Nekromanti Varulvsspel of Cthulhu - Runda 4

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,953
Location
Knivsta
"Bearnies förmåga (-1 SAN från kultister)"

!???!

Men du Andersson, vat vet du om min förmåga egentligen. Jag har nämligen inte outat den. Antingen hittar du på, eller så har du en helt annan förmåga än den du utgett dig för att ha...

Det vore onekligen trevligt med en förklaring.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,182
Location
Uppsala (Umeå)
Bearnie said:
"Bearnies förmåga (-1 SAN från kultister)"

!???!

Men du Andersson, vat vet du om min förmåga egentligen. Jag har nämligen inte outat den. Antingen hittar du på, eller så har du en helt annan förmåga än den du utgett dig för att ha...

Det vore onekligen trevligt med en förklaring.
My bad, Bearnie. Det var Johoohno som hade den förmågan jag menade, som outades tidigare den här rundan.

Johoohno #650153 said:
Angående mina förmågor
I och med ovanstående stycke tror jag att hemlighållandet – in absurdum – av mina förmågor har spelat ut sin roll. Och jag ser inte min förmåga som den mäktigaste tänkbara heller (även om den kan visa sig användbar).
Förmåga: Sänka kultister 1 SAN/Höja medborgare 1 SAN
Runda 1: Poseur
Runda 2: Rising
Runda 3: Bearnie

Nu Måns, Purgatory och Halvtand vill jag att ni NOGGRANT förklarar varför ni röstar på mig.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,953
Location
Knivsta
"My bad"

Ah, ok. Lätt hänt.

För tydlighetens skull: Jag har inte en sådan förmåga.
 

Zebulon

Swordsman
Joined
19 Aug 2008
Messages
461
Location
Helsingborg
Re: Ett dygn kvar

Allvarligt.
Andersson, Pilzeman och Hellzon.
Tror ni vekligen att Craygh är kultist?

Gör ni det?

Ert beteende är minst sagt skitskumt. Jag har betraktat Pilze och Hellzon som någorlunda medborgerliga men jag är på väg att byta åsikt.

Förklara gärna varför ni röstar som ni gör. Det är en hård fajt och det finns inte utrymme för stora misstag. Ta Wilmer, Halvtand eller Purgatory, Craygh har ju bara varit inaktiv.

Men nu har jag väl stuckit ut nacken lite för långt...
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Ett dygn kvar

Jag håller med. Får vi inga riktigt bra förklaringar så vill jag se röster flyttas till Wilmer, Halvtand eller Purgatory. Jag tycker det är bra om det sticks ut lite nackar, för det är en så tydlig signal om sådana blir MANIPULERADE. Vilket påminner mig om att jag måste kolla efter mönster i de MANIPULERADEs röster.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,182
Location
Uppsala (Umeå)
Re: Ett dygn kvar

Zebulon said:
Allvarligt.
Andersson, Pilzeman och Hellzon.
Tror ni vekligen att Craygh är kultist?

Gör ni det?

Ert beteende är minst sagt skitskumt. Jag har betraktat Pilze och Hellzon som någorlunda medborgerliga men jag är på väg att byta åsikt.

Förklara gärna varför ni röstar som ni gör. Det är en hård fajt och det finns inte utrymme för stora misstag. Ta Wilmer, Halvtand eller Purgatory, Craygh har ju bara varit inaktiv.

Men nu har jag väl stuckit ut nacken lite för långt...
Jag röstade på Craygh för att få fart på honom. Det långa svar som kom sa inte så mycket - det var lite spekulationer om misstänkta, diskussion om hans spelstil samt uppgifter om hans gamla specialförmåga. Svaret på frågan om jag tror han är kultist eller inte blir - jag vet inte. Det helt enkelt därför att han inte kommer med några svar ens när han har ett drev mot sig och är ute på forumet.

Jag tänker inte rösta på Wilmer, eftersom det enda skumma jag tycker vi har mot honom är att han är inaktiv som siare. Men jag ser ingen orsak att rösta på honom för det.

Halvtand har folk kollat i ett par varv. Han är svårläst, kan vara skum, men ringer inte i den stora varulvsklockan. Klart att jag kan rösta på honom, men jag ser inte honom som en mer självklar kultistkandidat än Craygh.

