Nekromanti Varulvsspel of Cthulhu - Runda 6

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,075
Location
Ereb Altor
Re: PÅMINNELSE

Bearnie said:
Okej. I så fall måste jag ha missat något stort här, men det kan säkert du åtgärda. Jag fattar inte vad som gör ditt drev mot Poseur så angeläget att det misstänkliggör dem som anser annorlunda. Kan du visa var Poseur ovedersägligen har ljugit? Vad är det som gör Poseur till en så het kultist-kandidat?
Han ljuger när han några poster högre upp säger att "det står att jag är infödd" samtidigt som han sias som utböling. Jag tror inte att vi har hemliga förmågor som bara Feuthulu känner till. Då skulle spelet helt sakna poäng. Du har lagt fram den teorin några gånger, och det har jag också reagerat på.

Så, Poseur vet mer än han säger. Om han är kultist, stickare eller något annat vet jag inte, men det är något som är väldigt fel. Alla medborgare som inte är väldigt intresserade av att höra vad som är fel (alltså du) är därför väldigt skumma. Spelet går ut på att samla information, och nu när vi har något på gång så ropar du "nej, skit i det, vi letar efter något annat istället. Skit i det sa jag!". Hade du sagt "hurra, bra, kör vidare. Jag tänker pressa Halvtand under tiden" hade jag tänkt att vi är nog i samma lag. Nu tänker jag att vi nog inte är det. Så ju hårdare du går på den här linjen, och du kör på ganska hårt, desto konstigare är det.

Du vill alltså inte veta varför Poseur ljuger, eller höra hans förklaring? Märkligt. Mycket, mycket märkligt.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,953
Location
Knivsta
Re: PÅMINNELSE

"Däremot tror jag fortfarande att Poseur fortfarande kan vara kultist, att han helt enkelt spelat klantigt, så han är inte på något sätt avskriven som kultist."

Det här håller jag med om.

"Om nu inte Halvtand är kultist så är har du sågat ganska bra i grenen du sitter på, Bearnie. Du kan argumentera med att jag också röstat på honom osv men i mina ögon kommer jag bli misstänksam mot dig ändå."

Jag insåg att jag inte kunde stå för min röst mot Poseur. Om han hade rykt och visat sig vara medborgare, hade du blivit lika misstänksam mot mig då - bara för att jag gömde mig i Måns tåg?

Jag tänker fortsätta spela högprofil, för jag tror på att tydligt redovisa mina orsaker och argument.

Nåja, ditt tåg mot mig går jag som sagt redan och väntar på. Jag tänker inte ändra min spelstil bara för att samla på dina pluspoäng.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,953
Location
Knivsta
Re: PÅMINNELSE

Okej - du tycks trivas med att raljera och förlöjliga mig. Jag utgör nog en god måltavla för detta, och förtjänar det säkert till vis del.

"Det jag reagerade mot var att Bearnie bagatelliserar Poseurs bluff och försöker lyfta fram annat i ljuset."

Jag har inte bagatelliserat den - jag har satt incidenten i sitt sammanhang. Det finns en skillnad. Det är trots allt en väldigt märklig outning som du kallar för lögn.

"Dina egna argument är som sagt bättre än Bearnies ("I så fall är kultisterna dumma" och "men det hänger inte ihop kronologiskt" ger jag inte mycket för)"

Här förlöjligar du mig, men du förmår inte adressera mina argument.

----

"Han ljuger när han några poster högre upp säger att "det står att jag är infödd" samtidigt som han sias som utböling."

Jag har läst både det och hans outning, och jag har kommit till en annan slutsats. Jag tror inte denna incident är någon scum-tell - och vad du tycks mest förgrymmad över är hur jag kan påstå något sådant, och undergräva ett så fint men inte helt genomtänkt drev.

