Nekromanti Varulvsspel of Cthulhu - Runda 6

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Re: PÅMINNELSE

Jag har aldrig fått någon officiel information om antalet kultister eller ens vilka andra som är infödda.

Mig veterligen så är uppskattningen av infödda kultister något som är byggt på uppskattningar
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,179
Location
Uppsala (Umeå)
Nu är det dags för Andersson att bomba [RÖST]

Jag har visserligen konstant klagat på min roleblocker-förmåga, men den har kanske kommit till nytta den här gången. Och det som hänt är att vi har en potentiell kandidat till DTF.

Låt mig lite snabbt rekapitulera hur saker och ting utvecklat sig:
Feuthulhus startmeddelande Runda 4 dök DTF upp och sprutade tre personer
Feuthulhus startmeddelande Runda 5 sprutade DTF ingen samtidigt som jag blockerade Craygh inför rundan
Feuthulhus startmeddelande Runda 6 härjade sprutmannen igen men Craygh var inte blockerad (jag kan inte blockera någon två rundor på raken, vilket är de "vissa omständigheter" jag breadcrumbade om i Runda 1)

Visserligen kan det finnas andra orsaker till att ingen fick DTF-spruta runda 5 (t ex att offret utmanipulerades eller att DTF glömde det hela), men indicierna staplas ändå på mot Craygh. Egentligen hade jag tänkt testa det hela den här rundan genom att blockera honom igen, men även om chansen är liten, kan jag ju faktiskt manipuleras bort den här rundan så jag vill sprida infot medan tid är.

I princip har jag inget emot Poseur-drevet heller, om inte hans uttalanden kan få en rimlig förklaring (är han infödd eller inte, har han ljugit och hur hänger det ihop med siandet egentligen?), men menar ändå att detta är en av de få konkreta ledtrådarna vi har mot DTF och därför kan vara värt att gå på nu när vi vunnit tid genom att plocka en hel radda kultister.

Röst: Craygh

Poseur: 5 (Hellzon, Bearnie, Eksem, Banarok, Halvtand)
Craygh: 2 (Zebulon, Andersson)
Bearnie: 1 (Måns)
Halvtand: 1 (Basenanji)
Ej röstat: Johoohno, Poseur, Craygh, Yrreburre
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,454
Location
Köping
Re: Nu är det dags för Andersson att bomba [RÖST]

Snyggt Andersson. Men jag får säga att jag är lite förvånad att din förmåga fungerar på "seriemördaren" om du nu har rätt.

Jodå, jag kan tänka mig att rösta ut Craygh. Min siarförmåga säger ju inget om DTF, där är din förmåga mer användbar. Eller en tracker. Fasen, borde man spara på Poseur ifall du har fel...

Får sova på det, men för tillfället siktar jag på Poseur.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,454
Location
Köping
Re: Nu är det dags för Andersson att bomba [RÖST]

Hellzon said:
Jodå, jag kan tänka mig att rösta ut Craygh.
Argh, inte posta vid midnatt, Hellzon. Vad jag ville åt är alltså att jag kan tänka mig att kicka ut Craygh nästa runda. DTF dödar ju inte folk, vad vi har sett, så när vi nu har ett hyfsat starkt spår mot en kultist så prioriterar jag det.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Re: PÅMINNELSE

Halvtand said:
Jo, som jag skrev i samma inlägg som rösten, så ville jag veta mer om Craygh. En röst på Wilmer eller Poseur Kändes onödig då Wilmer redan hade en betydande majoritet.
Sådär har fler än du resonerat - att det känns onödigt att rösta på någon som inte har fått röster på sig tex. Och det kan väl finnas en anledning att haka på ett drev om vågskålen är på väg att tippa över i en riktning man inte gillar eller tror på. Men.

De är ju jättesvårt för medborgare att se hur folk resonerar om man gör så där. Jag trodde att det var självklart att folk röstade på deltagare de misstänker i första hand. Röstandet går ju liksom ut på att man ska bli av med kultister, inte för att få fram info. Dreven kan vara bra för att få fram info. Det här känns lite skumt Halvtand.

Måns said:
Än så länge har ingen clearat Måns, och ingen har lagt fram några bevis för att han ska vara bybo, så tills dess...
Om vi kollar vem Måns har diskuterat med och vem han har röstat på tycker åtminstone jag att Måns ger intryck av att vara grön. Utöver magkänsla, vad ser du som misstänkt i Måns beteende?

