Nekromanti Varulvsspel of Cthulhu - Runda 6

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,981
Location
Linköping
Wilmer sa ingenting eftersom han sov.
Det gjorde inte så mycket eftersom de andra rullade ut honom på en skottkärra från lagret och dumpade honom utanför dörren.
- Hur ska han kunna hämta hjälp om han sover, undra Hellzon. Inte ens jag som är astrolog kan fixa sånt när jag sover.
- Jag bryr mig inte, sa Halvtand. Jag är politiker och tänker bara på mig själv mellan valen.
- Ska ingen följa med honom förresten?
- Näe, verkar inte som om någon känner sig sugen.

Och sen dök det upp ett gigantiskt ben från ovan och klev på Wilmer. Splatt.
- Cthulhu... hörs det svagt under fotavtrycket.


Vi tackar Kultisten Wilmer för spel. Om du dyker upp på forumet får du gärna göra ett sista inlägg, givetvis helt utan spelrelaterad info, och säga adjö.

- Umm, förresten, sa Hellzon. Det sitter en spruta i min rumpa!

Följande är kvar i affären:
SAN 86 - Andersson = Underhållare
SAN 84 - Johoohno
SAN 78 - Bearnie
SAN 78 - Banarok
SAN 77 - Eksem
SAN 76 - Poseur
SAN 74 - Yreburre
SAN 74 - Hellzon = Astrolog
SAN 73 - Måns = Atlet
SAN 73 - Craygh
SAN 73 - Zebulon = Affärsbiträde
SAN 64 - Halvtand = Politiker
SAN 62 - Basenanji

Blev lite märkligt med rundor här nu. Jag har ju sagt att onsdag kväll var nästa stopp, men ni ska få lite längre tid innan jag drar till Island.

Rundan avslutas torsdag 09:30 (på morgonen mao).
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,454
Location
Köping
Aj, spruta i häcken. Inte för att jag vet vad det gör, har inte blivit rekryterad till någon gruppering iaf.

Craygh är medborgare om vi nu tror på det.

Ingen manipulerad. Väktare? Sovande kultister?

Sitter på lektion, återkommer i kväll.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Japp!

Där satt den.

Grymt bra och kudos till Rising som var den första att se Wilmers märkliga beteende! Tatata-rr-ata! (Trumpetfanfar)

Men, kan det vara så illa att kultisterna har gett upp? Eller har vår väktare skyddat nån?

/Basse, medborgaren som log i mjugg
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Re: Japp!

Hmm det här ser faktiskt skumt ut, om det finns en väktare ,varför har han inte använt sin förmåga tidigare? Eller jag tror jag vet svaret på den, han lär ju chansa lika mycket som oss andra?

Men att inge kände sig manad att gå ut är underbart!
Det verkar verkligen som Basse säger, kultisterna har börjat fått tråkigt och orkar inte vara med och engagera sig.

Men vi ska nog inte jubla och sälja smöret riktigt än. Det kan ju finnas flera kultister kvar.
Och det börjar bli prio att hitta killen med sprutorna.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Japp!

Otroligt bra runda med väldigt lite arbete, där :gremsmile:

Förhoppningsvis har vår eventuelle väktare skyddat rätt person den här rundan så att det inte bara är så att kultisterna givit upp. Visst är det kul att vinna, men det är lite mindre roligt att vinna på att motståndaren ger upp.

Däremot vette fan vart vi ska leta efter de kvarvarande? Enligt våra beräkningar bör det alltså finnas kvar 2-3 kultister? Den enda jag hade kvar som misstänkt blev ju clearad av Hellzon, vilket innebär att vi inte bara har kort tid på oss (kort runda), vi måste dessutom kanske rikta strålkastarna mot några av de mer pålitliga.

Eller också fortsätter vi bara slänga ut de tysta, nu har vi ju faktiskt skaffat oss ett litet tidsutrymme i rundor räknat.

Fast vad betyder det egentligen att Hellzon lever? Han har ju bara siat medborgare hittils och han är kvar i spel. Det betyder antingen att han var målet för kultisterna och blev väktad (mycket troligt, givet resultatet den här rundan, va?) eller att kultisterna inte orkar spela mer eller att Hellzon är naiv och de upplever att han inte är någon fara för dem.

Jag väljer att tro på att Hellzons siande är ok tills motsatsen bevisats.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Japp!

Okej, om jag stryker de som är clearade och de jag själv litar åtminstone ganska mycket på återstår följande:

Bearnie
Banarok
Poseur

Och jag känner inte någon särskilt stark misstanke mot någon av dem, faktiskt. Det är väldigt oroväckande och irriterande. Jag är nu helt säker på att någon av de jag litar på är en slem kultist.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,454
Location
Köping
Re: Japp!