När det blev uppenbart för mig att ditt drev inte hade så mycket mer att ge, så säger mitt samvete mig att jag bör söka mig någon annanstans. Jag har gett mina anledningar, och vidhåller att de är sunda i det här sammanhanget. Alibi-röster betackar jag mig för - jag vill hela tiden ha ett tydligt motiv med det jag gör.

Därför tänker jag inte be om ursäkt för att jag rubbade dina cirklar.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
Re: PÅMINNELSE

Håller med Måns här. Det är konstigt med Poseurs beteende och just en sån oklarhet är verkligen värd att rota i (jmf med Banaroks felsägning).

Just nu är jag ändå mer intresserad av Halvtand. Inget svar ännu så länge.

Poseur kan vi ta nästa runda.

Sedan undrar jag om andra kan uppfatta att hur det just nu en alldeles speciell gravitation mellan Eksem, Bearnie, Måns och Hellzon!

Hm.

/Basse, [M]
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
Re: PÅMINNELSE

...ja, och så får vi inte glömma Zeb som hakar på drevet mot Halvtand som en reaktion på vad Bearnie skrev. Inget ont i det men jag noterar vad som sker.

Det verkar skumT denna Fantastiskt spännande runda.

:gremgrin:

/Basse, [M]
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,075
Location
Ereb Altor
Re: PÅMINNELSE

1. Poseur har saker att förklara.
2. Vi röstar på honom
Vilket leder till:
3a. Poseur kommer med en godtagbar förklaring och vi röstar istället på någon annan.
3b. Poseur kommer inte med en godtagbar förklaring och röstas ut.

Du tycker inte att Poseurs situation är konstig nog för att driva mot?

Jag ber inte om en ursäkt, jag undrar varför du tycker så. Dina argument är:
1. Det finns en kronologisk miss i ett resonemang som fördes tidigare.

Ja, det stämmer. Men det resonemanget är knappast vad vi bygger drevet på.

2. Om kultisterna ljuger om var de kommer ifrån är de dumma.

Ja, det verkar helt galet, men faktum kvarstår. Poseur säger något som verkar falskt.

Du får gärna berätta varför jag inte ska gräva mer i det här lite mer utförligt, för som sagt gör det här mest att du framstår som in cahoots med Poseur.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,953
Location
Knivsta
Re: PÅMINNELSE

"1. Poseur har saker att förklara.
2. Vi röstar på honom
Vilket leder till:
3a. Poseur kommer med en godtagbar förklaring och vi röstar istället på någon annan.
3b. Poseur kommer inte med en godtagbar förklaring och röstas ut.

Du tycker inte att Poseurs situation är konstig nog för att driva mot?"


Det är onsdag eftermiddag, rundan slutar imorgon bitti, och Poseur har gett ett ordknappt svar. Jag förstår nu att du ville ha ut mer av det hela, att du inte var nöjd - men jag har annat jag vill rota i under den här rundan, mer tankegångar att förfölja. Jag har i stort sätt inte kunnat delta i de två senaste rundorna, och vill gärna gottgöra detta genom att vända på lite olika misstänkta stenar och se vad som finns under. Poseur-spåret är för substanslöst, därför sökte jag mig vidare.

Det var, i retrospektiv, aldrig meningen att kullkasta din jakt efter styggingar. Jag tror ju faktiskt inte du är buse, utan välmenande. Jag hoppas och tror den här rundan fortfarande kan vara betydelsefull, och att våra skiljda tillvägagångssätt inte har sabbat för mycket för oss.

Ibland har jag reflekterat över varför jag tycks gå i klinsh onödigt mycket med andra deltagare. Här tror jag att jag lärt mig något.

"1. Det finns en kronologisk miss i ett resonemang som fördes tidigare.

Ja, det stämmer. Men det resonemanget är knappast vad vi bygger drevet på."


Då är jag lika lost som Zebulon. Fortfarande. Du (ni) har verkligen inte fått din (er) poäng igenom här. Är det enbart "lögnen" och inte sammanhanget som är intressant för dig (er)?

