Nekromanti Varulvsspel of Cthulhu - Runda 5

Banarok

Veteran
Joined
7 Jun 2008
Messages
196
Location
Stockholm
hmmm, ja jag är ninjaaktig, jag borde kunna ha en större roll nu sent i spelet eftersom förut läste jag allt men postade inte mycket eftersom det mesta jag ville säga redan blivit sagt.
men nu när riseing, vicotnik och krank är borta är det mycket mindre som blir sagt så nej jag har ingen orsak till min ninja-het mer än att vara slö för tillfället.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,454
Location
Köping
Andersson said:
Hellzon said:
2: Inget om tredje fraktionen. Sticker den inte folk varje runda? Sticker den tre pers var tredje? Får vi bara reda på stickandet med vissa intervall? Kan det vara så att Stickaren är död? (Och isf skulle varit Pilze?) Spänningen tätnar, likt rutten ärtsoppa.

(Min teori är att Stickaren är en ensam lirare och funkar ungefär som Jokern i Batmanspelet. De han sticker skulle alltså inte byta fraktion.)
Jag håller med om att Stickaren nog är som Jokern var, även om vi vet för lite om hur DTF fungerar för att kunan säga något mer bestämt.

Att det inte sticks den här rundan kan ju antingen bero på att det var Pilze som var DTF, eller så har bara Stickaren fallit in i den allmänna trenden och glömt att posta...
Jag glömde förstås posta den idé som antagligen är mest sannolik - Stickaren stack Pilze, och kultistmanipulation trumfar stick.

Andersson said:
När jag läser detta blir jag övertygad om Wilmers skadliga passivitet som siare (22 tappade SAN på 4 rundor talar sitt tydliga språk), men inte om hans scummighet.
Jag är benägen att hålla med. Ska läsa alla Purgatorys inlägg så ska jag se om jag hittar en bättre kandidat. Nummer två innan jag gjort det är nog Banarok eller Craygh. Får kolla deras inlägg med, det borde gå fort.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,179
Location
Uppsala (Umeå)
Hellzon said:
Jag glömde förstås posta den idé som antagligen är mest sannolik - Stickaren stack Pilze, och kultistmanipulation trumfar stick.
Glömde såklart den möjligheten jag med... Dessutom så kanske Feu på något sätt markerat om Stickaren blivit dödad (t ex att vi hittat hans övergivna spruta el dyl).
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,454
Location
Köping
Purgatorys inlägg

Här hoppar han på krankdrevet i runda 1. Vill bara påpeka att han spelar så som kultist, fast de tyckte att han var högprofil nog att manipuleras första natten. Alltså kan han tänka sig att rösta mot oskyldiga högprofiler.

Det här inlägget (bautaanalys) är intressant. Han hoppar på drevet mot Craygh, vilket inte bevisar något eftersom Craygh redan har 7 röster (nästa är AÅ med 3). Dessutom säger han "Zebulon vet jag inte riktigt vad jag ska tro om". Min första tanke var att det var precis en så lam grej man skulle säga om en medkultist, men min andra tanke var att han gott kunde ha hoppat över Zebulon i analysen - den täcker absolut inte alla spelare. Detta grönar Zebulon?

"Nu har vi alltså tre lika stora drev igång samtidigt. [Craygh, Zebulon, Andersson, min anm.] Jag tycker att vi nog bör koncentrera våra röster lite mer. Särskilt nu när Craygh har kommit igång så känns de flesta rösterna mot honom lite omotiverade eftersom de flesta röstade på honom på grund av inaktivitet." Okej, nu vill han inte rösta Craygh längre. Säger väl inte heller något, Zeb och Andersson var heta mål båda som misstänkta och Andersson som erfaren spelare, och som kultist vill man gärna ha kvar inaktiva i spel, även om de är medborgare.

Här röstar han "ingen", medan han pekar på Andersson och Zebulon. Sen flummar han i flera (5) inlägg innan han här säger att Dicetåget [Halvtand, Basenanji, Pilzeman, Vicotnik, Banarok, Hellzon] luktar varulv och röstar på Zebulon. Vid det här laget är väl åtminstone halva det tåget grönat, resten kan vi ju kika på. Men skulle han pekat ut Banarok på det viset om B var kultist? (Slutet på tåget, och jag och Vic var väl åtminstone gula vid det laget.) Här (runda 2) och här säger han rent ut att han "misstänker" de som hoppade på i slutet på tåget - jag tror nästan Banarok blir grön nu, den lille reptilen. (Jag borde väl också få kunna bli det, snälla?)

