Nekromanti Varulvsspel of Cthulhu - Runda 5

Halvtand

Warrior
Joined
13 Oct 2008
Messages
250
Location
six feet under.
Re: RÖST: WILMER

Kommentar till mitt senaste inlägg:

Du räknade upp fem som du anser som tysta, ekvationen blir köttätande.

/Halvtand, som borde lära sig räkna.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Re: RÖST: WILMER

Eksem, jag skulle vilja att du gick ut med yrke, när det avslöjas och vad du har för förmåga.

Typ.

För om du är väktare kanske du ska vara mer lågmäld (=att säga lagom mycket helt enkelt). Men jag tror på att det är värt mer att alla outar sig nu snarare än att hålla på info.

Låt oss säga att vi går ut med all info vi har: förmodligen blir detta svårare för kultisterna än för oss medborgare – de kommer synas alltför väl.

Åtminstone kan du väl säga vilken runda ditt yrke avslöjas?

/Basse, medis som tycker att det är intressant att se vad som händer nu!
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
OK, tolka mig rätt...

Ehhhrrg...pinsamt.

Jag räknade liksom inte med att kultisterna skulle ta ut en medborgare per runda. Jaja, kan vi snabbt gå vidare?

Eller kanske inte förresten – vad jag menar är att om vi lynchar fyra deltagare som håller sig i bakgrunden så är nog också chansen hyggligt stor att det gömmer sig en kultist bland dem (det väl ungefär 1/3 om vi räknar sannolikheten att det skulle finnas en kultist bland fyra slumpvist valda deltagare?! Inga dåliga odds).

Vi tittar lite på vilka som är med:
Andersson
Banarok
Basenanji
Bearnie
Eksem
Halvtand
Hellzon
Johoohno
Måns
Poseur
Craygh
Wilmer
Yreburre
Zebulon

Banarok, Yreburre, Poseur och i viss mån Bearnie tillhör de som håller ganska låg och anonym profil.

Jag är väldigt tillfreds med att vi numera rätt hämningslöst kan agera mot de som håller låg profil – utan att vara rädda för att vi hugger blint i mörkret.

Och jag talar av egen erfarenhet. När jag var Batman var det skitsvårt i slutet. Det blev något av en ketchupeffekt - det enda som återstod i slutet var att agera askaxigt. Vilket förstås var lika farligt som nödvändigt. Som kultist måste man nu sprida misstankar mer skickligt än nånsin. Dessutom kan man inte riktigt försvara sina kultistkompisar hursomhelt. Det blir ju extra lätt att genomskåda för medborgarna. Å andra sidan är en gambit kanske enda räddningen för en kultist just nu.

Och tycker ni att jag pratar i nattmössan, så fundera ett extra varv på det där: hur ska en kultist misstänka tex en annan aktiv medborgare utan att dra på sig uppmärksamhet?

Egentligen återstår bara en sak för kultisterna just nu: passivitet. Så varför inte tjafsa lite extra med dem som är passiva eller vill hålla på info?

Varför inte tjafsa lite mer överhuvudtaget?

Ni ska se att kultisterna blir nervösa. Jag lovar.

/Basse, M
Förutsatt att de helt enkelt inte bara ger upp! Om kultisterna är sådana som inte orkar ge varulvsspelet 100% lär de tycka att det är as-trist just nu. Att vara tre-fyra kvar av fjorton stycken, det är så dåliga odds man bara kan tänka sig. Håll koll på de passiva, säger jag bara...
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: RÖST: WILMER

Mitt yrke gick jag ut med för flera rundor sedan och det är Kurator, vilket kommer avslöjas runda 7.