Halvtand said:
Jovisst, och det har jag gjort också, förra gången mitt spelsätt kritiserades... Och gången innan det.
Och vad är det här med att lyncha folk i en viss ordning? Jag har aldrig sagt något sådant.

Sen var det något med gnäll... Och ja... Det kan man väl vända helt om också...

Och trots att jag nu är så otroligt skum kommer inte basses röst...
1) Lyncha i ordning
Nej, du har nog inte sagt något om att lyncha folk i en viss ordning, men jag skulle vilja höra hur du tänker dig en sådan ordning. Min ser ut så här just nu: Halvtand, Yreburre, Craygh/Poseur.

2) Gnäll
Nej, en medborgare som vill vinna gnäller inte. En medborgare blir måhända desperat och vimsig, men inte gnällig. En medborgare försöker ju få fatt i kultister och vill inte tänka tanken att "allt är hopplöst" eller något i den stilen.

Ett sätt för dig att inte framstå som gnällig kan vara genom flera teorier och analyser. Om du tex misstänker Hellzon – läs hans poster, anteckna och försök att hitta något sorts mönster. Dina spekulationer om Hellzon blir liksom inte mycket mer än...bara spekulationer.

Havtand said:
Och trots att jag nu är så otroligt skum kommer inte basses röst...
Tyvärr Halvtand kommer jag fortsätta jaga dig. Jag tror att du är kultist och jag tror det för att du har betett dig skumt i mina ögon (se min tidigare analys av Halvtands poster), men framförallt för att du varit så där passiv som man är som kultist.

Tills du kommer med något annat...

/Basse, [M] <------rätt snygg design, eller? Hakparenteser FTW!
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Re: Nu är det dags för Andersson att bomba [RÖST]

Om man ska tro Andersson utgår jag från att DTF har en stickare vars mål är att sticka folk och på så sätt få fram en grupp-i-gruppen. Om denna grupp är större än de ostuckna vinner stickaren.

Tja, men det där är väl sekundärt hursomhelst. Nu har vi 2-3 kultister kvar. Vi kan väl försöka ta dem så fort som möjligt. Då vinner vi mot stickaren hursom.

/Basse, [M]
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,179
Location
Uppsala (Umeå)
Re: Nu är det dags för Andersson att bomba [RÖST]

Basenanji said:
Om man ska tro Andersson utgår jag från att DTF har en stickare vars mål är att sticka folk och på så sätt få fram en grupp-i-gruppen. Om denna grupp är större än de ostuckna vinner stickaren.

Tja, men det där är väl sekundärt hursomhelst. Nu har vi 2-3 kultister kvar. Vi kan väl försöka ta dem så fort som möjligt. Då vinner vi mot stickaren hursom.

/Basse, [M]
Det beror ju på hur DTF fungerar, vilket vi ju inte vet med säkerhet. Men man kan spekulera utifrån hur saker och ting fungerat tidigare.

Om vinstvillkoret för DTF är samma som t ex för Jokern vinner så vitt jag förstår DTF om vi fångar den sista kultisten, och en majoritet av de kvarvarande byborna är sprutade.

Sedan vet jag inte hur rimligt det är att anta att DTF använder sin specialförmåga till att giftspruta, men jag tycker att det verkar som en rimlig tanke. Jag har dock aldrig spelat DTF som haft den typen av specialförmågor. Men tycker man att min hypotes är rimlig bör man fundera på att spara Poseur en tag till, eftersom trackerförmågan då potentiellt sett kan vara särskilt viktig.
 

Zebulon

Swordsman
Joined
19 Aug 2008
Messages
461
Location
Helsingborg
Re: PÅMINNELSE

Jag håller med dig helt Basse, nu tänker jag rösta med hjärtat och då kan det bara bli en.

Röst: Halvtand

Han är sååå skum och på ett läskigt sätt. Han försvarar sig och stretar emot men det som kommer ut är inte rent. Det känns som om ha spelar ett spel (...öööh) och förställer sig.

Poseur har jag inte koll på, jag hänger inte med i resonemangen. Att han skall vara felpingad av Måns, att han skall ha en grym förmåga, att han har sagt konstiga grejjer osv. Mina anteckningar är hopplöst out of date på grund av högre arbetsbelastning och mer hemmaaktiviteter. Vänta er inga stordåd av mig men jag skall inte försvinna helt.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Re: PÅMINNELSE

Johoohno said:
@ Måns: Hur fungerar din siarförmåga? Får du vet vilka som är infödda, eller får du veta att i din siade grupp är si och så många infödda? Oavsett får du gärna lista dina sianden så här långt (så att vi lättåtkomligt ser hur din förmåga fungerar i anknytning till vilka som blivit siade).
Jag väljer 3 namn och får reda på hur många av dessa som är infödda. Hittills har jag bara "hittat" 1 infödd och det var Zebulon, för att jag ville bekräfta min förmåga.

