Nekromanti Varulvsspel of Cthulhu - Runda 5

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,981
Location
Linköping
- Jaha, är det så det ska vara, sa Purgatory, då går jag!
- Wilmer, Yreburre, Poseur och Bearnie hade kanske kunnat rädda dig.
- Dom är nog bakfulla sen min drinkmix förra rundan, sa Pilzeman, förresten så hänger jag med dig ut.

Du båda männen hann knappt öppna dörren ut förens en gigantisk tentakel svepte förbi och greppade dem.

- Jäsikens, skrek Pilzeman.
- CTHULHU ÄR BÄST, skrek Purgatory.


Vi tackar Kultisten Purgatory och Medborgaren Pilzeman för spel. Ni får gärna skriva ett hejdå-inlägg, givietvis helt utan spelrelaterad information.

- Får vi inte reda på några yrken förresten?
- Och vad gör den tredje fraktionen?

- Sorry grabbar, här tar informationen slut för idag.

Kvar i affären finns 14 personer:
SAN 89 - Andersson = Underhållare
SAN 87 - Johoohno
SAN 84 - Bearnie
SAN 83 - Eksem
SAN 83 - Yreburre
SAN 79 - Banarok
SAN 79 - Måns = Atlet
SAN 78 - Hellzon
SAN 78 - Poseur
SAN 77 - Craygh
SAN 77 - Wilmer
SAN 77 - Zebulon = Affärsbiträde
SAN 74 - Halvtand
SAN 68 - Basenanji

Nästa runda slutar på måndag 21:30.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Fuck yeah! Okej, det här var bra, väldigt bra. Återkommer med analyser etc. senare.
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Blää, jag åkte ut...
Fast ärligt talat var det ganska så skönt, jag har inte haft så mycket tid till spelet som jag hade önskat. Dock var det kul att vara med utan att åka ut i första rundan.
Så jag tackar för mig och för en underhållande omgång.

Go Cthulhu!!
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,083
Location
Göteborg
Jag måste tyvärr säga som Purgatory... Jag var aspå i början, och jag hopppas att det hjälpte, men på ett sätt är det skönt att inte behöva hålla igång längre. Döda några kultister åt mig, okej?

Eller, jag menar, JäsikeeeaaAAARGHH!!
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,454
Location
Köping
Yesh! Får tacka både Pilze och Purgis för gott spel.

Feuflux said:
- Får vi inte reda på några yrken förresten?
- Och vad gör den tredje fraktionen?

- Sorry grabbar, här tar informationen slut för idag.

Kvar i affären finns 14 personer:
Fem saker:

1: Inga yrken idag nä. Åstrand och krank skulle blivit avslöjade idag, om någon bryr sig och kan utnyttja det.

2: Inget om tredje fraktionen. Sticker den inte folk varje runda? Sticker den tre pers var tredje? Får vi bara reda på stickandet med vissa intervall? Kan det vara så att Stickaren är död? (Och isf skulle varit Pilze?) Spänningen tätnar, likt rutten ärtsoppa.

(Min teori är att Stickaren är en ensam lirare och funkar ungefär som Jokern i Batmanspelet. De han sticker skulle alltså inte byta fraktion.)

3: 14 pers kvar. Av dessa tror vi 4 (i värsta fall) är kultister, och minst en är Stickaren (kan vara fler). Således ungefär 9 rekorderliga medborgare i spel. Vi kan alltså lyncha medborgare i två rundor innan kultisterna vinner, tre om det var fem kultister från början. Känns som ganska bra odds.

4: Ska bli intressant att se vad våra inföddsiare har att säga om de sista osiade. Med smart siande borde de kunnat ta alla osiade som påstått sig vara utbölingar.

5: Craygh, Bearnie, Eksem, Andersson och Wilmer är inte av min krok. Johoohno bör dock vara grön ety han drivit mot Purgatory?