Har olyckligtvis inte haft vidare datortillgång under dagen, jag kommer igång igen imorgon kväll skulle jag tro.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: RÖST: WILMER

Och vad det gäller att avslöja förmågor så tycker jag inte att det är en bra idé att göra det förrän det inte finns några andra alternativ. Om vi ska hålla de bra förmågorna dolda för kultisterna så måste ju så många som möjligt hålla tyst om förmågorna. Om bara de som har mer eller mindre menlösa förmågor avslöjar dem så kommer det ju ändå vara uppenbart vilka som har viktiga förmågor. Visst är det sant att information är något som gynnar oss, men det finns ju trots allt en del information i spelet som gynnar kultisterna mer än oss och den bör vi hålla tätt med så länge vi kan.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,454
Location
Köping
Re: RÖST: WILMER

Basenanji said:
Jag ser det som bättre att avslöja allas yrken och förmågor än att låta kultisterna gömma sig.
Jag är... inte övertygad. Ska vi massouta oss måste vi få med alla på det (annars outar sig de aktiva och så gömmer sig kultisterna i resten ändå), och sen så kommer det ju förstås att medföra att eventuella siare, väktare och annat godis kommer fram så kultisterna kan plocka dem lätt.

Sen är det inte säkert att kultister måste hitta på töntiga förmågor. Anders Åstrand hade ju en (tycker jag låter rimligt), Wilmer också om nu han visar sig vara kultist. Purgatory avslöjade väl aldrig sin vad jag vet men han hade nog en med. Och typiska kultistförmågor ser vi ju hos t.ex. medborgaren (?) Andersson (fast jag har som sagt inte grönat honom än).
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Re: RÖST: WILMER

Hellzon said:
...och sen så kommer det ju förstås att medföra att eventuella siare, väktare och annat godis kommer fram så kultisterna kan plocka dem lätt.
Har vi anledning att tro att vi har några väktare och siare? Jag vet inte om jag hade vågat hålla på den infon så länge om jag hade varit (riktig) siare. Och har någon blivit skonad från manipulation? Att pilze, Vicotnic och Rising skulle ryka var ingen högoddsare så någon av dem borde en väktare kunnat skydda?

Risken är att väktaren och siaren har blivit stuckna. Den 3:e fraktionen blir ett större hot för varje runda som går.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Bold, Brash and a little Stupid perhaps

Håller med dig Måns. Om väktaren fortfarande lever så är jag grymt besviken på denne. Alla fräcka spelare har tagits.

Och jag kan tänka mig att det är dumt att massouta förmågor, men just nu vill jag i första hand diskutera vad ett massoutande kan tillföra.

Jag är självklart införstådd i faran med att outa viktiga förmågor, men vi kommer ju kunna lyncha folk hursomhelst, eller hur?

Det viktiga för oss medborgare just nu är att lyncha kultister. För att kunna göra detta behöver vi mer info om några deltagare. Vi behöver mer "kött på benen" helt enkelt.

Någon kanske förespråkar röstanalys, men i det här läget kan inte kultister uppträda hursomhelst. Om en kultist rusar till en annans försvar så syns detta. Röstanalys ger inte så mycket, helt enkelt, som andra metoder. (Nej, vi ska INTE bortse från röstanalys helt)

Det farligaste just nu för oss medborgare är om kultisterna kan tillåtas vara tysta och passiva.

Jag vill se aktivitet från:

Yreburre
Banarok
Bearnie
Poseur
Craygh

Just nu vill jag rösta ut Wilmer. Han har betett sig skumt och är tyst. Dessutom...inget försvar hittills.

Ut me'n.

Sedan kommer jag definitivt agera mot de tysta och inaktiva.

/Basse, bra att vi tjafsar med varandra! (Medschmorgare)
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,179
Location
Uppsala (Umeå)
Re: Bold, Brash and a little Stupid perhaps

Jag tror inte på att man ska massouta förmågorna, utan låta outandet komma som följden av ett drev. Dels minskar det risken för ev bybor som sitter med användbara förmågor (även om jag håller med om att det är underligt om någon bybo sitter med sådana än - men å andra sidan är det många passiva och flera som inte verkar ha använt sin förmåga). Och dels ökar chansen att någon kultist kommer med en ogenomtänkt lögn om den framtvingas under press.