Mina sianden runda för runda:
1. Krank, Zebulon, Eksem (1 infödd)
2. Purgatory, Bearnie, Craygh (0 infödda)
3. Halvtand, Johoohno, Yreburre (0 infödda)
4. Hellzon, Andersson, Basenanji (0 infödda)
5. Poseur, Banarok (0 infödda)

Jag har alltså siat alla som är kvar i spel, utom mig själv.

I runda 5 valde jag även wilmer om han på något märkligt sätt skulle klara sig. Men han åkte ut och blev alltså aldrig siad.

Så, Poseur ljuger. Min förmåga är inte naiv, den visar inte fel och jag ljuger inte.

Röst: Poseur

Övrigt:
Om Hellzon är sann siare och ingen har lyckats missrikta eller bluffa hans förmåga är följande helt grön (och de vi vet är stadsbor):

Hellzon
Halvtand
Yreburre
Basenanji
Craygh
Zebulon
Måns

Dessa kan teoretiskt sätt fortfarande vara kultister:

Andersson
Banarok
Bearnie
Eksem
Johoohno
Poseur

Det ser ju lätt ut.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Re: Nu är det dags för Andersson att bomba [RÖST]

Hellzon, jag gillar inte det här. Jag gillar det inte alls.

Och jag ska förklara varför.

Du tillhör DTF. Det var du som hade nålen i rumpan. Och därför har jag också sett till att granska ditt beteende sedan dess. Min hypotes har varit att sprutan gjort något med dig, att den är mer än kosmetika - vilket naturligtvis är en fullkomligt rimlig slutsats, om vi ska kunna prata om en tredje fraktion över huvud taget. Själv har du knappt kommenterat DTF och sprutan alls, mer än att den inte tycks ha dödat dig (duh!).

Fram tills nu.

Nu är du väldigt kvick att spinna vidare på ganska klena indicier. Anderssons kultist-artade förmåga i all ära, men den säger ju jack smack i det här sammanhanget egentligen. Se här hur DTF har manifesterat sig hittills:

Runda 4: 3 personer sticks
Runda 5: 0 personer sticks
Runda 6: 1 personer sticks

Hur ska vi kunna yttra oss om runda 5 när DTF ditintills växt så ojämnt? Det finns inte ens ett tydligt mönster runda 5 avviker från. Våran bidrottning - hon med nålarna - kan lika gärna ha fått direktiv som följer:

Runda 4: du får sticka 3 personer
Runda 6: du får sticka 1 person
Runda 8: du får sticka 1 person
Osv...

En annan möjlighet med runda 5 är att bidrottningen försökte sticka någon som redan tillhörde en fraktion - nämligen kultisterna - och som därmed klarade sig. Jag skulle absolut inte vara förvånad om det är så, eller att någon ibland oss - till exempel atleten Måns - är immun på något vis.

Allt vi vet är att fraktionen tycks växa asymmetriskt, med olika intervaller, vilket gör Anderssons indicium högst spuriöst i min mening.

Men du kör genast igång på det, Hellzon, för att det gynnar DTF att ha dåligt underbyggda skenmodeller att spinna vidare på. Givet min hypotes ovan så förväntar jag mig således att du gör vad du förmår för att rikta misstankarna i fel riktning. Och det har du också sett till att göra.

Det bär emot att säga det, men detta clearar Craygh i det här avseendet (damn it!), samtidigt som det sätter dig i en ganska så prekär situation...

Det är högst beklagligt, men jag tror inte vår siare är speciellt snäll och opartisk längre. :gremfrown:
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Re: Nu är det dags för Andersson att bomba [RÖST]

Men nu pratar vi väl ändå giftigt gift? Alltså fantasy-giftigt gift? Alltså sånt där gift som dödar omedelbart eller åtminstone efter någon runda?

Skulle du ha rätt i din tanke att stickaren sticker gift i folk, borde de ha dött vid det här laget.

Det är alltså inte rimligt att tro som du tror. Om man tror som jag tror.

/Basse, trofast medborgare
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Re: PÅMINNELSE

"Poseur har jag inte koll på, jag hänger inte med i resonemangen."

Jag ska berätta varför jag inte längre gillar tåget mot Poseur.

