Nekromanti Varulvsspel of Cthulhu - Runda 4

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,192
Location
Uppsala (Umeå)
Re: ANDERA Å:S SAMTLIGA INLÄGG

Anders Åstrand through Basenanji said:
# 649025

Wait... what!?

Ska vi tolka detta som att Feuflux mer eller mindre säger rakt ut att Shale hade en viktigare roll i spelet än Craygh?

Jag jobbar, så jag bara småskummar tråden mellan varven. Återkommer ikväll med lite analys.
Denna post är intressant. Den friar väl i princip Craygh 2.0 från att vara en kultist (men inte som tillhörande Den Tredje Fraktionen) eftersom AÅ knappast skulle sätta sökljuset på en medkultist på det viset?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,173
Location
Ereb Altor
Re: ANDERA Å:S SAMTLIGA INLÄGG

Jag har inte riktigt hunnit sätta mig in i det nya läget, men jag kan berätta hur jag har siat:

Runda 1:
krank, Zebulon, Eksem - 1 av dessa är födda i staden (Zebulon)

Runda 2:
Purgatory, Bearnie, Craygh - Ingen är född i staden

Runda 3:
Halvtand, Johoohno, Yreburre - Ingen är född i staden

I mitt excelark ser det alltså ut så här:

Infödda
Zebulon (M)
Wilmer
Poseur

Måns (W)

Inte infödda
Andersson
Banarok (W)
Basenanji (AÅ)
Bearnie (M)
Eksem (M)
Halvtand (M/P)
Hellzon (AÅ)
Johoohno (M)
Måns (W)
Purgatory (M)
Craygh (M)
Yreburre (M)

Sedan måste vi fråga oss vilka siare vi kan lita på. Och, jag vill påminna om att Andersson inte bara skyddades av AÅ, han skyddade även AÅ och fick ex mig att hoppa av AÅ drevet innan Rising dök upp och ställde allt till rätta. Men jag vill minnas att det var fler som kom med åsikten "han är iaf siare, vi bör vänta". Vilka var det?
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,192
Location
Uppsala (Umeå)
Funderingar kring Zebulons bomb och Wilmer

Betänk bomben Zeb släppte i slutet av förra rundan:

Zebulon said:
Jag är stadsfödd-siare.
Jag nämner två namn till Fleuflux och får reda på hur många av dom som är stadsfödda. Det faktum att jag är siare stärker flera teorier om hur Fleuflux verkar ha tänkt. Do your maths.
Dessa är mina koll hittils.

Runda 1:
Wilmer och moller - 1 är född i staden.
Verkar ju stämma bra med vad de uppgett, moller är då inte stadsfödd och ingen är lögnare.

Runda 2:
Anders Åstrand och Purgatory - 1 är född i staden
Jag kan alltså stödja Pilzemans kontroll av AÅ, nånting är skumt.

Runda 3:
...min sista hemlighet

Jag, Måns, Pilze och Wilmer är siare och stadsfödda. Troligtvis är AÅ också infödd,
vilket gör honom till lögnare vilket gör att jag tror att han är kultist. Vad har de andra infödda för förmåga? Antingen finns det kultister bland oss siare eller också är det två kvarvarande infödda som inte är siare och som då är kultister.
Hur vet Zebulon att även Måns, Pilze och Wilmer både är siare och infödda?

Är det rimligt att en kultist kan sia? I Batman-spelet var väl t ex ingen av hjälte-kvinnorna (d v s det spelets varulvar) siare? Är en "kultist-siare" i så fall ett substitut för naiva siare (för har man både och blir det helt i princip helt omöjligt att använda siarförmågan på ett vettigt sätt)?

Om man har fyra siare, pingar alla rätt i så fall? Vi har inte dubbelkollat än, väl?

Är Wilmer skum eller är han bara frånvarande? Han är jäkligt svårläst p g a att han postat så lite. Jag ser fram mot Basses sammanställning av hans poster för att kunna få mer på benen.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,173
Location
Ereb Altor
Re: ANDERA Å:S SAMTLIGA INLÄGG

Johoohno tycker det är dumt med gröna listor, det gör inte jag. Följande är gröna:

Pilzeman - Avslöjade Ander Åstrand
Basenanji - För han hjälpte till att avstyra drevet mot mig
Zebulon - För han var den som tvingade kultisterna att outa sig som stadsbor
Måns - För att Anders Åstrand ville få ut mig, och för att jag har läst Feuthulus PM till mig. :gremsmile:

Hellzon har varit oerhört behjälplig och ser väldigt grön ut, men har inte det där beviset som krävs.