Sedan tror jag att någon kultist mycket väl kan sitta med en förmåga som är bra för byn. Jag sitter själv som bybo med med en skadlig by-förmåga, medan andra har relativt harmlösa förmågor. Min gissning är att Feuthulhu fördelat förmågorna medelst slump.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,179
Location
Uppsala (Umeå)
Väck, väck, fördömda passivitet [RÖST]

Jag tror, som jag sagt tidigare, inte att Wilmer är en kultist. Däremot tror jag att någon kultist kan gömma sig bland de passiva spelarna.

De passiva spelarna kan delas in i två grupper. De sporadiska (Banarok, Bearnie, Craygh, Halvtand) och De katatoniska (Poseur, Wilmer & Yrreburre).

De sporadiska postar då och då i forumet, och kommer med inlägg, ffa under press, vilket gör att man får information av att agera mot dem. Det är dock kanske egentligen mer troligt att denna grupp passiva innehåller kultister eftersom dessa dels kan anamma den typen av spelstil (dvs hålla en låg profil för att inte väcka uppmärksamhet), dels för att man blir mer motiverad att spela den "hemliga fraktionen" och lättare hålls igång av den interna kommunikationen på skurksidan, så man kommer ihåg att posta och droppar inte bara ut lika lätt.

Av De sporadiska är Banarok är hyfsat grön i min bok (efter hur Purgatory agerade mot honom), Bearnie är borta den här rundan och det ger inget att dreva på mot honom. Möjligen skulle ett drev mot Craygh 2.0 leda någon vart (förra rundan kom det ett agiterat, men hyfsat intetsägande försvarstal som svar på press mot honom). Halvtand hittar jag inget direkt påtagligt mot, trots att han haft många drev mot sig.

De katatoniska är närmast som grönsaker som inte reagerar på stimuli och även om de kanske inte är lika troliga att vara kultister så hjälper de inte byn någonting. I princip är de alltså bara barlast i det här läget, och tillför byn ingenting utom att vara ett huvud som segervillkoret räknas mot. Eftersom vi plockat bort två kultister håller jag med Basse, att vi faktiskt en runda kan plocka någon ur gruppen De katatoniska för att åtminstone få bort dödkött.

Jag har gett upp hoppet om att Wilmer vaknar till liv och försvarar sig men tycker ändå att man kan plocka någon annan i kategorin, som Yrreburre eller Poseur. Yrreburre har ingen dokumenterad förmåga och har under press försvarat sig ytterst vagt och defensivt. Så han för min röst. Om inte annat för att han förra gången under press vaknade till liv. Fast den rösten kommer mest av magkänsla, och för att jag vill få mer aktivitet på forumet. Kommer någon med ett röstförslag baserat på en habil analys (eller Yrreburre med ett fullgott försvar) är jag fullt beredd att flytta min röst.

Röst: Yrreburre

Wilmer 4: (Hellzon, Eksem, Måns, Basenanji)
Halvtand 1: (Zebulon)
Yrreburre 1: (Andersson)

Inte röstat: Banarok, Bearnie, Craygh, Halvtand, Hellzon, Johoohno, Poseur, Yrreburre
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,454
Location
Köping
Siare här

Måns said:
Hellzon said:
...och sen så kommer det ju förstås att medföra att eventuella siare, väktare och annat godis kommer fram så kultisterna kan plocka dem lätt.
Har vi anledning att tro att vi har några väktare och siare?
Mjo, jag till exempel. Jag är siare. Tänkte egentligen vänta en runda till med avslöjandet, men jag har så uppblåst ego att jag misstänker att jag ligger brunt till "i natt", och så ser jag ett drev jag vill stoppa.