Poseur said:
Hmm det här ser faktiskt skumt ut, om det finns en väktare ,varför har han inte använt sin förmåga tidigare? Eller jag tror jag vet svaret på den, han lär ju chansa lika mycket som oss andra?
Mmm, Herr Nils sa något i nåt gammalt spel att det är skitsvårt att vara väktare. Att lyckas skydda en medborgare i något drag överhuvudtaget är över medel. Sen hade ju både väktaren och kultisterna ett tydligt mål det här draget (mig).

Frågan är ju hur Andersson spelar in i detta. Han är roleblocker om jag minns rätt, men innebär det att han kan blocka kultisternas manipulation? Eller funkar det bara på medborgare? Värt att fundera på.

Eksem said:
Okej, om jag stryker de som är clearade och de jag själv litar åtminstone ganska mycket på återstår följande:

Bearnie
Banarok
Poseur

Och jag känner inte någon särskilt stark misstanke mot någon av dem, faktiskt. Det är väldigt oroväckande och irriterande. Jag är nu helt säker på att någon av de jag litar på är en slem kultist.
Har inte du grönat Banarok efter att Halvtand gick på honom så som han gjorde?
Nåja, vi kanske ska vara väldigt öppna för att jag är naiv. Men i brist på bättre:

Röst: Poseur

Får säga att Poseur och Bearnie har spelat förbenat bra om de är kultister. Men Poseur är alldeles för tyst. Vet inte vad vi skulle få ur honom, dock.

Kanske ändar mig när jag konsulterat excelarket, är fortfarande på skolan.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Japp!

"Har inte du grönat Banarok efter att Halvtand gick på honom så som han gjorde?"

Jo, egentligen tror jag inte att någon av de jag skrev upp där är kultist, nämligen. Men alla andra uppfattar är antingen grönade av dig eller så uppfattar jag själv dem som ännu grönare.

Just att Bearnie har spelat förbenat bra om han är kultist är faktiskt det som gör att jag ändå har någon slags misstankesgrad mot honom. Jag är nämligen rätt säker på att han skulle spela förbenat bra om han var kultist.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Re: Japp!

Har kundmöte hela dagen och kvällen. Likar bara in för att säga att jag dubbelkollade Wilmers siande. Banarok och Poseur är inte infödda.

Det verkar alltså som att vi till 100% vet vem som är vad. Det i sin tur innebär att jag, Poseur och Zebulon är gröna, som enda kvarvarande stadsbor.

Röst: Bearnie
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,454
Location
Köping
Re: Japp!

Hellzon said:
Har inte du grönat Banarok efter att Halvtand gick på honom så som han gjorde?
Ska förstås vara "Har inte du grönat Banarok efter att Purgatory gick på honom så som han gjorde?" Men Eksem begrep ju ändå.

Måns said:
Har kundmöte hela dagen och kvällen. Likar bara in för att säga att jag dubbelkollade Wilmers siande. Banarok och Poseur är inte infödda.

Det verkar alltså som att vi till 100% vet vem som är vad. Det i sin tur innebär att jag, Poseur och Zebulon är gröna, som enda kvarvarande stadsbor.
Nu vart det fel va? Du säger först att Poseur inte är infödd och sen säger du att han är det (vilket stämmer med mitt excelark).

Men hursomhelst är ju andra stycket rätt. Jag glömde att Poseur var infödd.

Mina gula på arket är nu Andersson, Bearnie och Eksem. Jag är inte övertygad om någon där heller, men vi kan väl köra på Bearnie ett tag.

Röst: Bearnie
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,179
Location
Uppsala (Umeå)
Re: Japp!

Bra jobbat (till alla utom jag, som inte var övertygad om Wilmers skuld...)!

Jag tror nog att väktaren prickat rätt. Hade alla kultister lagt ned spelet hade nog Feu låtit oss vinna på walk-over.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,454
Location
Köping
Re: Japp!

En tanke till: 13 spelare kvar, varav (max) 3 är kultister. Vi kan alltså lite hårdraget larva oss i fyra drag innan vi måste ta en till. Sen måste vi ju ta sprutmannen också...
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,179
Location
Uppsala (Umeå)
Wilmers inlägg (uncut)

Wilmers lättsammanställda inlägg i oredigerad form. Analys kommer senare.

#648593
Långt in i butiken hörs ett ångestvrål och på alla fyra kravlar en tanig och blek ung man ut från butikens inre. Märkena i hans ansikte visar att han sovit mot ett tangetbord.