Jag har gjort min egen förklaring till förhållandet mellan siandet och Poseurs outning, men för all del - Poseur borde prestera mycket bättre själv. Lekskolan är över nu, och om han vill vara kvar i spelet ett tag till så tycker jag att han ska uppvisa mycket mer livsgnista. Det här är sista gången han kan förvänta sig någon form av hjälp från mig. Jag hoppas verkligen han växer med ynnesten.

Det här med livsgnista gäller för övrigt också Yreburre, som inte sagt något på evigheter, och våra andra obekvämt passiva deltagare - Craygh och Banarok.

----

Det gynnar alltså varken mig eller oss medborgare att jag fortsätter att gå i klinsh med dig den här rundan. Du blir pissed på mig, jag blir pissed på dig, och plötsligt ser det ut som om jag tar någon i försvar. Vad jag gjorde var att påpeka vad jag såg som brister i ett drev när Zebulon ställde frågor. Jag har inte försvarat någon annan, jag har granskat ett drev. Ytterligare betydelser av detta får du stå själv för. Jag är och förblir oallierad.
 

Banarok

Veteran
Joined
7 Jun 2008
Messages
196
Location
Stockholm
Re: PÅMINNELSE

jag kan prata mer men jag misstänker ingen för tillfället eftersom jag inte gått igenom allt så noga som jag skulle velat, och gjorde de fösta rundorna, har haft ett flertal prov denhär veckan som har tagit tid från varulvsspelet, förra veckan var också lite hektiskt, ska se ifall jag kan läsa upp mig lite på situationen.

för övrigt hoppas jag verkligen att hellzone är god och inte spelar oss som marionetter, ifall det finns en förmåga siare som inte är en ulv borde den kolla hellzone,
men det finns förmodligen ingen sådan siare så tills vidare så litar jag på hans omdömme
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,075
Location
Ereb Altor
Re: PÅMINNELSE

Nu låter du lite mer som en medborgare! :gremsmile: Och, för mig räcker det gott och väl med att ertappas med en lögn utan att förklara hur det hänger ihop för att få en röst på sig. Jag lärde mig läxan när vi märkte att Anders åstrand ljugit om var han kom ifrån, och efter ett tag började jag tro på alla som sa att "nej, vi sparar honom, inte kan han väl vara kultist, han som är siare eller allt. Vi ger honom en runda till." Det var helt fel och den gången hade vi Rising med oss. Nu händer samma sak igen, och förklarar inte Poseur hur det hänger ihop så ryker han med. Det är inget konstigt med det alls.

Och, nej, jag blir inte pissed, du rubbar inte mina cirklar och jag vill inte att du ber om ursäkt. Jag spelar ett spel och analyserar just nu dig. Det är allt.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,075
Location
Ereb Altor
Hellzon said:
Aj, spruta i häcken. Inte för att jag vet vad det gör, har inte blivit rekryterad till någon gruppering iaf.
Alltså, den tredje fraktionen är skitsvår att hantera. Vi vet inte om vi röstat ut någon ur den eller om någon manipulerad tillhört den. Det enda vi vet är att någon eller något sticker folk. Och det är ställt bortom allt tvivel att du precis har blivit stucken. Kultistjakten är prio 1 men efter det måste vi kontrollera din siarförmåga. En stickande siare är skitläskigt att ha i sina led!

Bara så att du inte tror att vi har glömt det här! :gremsmile:
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,953
Location
Knivsta
Re: PÅMINNELSE

"Och, nej, jag blir inte pissed, du rubbar inte mina cirklar och jag vill inte att du ber om ursäkt. Jag spelar ett spel och analyserar just nu dig. Det är allt."

Hahaha!