Nu kommer vi enligt Bearnie inte att få något ur honom denna runda då han är inaktiv. Ska vi ta hänsyn till detta? Jag kan tänka mig ett drev mot Wilmer nu när alla bör vara siade en gång, fast jag vill ju höra om hans (och Måns) siande först. Craygh har som sagt varit en sköldpadda. Banarok?

Det får bli Wilmer. Väntar med spänning på utslaget av siandena.

Röst: Wilmer
 

Zebulon

Swordsman
Joined
19 Aug 2008
Messages
461
Location
Helsingborg
Härligt! Det här betyder att jag vågar lite lite mer på min magkänsla, även om jag inte röstade på honom låg han högt på min lista.
Jag skall ta en gravöl för dig ikväll, Pilzeman.

Two down, four to go(kanske, typ).

Jag glömde använda min förmåga. Förlåt, det har varit asmycket nu. Jag skall inte göra om det men förhoppningsvis är det inget kritiskt.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,179
Location
Uppsala (Umeå)
Hellzon said:
2: Inget om tredje fraktionen. Sticker den inte folk varje runda? Sticker den tre pers var tredje? Får vi bara reda på stickandet med vissa intervall? Kan det vara så att Stickaren är död? (Och isf skulle varit Pilze?) Spänningen tätnar, likt rutten ärtsoppa.

(Min teori är att Stickaren är en ensam lirare och funkar ungefär som Jokern i Batmanspelet. De han sticker skulle alltså inte byta fraktion.)
Jag håller med om att Stickaren nog är som Jokern var, även om vi vet för lite om hur DTF fungerar för att kunan säga något mer bestämt.

Att det inte sticks den här rundan kan ju antingen bero på att det var Pilze som var DTF, eller så har bara Stickaren fallit in i den allmänna trenden och glömt att posta...

Hellzon said:
5: Craygh, Bearnie, Eksem, Andersson och Wilmer är inte av min krok. Johoohno bör dock vara grön ety han drivit mot Purgatory?

Nu kommer vi enligt Bearnie inte att få något ur honom denna runda då han är inaktiv. Ska vi ta hänsyn till detta? Jag kan tänka mig ett drev mot Wilmer nu när alla bör vara siade en gång, fast jag vill ju höra om hans (och Måns) siande först. Craygh har som sagt varit en sköldpadda. Banarok?
Johoohno är kraftigt grönmarkerad efter det här, i o m att det var hans analys som fick drevet att börja mot Purgatory. Klart att kultisterna skulle kunna spela jäkligt kaxigt och offra Purgatory för att ge J en helgongloria, men hur troligt är det egentligen?

Crayghs igelkottsförsvar frikänner honom inte, som jag sa förra rundan, men jag vill ge honom en chans till.

Wilmer vill jag ha ett livstecken från innan han får min röst. Samma sak med de andra siarna (om de nu kommit ihåg att posta, Zebulon verkar ha glömt det...)

I o m att Bearnie skulle vara passiv hela rundan håller jag med om att ett drev mot honom inte ger något i nuläget. Eksem har jag inte hittat något misstänkt hos som ger upphov till en röst, men då har jag å andra sidan inte skärskådat honom heller.

Så jag skulle vilja få press på några av de mest tystlåtna som t ex Banarok eller Yrreburre, för att se om man kan få fart på dem. Yrreburre var visserligen passiv förra rundan, men kom innan dess med en del analyser OCH var snabb på drevet mot AÅ, så han är mer åt det gröna hållet än Banarok. Banarok har inte avslöjat mycket om sig själv, inte gått med i drev mot bekräftade kultister, utom när det varit klart, och känns generellt sett mer skum.