Här (runda 2) hoppar han på ett Banarokdrev som andre person (efter Johoohno). Banarok är nu grönare än Hulken. Analys av B i detta inlägg, det är nästan onödigt vid det här laget.

I runda 3 hoppar han på Johoohno-drevet, ety det går två drev - ett mot Johoohno och ett mot AÅ. Hilarity ensues. Johoohno blir ännu lite grönare av detta?

Här hoppar han på Halvtanddrevet - de tre drev som går är Åstrand (6 röster), Purgis och Halvtand (3 var efter Purgis röst). Grönar detta Halvtand? Hade alla tre varit kultister kunde han ju hoppat på Åstranddrevet som alibi.

Runda 4 - röst på Johoohno igen. Byter till Halvtand här. Nu gick drevet mot honom, så jag kan tänka mig att han bara spelar Allan i runda 4.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Okej, ni är jag tillbaka från Tyskland. Jag har inte hunnit kolla upp vad ni har skrivit, men jag siade de sista (?) frågetecknen och fick resultatet att av Du spanar in Hellzon, Andersson och Basenanji så var 0 infödda.

Det är allt jag hinne med nu.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Idag fyller min son sex år! Jag kommer av denna anledning inte hänga med er lika mycket som med honom.

Men jag är MYCKET tillfreds med att få fast ytterligare en kultist och att mina analyser faktiskt innehöll TVÅ kultister!

Jag har heller inte blivit smittad, vilket är skönt.

Nu måste vi sätta dit resten. Jag vill kolla in lite olika personer innan jag lägger min röst.

/Basse, medis (och igår hade jag forskarkonferens plus middag och kom hem vid elvatiden. Min presentation om undervisningsinnehåll och likvärdighet gick bra, vilket ni säkert är lika glada för som jag)
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,454
Location
Köping
Rödlista och sånt gunk.

Min misstankelista ser således ut som:

Andersson (gul): Nej, jag är inte övertygad om hans oskuld.
Bearnie (gul) och Eksem (röd): Håller på och beter sig. De har drivit mot varandra, så visar sig den ene vara scum så blir den andre grön. Okej, det är mest magkänsla i båda fallen.
Craygh 2.0 (vit): Men säg något människa.
Wilmer (gul): Två trippelsiare, Måns är grön i mina ögon. Wilmer är mysko. Åas inte troligt att båda inföddkultisterna erkände.
Yreburre (gul): Klent med poster, allmänt blank.

Och så hinner Måns in medan jag skriver detta och säger att alla de sista frågetecknen är utbölingar. Antingen har vi en siare som ljuger eller så avslöjade sig den ene infödde kultisten.

Eftersom alla inföddsiare har claimat inföddhet själva (utom AÅ) så kan det inte finnas en kultig inföddsiare som dessutom ljuger för att skydda en annan infödd kultist (väl?). Därmed måste de som "bekräftats" utfödda vara gröna, och den andre infödde kultisten är en av de infödda.

Alltså Wilmer, för Måns, Poseur och Zeb tror jag är reko. Min röst kvarstår.

Bifogar även den gamla fina excelboken.

Röststatus:
Wilmer 2: (Hellzon, Eksem)
Halvtand 1: (Zebulon)
Banarok 1: (Andersson)
 

Attachments

Halvtand

Warrior
Joined
13 Oct 2008
Messages
250
Location
six feet under.
Re: Rödlista och sånt gunk.

Yes, en kultist till, underbart.

Zebulon:

Skulle man kunna få motiveringen till min placering på din lista?

Johoohno:

Min röst på dig under förra rundan (du frågade ju) kom sig av att folk ville ha ut info, då jag inte hade något bättre för mig kunde jag lika gärna vara en myra.


Den här rundan vet jag inte riktigt hur jag ska rösta, och med tanke på tidigare rundor är jag lite tveksam på att lägga första rösten på någon.

Måns har (som Bearnie påpekat) varit lite upp och ner med vad han sagt. Jag har ett tag haft en gnagande misstanke i bakhuvudet angående Måns...

Wilmer och Banarok kan jag inte säga så mycket om. Jag anser att Wilmer är grönast i min bok. Banarok ligger inte värre än vitt heller. Men å andra sidan har två kultister nu hållit sig undan mina misstankar, så kanske, kanske...

Nej, nu får det hända något.