Jag hade en fruktansvärd mardröm! Det liknade värsta hentaiklippet men det var alla vi som var inblandade.

Han presenterar sig med ivriga handskakningar och påstår att han vuxit upp i staden.


Jag vet inte vad det gör för skillnad, men det skulle ju vara väldigt skumt ifall någon ljög om sitt ursprung. Kanske är det lite som i sagan om Zorakierna där fanatikerna försöker utrota ateisterna? Verkar helt sjukt, vem skulle vilja döda utbölingar?

Jag har inte haft min dator den senaste veckan och kommer inte ha tid att läsa igenom tråden föränn på måndag.

#648594
Ditto.

Röst: Ingen

Jag håller absolut med om att det är dumt att rösta ut aktiva deltagare, dock motsätter jag mig taktiken som Björn använde i förra omgången med att spamma grundlösa angrepp för att få ondingar att svettas, det genererar kaos och kaos är kultisternas vän. En saklig och lättöverskådlig debatt som dock är så rik på poster att freudianska misstag begås vore idealet.

#648893
Kan du utveckla "absurditeter"?

Jag är infödd i staden och mitt yrke är Datanörd vilket gör att jag kan välja tre namn och sedan få veta hur stor andel av dem som bor i staden. Jag tvekade med att lämna mitt yrke/ursprung i rädsla för den tredje hypotetiska faktionen. Jag tycker du har ett tunt fall (förklarligt med mitt tunna deltagande hittils) men du verkar vilja få ut information vilket är hedersvärt, det enda sättet det skulle kunna göra dig scum vore om det finns en tredje faktion och du agerar självmordssoldat som röker ut infödda/ickeinfödda mot att när faktionen avslöjas så kommer du vara röstmål n1 om man inte har någon som verkar vara kultist.

Jag tror dock att hela stadsbo/inte grejen är en blindspår som ska sätta fart på diskussionen i runda 1!

#648925
Vi har fått fram lite matnyttig information iallafall om man tittar på SAN-värdena. Det är uppenbart att de flesta (mig inräknat) inte använt sina förmågor: varför? Vilka av dem som outat sina förmågor har inte använt dem?

Jag kan svara för mig själv: jag känner inget tungt ansvar eftersom min förmåga inte gör så mycket plus att jag glömt SAN-lossen! Nästa runda kollar jag lite folk iallafall, har man tur snappar man upp en lögn! (min förmåga är att välja ut tre spelare och se hur stor andel av dem som är infödda i staden)

#649014
Jag trodde biten om två stadskultister var kopplat till yrket och att ingen annan, framför allt inte kultisterna, hade fått det också. Grattis, du sabbade mitt försök att verka harmlös. Visserligen lär någon av kultisterna också vara Gothamveteraner och ha listat ut samma sak som du.

I PMt står det både födda och uppväxta och jag antar att det är samma grupp.


Skrivet av: Zebulon

Jag glömde min röst.
För att inte främjat informationsinsamlingens och medborgarnas bästa. För att inte ha lämnat information själv eller gett några vettiga resonemang:

Röst: Wilmer

Det där får du utveckla lite, det första har du ju rätt i men det andra är ren och skär lögn. Jag tror att du går på magkänsla och griper extra argument ur luften.


Skrivet av: Pilze
Födda i staden:
Poseur
Måns
Pilzeman
Halvtand
Vicotnik
Zebulon
Ej svarat:
Anders Åstrand
Craygh
moller
Shale
Jag fattar inte hur jag inte kan finnas med listorna:

Skrivet av: Wilmer
Jag är infödd i staden
Den här rundan siar jag de som inte svarat. Jag kan inte komma på någon anledning varför en medborgare skulle hålla sitt ursprung hemligt så att inte berätta är väldigt mysko.

#649260
Helt rätt att jag spelar lamt, har rätt dåligt samvete för det men jag märkte nyss att man inte kan glida genom universitetet med fötterna på skrivbordet som man kunde i gymnasiet. Det är illa att posta lite eftersom alla andra har mycket mindre chans att utvärdera en.

Nog rant.

