Nekromanti Varulvsspel of Cthulhu - Runda 4

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
WTF, tredje fraktion?

Det här fanns inte med när jag läste!

- Vänta här nu, sa plötsligt tre personer samtidigt, någon har stuckit mig med något.
- Aaaah, vad är det?
- Jag är förgiftad!
- Eller ja, jag känner mig rätt bra egentligen.
- Det finns bara ett svar på det här. Den tredje fraktionen är offentlig och vill sticka oss alla!


Men ja du, DÖD ÅT TREDJE FRAKTIONEN! Också...
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,087
Location
Göteborg
Hmm. Min gissning är att de rekryterar folk, och vinner när alla (eller tillräckligt många) är på deras sida. Feu bestämde isåfall från början att deras existens skulle avslöjas runda 4, och nu vet vi att det är tre som blivit stuckna, en varje natt ganska förklarligt. Om de faktiskt rekryterar folk så lär de nu vara minst fyra till antalet, om man tänker sig att det började som en ensam person.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,987
Location
Linköping
Re: WTF, tredje fraktion?

Nej jag kom på att jag missat infon om tredje fraktionen det samtidigt som jag tryckte på Skicka... men ville ha in det i startposten så... ni som hann svara inom typ 2 minuter missade det. Sorry.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,701
Re: WTF, tredje fraktion?

Jag håller på med en lista med alla AÅ:s inlägg. Om nån annan gör det så säg till. Eller så är det bra med lite dubbelkoll.

Men en sak som jag studsade till på direkt var att AÅ vill styra bort ett drev mot...Andersson.

Det ska Andersson få utveckla.

Analys kommer.

/Basse, medborgare med rätt att lista
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,087
Location
Göteborg
Okej, en liten uppdatering på infödingsstatusen för folk:

Infödda, bekräftade:
Anders Åstrand
Wilmer
Måns
Pilzeman*

Infödda, påstådda (inte siade än):
Poseur
Zebulon

Icke infödda, bekräftade:
Banarok
Basenanji
Halvtand
Hellzon
Johoohno
Yreburre

Icke infödd, påstådda:
Andersson
Bearnie
Eksem
Craygh
Purgatory

(Om det är relevant:
Embergem och Rising dog som siade icke-infödda.
Krank och Vicotnik dog som påstådda icke-infödda.
Gamle Craygh, Dice och moller dog utan någon info alls.)

*jag sa att jag ville sia mig själv varpå Feu sa "bara så du vet kommer du få resultatet "infödd", men du kan få göra det om du vill..." Jag litade på honom och siade någon annan den rundan, men jag räknar mig själv som siad.

Att någon skulle ljuga om att de är infödda när de inte är det är inget jätteproblem än, det skulle vara om vi hittar en till infödd kultist och därmed friar en osiad, men jag skulle fortfarande säga att Poseur och Zebulon står längre ner på prioritets-listan än de obekräftade utbölingarna. Ska vi samordna våra sianden så att vi kan beta av alla 5 i samma drag?

Just det ja, vi kanske borde sia om de Anders har tagit, han är ju inte helt pålitlig längre. Nån som har mer ordning i sitt excel-ark än jag som har koll på vem som siade vem?
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,467
Location
Köping
Puh. Jag var som sagt inte säker på Åstrands skuld. Jag fattar fortfarande inte varför han ljög, men Rising hade ju rätt om honom iallafall. Vi sörjer Rising i evighet amen, nu jäklar tar vi resten av kultisterna.

Pilzeman said:
Halvtand är siad som icke infödd. Ganska väntat, men vi betar av dem som är kvar. Hoppas verkligen inte att jag missade att någon annan redan siat honom bara...
Haken nu är väl att alla Åstrands sianden är värdelösa, vilket gör att en del måste sias om. Jag har inte fört bok om vem som siat vilka, så det blir till att gå tillbaka och titta:

Zeb (två pers/runda):

Zebulon said:
Runda 1:
Wilmer och moller - 1 är född i staden.
Verkar ju stämma bra med vad de uppgett, moller är då inte stadsfödd och ingen är lögnare.

Runda 2:
Anders Åstrand och Purgatory - 1 är född i staden
Jag kan alltså stödja Pilzemans kontroll av AÅ, nånting är skumt.
Wilmer (tre pers/runda):

Inget siande runda 1.
Runda 2: Måns (infödd). Banarok och Embergem (utbölingar).

Måns:
Måns runda 3 said:
Nästa karamell: Jag vet att Eksem, Purgatory, Craygh och Bearnie inte är stadsbor.
Antar att detta är summan av runda 1 och 2?

Måns runda 4 said:
Jag siade också Halvtand. Och Yreburre och Joohohno. Alla tre var inte infödda.
Hur går runda 1 och 2 ihop om du siar tre pers/runda?

Pilzeman (en pers/runda):
Runda 1: Anders Åstrand. Infödd.
Runda 2: Rising. Utböling.
Runda 3: Halvtand. Utböling.