Därför Röst: Banarok

Banarok (1): Andersson
Wilmer (1): Hellzon
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Okej, jag har en lista över gröna (som jag behåller för mig själv tills vidare), en som jag är så jäkla säker på är kultist så det finns inte (Wilmer), så det ska rensas lite bland de kvarvarande och sen kommer en lista över suspects. Under tiden: En lista på hur de MANIPULERADE har röstat:

krank - Bearnie
Vicotnik - Dice, Yreburre
Rising - krank, Bearnie, Anders Åstrand
Pilzeman - Dice, Yreburre, Halvtand, Purgatory

Jag vet inte om det betyder något, men både Bearnie och Yreburre ligger ofta på folks misstänktlistor och har fått röster på sig från MANIPULERADE fler än 1 gång.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,179
Location
Uppsala (Umeå)
Wilmers samtliga poster

Länkar till Wilmers samtliga poster. Analys kommer i ett senare inlägg.

Inlägg runda 1
#648593
Långt in i butiken hörs ett ångestvrål och på alla fyra kravlar en tanig och blek ung man ut från butikens inre. Märkena i hans ansikte visar att han sovit mot ett tangetbord.

Jag hade en fruktansvärd mardröm! Det liknade värsta hentaiklippet men det var alla vi som var inblandade.

Han presenterar sig med ivriga handskakningar och påstår att han vuxit upp i staden.

Jag vet inte vad det gör för skillnad, men det skulle ju vara väldigt skumt ifall någon ljög om sitt ursprung. Kanske är det lite som i sagan om Zorakierna där fanatikerna försöker utrota ateisterna? Verkar helt sjukt, vem skulle vilja döda utbölingar?

Jag har inte haft min dator den senaste veckan och kommer inte ha tid att läsa igenom tråden föränn på måndag.
#648594
Ditto.

Röst: Ingen

Jag håller absolut med om att det är dumt att rösta ut aktiva deltagare, dock motsätter jag mig taktiken som Björn använde i förra omgången med att spamma grundlösa angrepp för att få ondingar att svettas, det genererar kaos och kaos är kultisternas vän. En saklig och lättöverskådlig debatt som dock är så rik på poster att freudianska misstag begås vore idealet.
#648893
Kan du utveckla "absurditeter"?

Jag är infödd i staden och mitt yrke är Datanörd vilket gör att jag kan välja tre namn och sedan få veta hur stor andel av dem som bor i staden. Jag tvekade med att lämna mitt yrke/ursprung i rädsla för den tredje hypotetiska faktionen. Jag tycker du har ett tunt fall (förklarligt med mitt tunna deltagande hittils) men du verkar vilja få ut information vilket är hedersvärt, det enda sättet det skulle kunna göra dig scum vore om det finns en tredje faktion och du agerar självmordssoldat som röker ut infödda/ickeinfödda mot att när faktionen avslöjas så kommer du vara röstmål n1 om man inte har någon som verkar vara kultist.

Jag tror dock att hela stadsbo/inte grejen är en blindspår som ska sätta fart på diskussionen i runda 1!
Inlägg runda 2

#648925
Vi har fått fram lite matnyttig information iallafall om man tittar på SAN-värdena. Det är uppenbart att de flesta (mig inräknat) inte använt sina förmågor: varför? Vilka av dem som outat sina förmågor har inte använt dem?

Jag kan svara för mig själv: jag känner inget tungt ansvar eftersom min förmåga inte gör så mycket plus att jag glömt SAN-lossen! Nästa runda kollar jag lite folk iallafall, har man tur snappar man upp en lögn! (min förmåga är att välja ut tre spelare och se hur stor andel av dem som är infödda i staden)
#649014
Jag trodde biten om två stadskultister var kopplat till yrket och att ingen annan, framför allt inte kultisterna, hade fått det också. Grattis, du sabbade mitt försök att verka harmlös. Visserligen lär någon av kultisterna också vara Gothamveteraner och ha listat ut samma sak som du.

I PMt står det både födda och uppväxta och jag antar att det är samma grupp.


Skrivet av: Zebulon

Jag glömde min röst.
För att inte främjat informationsinsamlingens och medborgarnas bästa. För att inte ha lämnat information själv eller gett några vettiga resonemang:

Röst: Wilmer


Det där får du utveckla lite, det första har du ju rätt i men det andra är ren och skär lögn. Jag tror att du går på magkänsla och griper extra argument ur luften.