Måns:

Kan du förklara ditt agerande hittills? Hur kommer det sig att du ändrar dig lite då och då?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Re: Rödlista och sånt gunk.

Hellzon said:
Alltså Wilmer, för Måns, Poseur och Zeb tror jag är reko. Min röst kvarstår.
Det är det enda rimliga scenariot.

Röst: Wilmer

Röststatus:
Wilmer 2: (Hellzon, Eksem, Måns)
Halvtand 1: (Zebulon)
Banarok 1: (Andersson)
Måns 1: (Halvtand)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Re: Rödlista och sånt gunk.

Halvtand said:
Kan du förklara ditt agerande hittills? Hur kommer det sig att du ändrar dig lite då och då?
Eh...? För att ny information uppkommer, för att jag provar en ny tes o.s.v. Menar du att jag ska hålla en konsekvet linje från runda 1 och framåt? Nej, det är bara kultister som sitter inne på all info. Vi medborgare är tvungna att ändra oss lite då och då.

Men, det vet väl inte du något om eftersom du är kultist (tillsammans med Wilmer och Bearnie?) :gremsmile:

Och, yay! Purgatory var kultist! Grymt. Är det bara jag som känner att vi har kultisterna by the balls?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Re: Rödlista och sånt gunk.

Måns said:
Men, det vet väl inte du något om eftersom du är kultist (tillsammans med Wilmer och Bearnie?) :gremsmile:
Det där var inte så genomtänkt. Efter att ha läst igenom tidigare poster verkar Halvtand faktiskt grön (röstat på Purgatory) och Bearnie är nog mer grön än röd.

Men, nu är det god natt.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,179
Location
Uppsala (Umeå)
Re: Purgatorys inlägg

Applåd för analysen av Purgis, Hellzon! Mest intressant är att det pekar på det orimliga i att Banarok är kultist. Inget av de återstående dreven tilltalar mig dock riktigt. Wilmer tror jag inte på som kultist, men är han så här passiv gör det mig inte lika mycket om han plockas bort, speciellt som Måns faktiskt har siat.

Timmen är sen och ölen dunklar mitt sinne, men jag känner att jag vill flytta rösten från Banarok tills vidare, iaf. Får återkomma i morgon när hjärnan trätt fram ur ale-dimman den är i för närvarande med en mer konkret röst. Just nu lutar det åt någon av de mer passiva som fortfarande finns kvar (t ex Yrreburre eller Poseur)

Röst: Ingen

Röststatus:
Wilmer 3: (Hellzon, Eksem, Måns)
Halvtand 1: (Zebulon)
Måns 1: (Halvtand)
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
RÖST: WILMER

Tittar man lite på Hellzons excelark går det att utläsa fyra personer som infödda:

Wilmer, Måns, Poseur och Zebulon.

Måns har gått ut med att det i gruppen 'infödd' finns två stycken kultister.
De kultister vi har hittat har varit utbölingar, alltså borde det fortfarande finnas två kultister med infödd-status.

Den ende jag i nuläget kan se som rimligen misstänkt av de där är Wilmer.

Den andra kultisten som är inföding har ljugit om sin födelseort.

RÖST: WILMER

Sen undrar jag om vi ska anta att Zebulons siande kanske är 'naivt'?

/Basse, frisk medis
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,454
Location
Köping
Re: RÖST: WILMER

Basenanji said:
Sen undrar jag om vi ska anta att Zebulons siande kanske är 'naivt'?
Hur menar du nu? Zebulon har ju sett både infödda (Wilmer, AÅ*) och utbölingar (Purgatory), dessutom är AÅ och Purgatory dubbelkollade av Måns. Zebulon om någon är väl en siare vi kan lita på? Eller tror du att han ljuger om Wilmer för att vi ska lyncha Wilmer och sedan anta att han var infödd och alla andra infödda är OK?

Basse said:
De kultister vi har hittat har varit utbölingar, alltså borde det fortfarande finnas två kultister med infödd-status.
Jag ser nu att jag noterade AÅ som "utböling" och skrev en kommentar att han egentligen var infödd. Opedagogiskt, förstås, men vi har ju alltså hittat en infödd kultist vilket gör att det finns en kvar.