Anders Åstrand (två pers/runda haha):
Runda 1: Rising och Basenanji, ej infödda. [Rising-delen kan vi väl tro på.]
Runda 2: Vicotnik och Hellzon, ej infödda. [Jag är benägen att tro detta med. Ni andra får ju gå på vad ni tror om mig.]
Teori: Åstrand talade sanning för att det fanns folk som kunde kolla hans utsagor. Detta förutsätter ju att han hade den förmågan överhuvudtaget, men det är en så lätt lögn att kolla så det är nog inget man vill chansa på att ljuga om.

Således, namn, inföddhet och vem som bekräftat:

Anders Åstrand Nej Zeb, Pilze
Andersson Nej
Banarok Nej Wil
Basenanji Nej AÅ?
Bearnie Nej Måns
Craygh 1.0 Nej
Dice Nej
Eksem Nej Måns
Embergem Nej Wil
Halvtand Nej Måns, Pil
Hellzon Nej AÅ
Johoohno Nej Måns
krank Nej
moller Nej Zebulon
Måns Ja Wil
Pilzeman Ja 1
Poseur Ja 1
Purgatory Nej Måns, Zeb
Rising Nej Pilze, AÅ
Shale/Craygh 2.0 Nej Måns
Vicotnik Nej AÅ
Wilmer Ja Zebulon
Yreburre Nej Måns
Zebulon Ja 1

(Ettorna är kvar sen jag hade binär bokföring, de betyder att personen är bekräftad, men jag vet inte hur. Har jag missat någon infödingsiare?)

AÅ har inte ställt till det så farligt ändå. De ensamma levande som han siat är undertecknad och Basenanji. Jag litar på Basse och tror inte vi behöver slå oss för pannan för att han inte är siad än. Men den kompletta listan på "osiade" är alltså: Andersson, Basenanji*, Hellzon*, Pilze**, Poseur** och Zebulon**.
*) Siade av AÅ och ej bekräftade av någon annan.
**) Claimat infödingsskap. Varför skulle de ljuga?

Basenanji said:
Och jag tror genast att det är så att kultisterna tänker att de ska ta ut bra spelare först, och viktiga roller sedan.
Mmm, det är ett tydligt mönster. Ska bli intressant att se vem de är så rädda för att de tar nästa natt.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,467
Location
Köping
Justja, det är ett riktigt lass med infödingssiare. Jag tror inte vi ska lite på de fyra som är kvar jätteblint. Men låt dem sia de osiade först för all del.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,701
Nu har jag läst alla inlägg och ska ta upp några punkter som jag tycer är värda att titta mer på.

Jag orkar inte lägga upp en fil, det får bli en post till med alla inläggen av AÅ i.

Först tänker jag att det är uppenbart att AÅ inte vill att man ska outa födelseort. Det ger inget och det kan vara farligt, menar han. Sedan outar han ändå yrke och så småningom förmåga, men luddigt. Han har röstat Vicotnik.

Det här inlägget skulle kunna vara ett försök att styra bort ett drev mot en kultistkompis:

#648582
Anders Åstrand said:
Ett drev mot Andersson. Behövs verkligen det?

Jag är osäker på om vi verkligen behöver avslöja mer redan under första rundan, och dessutom är det väldigt sent och kan således bli klurigt att vända om han visar sig vara ren.

En bandvagn mot Zebulon är betydligt intressantare dock eftersom i alla fall jag tycker hans agerande runt infödingsstatus med massclaimsförslag är synnerligen misstänkt enligt resonemanget jag la fram i ett inlägg till honom tidigare. (De som har nytta av infon är de som vet vad den innebär, de som vet vad den innebär har den sannolikt i sitt vinstvillkor och är alltså våra fiender).

Bandvagnen mot Craygh var jag ju skeptisk mot från början och hoppade på som nummer 5 när jag själv hade 5 röster på mig för att rädda mig själv.

Så.
Röst: Zebulon
Senare, i inlägg #649087

skriver AÅ så här:

Anders Åstrand said:
"Mitt förslag är att vi nu försöker röka ut kultister bland den lilla grupp som sagt att de är infödda här på forumet, och att jag och wilmer försöker hitta eventuella lögnare bland övriga.

Jag tycker till skillnad från vissa andra (minns inte nu vem som skrev det) inte att vi ska sia samma personer i nuläget. Tillsammans kan vi ju scanna av 5 åt gången och om vi inte får tillbaka 0 så har vi en liten grupp på 2 eller 3 att leta upp lögnaren i."
Och då vill jag framföra att det var min idé att man skulle sia samma person för att få reda på vem av siarna som kanske har en tokig förmåga. Risinng kallade mitt förlag för "vilken åsna föreslog det?". Jag vill bara såhär, i efterklokhetens bittra ljus tala om att det inte alls behöver vara dumt att sia samma person.

Sedan skriver han så här:

#649378

Anders Åstrand said:
Fyfan vad svårt det här är!

Kan ingen som har lite mer koll än mig ge mig tips på personer/förehavanden att analysera och bilda mig en uppfattning om? Det vore verkligen jättejuste.

Just nu känner jag att det bästa jag har att gå på är Banaroks felsägning, och det är sjukt svagt. Men jag kör ändå.