Runda 1 siade jag Rising, han var förstås medborgare.
Runda 2: Halvtand, medborgare.
Runda 3: Yreburre, medborgare.
Runda 4: Basenanji, medborgare.
Runda 5: Säger jag inte. :gremgrin:

Tyvärr har jag alltså inte hittat nån kultist, men att grönmåla Yreburre och Halvtand kan väl också vara värt. Sen är jag öppen för idén att jag är naiv siare, för Halvtand och Yreburre trodde jag verkligen att de var siare. (Rising och Basse måste ju liksom kollas, Basse nervärderar sig som tusan men han/du höll ju ut länge i Batmanspelet.)

Och sen är jag Astrolog, vilket avslöjas nästa runda. Om nån tyckte jag var skum som inte avslöjade yrke så var det därför - ganska logisk koppling mellan yrke/förmåga.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,454
Location
Köping
Re: Siare här

Hellzon said:
Sen är jag öppen för idén att jag är naiv siare, för Halvtand och Yreburre trodde jag verkligen att de var siare.
Ajust, en sak till. Varulvsgruppen har ju ofta en ledare som inte pingar på siande, så vi kanske inte ska fria Halvtand och Yreburre helt. Fast jag har siktet låst på Wilmer denna runda iallafall.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,179
Location
Uppsala (Umeå)
Re: Siare här [RÖST]

Hellzon said:
Tyvärr har jag alltså inte hittat nån kultist, men att grönmåla Yreburre och Halvtand kan väl också vara värt. Sen är jag öppen för idén att jag är naiv siare, för Halvtand och Yreburre trodde jag verkligen att de var siare. (Rising och Basse måste ju liksom kollas, Basse nervärderar sig som tusan men han/du höll ju ut länge i Batmanspelet.)
Ah! Det finns inget som en liten bomb för att få fart på spelet! Jag gissar dock att du trodde att H & Y var kultister snarare än siare...

Iofs finns alltid möjligheten att du är en naiv siare, eller att någon kultist pingar som oskyldig, men t v ser jag ingen orsak att hålla kvar rösten på Yrreburre. Logiskt från mitt förra resonemang flyttar jag rösten till den katatoniske Poseur. Han har visserligen användbara färdigheter, men frågan är om de någonsin används numer, och kanske kan röster få fart på honom. Jag ska dock se om en dags funderande i solen och lite spelande på kvällen kan ge några snilleblixtar.

Röst: Poseur

Wilmer 4: (Hellzon, Eksem, Måns, Basenanji)
Halvtand 1: (Zebulon)
Poseur 1: (Andersson)

Inte röstat: Banarok, Bearnie, Craygh, Halvtand, Hellzon, Johoohno, Poseur, Yrreburre
 

Halvtand

Warrior
Joined
13 Oct 2008
Messages
250
Location
six feet under.
Re: Siare här [RÖST]

Jag är med på Anderssons grej här. Känns inte rätt att bara slänga ut förmågorna, själv vill jag nog vänta tills det behövs.

Jag lägger min röst på Craygh 2.0. Så vitt jag kan se har han inte sagt något den här rundan. Jag är lite nyfiken på hur det kommer sig, och vad denne craygh har för yrke? (Eller är det ute? Är det jag som är snurrig?)

Röst: Craygh 2.0
 

Halvtand

Warrior
Joined
13 Oct 2008
Messages
250
Location
six feet under.
Re: Siare här [RÖST]

Wilmer 4: (Hellzon, Eksem, Måns, Basenanji)
Halvtand 1: (Zebulon)
Poseur 1: (Andersson)
Craygh: (Halvtand)

/Halvtand, som glömde.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Re: Siare här

Hupp! Lysande. Lite synd att du inte hittade någon kultist, men å andra sidan är det bra att kunna grönmåla folk med.

Bra. Mer info ger oss ännu större chans att vinna!
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Re: Siare här

Man ska väl aldrig ta ut något i förskott, men eftersom Feuflux har friat Rising ser det kanppast ut som att du är sk naiv siare.

Tvärtom kan vi nog lita på att...de på din lista är gröna.