Först och främst är det någonting konstigt med kronologin. Poseur har blivit konfronterad två gånger för sitt agerande under runda 1. Först för att han skrev att han var doktor när han egentligen var psykolog, sedan för att han under runda 1 outat sig som infödd men sedan pingat som utböling.

"Men!" utbrister några - "det är för att han vill tillhöra kategorin infödd, som numera är clearad!"

Det är egentligen anakronistiskt så att det förslår. Under runda 1, innan Pilzemans avslöjande att två av de infödda var kultister, så kände ingen till innebörden med att vara infödd eller utböling.

Vad Poseur skrev runda 1 var:
-Jo herr Zebulon, nog är jag ifrån staden allt, men ni minns mig säkert inte, jag har ju varit bosatt utifrån ett längre tag. Ni vet studier och sådant.

Jag kan, så här i efterhand, mycket väl köpa att Feuthulu i roll-fluffet skrivit något i stil med: "Du är född i staden, men har inte bott där på många år". Vilket i sin tur vore en ganska stark lekledar-hint om att: "ifall du sias om din ursprungsort så kommer du pingas som utböling".

Poseur kan således ha återgivit sitt roll-fluff korrekt och in character, men samtidigt vara för mycket gröngöling för att ana vad detta kan ha hintat på.

Har istället kultisterna resonerat som så att - ja! - vi låtsas att en av oss som är infödd, Sogh-Anders, egentligen är utböling, medan en utböling, Phastur, får leka infödd. Då är kultisterna dumma i huvudet, och förtjänar verkligen att behöva gå ut i dimman en efter en på detta lätvindiga sätt.

Jag tror inte det är så enkelt, så jag tänker således inte följa Poseur-spåret längre den här rundan.

Poseur har dessutom en viktig förmåga, som han faktiskt borde redovisa oftare.

----

Hellzon skriver att Poseur mycket väl kan vara nybörjar-kultist. Så kan det givetvis också vara - att han under runda 1 lekte med sin info bara på ren jäkelskap, för att han trodde det tillhörde rollen kultist. Just nu tycker jag dock att ett sådant påstående är ganska ogrundat. Jag kan sluta mig till att Poseur är nybörjare, men inte så mycket mer.

----

Det kan, givet det jag skrivit ovan och innan, mycket väl finnas förmågor vi själva inte känner till. Vi kan vara immuna mot sprutor. Vi kan pingas fel av siare. Det finns möjligtvis fler varianter.

Den mest avgörande förmågan är dock den som låter en kultist pingas som medborgare.

Jag kan inte längre låta bli. Den här rundan förtjänar ett andra drev att räkna med. När Halvtand under runda 3, som ett svar på mitt ifrågasättande, försökte ge rätsida på sitt agerande, bekräftade han i stort sätt alla mina slutsatser, med det märkliga tillägget angående hans drev mot Embergem att: "(Tänk, en till som agerar på samma sätt, och den förra var ju medborgare)"

Han clearade sig alltså aldrig från några misstankar. Sedan röstade han på kultisten Anders Åstrand, som sista deltagare i ett redan överväldigande drev.

Jag tänker inte längre förbise alla de gånger Halvtand trampat snett. Se det även som ett högst rimligt test av Hellzons förmåga:

Röst: Halvtand
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: PÅMINNELSE

Okej, det där är ett helt suveränt resonemang.

Röst: Halvtand
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Re: PÅMINNELSE

För att svara på vem jag riktade min förmåga mot förra rundan så var det Eksem, som riktade sin förmåga MOT Yreburre



Ditt argument emot halvtand är riktigt bra. Jag tar nog och följer det faktiskt :
Röst: Halvtand
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: PÅMINNELSE

Jag kan bekräfta att det Poseur skriver är sant, d.v.s att jag riktade min förmåga mot Yreburre.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Re: PÅMINNELSE

Helt suveränt? Nja, jag tycker att det luktar som ett försök att rädda en kompis. Självklart röstar vi inte på Poseur pga av någon efterkonstruktion som mycket riktigt inte håller. Problemet är att Poseur ljuger, och som sagt vet jag inte varför, men har man orsak att ljuga så är det för att man vill dölja något. Men, jag behöver inte ens spekulera, för jag vet att Poseur ljuger. Som medborgare är det så klart bra att berätta att det finns annat skumt med, som Hellzons spruta i röven. Men att försöka rentvå Poseur pga att någon hade ett bristande resonemang är bara fånigt.

Så, i min bok blev både Eksem och Bearnie lite skummare nu.
 