Det har varit ett nöje hittills.
 

johoohno

Warrior
Joined
5 Sep 2004
Messages
389
Location
Nykvarn
Angående Poseur
Jag känner ingen brådska att ta Poseur, hans förmåga kan vara viktig för att få tag på DTF. Visst finns det indikationer på att han kan vara kultist i och med att han inte tillhör de infödda enligt Måns siande, men som någon sa, vi kan ta honom nästa runda om misstanke kvarstår (och då hinner han ju faktiskt följa efter någon i natt. Jag tycker det funkar bra med att han tillkännager vem han följt efter och att denne då verifierar detta). Jag tycker även att det finns så många sannolika möjligheter kring varför Måns fick det resultat han fick:
1. Någon kan ha satt dit Poseur (någon kan ha förmågan att få någon verka vara infödd/utböling). Det känns inte helt orealistiskt med tanke på den ansamling siare vi haft. Det gör även att de faktiskt inte spelat ut sin roll i så fall, dubbelkollande verkar vara relevant.
2. Någon kan ha ruckat på Måns siande på något sätt.
3. Poseur kan vara inföddmiller (som Vic fast utböling istället för kultist) utan att veta om det
Jag håller främst alternativ ett som sannolikt. Avslutningsvis angående Poseur förstår jag inte varför man skulle vilja ljuga om att vara infödd.

Angående Halvtand
Jag röstar också på Halvtand, dels får vi lite info om Hellzons siande är att lita på (jag håller det inte heller osannolikt att en kultist pingas som medborgare, men beroende på vad vi får reda på om Halvtand, om han röstas ut, kan det spekuleras om senare), dels har Halvtand själv målat in sig lite i ett hörn. Han ordade tidigare om att han inte ville gå andras ärenden utan att han hellre sökte egna vägar, men nu helt plötsligt kastar han sig villigt ombord på drev utan att ens motivera dem särskilt väl.

Röst: Halvtand
 

johoohno

Warrior
Joined
5 Sep 2004
Messages
389
Location
Nykvarn
(Rösträkningen stämmer om Zebulons senaste rösträkning stämmer)

Halvtand: 6 (Basenanji, Zebulon, Bearnie, Eksem, Poseur, Johoohno)
Poseur: 4 (Hellzon, Banarok, Halvdant, Måns)
Craygh: 1 (Andersson)
Ej röstat: Craygh, Yreburre
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,182
Location
Uppsala (Umeå)
Re: PÅMINNELSE

Jag gillar två delar i Bearnies resonemang.
1) Poseur är en tracker (flera har bekräftat den förmågan), vilket potentiellt sett är en värdefull förmåga för byn
2a) Vad beror egentligen anklagelsen om lögn mot Poseur den här rundan på? Jo det började med att Måns skrev fel i sitt första inlägg om vilka han siat. Sedan rättade Hellzon honom. Vilket Måns svarade på, och i förvirringen konstaterades att Poseur ljugit. Men inläggen som hänvisas till är så luddigt skrivna att man egentligen inte kan anklaga Posören för annat än grav otydlighet.
2b) Och sedan håller jag med om att kronologin är konstig. Varför ljuga runda 1? Och varför ska framför allt två stycken kultister korsljuga? För inte kan väl samtliga kultister vara jättenoobs?

Jag förstår dock egentligen inte varför Halvtand får så många drev på sig, annat än att han svarar så undvikande som Bearnie visar. Sedan är det lite synd att Halvtands-drevet blivit så starkt redan. Det hade varit bra att få se hur Craygh och Yrreburre valt att handla om deras röster faktiskt spelat roll. Dock håller jag inte med om att man om man plockar Halvtand som visar sig vara medborgare faktiskt bevisar Måns siarförmåga. I min bok blir den bara bekräftad om den sant pekar ut en kultist.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,182
Location
Uppsala (Umeå)
Lincon loss of communication

Vill bara meddela att jag är i Linköping över helgen för Lincon och lite annat. Internettillgången och forumnärvaron kommer därför att vara sporadisk (om man inte kan fulsurfa på LiU:s nät) tills på måndag.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,456
Location
Köping
Re: Nu är det dags för Andersson att bomba [RÖST]