Skulle jag flytta min röst skulle det i så fall vara mot Purgatory, som om man läser Johoohnos genomgång faktiskt agerar skumt.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Ett dygn kvar

Det är mer som är lurigt med Wilmer än "inaktiv som siare". Det här med att "spela harmlöst" ringer definitivt i min klocka. Det hade varit en sak om vi hade sett något annat efter det "erkännandet" men som det är nu är det hela väldigt lurigt.

Men det måste också finnas planer för framtiden, och vad kan vi lära oss om Purgatory är kultist? Om Wilmer är det? Om de inte är det?
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,182
Location
Uppsala (Umeå)
Re: Ett dygn kvar

Jag har nu läst alla Purgatorys inlägg och kan väl hålla med om Johoohnos analys tidigare (se citat nedan). Purgatory spelar väldigt undvikande, hakar på förutsägbara drev och sticker aldrig ut nacken. Det kan tolkas på två sätt. Den välvilliga tolkningen är att det är ovana vid spelet som skapar en försiktig spelstil; den ondsinta tolkningen är att det är ett tecken på att han är en kultist eller DTF som vill visa aktivitet men ändå hålla sig under radarn. Till saken hör att de flesta som han drevat på eller misstänkt sedan visat sig vara bybor (t ex krank och Embergem).

Som sagt var innan kan jag tänka mig att rösta på honom, speciellt som det är en röst baserad på hur han agerat, snarare än en röst på någons inaktivitet. Jag ska strax åka hemåt - och ska tänka över saken på tåget.

Det som oroar mig mest är den jämna ställningen och att vi har 6 stycken (av 16) som inte röstat.

Johoohno said:
För att summera några av de slutsatser som jag finner lätta att dra genom Purgatorys beteende:
* Genomgående så hoppar han gärna på drev och misstänker folk som andra misstänker.
* Hans misstankar är ofta illa underbyggda utan stödjer sig snarare rakt av på vad någon annan sagt, tyckt eller röstat.
* Som en ivrig drevpåhängare lyckades han dock missa drevet på Anders Åstrand.
* Många av hans poster är föga informativa utan mest där för syns skull.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,182
Location
Uppsala (Umeå)
Re: Ett dygn kvar

Eksem said:
Det är mer som är lurigt med Wilmer än "inaktiv som siare". Det här med att "spela harmlöst" ringer definitivt i min klocka. Det hade varit en sak om vi hade sett något annat efter det "erkännandet" men som det är nu är det hela väldigt lurigt.

Men det måste också finnas planer för framtiden, och vad kan vi lära oss om Purgatory är kultist? Om Wilmer är det? Om de inte är det?
Jag ska kolla upp Wilmer noggrannare när jag loggar på igen om någon timme, för att se om jag tolkar honom på samma sätt (d v s som att han "spelar harmlös". I min bok rör Risings skarpa tillrättavisande av Wilmer till det lite grann, eftersom jag får intrycket att det var efter det som W blev mer passiv.

Vad gäller framtidsscenarion kan jag bara hålla med att det behövs. Antingen nu, eller väldigt tidigt i runda 5 för att undvika en lika passiv runda som denna.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Ett dygn kvar

Jag har inget emot röster på Purgatory heller, jag är väldigt nära att göra det själv. Jag har bara inte haft tid att göra den läsning jag behöver göra.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,456
Location
Köping
Re: Ett dygn kvar

Andersson said:
klipp klipp klipp
Skulle jag flytta min röst skulle det i så fall vara mot Purgatory, som om man läser Johoohnos genomgång faktiskt agerar skumt.
Men ut ur mitt huvud, Hr. Andersson. Precis sådär tänkte ju jag också.

Grejen med Craygh är att han beter sig som en sköldpadda, men har gjort det under hela spelet, inklusive innan han "dog" då han ju bevisligen var medborgare. Jag får huvudvärk av pôjken.

Men Wilmer vill jag inte ta den här rundan för han är infödd, påstådd siare och absolut inte bekräftat skum på det sättet AÅ var, och krymper Crayghtåget ser det ju ut som att Wilmer åker ut.