Skrivet av: Pilze
Födda i staden:
Poseur
Måns
Pilzeman
Halvtand
Vicotnik
Zebulon
Ej svarat:
Anders Åstrand
Craygh
moller
Shale


Jag fattar inte hur jag inte kan finnas med listorna:

Skrivet av: Wilmer
Jag är infödd i staden

Den här rundan siar jag de som inte svarat. Jag kan inte komma på någon anledning varför en medborgare skulle hålla sitt ursprung hemligt så att inte berätta är väldigt mysko.
#649260
Helt rätt att jag spelar lamt, har rätt dåligt samvete för det men jag märkte nyss att man inte kan glida genom universitetet med fötterna på skrivbordet som man kunde i gymnasiet. Det är illa att posta lite eftersom alla andra har mycket mindre chans att utvärdera en.

Nog rant.

Jag tror också att vi borde fokusera på att röka ut stadskultisterna, eftersom så många har fått meddelandet att två infödingar är kultister borde det vara sant (finns mån tänka ett urval här av de som vet?) men jag och Åstrand borde sia samma personer av den enkla anledningen att en av oss kommer att bli manipulerade nästa runda, det finns ingen chans att kultisterna kommer låta oss leva till nästa runda båda två. Imorgon kväll ska jag gasa mer möss och sedan gå direkt till ett spelmöte så jag väljer mina mål nu, om Åstrand tycker det jag säger låter vettigt får han hänga efter. Han behöver inte ens aknowlegda det offentligt.
Jag kommer sia:
Embergem
Banarok
Måns

Röst: Ingen
Btw: skitbra av Vicotnik (med fler?) att hela tiden uppdatera röststatus så att casualspelare kan sätta sig in i situationen snabbt. Jag utgick från den listan när jag siade så att man iallafall kan avskriva dem som lögnare av identitet.
#649263
Mitt svenska brister lite, det jag försökte säga med sista meningen var att jag kollade på de som har röster emot sig och sagt att de inte är infödda.
Inlägg runda 3
#649496
Jag tror absolut att det kan finnas 3 st infödingsiare, eftersom vi scannar 1, 2 respektive 3 mål blir det liksom sniper, akimbopistoler respektive k-pist.

Jag tycker ditt slingrande är jävligt märkligt.

Jag antar att busdriver är varulvlingo för en förmåga som missriktar förmågor? Det känns väldigt långsökt att kultisterna skulle pricka så rätt om inte Pilzeman är en kultist (verkar ännu mindre sannolikt att de skulle lyckats scanna hans yrke i runda 1) och om han är det vore det mycket smidigare om han bara ljög. Hade vi inte haft tidspress så skulle vi kunnat triangulera fram sanningen genom att jag också scannar dig men det känns onödigt lyxigt. Jag tror inte varulvarna skulle våga ljuga så modigt så här tidigt, därför tror jag att du snarare än Pilzeman.

Röst: Anders Åstrand

Jag missade tyvärr att Måns outat sig förra rundan, ingen förutom honom pingade infödd dvs. Banarok och Embergen är gröna (infödingsmässigt!).
#649561
Skrivet av: Måns
Ännu inte bekräftad status
Andersson
Bearnie
Halvtand
Johoohno
moller
Purgatory
Yreburre
Craygh

Den sista gruppen är extra intressant för där har vi våra två lögnare. Det finns några där som dessutom är extra intressanta, som jag har markerat med fet text. Jag skulle inte bli alls förvånad om två av dessa är våra lögnaktiga stadsbor/kultister.


Hur kan du veta att det finns två lögnare i den sista gruppen?
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,179
Location
Uppsala (Umeå)
Analys av Wilmers samtliga poster

När jag läser detta blir jag övertygad om Wilmers skadliga passivitet som siare (22 tappade SAN på 4 rundor talar sitt tydliga språk), men inte om hans scummighet.