Zebulon

Swordsman
Joined
19 Aug 2008
Messages
461
Location
Helsingborg
Re: PÅMINNELSE

Bra inlägg, Bearnie.
Lite von oben och torrt som vanligt, det känns fortfarande inte som du betraktar dig själv som en av medborgarna men väldigt konkret och sticka-fram-hakan. Jag är medveten om jag har en tendens att överanalysera men i mina ögon ger det här dig ett par välbehövliga pluspoäng.

Däremot tror jag fortfarande att Poseur fortfarande kan vara kultist, att han helt enkelt spelat klantigt, så han är inte på något sätt avskriven som kultist.

Jag litar fortfarande på Hellzon.
Om medlemskap i DTF skulle innebära en ny agenda hade det ju varit åtalsbart att namnge honom som Fleuflux gjorde. Men vi håller ett extra öga på Hellzon tycker jag. Det bästa du kan göra Hellzon, är ju att spela lika bra du gjort hittills.

Om nu inte Halvtand är kultist så är har du sågat ganska bra i grenen du sitter på, Bearnie. Du kan argumentera med att jag också röstat på honom osv men i mina ögon kommer jag bli misstänksam mot dig ändå.

Vi glömmer de här fina sammanräkningarna av rösterna så här kommer en sådan. Konrtollräkna gärna.

Poseur: 4 (Hellzon, Banarok, Halvdant, Måns)
Craygh: 1 (Andersson)
Halvtand: 5 (Basenanji, Zebulon, Bearnie, Eksem, Poseur)
Ej röstat: Johoohno, Craygh, Yreburre

Intressant att vi avviker så mycket från Måns lista.
Måns said:
Dessa kan teoretiskt sätt fortfarande vara kultister:

Andersson
Banarok
Bearnie
Eksem
Johoohno
Poseur
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: PÅMINNELSE

Du har absolut rätt i att det ser ut som att Poseur utgivit sig för att vara något han inte är, det absolut bästa sättet vi ringat in kultister på det här spelet. Jag finner absolut inte Bearnies resonemang fånigt utan tillräckligt intressant för att flytta över rösten till Halvtand. Om vi i det här läget röstar ut Halvtand så kommer det säga oss väldigt mycket, framförallt om Hellzon men också lite om andra, t.ex. Bearnie och Basenanji eller för den delen om dig. Att Poseurs förmåga uppenbarligen fungerar som den ska (det har jag ju inte kunnat veta säkert förrän nu) bidrar till att jag inte är beredd att rösta ut Poseur just nu.

Dessutom är väl 2 drev alltid bättre än 1?
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Re: PÅMINNELSE

"Problemet är att Poseur ljuger [...] Som medborgare är det så klart bra att berätta att det finns annat skumt med, som Hellzons spruta i röven. Men att försöka rentvå Poseur pga att någon hade ett bristande resonemang är bara fånigt."

Okej. I så fall måste jag ha missat något stort här, men det kan säkert du åtgärda. Jag fattar inte vad som gör ditt drev mot Poseur så angeläget att det misstänkliggör dem som anser annorlunda. Kan du visa var Poseur ovedersägligen har ljugit? Vad är det som gör Poseur till en så het kultist-kandidat?

Är svaret på frågorna "runda 1" respektive "för att han har ljugit", så är det du som är fånig. Det är ett substanslöst resonemang.

Jag inser att det är riskabelt att sticka ut nacken för någon på detta viset - tänk om Poseur visar sig att faktiskt vara kultist? Så kan det säkert vara, men då vill jag fortfarande hävda att inte det här är någon scum-tell - men jag anser att jag har betydligt tydligare skäl än vad du har visat upp hittills. Vad är det som gör dig så säker?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Re: PÅMINNELSE

Ja, jag tycker att argumentet att "offra" Halvtand för att dubbelkolla Hellzons siande är bra. Halvtand har inte bidragit till mycket, och det enda som talar emot honom är att Hellzon friat honom.

Det jag reagerade mot var att Bearnie bagatelliserar Poseurs bluff och försöker lyfta fram annat i ljuset. Jag undrar varför. Att du dessutom tyckte att han resonerade "helt suveränt" gjorde mig ännu mer misstänksam.
Dina egna argument är som sagt bättre än Bearnies ("I så fall är kultisterna dumma" och "men det hänger inte ihop kronologiskt" ger jag inte mycket för).

Så för all del, driv på Halvtand, men gör det inte för att rikta strålkastarljuset bort från Poseur (vilket Bearnie verkar göra).
 
Top