.
Dock ger vi ulven mer info så att den vet vilka som har engångsskydd mot nattmord.
Å andra sidan kan vi försöka koordinera oss tex om alla utom en verkar fått beskydd så försöker vi skydda denne.

En av oss kommer förstås ljuga utan ngr större problem tex genom att påstå sig väkta redan utröstade.

Det är väl rätt så uppenbart vilka jag hittills har försökt väkta.
Jag har inga problem att avslöja mina val om det är byn gemensamma vilja.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
Sörru!

Härligt! :D Tack för spel @fjodorsenuba ! Ingen ska nånsin kalla dig för en vek varulv i framtiden! Dig får man se upp med!

Jag skulle vilja se hur vi tror att varulvarna har tänkt: både Fjodor och hans ludna kumpan. Att Fjodor försökt hålla sig undan behöver väl inte sägas mer, men var han förste eller andre ulv? Hur tror ni att ulvarna har tänkt hittills?

Jag tänker outa nu: jag skyddade Impetigo förra rundan.
Hur tänkte du med att försöka väkta den som lett drevet mot dig?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Jag tänkte att Impetigo nog är bybo som tänker fel. Att det är grönande att vara aktiv. Att jag var skraj för att ulven skulle nattmörda den skarpaste bybon och det är nog Impetigo, trots hans dumma smulgate. 😉
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Okej, kollar lite på Martins poster runda 2 och de är ganska få. De rör också ganska "safe" ämnen. Min röst ligger nog ganska bra, Martin är ulv för sitt lågflyger och sin inaktivitet. R2 är faktiskt mest tjabb mellan mig, Impetigo och Sidd.

Vad säger ni Sidd och Impetigo - vill ni pressa Martin lite?
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
@Vimes : missa inte att utslagna spelares väktningar som stämmer (enligt dina regler i startposten) fortfarande är i spel och gäller spelet ut.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Det här kan tyvärr bli en ganska långsam runda.

Jag ser att Martin skrivit få inlägg om ganska "säkra" ämnen i R2. Det är en ganska fantasilös motivering, men kanske bättre med en sådan "gröt och kruskakli"-läsning än en dramatisk och känslosam analys a la Mästerulvens Elaka Geni!!!1!!

Framförallt skiljer sig Martin från oss andra.

Sidd har deltagit ganska friskt och bidragit med högt och lågt.

Jag har valsat runt med hybris och kläckt ur mig den ena dumheten efter den andra.

Impetigo har också kämpat på med sin smulgate.

Så i jämförelse ser Martin ut att vara ganska apart, med sitt lågmälda och förnuftiga spel.

Vet inte riktigt vad vi kan bidra med som ger mer kunskap, men visst vore det fint att närlösa Fjodor poster för att försöka förstå ulvarna mindset bättre?
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
970
Så, nu är jag med i matchen igen.

Jag blir alltid lika förvånad att jag ska vara lågflygande. Jag får höra det ofta och jag tror att det handlar mycket om jag är mer aktiv än jag skriver av mig. Det är väl kanske lite min spelstil men jag kan förstå att jag uppfattas som lågaktiv ibland.

Jag har tänkt att jag ska leta efter avvikelser och har gått igenom de tidigare rundorna. Basse och Sidd är sig väldigt lika i stil, den enda som sticker ut något är Impetigo som jag uppfattar som mer aktiv än vanligt. Dock är Impetigo den jag håller som grönast, sedan tidigare och har inte sett någon tendens till annat. Så där går jag bet.

Jag tror dock vi ska prata om elefanten i rummet. Hur hittar vi ulvar som inte känner till varandra? Kan vi anta ett avvikande spel på ulvar som inte har kännedom om varandra. Dom har ju ingen information dom behöver tänka bort varje gång som jag vet att Basse pratat om tidigare är ett sätt att hitta ulvar. Att fjodor blev funnen nu var ju tur, mer för att han var inaktiv än att vi hade något på honom. Eller så ser iaf jag på det.

Nu när vi har identifierat en ulv så brukar vi ju kunna titta på beröringsskräck men det känns inte som att det är något vi kan på förlita oss på här. Vi har ju inget som tyder på att ulvarna kunnat identifiera varandra. I vanliga fall hade det varit en fördel för mig att jag försökt fått ut fjodor en längre stund men iom att ulvarna ändå inte känner till varandra så kan jag inte se att det skulle vara någon slags fördel från min sida.

Iom att jag fortfarande tror att Impetigo är grön så är den andra ulven Sidd eller Basse och här är det jämnt. Jag börjar med att lägga min röst på Sidd, jag vill ha med dig in i spel Sidd. In och rösta!

Röst: Sidd
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
970
Jag ska också säga det att jag kommer vara med barnen och bada idag från 16-~20:30 så jag kommer försöka jobba så mycket som möjligt med det här under dagen och inte på slutet.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
Så, nu är jag med i matchen igen.