Bearnie said:
Du tillhör DTF. Det var du som hade nålen i rumpan. Och därför har jag också sett till att granska ditt beteende sedan dess. Min hypotes har varit att sprutan gjort något med dig, att den är mer än kosmetika - vilket naturligtvis är en fullkomligt rimlig slutsats, om vi ska kunna prata om en tredje fraktion över huvud taget. Själv har du knappt kommenterat DTF och sprutan alls, mer än att den inte tycks ha dödat dig (duh!).
Nä, jag har ju inte fått någon som helst info av Feuthulu, och ingen annan har teoretiserat om detta förrän nu, så vad skulle jag sagt mer än det jag sa i första inlägget i dag? Jag tycker dessa sprutor är mycket intressanta - jag har inte rekryterats till någon tredje fraktion, och de som stuckits för minst två rundor sedan har inte dött av det, så vi bör kunna anta att man inte dör alls heller.

Jag tycker faktiskt det verkar som att sprutaren bara är ute efter att sticka alla. Sen är det ju intressant att jag är den förste som namngivits som stucken.

Björne said:
Nu är du väldigt kvick att spinna vidare på ganska klena indicier. Anderssons kultist-artade förmåga i all ära, men den säger ju jack smack i det här sammanhanget egentligen. Se här hur DTF har manifesterat sig hittills:

Runda 4: 3 personer sticks
Runda 5: 0 personer sticks
Runda 6: 1 personer sticks
Den implicerade ordningen som någon kastade ut tidigare är ju att Shale var stickaren. Craygh tog över i runda 2 och skulle då retroaktivt fått sticka en för runda 1, och en var i runda 2 och 3. Sen avslöjas de i runda 4 (tre stuckna på tre "nätter"), Craygh blir blockad natt 4, men inte natt 5 och sticker då mig.

(Jag är förresten lite nyfiken på vem Andersson blockade natt 5, men det kan ju alltid finnas anledningar att inte tala om det.)

Den rimliga teorin måste väl ändå vara att DTF sticker en per runda men inte avslöjats förrän i fjärde rundan (för att inte ha sökarljuset på sig ända från början). Sen om Andersson verkligen blockat honom är ju en annan sak, men jag tror knappast DTF växer asymmetriskt som du säger.

Men du kör genast igång på det, Hellzon, för att det gynnar DTF att ha dåligt underbyggda skenmodeller att spinna vidare på. Givet min hypotes ovan så förväntar jag mig således att du gör vad du förmår för att rikta misstankarna i fel riktning. Och det har du också sett till att göra.

Det bär emot att säga det, men detta clearar Craygh i det här avseendet (damn it!), samtidigt som det sätter dig i en ganska så prekär situation...

Det är högst beklagligt, men jag tror inte vår siare är speciellt snäll och opartisk längre. :gremfrown:
Och eftersom jag inte har blivit rekryterad till DTF så tror jag på en teori som jag finner sannolik. Andersson blockade Craygh och den natten blev ingen stucken. Även utan sammanhang är det ganska graverande så länge Craygh inte säger något för att försvara sig. Nu verkar ju Craygh klara sig denna natt så Andersson kan ju för all del prova igen för att se om det får samma resultat två gånger.

Det jag finner mysko med denna teori är att både Andersson och Eksem (som höll med Andersson direkt) hör till den lilla exklusiva skara som inte är gröna i mina papper. Men skulle de två sticka ut nacken för att undanröja en helt oskyldig Craygh om de vore kultister? Njäe.

Det "värsta" scenariot är att åtminstone Andersson (kanske även Eksem) är kultist och faktiskt tror sig ha hittat DTF och talar om detta för att köpa en runda åt kultisterna. Kultisterna vill ju med största sannolikhet också bli av med DTF. (Detta "värstascenario" är alltså ändock ganska angenämt.)