Röst: Banarok
Och jag får lust att återigen misstänka Purg, Johoohno, och Halvtand. Och alla dem som varit på Banarok. Aldrig i helvetet att AÅ skulle hoppa på ett drev mot Banarok om Banarok var kultist. För farligt.

Sedan brakar det fullständigt för AÅ. Här ger han bort sig:

#649386

Anders Åstrand said:
Haha. Vad håller jag på med?

Jag ville ju röka ut kultister bland de infödda samtidigt som jag och Wilmer går och letar lögnare bland övriga. Och så röstar jag på en icke infödd på sjukt svaga grunder bara för att få iväg en röst.

Jag ska givetvis flytta min röst till någon av de infödda.

Poseur har vi tydligen drevat mot och friat i min frånvaro.

Wilmer behövs för att planen ska fungera över huvud taget.

Vicotnik och Pilzeman anses rena.

Detta lämnar

Måns har två röster på sig och Halvtand en. (om jag räknat rätt sen senaste rösträkningen)

I nuläget lägger jag min röst på Måns. Helt enkelt för att han har fler röster emot sig.

Röst: Måns

Det är i princip allt.
Slutsats: Jag ska kolla mer, men drevet mot Måns känns helt klart kultist-stylee.
Dessutom tycker jag att Andersson ska förklara sig en aning.


/Basse, medborgare
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,701
ANDERA Å:S SAMTLIGA INLÄGG

Här kommer Anders Åstrands samtliga inlägg i oredigerat format. Var speciellt uppmärksamma på när ett citat av någon annan finns med.

#648291

Kära kamrater!

Jag ber om ursäkt för min tystnad. Jag la mig tidigt i tisdags och var ute och valborgspubrundade hela dagen igår.

Jag har inte läst hela tråden jättenoga, utan skummat den. Vad jag kan se har jag sex röster på mig och resten har röstat spritt eller inte alls.

Kom igen nu! Vi borde kunna hålla igång fler än ett drev i taget, eller?

Om ni någonsin hade besökt vårt fina bibliotek i staden hade ni vetat att jag är bibliotekarie och inte någon slem kultist. (Mitt yrke kommer att avslöjas runda 5, vad nu det har för betydelse).

Röst: Vicotik

Vi har ju inte så mycket att gå på såhär i början, men att posta listor och "objektiva" analyser är ett rätt bra sätt att kräkas ur sig inlägg utan att behöva riskera att avslöja något. Det är dock mest att betrakta som en slumpröst på någon av de som redan hade en röst på sig.

---
#648296

Jo, dina listor hjälper ju såklart oavsett du är god eller ond.

Det var som sagt mer eller mindre en slumpröst.

Citat:
Sen så kan jag inte göra så mycket förutom att hjälpa till i och med att jag kommer att signaleras som Kultist om någon siare skulle kolla upp mig.


Min första reaktion är att falla in i ett wifom-resonemang, men eftersom det är rätt oproduktivt tänker jag gå på min fösta instinkt. Nämligen att det där clear:ar dig i min bok för tillfället. Jag tvivlar starkt på att en kultist skulle göra något så riskabelt utan ett ordentligt drev mot sig.

Så jag tar någon annan som har en röst på sig istället.
Röst: Zebulon

Mycket in-game-snack där, och sådant leder bara till förvirring. Förvirring är precis vad vi inte vill ha om vi ska kunna röka ut kultisterna.

---
#648305

Citat:
1a) Krank har irl har hävdat att Rising är listig som en räv i sådanahär sammanhang. Och eftersom Krank är listig irl så är han säkert det i varulvsspel också. Jag misstänker att båda dessa herrar är duktiga nog att ensamt gå och vinna, oavsett om de är kultister eller inte.


Rising är listig som en räv. Jag är nästan lite sugen på att försöka rösta ut Rising bara därför, för att slippa den här känslan i magen att han bara spelar oss som en marionetteater. Men bara nästan, för sannolikt är han ju vanlig bybo (3 på 4-ish) och då är han en riktigt trevlig lagkamrat.

---
#648327

Jag tror inte att Rising och Krank båda är kultister, eftersom Krank nästan verkade komma undan med sitt misstag varpå Rising pekade ut det för allmän beskådan.

Jag tyckte också att Kranks betéende var lite misstänkt, men jag hade ett vagt minne av att han även i tidigare partier varit dålig på att läsa texterna ordentligt och därför tände jag inte till helt och hållet på det.

Nu när dock Rising har påvisat att Krank måste ha öppnat och läst sitt PM, vilket också erkänts av Krank, precis innan det misstänkta inlägget ser Krank betydligt mer misstänkt ut.

Jag tänker dock inte flytta min röst just nu, utan vi får se hur det hela utvecklar sig. Zebulons betéende är också lite misstänkt. Jag tror han gömmer något bakom sin dimmridå av rollspelande, dessutom är en hämdröst inte särskillt produktivt.

---
#648392

Hej kära kamrater. JAg är full, så jag tänker därför inte lägga någog röst förrens imorgon.

Men alltså boys and girls. Jag tror att Krank är btybo Han beter sig ju prexis som han betett sig varenda runda. Sjukr jävla misstänksamt.