Om inte någon av dem är ledare för hela tjottabalunsen. I såfall kan ledaren pinga oskyldig. Jag skulle isåfall gissa att Yreburre/Halvtand är en sådan. Men det verkar rätt otroligt.

Till Halvtands försvar kan tilläggas att han åtminstone skriver något, medan Yreburre mest fejar skorstenar. Eller nåt. :gremwink:

/Basse, mhed.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Re: Siare här

Näej......

Halvtand visar sig vara rätt skum om man läser hans poster (som tyvärr inte är så imponerande många).

Kolla här:

1) Han röstar på Craygh
Kan ju vara för att han vill ha igång ett nytt drev, men det verkar ju mer som att Halvtand tycker att Craygh är lite allmänt skum som är så passiv. I sak har Halvtand rätt: Craygh har varit rätt passiv; men inte utan att ha åstadkommit åtminstone något. Kolla in Crayghs poster får ni se. Jag undrar Halvtand, varför du inte vill rösta på antingen Wilmer eller Poseur? Det är bra med flera drev, men jag skulle vilja att du utvecklade argumenten bakom Craygh-rösten. Utöver att Craygh har varit passiv, alltså. :gremwink:

2) Hetsandet mot Måns
Först: jag tror att Måns är ren. Om Måns är kultist får jag anonymt gå i kloster i ett annat land eller nåt.
Sedan: Varför har du så många gånger hetsat mot Måns? Vad hos Måns gör honom misstänkt? Om du kollar ur Måns har röstat, vad får dig att ändå tro att han är skum?

Och jag vill påpeka att Halvtand, så sent som i inlägg 650631 (dvs runda fyra)hetsar mot Måns.

3) Halvtand har hetsat mot Hellzon
Hellzon är en pärla i det här spelet. Bättre excelark får man leta efter (dock med en miss: Eksem). Men den typen av hjälpsamhet är mycket värdefull. Varför vill man gå på en så hjälpsam deltagare?

4) Glider undan ibland
I ett inlägg där jag frågar Halvtand om frågor glider han liksom undan. Kolla inlägg 649569. Där försöker Halvtand visa varför han misstänker Hellzon mer än Anders Åstrand. Inte bra.

5) Många gröna har riktat kritik mot Halvtand
Zebulon, Måns och Hellzon är de som Halvtand oftast hamnat i tjafs med.
Jag får intrycket av att Halvtand liksom inte försvarar sig för att han är medborgare, utan för att de andra är fräcka nog att öht kritisera honom. Halvtand- kan inte du lägga fram någon teori kring spelet som visar på ett mer tydligt sätt hur du vill fånga kultister och varför man ska lyncha folk i en viss ordning?

6) Posterna är mest gnäll
som kultist tror jag att det är svårt att spela konstruktivt: hitta på, läsa andras poster och försöka analysera dem, komma med motförslag mm mm. Det enklaste sättet är att antingen spela passivt och tyst (tex att skylla på att man ska resa bort eller internetstrul) eller att man gnäller. Jag gjorde det som Batman. Man splar allmänt neggigt och skapar en stämning av hopplöshet. På så sätt kan man bidra till postandet, utan att behöva hitta på eller fejka något.

Läs Halvtands poster och räkna hur många som egentligen bara är gnäll. Väldigt många i mina ögon...


/Basse, osmittad medis
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Siare här

Okej, det där var intressant. Att du bara siat medborgare trots att du siat sådana som många av oss sett som misstänkta är dock lätt oroande, vad händer om du är en naiv siare, och hur tar vi reda på det? Om du är en naiv siare så är ju frågan hur kultisterna kommer att reagera. Kommer du bli MANIPULERAD eller inte? Huruvida du är kvar efter nästa natt eller inte känns som att det borde vara talande, men också ett tillfälle för kultisterna att verkligen fucka upp våra hjärnor. Hur kan vi minimera den risken?
 
Top