Jag tror också att vi borde fokusera på att röka ut stadskultisterna, eftersom så många har fått meddelandet att två infödingar är kultister borde det vara sant (finns mån tänka ett urval här av de som vet?) men jag och Åstrand borde sia samma personer av den enkla anledningen att en av oss kommer att bli manipulerade nästa runda, det finns ingen chans att kultisterna kommer låta oss leva till nästa runda båda två. Imorgon kväll ska jag gasa mer möss och sedan gå direkt till ett spelmöte så jag väljer mina mål nu, om Åstrand tycker det jag säger låter vettigt får han hänga efter. Han behöver inte ens aknowlegda det offentligt.
Jag kommer sia:
Embergem
Banarok
Måns

Röst: Ingen
Btw: skitbra av Vicotnik (med fler?) att hela tiden uppdatera röststatus så att casualspelare kan sätta sig in i situationen snabbt. Jag utgick från den listan när jag siade så att man iallafall kan avskriva dem som lögnare av identitet.

#649263
Mitt svenska brister lite, det jag försökte säga med sista meningen var att jag kollade på de som har röster emot sig och sagt att de inte är infödda.

#649496
Jag tror absolut att det kan finnas 3 st infödingsiare, eftersom vi scannar 1, 2 respektive 3 mål blir det liksom sniper, akimbopistoler respektive k-pist.

Jag tycker ditt slingrande är jävligt märkligt.
Jag antar att busdriver är varulvlingo för en förmåga som missriktar förmågor? Det känns väldigt långsökt att kultisterna skulle pricka så rätt om inte Pilzeman är en kultist (verkar ännu mindre sannolikt att de skulle lyckats scanna hans yrke i runda 1) och om han är det vore det mycket smidigare om han bara ljög. Hade vi inte haft tidspress så skulle vi kunnat triangulera fram sanningen genom att jag också scannar dig men det känns onödigt lyxigt. Jag tror inte varulvarna skulle våga ljuga så modigt så här tidigt, därför tror jag att du snarare än Pilzeman.

Röst: Anders Åstrand

Jag missade tyvärr att Måns outat sig förra rundan, ingen förutom honom pingade infödd dvs. Banarok och Embergen är gröna (infödingsmässigt!).

#649561
Skrivet av: Måns
Ännu inte bekräftad status
Andersson
Bearnie
Halvtand
Johoohno
moller
Purgatory
Yreburre
Craygh

Den sista gruppen är extra intressant för där har vi våra två lögnare. Det finns några där som dessutom är extra intressanta, som jag har markerat med fet text. Jag skulle inte bli alls förvånad om två av dessa är våra lögnaktiga stadsbor/kultister.
Hur kan du veta att det finns två lögnare i den sista gruppen?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Re: Japp!

Nej, det var jag som fuckade upp. Jag siade Poseur, Banarok och ingen av dem är infödd.

Ljuger Poseur?

Fan, och jag som måste dra nu. Jag hade gärna synat detta närmre!

Poseur utger sig alltså för att vara stadsbo men är inte det!!!???
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Back with a vengeance!

Sådär! Nu är jag på plats igen.

Vilken underlig runda vi nu har bakom oss. Wilmer blev utröstad och visade sig vara kultist, men rundans stora utropstecken är att Hellzon outade sig som siare. Rundans stora frågetecken är varför han inte blev utmanipulerad av ze kultists som en följd av detta.

En not angående Hellzons förmåga: vi vet att den är ÄKTA VARA först när den har pingat någon som kultist.

FÖR en anledning till att Hellzon inte blivit utmanipulerad kan vara att hans förmåga visar precis det som kultisterna vill att den ska visa - idel medborgare.

En ANNAN förklaring är att det finns en väktare bland oss - att kultisterna helt enkelt försökte manipulera Hellzon men misslyckades. Det skulle förklara varför ingen blev utmanipulerad förra rundan.

Givetvis kan Hellzon vara KULTiST, och då visar hans förmåga precis vad han vill att den ska visa. Hellzon har varit en så pass duktig medborgare hittills att jag har svårt att tro att det vore en skälig misstanke. Vad tror ni andra om Hellzon?

Om vi är försäkrade om att Hellzon är medborgare och att hans förmåga fungerar så har vi det här spelet som i en liten ask!

Det skulle innebära att fyra namn - Halvtand, Yreburre, Basenanji och Craygh - är clearade hittills på grund av hans förmåga. Lägger vi till honom själv har vi fem namn som är definitivt clearade - SÅ TILL VIDA det inte finns en kultist-förmåga som skyddar mot sianden. Fem clearade deltagare innebär fem rundor av utmanipulering - så länge till tror jag inte kultisterna kommer att klara sig!

Jag räknar med att Anders Åstrand ljög, och att han utgav sig för att vara utböling för att inte hamna i en kategori deltagare där två var kultister. Wilmer var infödd han med. Innebär det att resterande infödda är clearade nu?