Det här med ursprung tror jag vi ska försöka hålla lite hemligt, för alla scenarior jag kan tänka mig att det spelar roll ligger det i vårt intressa att hälla det hemligt.

Om infödingarna (min term för de som är födda i byn) har ett eget vinstvillkor skulle de knpappst vara så snabba med att outa sig som de varit, alltså är det inte fallet.

Då kan det var aså att vissa förmågor bara funkar mot infödingar och då är det inte helt bra att outa dem (eftersom det hjälper kuiltisterna). Eller så finns det en seiremördare som vinne r om anringen infödingarna, eller de som inte är infödingar, är döda. och då är det också uselt att outa dem.

Oavsett vad så är jag extremt skeptisk till massavslöjanden av den art som zebulon förespråkar innan vi har en bra teori om vad infödingsskap egentligen innbeär.

---

#648452

Hej. Nu har den värsta bakfyllan lagt sig och jag börjar känna mig som folk.

Jag behöver nog förtydliga vad fylle-Anders försökte säga smile.

Fylle-Anders hade en teori om att Krank är ren trots att han betér sig misstänksamt, för att han har betett sig misstänktsamt i alla partier han spelat. Nykter-Anders köper inte det resonemanget helt och hållet dock, eftersom det kan vara en dimmridå. Dock är ju Krank mer eller mindre färdigpressad så egentligen borde vi pressa någon annanstans nu och sen rösta ut krank ändå om han verkar mest misstänkt av de vi pressat.

Tyvärr är det enda drevet som finns (förrutom det mot mig) mot Craygh som är helt inaktiv och därför omöjlig att pressa på information.

Jag ska läsa igenom vad som skrivits under dagen och återkommer med ett till inlägg snart.

---
#648454

Citat (Måns):
"Det är lite märkligt att han inte slår ifrån sig. Jämför gärna kranks reaktion med Anders."


Den stora skillnaden är ju att Krank har fått konkreta anklaganden att försvara sig mot "Det du sa där var skumt för att". Det har inte jag, utan alla har röstat på mig p.g.a inaktivitet, därför har jag inte kunnat "Slå ifrån mig". Det enda jag har att säga är "Jag är oskyldig!", men det skulle jag säga även om jag var kultist så det är ganska menlöst.

Kom med lite anklaganden så ska jag bemöta dem! Men snälla låt inte en "Rösta på en inaktiv"-röst ligga kvar av slentrian.

---
#648455

You've got it.

Yrke: Bibliotekarie (avslöjas i runda 5)
Förmåga: Jag kan sia folk för att få reda på om de är infödda i byn eller inte. Det är inte ett rent siande utan jag lämnar in två namn och får reda på hur många av dessa som är infödda.

Jag tror inte på starka kopplingar mellan yrke och förmåga p.g.a. ovan.

Jag tror infödingsgrejen har att göra med en seriemördare eller annan fraktion som vinner om ena eller andra sorten alla dör, därför tror jag det är rätt safe att outa mig just nu i alla fall. Om det är någon fraktion som tjänar på att veta vilka som är infödingar ligger det ju i dessas intresse att hålla mig vid liv, så jag tror ingen fraktion vill döda mig pga min förmåga just nu.

Kan vi snälla pressa någon annan nu, eller vill ni veta mer?

#648457

Egentligen tycker jag att en bandvagn mot en inaktiv spelare är puckat så här sent i rundan, vi kommer ändå inte kunna få fram någon information ur honom. Men som läget ser ut just nu är det tyvärr min bästa chans att inte själv bli utröstad.

Röst: Craygh

Jag kommer dock att flytta min röst omedelbart om något annat drev startas. (Men med tanke på segheten i folks röstande är det inget jag vågar räkna med)

---
#648457

Jag svarar på det om du förklarar varför du är övertygad om att det är en bra idé att outa huruvida man är inföding eller inte.

Som jag ser det finns det fruktansvärda risker med det.

---

#648460

Hur ställer du dig till att det kan finnas en fraktion i spel vars vinstvillkor beror av att de vet vilka som är infödda och inte (så de kan döda dem eller whatever)?

Bedömer du att riskerna med att ge dem den här informationen gratis är mindre än vinsten med att kunna hitta eventuella lögnare?

De enda som har något att vinna på att den här informationen kommer ut är de som vet vad den innebär. Vi vet inte, alltså kommer den att gagna någon annan än oss. Alla andra fraktioner är våra fiender.

Nej, jag är inte övertygad om att det är en bra idé.

---

#648463

Min plan med min förmåga var att kolla lite folk till höger och vänster och sen när Feuflux avslöjar vad infödd innebär (typ som han gjorde med ateisterna/fanatikerna i förra rundan) så sitter jag på en massa information som kan användas för att motarbeta fraktionen i fråga.

Det sket sig dock nu när jag blev tvungen att outa mig, jag har inte bestämt mig för hur jag nu ska göra med informationen och hur öppen jag ska vara. Vad tror ni andra?

---

#648486

Citat:
Feuflux (SL) står det inget annat så är man född i staden: 648275


FEL!