Men vafan, jag ska inte vara omöjlig. Få se om det blir drev på Purgis. Han är gulröd i min bok iaf. (Men jag tar hellre Craygh än Wilmer.)

Röst: Purgatory
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,456
Location
Köping
Räkrostning

Tyckte väl jag glömt nåt när jag postade.

Wilmer (3) : Basenanji, Zebulon, Eksem
Craygh (2) : Andersson, Pilzeman
Halvtand (2) : Purgatory, Måns
Purgatory (2) : Johoohno, Hellzon
Johoohno (1) : Halvtand

INTE RÖSTAT : Banarok, Wilmer, Yreburre, Craygh, Poseur, Bearnie*
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,083
Location
Göteborg
Re: Ett dygn kvar

Okej, jag tror väl inte att Craygh är kultist, nej. Min röst var för att få igång något av dreven överhuvudtaget, så att vi kunde få ut något av en roll som, oturligt nog, varit tyst länge i början och inte sagt mycket sen dess heller. Jag känner inte att jag kan grönlista honom nu heller, men samtidigt är det väldigt många som ligger i en grå massa av "inte särskilt gröna men samtidigt inte så varulviga".

Men det finns ändå några jag hellre röstar ut än Craygh. Wilmer har varit ungefär lika aktiv och är dessutom infödd, men å andra sidan siare. (Wilmer, skicka in vem du ska sia nu på en gång så att du inte glömmer det!)
Halvtand får jag fortfarande lite dåliga vibbar av, men han har faktiskt försvarat sig. Jag röstar inte ut honom nu.
Purgatory verkar mer undflyende ju mer man ser på det. Jag tror att han är det bästa förslaget just nu. Vi har just nu ett gäng "jag röstar nog på honom" som inte gjort det än. (Hellzon gjorde det medan jag skrev det här inlägget).
Röst: Purgatory
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,083
Location
Göteborg
Re: Ett dygn kvar

Wilmer (3) : Basenanji, Zebulon, Eksem
Craygh (1) : Andersson
Halvtand (2) : Purgatory, Måns
Purgatory (3) : Johoohno, Hellzon, Pilzeman
Johoohno (1) : Halvtand

Inte röstat: Banarok, Wilmer, Yreburre, Craygh, Poseur, Bearnie
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Re: Ett dygn kvar

Andersson said:
Craygh said:
Nu är ju det här, som vi alla vet, total djävla goja. Ni har inga åtalspunkter för att jag inte sagt särskilt mycket att åtala mig FÖR och ni pressar mig helt enkelt för att utvinna information.

Nå, den information jag kan ge er om yrke och liknande kommer inte att lugna någon, det låter rakt av som något som en kultist skulle kunna ha nämligen, och jag är lite besviken. Tyckte om min förra förmåga som var att betrakta någon för att försöka få reda på vilka som använde sina förmågor på honom. (Hann med att kolla Zebulon runda ett, Halvtand Måns och Purgatory använde sina förmågor på honom. Har de sagt vad deras förmågor är än?)
Klart vi pressar dig för att få information. Det är ju hela poängen med spelet, är folk tysta har man inget att gå på för att röka ut kultisterna.

Sedan så vill jag upprepa Pilzemans varning - att inte säga något om din gamla roll - om inte Feu sagt att det är ok.

Och slutligen, så säger du ju faktiskt ingenting om din aktuella roll annat än att den låter "som något en kultist skulle kunna ha". Är det inte bättre att låta oss andra avgöra det?
Ja, som framgår av mitt inlägg så var det EXAKT VAD JAG SA, ni pressar mig bara för att få ut information, vilket är helt självklart och borde framgå som vem som helst. Det jag menade när jag sa det var att jag inte ville spela på "Men ni anklagar mig ju inte för något"-försvaret som några gjort tidigare. Just det att det inte finns något att anklaga mig FÖR är ju hela problemet, duh. Sluta upprepa vad jag redan sagt, viktigpetter.