För övrigt köper jag argumentet "varför skulle Poseur korsljuga". Det har harvats i denna tråd, behöver jag nämna de delar jag tror på? (Poseur har outat sig tidigt som infödd, Anders Å kom senare som infödd, åtminstone Anders Å är erfaren och borde haft åsikter om kultisterna diskuterat vem som skulle outat sig.) Jag släpper inte honom helt, för jag känner att det kan vara ett nybörjarkultistmisstag lika gärna som ett nybörjarmedborgarmisstag, men jag byter mål till en person som jag vill testa.

Röst: Craygh

Motivering: Poseur har en värdefull förmåga, och Andersson har hittat ett intressant spår. Halvtanddrevet kan jag också förstå, men det bär emot att rösta ut någon jag siat så här tidigt. (Dessutom drev Poseur lite mot honom.)
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,456
Location
Köping
Re: Nu är det dags för Andersson att bomba [RÖST]

Hellzon said:
Det jag finner mysko med denna teori är att både Andersson och Eksem (som höll med Andersson direkt) hör till den lilla exklusiva skara som inte är gröna i mina papper. Men skulle de två sticka ut nacken för att undanröja en helt oskyldig Craygh om de vore kultister? Njäe.
Error: Eksem hängde inte med på Anderssons resonemang, han hängde på Bearnies resonemang senare. Sorry.

Men Andersson är likväl på min lilla lista över "inte gröna", och jag tror fortfarande inte han - om han var kultist - skulle offra sig själv för att få oss att rösta ut en inaktiv medborgare.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Nu är det dags för Andersson att bomba [RÖST]

Halvtand har alltså varit på min radar tidigare än så och jag förde fram resonemanget om att rösta på Halvtand tidigare än Bearnies inlägg (#650917), samt var tveksam till Poseur-rösten jag lade (#650921). Bearnies inlägg minskade min skepsis till Poseur-drevet en smula och ökade på min tro på att en utröstning av Halvtand vore hälsosam.

Bara för att klargöra.

Men okej, vi bör ha 3 kultister kvar i spel, visst? Jag gissar i nuläget på att Halvtand och Poseur kan vara sådana, men att Poseur är viktig för att avslöja DTF vilket är en fråga som jag har absolut inget jäkla grepp om. Någon framförde något i stil med att DTF skulle vinna om de/han var kvar i spel när kultisterna är ute. Detta oroar mig något enormt eftersom vi blivit riktigt vassa på att jaga kultister. Jag tycker fortfarande att det verkar möjligt att Craygh är DTF, och detta baserar jag på att det blev 3 stuckna med en gång, som att DTF inte fått agera förrän den rundan och fick kompensation för det.

Så vad jag tror just nu är att Halvtand och Poseur är kultister och att Craygh är DTF. Jag tror att Poseur behövs för att hitta DTF. Därför röstar jag på Halvtand. Att rösta ut Halvtand berättar också för oss, med mycket stor sannolikhet, hur pålitlig Hellzons förmåga är. Det bara måste vara rätt sätt att spela i nuläget, eller hur?
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Rösträkning

Jag tror att rösterna just nu ser ut så här:

Halvtand 6 (Basenanji, Zebulon, Bearnie, Eksem, Poseur, Johoohno)

Poseur 3 (Banarok, Halvtand, Måns)

Craygh 2 (Andersson, Hellzon)

Ej röstat - Yreburre, Craygh

Blev det rätt nu?
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,182
Location
Uppsala (Umeå)
Re: Nu är det dags för Andersson att bomba [RÖST]

Hellzon said:
(Jag är förresten lite nyfiken på vem Andersson blockade natt 5, men det kan ju alltid finnas anledningar att inte tala om det.)
Svaret är helt enkelt att jag för enkelhetens skull blockade Yrreburre, som varken outat sin förmåga eller var speciellt trolig att använda den.
 
Top