Skrivet av: Feuflux
2) Förlåt för tokmissen med födelseort, otroligt dåligt av mig. Har ni ingen information så är ni inte födda i staden. Så vet alla det. Spelar det någon roll? Njae-ish. Det är förstås alltid en risk att dela med sig av information i sin roll. Det kan hjälpa någon annan. Min enda bortförklaring är att jag är orutinerad. Det skulle givetvis framgått i allas roller vart man kom ifrån.


Alltså, står det inget är man inte född i staden.

---

#648488

Ingen mer förvirring runt det här, tack.

---

#648582
Ett drev mot Andersson. Behövs verkligen det?

Jag är osäker på om vi verkligen behöver avslöja mer redan under första rundan, och dessutom är det väldigt sent och kan således bli klurigt att vända om han visar sig vara ren.

En bandvagn mot Zebulon är betydligt intressantare dock eftersom i alla fall jag tycker hans agerande runt infödingsstatus med massclaimsförslag är synnerligen misstänkt enligt resonemanget jag la fram i ett inlägg till honom tidigare. (De som har nytta av infon är de som vet vad den innebär, de som vet vad den innebär har den sannolikt i sitt vinstvillkor och är alltså våra fiender).

Bandvagnen mot Craygh var jag ju skeptisk mot från början och hoppade på som nummer 5 när jag själv hade 5 röster på mig för att rädda mig själv.

Så.
Röst: Zebulon

---

#648583

Nu ska jag fortsätta dricka bärs, vi hörs imorgon när bakfyllan lagt sig!

---
#648887

Jag var borta hela dagen igår, och kom precis hem efter en lång dag med skola, jobb och gym.

Jag har inte läst ikapp allt ännu, men kommenterar det här eftersom det handlade om mig.

Skrivet av: Varulvsspelskungen [dvs Rising]

"Anders Åstrand
Jag ogillar att när AÅ claimade så sade han "Kan vi snälla pressa någon annan nu, eller vill ni veta mer? Vadå "veta mer", liksom? Hur mycket mer fanns det att berätta? Det känns scummigt att hela tiden påstå sig ha extra förmågor och talanger liggandes som man ogärna vill avslöja för att det skulle skada byn. När en person påstår sig ha sådana här extraförmågor som de ännu drar sig för att avslöja så vill jag att de skall vara väldigt tydliga med vad det är de har att berätta längre fram, vilket var något som krank gjorde mycket bättre."


Jag ber om ursäkt för att formuleringen förvirrade, jag tänkte inte så när jag skrev det. Den bit information jag valde att inte ta med var ju huruvida jag själv är infödd i byn eller inte, i övrigt har ni all information om mig.

"Citat:
Anders Åstrand's jakt på Zebulon är också lite skum. Argumentet att de enda som tjänar på att inföddstatusen avslöjas är de som vet vad den innebär, och eftersom de som har denna information uppenbarligen inte är oss medborgare så måste det därmed vara något skumt med Zebulon som vill avslöja detta. Jag tycker dock att det hade varit en *oerhört* djärv gambit av Zebbe att prova en sådan taktik om han nu skulle tillhöra en tredje fraktion. Om något så tror jag att Zebbes undersökning borde gynna Anders Åstrand då det betyder att AÅ:s förmåga i princip blivit en lögndetektor."

Fast Zebulon är nybörjare och drog igång undersökningen väldigt tidigt i omgången vilket gör att den känns ogenomtänkt, därav att jag misstänker att han tillhör den tredje fraktionen och agerade oövertänkt med täckmanteln "för att hitta lögnare". Det är ju inte säkert att den tredje fraktionen får kommunicera utanför forumet, eller ens att den består av fler än en person.

"Citat:

I övrigt så spelar Anders Åstrand dock ett fint spel."


Tack tack smile

---
#648895

Ehm. Har vi samma förmåga, fast min är lite bättre?

Feuflux works in mysterious ways.

Jag är fortfarande inte klar med backloggen från i söndags. Så får kommentera den nästa runda.

---

# 649025

Wait... what!?

Ska vi tolka detta som att Feuflux mer eller mindre säger rakt ut att Shale hade en viktigare roll i spelet än Craygh?

Jag jobbar, så jag bara småskummar tråden mellan varven. Återkommer ikväll med lite analys.

---

# 649087

Usch! Jag har verkligen inte så mycket tid att lägga på det det här spelet som jag skulle önska. Jag hinner mest skumma igenom vad som sagts och inte riktigt lusläsa för att försöka mig på någon djupare analys. Förhoppningsvis blir det bättre längre fram i omgången dock, och det känns skönt att allas vår varulvsspelsguru Rising påpekat att det är ok att folk har olika deltagandenivå. smile

--

Till att börja med. Kanon att vi nu VET vad infödd innebär! Det är alldeles lysande. Jag använde min förmåga på Rising och Basenanji förra rundan, och ingen av dessa är infödda.

Jag själv är, hellzons spekulationer till trots, inte infödd i byn.

Kan även notera att jag förlorade 6 SAN trots att jag använde min förmåga, men jag tror inte det är något att hänga upp sig på. 8 stycken 6:or (så många ligger på 93) på 20+ slag är förvisso ganska osannolikt, men definitivt ingen omöjlighet.