Möjligheten att någon inföddsiare är naiv finns förstås fortfarande. I så fall Måns, för han är den ende som inte "hittat" någon infödd.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Re: RÖST: WILMER

Hellzon said:
Möjligheten att någon inföddsiare är naiv finns förstås fortfarande. I så fall Måns, för han är den ende som inte "hittat" någon infödd.
Nope, jag siade (krank), Zebulon och Eksem första rundan och fick svaret att en utav dem (Zebulon sannolikt) var infödd.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,981
Location
Linköping
Om röstning

Halvtand röstade inte på dig, han skrev bara ditt namn i fetstil. :gremsmile:

Att jag bett er skriva röster i fetstil är för att det ska vara lätt att hitta i en stor textmassa, men när fetstil används till lite av varje så faller ju den poängen och det blir istället förvirring när man (jag har hållt på att göra det massvis med gånger) läser det som en röst.

Så när ni röstar, se till att skriva "Röst: Namn" och ni som summerar, se till att bara summera just dessa.

Röststatus:
Wilmer 4: (Hellzon, Eksem, Måns, Basenanji)
Halvtand 1: (Zebulon)
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,981
Location
Linköping
Förvarning om kortad speltid nästa runda

Här kommer en förvarning om kortad speltid nästa runda. Eftersom jag och sambon drar till Island på torsdag så kan jag inte avsluta spelet den dagen och lägger istället nästa deadline klockan 21:30 på onsdag.

Nuvarande runda slutar fortfarande 21:30 på måndag.

Okej för alla? (Ni behöver inte svara om det är ok, men skrik om det inte är det.)
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Re: RÖST: WILMER

Förlåt, jag läste slarvigt. En av två stadsfödda kultister är alltså kvar.

Följande är kvar i spelet:

Andersson
Banarok
Basenanji
Bearnie
Craygh
Eksem
Halvtand
Hellzon
Johoohno
Måns
Poseur
Wilmer
Yreburre
Zebulon

Jag tycker att det är lite konstigt att några har outat en hel del, medan andra är tysta som muren. Banarok, Halvtand, Hellzon, Wilmer och Yreburre är exempel på deltagare som är väldigt tysta. Hellzon vill jag nog ändå undanta från misstankar, men de övriga skulle jag vilja se lite mer matnytta från.

Halvtand, Yreburre, Bearnie och Eksem skulle jag vilja se kommentarer från.

"Men det är ju dumt att avslöja för kultisterna att jag har en superbra förmåga?!" kanske någon tänker, men nu är tiden på vår sida. Vi skulle faktiskt ha råd att lyncha alla tysta, inaktiva deltagare och ändå ha god marginal att vinna. Om vi avslöjar en siare och varulvarna tar denne, har vi ändå goda odds på vår sida.

Jag ser det som bättre att avslöja allas yrken och förmågor än att låta kultisterna gömma sig.

Ska bifoga en förenklad lista.

/Basse, medis, fri från smitta
Sedan får jag en känsla av att spelet är över för kultisterna. Nu har två åkt och ett fåtal återstår. Om de var sex från början är inte helt klarlagt, men förmodligen återstår bara tre-fyra kultister. Det är bekymmersamt för scum att vara så få kvar för nu är det ännu mer vanskligt och svårt att dölja om man försvarar en kultistkompis – samtidigt som det är nödvändigt att rädda varandra. Fler drev kanske?
 

Attachments

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: RÖST: WILMER

Jag kommenterar väl mest hela tiden, tycker jag? Samlar information och lägger fram skummislistor och försöker föra resonemang och what not. Eller efterfrågar du något särskilt? Jag ska leta skumma saker hos Yreburre när jag har tid, sannolikt imorgon kväll, men efter det har jag tunnsått på idéer faktiskt.
 

Halvtand

Warrior
Joined
13 Oct 2008
Messages
250
Location
six feet under.
Re: RÖST: WILMER

Basenanji said:
Vi skulle faktiskt ha råd att lyncha alla tysta, inaktiva deltagare och ändå ha god marginal att vinna.
Va?

Vi är 14 stycken i spel just nu. Jag antar att du menar att vi ska ta bort de fyra som du också räknar upp. Tänk samtidigt på att kultisterna plockar en varje runda. För de fyra du vill ha bort går åtta. Får vi ingen kultist kommer vi inte ens så långt innan de är lika många som byborna (om det finns fyra kultister kvar) och kastar sig fram med dragna knivar. Om det bara finns tre kultister kvar så lyckas du precis få ut den sista och sedan är kultisterna lika många och knivarna åker fram.

Hur tänker du egentligen här? Var finns den stora marginal som gått mig helt förbi?
 
Top