Jag blir alltid lika förvånad att jag ska vara lågflygande. Jag får höra det ofta och jag tror att det handlar mycket om jag är mer aktiv än jag skriver av mig. Det är väl kanske lite min spelstil men jag kan förstå att jag uppfattas som lågaktiv ibland.

Jag har tänkt att jag ska leta efter avvikelser och har gått igenom de tidigare rundorna. Basse och Sidd är sig väldigt lika i stil, den enda som sticker ut något är Impetigo som jag uppfattar som mer aktiv än vanligt. Dock är Impetigo den jag håller som grönast, sedan tidigare och har inte sett någon tendens till annat. Så där går jag bet.

Jag tror dock vi ska prata om elefanten i rummet. Hur hittar vi ulvar som inte känner till varandra? Kan vi anta ett avvikande spel på ulvar som inte har kännedom om varandra. Dom har ju ingen information dom behöver tänka bort varje gång som jag vet att Basse pratat om tidigare är ett sätt att hitta ulvar. Att fjodor blev funnen nu var ju tur, mer för att han var inaktiv än att vi hade något på honom. Eller så ser iaf jag på det.

Nu när vi har identifierat en ulv så brukar vi ju kunna titta på beröringsskräck men det känns inte som att det är något vi kan på förlita oss på här. Vi har ju inget som tyder på att ulvarna kunnat identifiera varandra. I vanliga fall hade det varit en fördel för mig att jag försökt fått ut fjodor en längre stund men iom att ulvarna ändå inte känner till varandra så kan jag inte se att det skulle vara någon slags fördel från min sida.

Iom att jag fortfarande tror att Impetigo är grön så är den andra ulven Sidd eller Basse och här är det jämnt. Jag börjar med att lägga min röst på Sidd, jag vill ha med dig in i spel Sidd. In och rösta!

Röst: Sidd
Jag uppfattar det som att gruppen tycker att jag mest sprider brus så jag tänkte att jag ska ligga så lågt jag bara kan så ni övriga kan reda ut detta.
Visst nån av er brunsmetar ju mig med flit för det är ju ”ulven jobb” men tycker inte jag får så mkt svar på alla poster med frågor och förslag.
Väldigt lite respons på det som är vettigt från mig mest att det letas efter nåt tokig “miss” och när jag frågar och förklarar mitt tänk så så får jag typ ingen respons (Tex förståelse)

Ex:
- Sidd verkar ju en hygglig prick men han skrev ju en så tokig post…
- Jag frågar vad det gällde.
- Jag får ingen förklaring eller om jag får en så
- Jag ger en förklaring och får då vidare inget svar.

Jag tycker massor om röstningen och misstankar så vill ni ha mer så fråga bara👍
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
970
Jag vill gärna höra dina åsikter Sidd.

Jag tycker jag har svarat på de gånger jag har gett mig på dig vilket jag tror bara är en gång och det var för ironi-inlägget som jag överreagerade lite på men det var nog mer för att poängtera att det är så bybor åker ut, någon hakar upp sig på en detalj och sen åkaer man ut på det.
Speciellt nu när vi bara är 4 kvar så lär vi behöva mer tankar och idéer, inte färre.

Låt höra om röstningen!

Just nu är det jättesvårt. Ingen av er som är kvar har pingat speciellt rött för mig. Ni har dessutom alla varit aktiva vilket också är till er favör. Jag kommer behöva läsa igenom trådarna igen. Blir inte mycket jobbande idag :D
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
970
Inget nattmord. Det kanske kan vara intressant att avslöja vilka vi skyddat i detta läge? Mästerulven väckte ju uppenbarligen inte sin kompis.
Är det mer intressant den här rundan än förra? När jag räknade på det så var vinsten mycket liten att sprida ut det och om ulven vet hur det ligger till så kan ju han optimera sina chanser att få ut en bybo. Får vi inte ut en ulv den här rundan så står ju allt hopp till att ulven bommar sitt nattmord.

Eller aha, menar du för att ett nattmord inte skett?

Jag tolkade nog reglerna som att den här ordningen gäller:
Ordning för natten:
  • Utröstningen genomförs.
  • Bybornas förmågor börjar gälla
  • Nattmord
Det tolkade jag som att försteulven åkte ut men det kan ju förstås vara andreulven som åkte och försteulven bommade sitt nattmord.
Är så fallet så ligger vi dock pyrt till för då är någon oskyddad och ulven kan bara slå till på samma igen. Jag ser inget i texten som säger att en ulv inte får skjuta på samma två rundor i rad.

Det kan ju dock öka sannolikheten att vi gissar rätt på person. Hmm, jag ska räkna lite på sannolikheter igen tror jag.
 
Top