Mitt förslag är att vi nu försöker röka ut kultister bland den lilla grupp som sagt att de är infödda här på forumet, och att jag och wilmer försöker hitta eventuella lögnare bland övriga.

Jag tycker till skillnad från vissa andra (minns inte nu vem som skrev det) inte att vi ska sia samma personer i nuläget. Tillsammans kan vi ju scanna av 5 åt gången och om vi inte får tillbaka 0 så har vi en liten grupp på 2 eller 3 att leta upp lögnaren i.

Förvisso kan någon av oss ha en trasig förmåga, men då borde vi ändå lyckas upptäcka rätt snabbt att något inte står rätt till.

--

Det var det jag hade för tillfället. Ska verkligen försöka få tid att lusläsa och analysera imorgon, men nu måste jag sova.

---

#649378

Fyfan vad svårt det här är!

Kan ingen som har lite mer koll än mig ge mig tips på personer/förehavanden att analysera och bilda mig en uppfattning om? Det vore verkligen jättejuste.

Just nu känner jag att det bästa jag har att gå på är Banaroks felsägning, och det är sjukt svagt. Men jag kör ändå.

Röst: Banarok

---

#649379

Jag ser verkligen fram emot de senare rundorna när det inte är så ohemult med folk att hålla reda på.

---

#649386

Haha. Vad håller jag på med?

Jag ville ju röka ut kultister bland de infödda samtidigt som jag och Wilmer går och letar lögnare bland övriga. Och så röstar jag på en icke infödd på sjukt svaga grunder bara för att få iväg en röst.

Jag ska givetvis flytta min röst till någon av de infödda.

Poseur har vi tydligen drevat mot och friat i min frånvaro.

Wilmer behövs för att planen ska fungera över huvud taget.

Vicotnik och Pilzeman anses rena.

Detta lämnar

Måns har två röster på sig och Halvtand en. (om jag räknat rätt sen senaste rösträkningen)

I nuläget lägger jag min röst på Måns. Helt enkelt för att han har fler röster emot sig.

Röst: Måns

---

#649388

Varför ska du kolla Måns? Han har ju redan gått ut med att han är infödd. Är det inte bättre att leta lögnare bland de som sagt att de inte är infödda?

---

#649390

Ok. kollade igen. Halvtand har tydligen sagt att han inte är född i staden. Undrar varför jag fick för mig tvärt om.

Aja, rösten på Måns ligger kvar.

---

#649395

Jag förstår inte alls vad det här har att göra med att jag undrade varför Wilmer skulle sia Måns i natt.

Men om du menar min röst på dig är den redan flyttad, och som jag sa var det en röst på extremt svaga grunder.

Jag erkänner att jag har sjukt dålig översikt över spelet just nu och därför är det väldigt svårt för mig att få iväg vettiga resonemang. Rösten på dig betydde ingenting egentligen.

---

#649406

Det där tycker jag känns sjukt "scummigt" (för att använda en rising-term).

- Hej alla barn. Här får ni en karamell. Jag har en hel påse karameller som ni kan få nästa runda, så se till att inte rösta ut mig nu. Hej då.

---

#649410

Vafan är det för lista jag har kollat på egentligen? Vicotnik är ju inte heller stadsfödd enligt listorna.

Det är Zebulon och Måns då som det står mellan. Men samma sak där, Måns har fler röster, dessutom är hans sista inlägg innan han drog (enligt egen utsago) rätt skumt.

---

#649426

Jag är inte född i byn.

---

#649475

Jag vet inte alls vad jag ska säga faktiskt. Jag är helt stumped. Det står ingenting om att jag skulle vara infödd i mitt PM. Antingen är det något som är mysko, eller så är Pilzes förmåga trasig.

Har jag blivit utsatt för en busdriver?

Någonting är väldigt märkligt i alla fall. Och dessutom ännu en infödd-siare. Hur många är vi egentligen?

Jag siade i alla fall Vicotnik (må han vila i frid) och Hellzon den här rundan. Ingen av dessa är infödd.

---

#649478

Angående https://www.rollspel.nu/threads/46631/post-586389 kan jag meddela att jag aldrig röstade på embergem. Jag röstade på Måns för att han var med i infödda-gruppen och hade röster på sig redan.

---

#649984

Farväl sköna värld!

---

#650002

All makt åt tengil, vår befriare!

... nej, cthulhu menar jag.

---


Basse, medis
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,087
Location
Göteborg
Självklart blir Banarok lite mindre misstänkt, men jag kan tillägga att han iom Anders röst gick upp från 1 till 2 röster, samtidigt som Embergem låg stabilt på 5 röster och Yreburre nyligen skjutit upp från 2 till 4. Så det var ganska säkert, speciellt när han la fram den såpass vagt så att han kunde dra tillbaks den och säga "Hmm, nu har jag bestämt mig, och jag vill inte rösta på Banarok. Hans felsägning verkir inte vara särskilt skum egentligen".

Att styra undan Andersson-drevet och att hoppa på Zebulon är däremot mer matnyttigt. Bra listor, Basse!
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,467
Location
Köping
Ajust. Basenanji har en grej på gång mot Andersson. Andersson är dessutom helt osiad, vilket inte är skumt i sig, men gör att han står i en mycket liten grupp osiade om vi litar på alla nuvarande inföddsiare. Och jag litar på de andra i den lilla gruppen osiade. Utom möjligtvis Poseur.