Jag tänker lägga min första röst på Andersson

Röst: Andersson

För att han försvarade AÅ och försvarades av AÅ. Dessutom är han ännu inte siad.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,192
Location
Uppsala (Umeå)
Det kan tolkas som att DTF hållit på att sticka folk sedan runda 1 men att det inte märks förrän nu (ungefär som Jokern fungerade i Batman-spelet). Möjligen dör folk X rundor efter förgiftningen, eller så blir de en del av DTF, som vinner när de är i majoritet. (Finns säkert andra alternativ också).

En mer paranoid tolkning är att DTF varit inaktiv till nu, och därför fått sticka tre gånger i stöten, (tror man på det blir Craygh 2.0 en aning misstänkt då han fick byta roll med Shale).
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,192
Location
Uppsala (Umeå)
Basenanji said:
Men jag vill att Andersson svarar på varför han har röstat som han har röstat. Jobbigt? Ja, kanske. Men se det som en favorit i repris.
Nu börjar det blåsa upp ett drev mot mig igen. Helt i onödan, kan tilläggas.

På Basenanjis fråga, så ville jag inte rösta på AÅ av de skäl som jag uppgav. Jag tyckte inte, med tanke på att vi famlade så i mörkret, att vi skulle plocka en siare den rundan. I stället tyckte jag att vi borde plocka av någon av de andra för att sedan, med mer information på handen, ta AÅ denna runda om inte information framkommit som kunde frikänna honom. Men som jag också sa mot slutet av rundan så gjorde AÅ:s kompakta tystnad att han framstod mer och mer kultistig ju längre dagen gick. Sedan var ju AÅ:s öde i praktiken avgjort sent på eftermiddagen i går, och det fanns då inget skäl att flytta över rösten och hamna sist på tåget (vilket ju också ser misstänkt ut om man vill se det på det sättet).

Men till saken hör att det nu tillkommit information som, om den varit känd igår, gjort att jag nog röstat på AÅ iaf i o m att hans scummighet blir tydligare. I går visste vi t ex inte att Zeb claimade siarförmågor. Vi visste heller inte hur siarförmågan fungerade rent praktiskt (jfr hur Zeb och Måns säger att de fungerar), så vi kunde inte bedöma rimligheten i AÅ:s siaruttalanden.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,173
Location
Ereb Altor
Re: ANDERA Å:S SAMTLIGA INLÄGG

Måns said:
Infödda
Zebulon (M)
Wilmer
Poseur

Måns (W)
Och:
Pilzeman (P)

Kursivt innebär ännu obekräftad, och bokstaven bakom är vem som har bekräftat det.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,173
Location
Ereb Altor
Kommande inaktivitet

Imorgon åker jag till Tyskland och är tillbaka på Fredag. Jag kommer inte att skriva eller läsa något under den tiden.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,087
Location
Göteborg
Re: ANDERA Å:S SAMTLIGA INLÄGG

Måns: du själv står med både på infödd- och icke-infödd-listan.

En annan grej att kolla upp med wilmer är att han först hävdar att han får veta "hur stor andel" av de tre som är födda i staden, men sedan berättar att måns är född i staden och två andra inte är det (om jag minns rätt). Wilmer, klargör hur det funkar egentligen.
 

Zebulon

Swordsman
Joined
19 Aug 2008
Messages
462
Location
Örby, Stockholm
Re: ANDERA Å:S SAMTLIGA INLÄGG

Den här tredje fraktionen ger mig migrän... Dessutom kanske folk tror att jag är en del av den vilket har blivit påstått tidigare. Jag är osäker på hur man försvarar sig mot det så jag kör som vanligt, har folk frågor är det bara att ställa dom.
Är det fler än Pilze som tror att dom omvänder folk? Eller är det så att dom sticker en per gång och sen är han "tagen" fast det händer inget? Man kanske dör senare, typ efter 3 rundor? I så fall blir ju svårigheten för tredje fraktionen, förutom att överleva, att sticka folk som inte röstas ut och som inte manipuleras ut kultisterna? Påverkar detta kultisternas val på något sätt? I så fall kanske dom försöker pricka tredje fraktionen med sina manipuleranden? Eller försvåra för tredje fraktionen att välja offer genom att bli mer random?
Förstår ni vad min migrän kommer ifrån?
 