Det främst av två orsaker:
1) I runda 3 (#649496) anklagar han snabbt Anders Åstrand för att slingra sig och vara skum när Aå anklagats för lögn. W lägger också en av de första rösterna på honom när drevet startar. Visst är det tänkbart att det är taktik för att skaffa sig alibi genom att gå på någon som ändå är rökt, men timingen är i så fall rätt dålig för AÅ var inte körd när det skedde.


2) Han breadcrumbar sin status tidigt genom fluff (d v s att han är datanörd, och att han är infödd). Han kommer också relativt oprovocerat ut med att han är siare - och det tidigt (och drog i farten på sig Wrath of Khan Rising). Och det innan den stora siarexplosionen kommit, eller att vi var överens om vilken roll infödingstatusen spelade. Hade han varit kultist känns det som att han spelat tightare än så. Att outa yrket känns som ett nybörjarmisstag - hade han varit kultist hade de kunnat diskutera det sinsemellan, och W hade därför fått "tips från coachen" om hur han skulle förhålla sig till sitt yrke.
 

Zebulon

Swordsman
Joined
19 Aug 2008
Messages
461
Location
Helsingborg
Nu har vi minskat fältet en del.
Vi har röstat ut folk från Kultist-listan, de som är kvar är inte lika säkra kanske och vi har har förlorat säkra medborgare till de slemma manipulationerna. Vi som är kvar är inte lika lätta att kategorisera och det är flera som man vill veta mer om. Efter att ha läst en del i trådarna lägger jag en röst som känns skön att kunna lägga, främst för att personen har en tydligt nedlåtande ton mot folk, nåt som retar mig en smula. Att vara otrevlig mot folk är lätt, att inte vara det är det jobbiga.
Eller hur Bearnie :gremwink:

Röst: Bearnie

Notera att jag inte lägger min röst på dig för din ton utan för att jag tror att du är kultist. Om du vill försvara dig, vilket jag tror du skiter i, får du komma på själv vad du skall skriva, jag ber inte om nån särskild information. Ditt eventuella försvar får du sköta själv.
 

Zebulon

Swordsman
Joined
19 Aug 2008
Messages
461
Location
Helsingborg
Re: Analys av Wilmers samtliga poster

Jag håller med dig Andersson, jag släpper Wilmer ett tag nu men han står fortfarande på minuslistan.
 

Zebulon

Swordsman
Joined
19 Aug 2008
Messages
461
Location
Helsingborg
Äh, nu såg jag att Bearnie skulle vara passiv hela rundan.
Då röstar jag på nån annan, nr två på min lista.

Röst: Halvtand
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Analys av Wilmers samtliga poster

Jag är helt övertygad om att det där är snillrik taktik. Notera att Wilmer tidigt kom med ett inlägg där han hävdar att han medvetet spelar "harmlöst". Detta antyder att det inte alls rör sig om några nybörjarmisstag utan om medvetet spelande. Rösten på AÅ är det enda som gör mig lite tveksam, men för mig räcker det inte. Min röst ligger kvar på Wilmer, och har jag fel ska jag äta upp min hatt.

Röst: Wilmer
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
"Efter att ha läst en del i trådarna lägger jag en röst som känns skön att kunna lägga, främst för att personen har en tydligt nedlåtande ton mot folk, nåt som retar mig en smula. Att vara otrevlig mot folk är lätt, att inte vara det är det jobbiga.
Eller hur Bearnie"


*Fniss*

Ja du, Zebaloo. Det är glädjande att se hur du finner så mycket tillfredsställelse i en så tillfällig röst. Vem vet, kanske räddar du samtidigt några SAN-poäng åt dig själv genom den här typen av utlopp? :gremwink:

Jag vet - jag har spelat konfrontativt. Men det krossar verkligen mitt vänliga men ömmande hjärta att vara den enda som förmår se fördelarna med detta:

Eksem
Mitt föremål för intresse under runda ett - han kom intravande i butiken med ett försmädligt nybörjarsmil spelande över läpparna, och ganska snart hade han misstänkliggjort sig själv ganska framgångsrik. Jag belyste hans märkliga beteende, han rådbråkade sig själv, och idag spelar han ett betydligt tätare spel. Jag gläds med honom, trots att han mer än gärna fortsätter att peka finger åt mitt håll och viska "kultist".