Trött nu, kanske ändrar mig, men jag tror jag kör med lite drag och schobäng.

Röst: Andersson

(Ingen rösträkning, jag är först om ingen hinner emellan.)
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,701
Om drag och schobäng- jag har också ställt till med en massa onödigt buzz. Jag försöker spela lagom aktivt så att jag inte "smutsar ner" mer än nödvändigt.

Jag tycker att det är assvårt att spela såna här varulvslir och har förlorat alla jag deltagit i. Jag vill fan ha revansch nu. Man kan inte förlora fyra spel på raken. Ännu så länge har jag inte blivit smittad av den tredje fraktionen, och blir jag det kommer ni kunna se det på mitt skrivsätt. Jag har ju gått ut stenhårt med den här: "Jag är ängel!"-stylen och det är så jag spelar varulvsspel bäst. Jag är förmodligen universums sämsta varulv, så jag är enormt tacksam och glad att inte behöva spela kultist i den här rundan! Om jag blir smittad av tredje fraktionen och utröstad, så fine. Bara ni inte torskar mot kultisterna! Det får bara inte hända...

---

Just nu rankar jag inormationsinhämtningen på följande vis:

1) Säkra siare talar om vilka som är stadsbor.
Där måste vi kolla noga vilka som har siat vem. Pilze, Zebulon och Wilmer är siare om jag har fattat rätt.
Å, vad jag skulle vilja att man korskollade någon för att se om det kan finnas nån annan knäpp siare i den gruppen.

2) Drev. Kolla Risings analys av AÅ i början av första rundan. "Vaddå berätta mer? Vad finns det mer att berätta?".

3) Inläggsanalys
Det är ju det jag ägnar mig åt. Men dessa innebär ju också en tolkning. Här hoppas jag att vi kan hjälpas åt, så att ni ser mina tokerier. Jag vill ha hjälp med att tolka Månsdrevet! Är det bara jag som tror att kultisterna aktivt försökte få honom ur spel?

Jag tänker inte rösta ännu.

Men jag vill att Andersson svarar på varför han har röstat som han har röstat. Jobbigt? Ja, kanske. Men se det som en favorit i repris.

/Basse, medborgare. Fahaani vill också veta!
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,467
Location
Köping
Re: ANDERA Å:S SAMTLIGA INLÄGG

En tanke: Åstrand driver en del mot Måns i den där listan. Det skulle man ju kunna tycka friar Måns. MEN:

* Det kanske är vad Måns och Åstrand vill att vi ska tro.
* Måns siar tydligen tre pers per runda. Det gör även Wilmer. Är dessa två på samma sida?
* Vi hade ju två "tvåpersonerssiare" i Zeb och Åstrand, och en av dessa var ju ond.

Notering till Vaken-Hellzon: Måns är inte av min krok, fast jag ska nog ta en titt på Wilmers inlägg med. Tror nån av er är mystisk.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,192
Location
Uppsala (Umeå)
Basenanji said:
Slutsats: Jag ska kolla mer, men drevet mot Måns känns helt klart kultist-stylee.
Dessutom tycker jag att Andersson ska förklara sig en aning.
Den enda förklaringen jag har kring varför AÅ gjorde som han gjorde var att det var att alldeles innan (#648576), så flyttade jag min röst från honom (som jag lagt nästan först i runda 1 p g a inaktivitet) till Zebulon, sedan AÅ vaknat till liv för att börja posta. Jag misstänker att det dels var ett sätt att #1 markera närvaro och #2 hindra mig från att flytta tillbaka rösten för att rädda mitt eget skinn. Observera att han sedan inte argumenterar mer för saken utan mest pratar löst om annat i sina följande inlägg.

Hade vi båda varit kultister är det väldigt dåligt spelat (d v s att jag först flyttar rösten från honom, sedan argumenterar han mot att dreva mot mig) eftersom det är så lätt att misstänkliggöra i efterhand.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,192
Location
Uppsala (Umeå)
Zebulon said:
Yihaa!

Farao, Rising är en tung förlust nu när han var medborgare...
Vi skulle kanske lyssnat mer på honom tidigare... (#648629, runda 1)

Rising said:
Zebulon och Anders Åstrand har ett rätt intressant förhållande: Zebulon gick ut tidigt och frågade efter folks infödingstastus, och säger sig själv vara infödd. Anders Åstrand säger sig ha en förmåga som tar reda på folks infödingstatus, och har sin röst i nuläget på Zebulon. Och när Anders Åstrand gick ut med sin förmåga så frågade Zebulon om AÅ kunde berätta vilka två personer han tänkte använda sin förmåga på. Mycket misstänksamt - det där låter som ett skurktrick; att vilja veta vem AÅ skall rikta sin förmåga mot så att man har god tid på sig att hitta på en förklaring eller möjligtvis mörda AÅ om man har någon sådan förmåga utifall han skulle rikta sin förmåga mot någon inom den egna fraktionen. (Om någon frågar en vanlig siare vem han skall rikta sin förmåga mot så vore det ett extremt scumtell)