Att jag lägger fram information om mitt yrke hjälper mig inte, eftersom jag är Advokat, outas i runda tio och har den MASSIVA förmågan att sänka någons SAN med 1T2. Tack Feuthulhu. Att jag säger vem jag använde den på hjälper ju inte heller, eftersom jag lätt skulle kunna plocka någon som tappade 6 eller mindre, och jag tycker inte om att slänga runt tomma ord för att få det att verka som om jag är grön och fin.

Så, mitt slutargument är väl att jag kanske inte gjort någonting som grönmålar mig särskilt mycket, utom då att jag spelar exakt likadant nu som förut, och ni VET att jag var medborgare förut. Däremot så har jag heller inte gjort någonting särskilt suspekt såsom jag ser det. Jag är helt enkelt en ny spelare och börjar inte få grepp om spelet förrän nu.

Förresten är det intressant att Andersson, som tidigare vart suspekt som kultist, pressar mig så hårt. Och det efter att jag bara misstänkt Bearnie, som inte är särskilt aktiv...
 

Banarok

Veteran
Joined
7 Jun 2008
Messages
196
Location
Stockholm
Re: Ett dygn kvar

lite eftersom purgatory hoppade på mig och jag inte har gått tillbaka och cross-checkat allt denhär rundan kommer jag lita på era analyser (och hoppas det inte är en kultist sådan) så kommer jag rösta med på purgatory.

Röst:purgatory

Wilmer (3) : Basenanji, Zebulon, Eksem
Craygh (1) : Andersson
Halvtand (2) : Purgatory, Måns
Purgatory (3) : Johoohno, Hellzon, Pilzeman, Banarok
Johoohno (1) : Halvtand

Inte röstat: Wilmer, Yreburre, Craygh, Poseur, Bearnie
 

Zebulon

Swordsman
Joined
19 Aug 2008
Messages
461
Location
Helsingborg
Re: Ett dygn kvar

Jag tycker inte att Craygh är helt grön men är den mest sannolika kultisten just nu?
Inte i mina ögon.

Det är dåligt att inte alla röstar, kom igen nu, så svårt är det inte! I medborgerlighetens namn, rösta! Speciellt du, Craygh, du har saker att visa!

Det är intressant att Purgatory och Wilmer helt gått under radarn. Hallå? Varför kommenterar ni inte dreven mot er? Är ni upptagna med annat? Maila med kultistpolarna?
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Re: Ett dygn kvar

Anledningen att jag inte har kommenterat någonting än, och för övrigt är ganska så inaktiv, har helt enkelt att göra med att jag har jävligt mycket att göra just nu så varulvsspelet får helt enkelt finna sig i att inte vara speciellt högprioriterat.

Vissa har påpekat att jag är opportunistisk i och med att jag hoppar på "förutsägbara" drev. Det kan jag enkelt förklara med att jag följer flera råd jag har fått om att man ska klumpa ihop rösterna. Tydligen visar det sig att det inte var ett bra alternativ trots allt.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,083
Location
Göteborg
Re: Ett dygn kvar

Zeb: att "flyga under radarn", eller att bara vara/befinna sig/hålla sig "under radarn" är att undgå upptäckt. Jag tror du söker efter "gå under jorden".

Ursäkta, men jag ville klargöra.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,182
Location
Uppsala (Umeå)
Re: Ett dygn kvar [RÖST]

OK du har verkligen, på alla sätt och vis, en helt värdelös förmåga om det är sant som du säger. Dock är det ingen idé att skylla Feuthulhu för det. Det aggressiva försvaret med taggarna ut kan man ju dessutom tolka på flera sätt. Så du är inte grönmarkerad i min bok än, Craygh.

Men eftersom drevet mot Purgatory tagit fart, det finns åtminstone en viss tendens till att han verkar skum med det han gör, samt att drevet mot Wilmer ligger nästan lika det mot Purgis så flyttar jag, som hintat i eftermiddag, min röst.

Röst: Purgatory

Wilmer (3) : Basenanji, Zebulon, Eksem
Halvtand (2) : Purgatory, Måns
Purgatory (5) : Johoohno, Hellzon, Pilzeman, Banarok, Andersson
Johoohno (1) : Halvtand

Inte röstat: Wilmer, Yreburre, Craygh, Poseur, Bearnie
 
Top