Måns
Nu befinner vi oss i runda två, och vår käre vän Måns har hittills uppvisat ett högst inkonsekvent spel - först ska vi outa, sedan inte, därefter påpekas att vi bör hålla oss så aktiva som möjligt, men strax blir Måns alldeles tyst. Hur spelar han efter det att jag konfronterat honom? - jag har väldigt få klagomål kvar.

En god medborgare bör kunna rida ut en åskstorm, och komma ut ur den härdad! Hav således inget medlidande med den som är satt under press - det är en rite de passage jag uppmuntrar alla att genomgå.

Halvtand
Runda tre, och Halvtand har varit inblandad i två drev mot två kamrater tillika goda medborgare. Jag visar på den bristande argumentation han använt sig av, och i sitt svar till mig upprepar han den i princip. Sedan blir han näst intill inaktiv.

Nej, Halvtand har inte kommit härdad ur detta.

Där har du min "försvar", Zebaloo - något tillspetsad, förståss, men ibland förmedlas de bäst i den formen. Jag är gärna lite extra tydlig med dig.

Ack! Nu gör sig värken i hjärtroten sig påmind igen.

Jag föreslår att du drar igång drevet mot mig under runda 6, för snart är jag alltså gone baby gone för den här rundan. Fram tills dess hoppas jag du sätter efter de riktiga monstren som dväljes bland oss. Själv har jag inga planer på att hålla mig på defensiven när jag väl kommer tillbaka.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Ditt spel är utmärkt, det som oroar mig lite är att det är ett utmärkt spel oavsett om du är medborgare eller kultist. Därav mitt viskande. Vore jag säker skulle jag vråla, så sant som det är sagt.

Men nej, jag ser ingen mening med att pressa Bearnie den här rundan om han ändå kommer vara borta. Men får man önska sig en röst ändå? Någon aning måste du väl skaffat dig?
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
"Men får man önska sig en röst ändå? Någon aning måste du väl skaffat dig?"

Jag har ett par-tre-hmm-fyra namn på min misstänkta lista just nu. De är Banarok, Yreburre, Halvtand och Wilmer. Johoohno misstänker jag inte alls sedan senaste rundan - den har clearat honom för min del.

Kunde jag, skulle jag vilja pressa främst de två första namnen i den listan den här rundan, eftersom de lekt ninja nästan lika framgångsrikt som Purgie. Jag tänker inte lägga någon röst, eftersom jag inte kommer ha chans att ångra mig ifall den utvalde skulle ge godtagbar respons. Det vore inte vidare fair, såhär första dagen på den nya rundan.

Jag är ledsen, men nu måste jag verkligen färdigställa min packning. :gremsmile:
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Efter att ha sorterat lite i min "osäker"-lista så är det egentligen bara 1 till som känns extra, extra misstänkt, och det är Yreburre. Här behövs press och analys! Rent spontant är det det röstmönstret hos de MANIPULERADE och en allmän osynlighet som får mitt spindelsinne att vibrera. Ska läsa på lite och återkommer sen.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Men alltså... håller den där lilla pesten Craygh fortfarande på och röstar på mig? Han muttrar om psykologiska analyser, men ändå behåller han en dåligt underbyggd alibi-röst på mig mer eller mindre sedan runda ett.

Honom kan ni gärna få rösta ut den här rundan. Han kan säkert ha ett elder sign broderat på sina rosa underbyxor.

Min misstänkta-lista fick just ett namn till, som ni märker. :gremsmile:
 
Top