Det är något här som är skevt, men jag har faktiskt misstankar mot dem båda. Anders Åstrand säger nämligen att Zebulon är skum för att han frågat efter folks tillhörighet, och då låter det på honom som om han ville skydda de infödda. Varför röstar han då på någon som själv säger sig vara infödd? Det känns nästan snarare som att AÅ ville plocka bort de infödda - vilket han skulle vara väl utrustad för att göra med sin inföddsiarförmåga. Det var väl ungefär så fanatikerna fungerade i Erebspelet?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,701
Wilmer då? RÖST: WILMER

Wilmer och siandet

Jag kollade in Wilmer lite för att skaffa mig en uppfattning om hans sianden.

Och det blev lite konstigt på en gång. Killen har skrivit nio (9!) inlägg. Jag tror dock att det vore magstarkt med två kultister som ljuger att de kan sia. Men ändå: Kolla det här från ett av Wilmers tidigaste inlägg:

#648694

Ditto.
Wilmer said:
Röst: Ingen

Jag håller absolut med om att det är dumt att rösta ut aktiva deltagare, dock motsätter jag mig taktiken som Björn använde i förra omgången med att spamma grundlösa angrepp för att få ondingar att svettas, det genererar kaos och kaos är kultisternas vän. En saklig och lättöverskådlig debatt som dock är så rik på poster att freudianska misstag begås vore idealet.
---

#648893 [I svar till Zebulon, en deltagare som AÅ tidigt röstade på]

Wilmer said:
Kan du utveckla "absurditeter"?

Jag är infödd i staden och mitt yrke är Datanörd vilket gör att jag kan välja tre namn och sedan få veta hur stor andel av dem som bor i staden. Jag tvekade med att lämna mitt yrke/ursprung i rädsla för den tredje hypotetiska faktionen. Jag tycker du har ett tunt fall (förklarligt med mitt tunna deltagande hittils) men du verkar vilja få ut information vilket är hedersvärt, det enda sättet det skulle kunna göra dig scum vore om det finns en tredje faktion och du agerar självmordssoldat som röker ut infödda/ickeinfödda mot att när faktionen avslöjas så kommer du vara röstmål n1 om man inte har någon som verkar vara kultist.

Jag tror dock att hela stadsbo/inte grejen är en blindspår som ska sätta fart på diskussionen i runda 1!
Kommentar: Anders Åstrand och Wilmer har bägge gemensamt att de inte vill att man ska rota i stadsbo-grejen. (Även jag trodde att detta var fluff, så jag är också misstänkt på de premisserna, men jag har ändrat mig. Har Wilmer gjort det?)

Sedan är det förklarligt att Wilmer inte använt sin siarförmåga om han är kultist. Kan det vara så enkelt att han inte använder den, för att den antingen:
-innebär att han måste avslöja en kultist
...eller...
-ljuga om någon, vilket innebär att han utsätter sig själv för fara?

Sedan finns det en liten grej som fångar mitt intresse:

[...mitt yrke är Datanörd vilket gör att jag kan välja tre namn och sedan få veta hur stor andel av dem som bor i staden.]

Jaså? Men är det intressant att veta vem som bor i staden eller vem som är född i staden? Rising trodde att Wilmer klantade till det, men jag tror att detta är en högklassisk felsägning. Wilmer påstår att det står både 'född i' och 'uppväxt i' i hans PM. Det där känns lite tunt på något sätt. Kolla hans inlägg och skaffa er en egen uppfattning. Men jag tror att han gör bort sig här...

Tyvärr så tror jag att vi kan räkna bort Wilmers sianden... Dessutom var Rising honom på spåren och jag lägger min första röst på Wilmer, för att jag tror att han är kultist. Han får gärna förklara sitt röstmönster, sitt yrke och sina sianden.

RÖST: WILMER

Btw: Anderssons försvar låter väl rimligt?

/Basse, medborgare. Jag lägger upp alla Wilmers poster i en separat deltråd.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,192
Location
Uppsala (Umeå)
Hellzon said:
Anders Åstrand (två pers/runda haha):
Runda 1: Rising och Basenanji, ej infödda. [Rising-delen kan vi väl tro på.]
Runda 2: Vicotnik och Hellzon, ej infödda. [Jag är benägen att tro detta med. Ni andra får ju gå på vad ni tror om mig.]
Teori: Åstrand talade sanning för att det fanns folk som kunde kolla hans utsagor. Detta förutsätter ju att han hade den förmågan överhuvudtaget, men det är en så lätt lögn att kolla så det är nog inget man vill chansa på att ljuga om.
Det beror väl på om AÅ visste vilka de andra infödda var? Om AÅ inte visste vilka de infödda var, och dessutom inte hade siarförmågan, så var de enda som han säkert kunde "sia" sådana som själva tidigt outade sig som icke-infödda (som t ex Rising) och sådana som han får kommunicera med (d v s andra kultister).

Jag noterar också att Wilmer rasar i SAN-ligan. Hoppas det inte betyder att han inte siat den här rundan.
 
Top