Zebulon

Swordsman
Joined
19 Aug 2008
Messages
462
Location
Örby, Stockholm
Re: ANDERA Å:S SAMTLIGA INLÄGG

Röstsammanställning.

Andersson 2 (Hellzon, Måns)
Wilmer 1 (Basse)

Hoppas jag fick det rätt.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Okej, min kultistlista ser nu ut så här:

Wilmer
Bearnie
Halvtand
Purgatory
Yreburre

Det här är en lista över de som jag ser någon mening med att misstänka den här rundan. Eftersom vi faktiskt tog en kultist förra gången så känner jag att det är mindre bråttom att börja rota bland sådana jag litar mer på. Bekvämt noterar jag att det är 5 stycken, vilket jag också tror är antalet kultister som är kvar i spelet. Det är bara att börja beta av dem då :gremsmile:

Skämt åsido: Jag återkommer senare med en närmre titt på de här filurerna, och ser vilka jag kan avskriva och vilka som känns än mer misstänkta under dagen, hoppas jag.
 

Zebulon

Swordsman
Joined
19 Aug 2008
Messages
462
Location
Örby, Stockholm
Kära Andersson,
Du är nu skithet. Du har öppet talat för en bevisad kultist. Ajabaja. Du gör det extra flagrant här och typ 10(!) poster framåt. Inte smart. Otrooligt dumt. Så till den milda grad dumt att jag undrar om det verkligen kan stämma? Du såg ju att drevet var stort och att du var den enda som gafflade om att inte ta honom? Du borde ju insett att han var en lost cause. Du har köpt dig en kort respit från min röst men chansen är stor att jag återkommer.

Det är ju allas vår plikt att rösta hela tiden, ändra sig och på andra tydliga, konkreta sätt lämna spår efter sig. Nu röstar jag istället på en som jag länge haft ögonen på men då var jag ensam i drevet. Jag gör nu ett nytt försök.

Röst: Wilmer

Andersson 2 (Hellzon, Måns)
Wilmer 2 (Basse, Zebulon)
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Okej, när man väl lyfte blicken och tänkte efter så insåg man ju att AÅ var så sjukt skum förra rundan, men jag köpte ju det där resonemanget om att spara siaren ganska länge. Kan vi göra någon slags utvärdering av det i ljuset av att AÅ var kultist? Är det ett rimligt spel att spara någon som man är ganska säker på är kultist under några omständigheter? Är det bara orutinerat att komma med (och köpa) sådana förslag, eller är det renutav ett typiskt sätt att jaga fram kultister? Vad säger ni som är kloka och gärna erfarna?

Jag är inte så himla skeptiskt mot Andersson eftersom jag tyckte att det inte lät som ett så vanissigt resonemang kring AÅ först och kan tänka mig att det är ett rimligt misstag att begå. Men om det traditionellt sett, eller logiskt sett eller whatever, inte är så, då måste ju Andersson ut, ut, ut! Det har ju legat lite skepsis i luften sen från början, vad jag minns.

*Skriver upp även Andersson på skummislistan att kolla upp sen*
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,467
Location
Köping
Andersson said:
Zebulon said:
Yihaa!

Farao, Rising är en tung förlust nu när han var medborgare...
Vi skulle kanske lyssnat mer på honom tidigare... (#648629, runda 1)

Rising said:
Zebulon och Anders Åstrand har ett rätt intressant förhållande: Zebulon gick ut tidigt och frågade efter folks infödingstastus, och säger sig själv vara infödd. Anders Åstrand säger sig ha en förmåga som tar reda på folks infödingstatus, och har sin röst i nuläget på Zebulon. Och när Anders Åstrand gick ut med sin förmåga så frågade Zebulon om AÅ kunde berätta vilka två personer han tänkte använda sin förmåga på. Mycket misstänksamt - det där låter som ett skurktrick; att vilja veta vem AÅ skall rikta sin förmåga mot så att man har god tid på sig att hitta på en förklaring eller möjligtvis mörda AÅ om man har någon sådan förmåga utifall han skulle rikta sin förmåga mot någon inom den egna fraktionen. (Om någon frågar en vanlig siare vem han skall rikta sin förmåga mot så vore det ett extremt scumtell) [...]
Fast det där är väl bara skumt om Zeb är kultist och AÅ är normal? Är Zeb medborgare är det ju bara klantigt, och är båda kultister så undrar jag varför Zeb överhuvudtaget skulle fråga AÅ en sån sak då han ju skulle vara tvungen att tänka över allt han säger till AÅ och borde insett att det var kajko. Om han nu inte tycker att det är en vettig idé, och då är det ju inget bevis.