På min radar just nu:
Eksem - Han skriver flitigt, med korta inlägg och en hel del frågor. Men det är sällan någonting substantiellt. Det är misstankar och listor av namn vars motivering är lika utförlig som Crayghs (vilken diss!). Han skriver att det är att förvänta sig att jag spelar bra om jag nu är kultist (jag önskar egentligen att jag kunde slippa den typen av komplimanger...); jag börjar misstänka att Eksem inte är så oäven i den rollen han heller (... så här får han den i retur). Han har undvikit i stort sätt all sorts press sedan runda ett. Varför? Har du gjort något du tycker clearar dig, Eksem?

Halvtand - Jag kan inte låta bli! Givetvis var det min absoluta favoritspelare som skrev följande distraktion från Wilmer-drevet förra rundan:
Wilmer och Banarok kan jag inte säga så mycket om. Jag anser att Wilmer är grönast i min bok. Banarok ligger inte värre än vitt heller.
:gremsmirk:
Han lyckas ständigt kittla min kultist-klitoris, Hellzons siande be damned!

----

Men men, för gamla tiders skull:

Röst: Eksem

Det kan dock ändra sig snabbt!
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,179
Location
Uppsala (Umeå)
Re: Japp!

Måns said:
Nej, det var jag som fuckade upp. Jag siade Poseur, Banarok och ingen av dem är infödd.

Ljuger Poseur?

Fan, och jag som måste dra nu. Jag hade gärna synat detta närmre!

Poseur utger sig alltså för att vara stadsbo men är inte det!!!???
Oj! Har någon möjlighet att kolla upp detta lite närmare?
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Re: Japp!

Va! Har ni dragit igång ett drev mot mig när jag skrev mitt inlägg? Varför då? :gremlaugh:

Och vart håller Zebbe hus? Jag trodde han skulle vara ivrigast av alla! :gremgrin:
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,454
Location
Köping
Bearnalys

Få se vad den liraren skrivit då.

I runda 1 har vi hett stuff. Dels hoppar Bearnie på dåvarande Åstrandtåget (som nummer 6 efter Rising, Hellzon, Vicotnik, Andersson, Måns). Dels säger han att han inte vet om han är infödd eller ej, vilket ju kultister borde ha koll på. Breadcrumbar även nån slags statistikeryrke.

Kan tänka sig att se skärmdumpar på folk som PM:ar. Upp till er om det är skumt eller bra. Jag tror som sagt att såna skärmdumpar är ganska meno när alla har krafter.

Blankröstar efter att Anders Å yttrat sig. Det tåget var väl iofs inte allvarligt menat i den rundan, och Bearnie är faktiskt sist av tåget.

Analyserar och röstar på Eksem. Därav min tanke att båda inte kan vara kultister.

Här godkänner han Eksems resonemang och röstar Måns, enligt motivation som han tydligen givit i Eksem-analysen.

Varnar för att han "kan tänkas göra någonting för att skydda mig vid nio-snåret ikväll" [Vid slutet på runda 1, min anm]. Förmåga? Det blev det väl inget av?

Påpekar at det finns drev mot honom, Dice och Eksem. Gillar valmöjligheten (även Rising gillar när det är jämnt, jag själv borde väl lite på Rising men köper inte riktigt det).

I runda 2 analyserar han sig själv.

Vill inte diskutera yrke (vilket han nämnt tidigare) men har ju breadcrumbat sitt eget ganska hårt. Okej, vilja hålla inne med yrke är inte skumt, i vissa fall (mitt) hintar det ju om förmåga.

Analyserar Måns och rövkör honom för att han påstår att yrke och förmåga inte hör ihop. Nu vet vi ju att Måns hade anledning att tro det. (Atlet och siar efter infödda, lolwut?) Tycker Måns postat klent och röstar på honom.
Resten av rundan är fortsatt argumenterande mot Måns.

Runda 3 - argument mot Halvtand. Förvisso inte konstigt, mitt siande är ju i stort det enda som friar honom i nuläget.

Argumenterar mot och röstar på Halvtand.

Ifrågasätter Risings alibiröst. Woo. Får svar och svarar på svaret.

Analyserar dreven i slutet av drag 3. [Åstrand, Purgatory, Johoohno, Halvtand] Pekar korrekt ut Åstrand och Purgatory som potentiella skummisar, Johoohno som ganska ren och Halvtand som en som behöver räta upp sig. Nästan lite väl träffsäkert?

Säger i runda 4 att han kommer vara borta fredag till måndag. Borde alltså vara på ingång nu.

Motiverar sina tidigare drev mot Eksem, Måns och Halvtand.

Avslutar med att vi gärna får rösta ut Craygh.
 
Top