N00bmisstag. Jag tror nästan detta grönar Zeb snarare än gör honom misstänkt.

Basenanji said:
Tyvärr så tror jag att vi kan räkna bort Wilmers sianden...
Den kompletta listan på "osiade" blir isf: Andersson, Basenanji*, Hellzon*, Pilze**, Poseur**, Zebulon**, Banarok***, Måns***.
*) Siade av AÅ och ej bekräftade av någon annan.
**) Claimat infödingsskap. Varför skulle de ljuga?
***) Siade av Wilmer. Måns är claimad infödd och därmed OK.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Wilmer

Kommer in sent i första rundan och skyller på att inte ha haft tillgång till sin dator.
Tycker det verkar skumt om någon skulle ljuga om sitt ursprung.

Gillade inte Björns angreppssätt förra rundan med att "spamma grundlösa angrepp för att få ondingar att svettas" och tycker att det "generar kaos och kaos är kultisternas vän". Tycker att en saklig debatt som är rik på poster och felsägningar är att föredra.

Svarar på påståendet att han slängt ur sig "absurditeter", och han svarar med att langa ut all sin information. Han är Datanörd och har en förmåga som siar infödingar. Han avfärdar sin egen förmåga och hela uppdelningen som ett blindspår som ska sätta fart på diskussionen.

Sedan inget mer runda 1, inga röster heller.

Rising blir galen i runda 2 och ger Wilmer tusen "vad fan GÖR du, människa"-poäng.

Wilmer öppnar runda 2 med att konstatera att många inte använt sina förmågor. Avfärdar sin egen förmåga igen, tycker att han inte har så stort ansvar och att förmågan känns oviktig och tycker inte det gör så mycket om han glömt använda den.

Här kommer bomben. Wilmer förklarar att hans tidigare spel är att försöka framstå som harmlös men tycker att Zebulon sabbat det.

Tycker det är synd att han postat så lite och skyller på Universitetets höga krav. Vill fokusera på de infödda. Säger att han kommer sia Embergem, Banarok och Måns.

Sen inget mer runda 2, fortfarande inga röster?

Konstaterar att hans siande slagit ut som väntat. Röstar på AÅ.

Ställer en harmlös fråga om säkerheten i antalet kultister per infödingar/utbölingar-grupp.

Sen inget mer i runda 3.

---

Det är lite intressant det där med att verka "harmlös" gentemot kultisterna. För antingen så fungerar det, eller också är det ett trick.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Så, några misstänkta saker:

Mycket sparsamt röstande, minst sagt.
Är väldigt inaktiv och lämnar inga spår.
Försöker avfärda frågan om födelseursprunget.
Försöker avfärda sin egen förmånga.
Avslöjar sin förmåga out of the blue.


Några förmildrande omständigheter:

Röstade på AÅ tidigt.
Vill mena att han spelat för att framstå som harmlös inför kultisterna.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,173
Location
Ereb Altor
Eksem said:
Vad säger ni som är kloka och gärna erfarna?
Jag vet inte om jag kvalar men jag säger spontant nej, nej, nej, absolut nej! Det är ren matematik. Kultisterna kan ta 2 av oss varje runda och en chansen för oss att klara oss är att ta så många kultister som möjligt på så kort tid som möjligt. Nu är vi runt 10 medborgare kvar (varav 4(?) är getingar som sticks) och kultisterna är 5(kanske). Det innebär att vi inte har egen majoritet och att det om ett drag kan ha förlorat.

Därför hoppas jag att den tredje fraktionen förstår att för att vinna måste de spela med oss. Vinner kultisterna förlorar den 3:e fraktionen med. Vi MÅSTE få ut en kultist den här rundan. Och vi måste få hjälp av den 3:e fraktionen.
 
Top