Nekromanti Varulvsspel of Cthulhu - Runda 3

Zebulon

Swordsman
Joined
19 Aug 2008
Messages
461
Location
Helsingborg
Re: Motivera mera!

Jag har redan tidigare redovisat mitt vacklande i min röst på Poseur. De senaste inläggen stärker i mina ögon hans aktier. Jag tror inte att Johoohno är kultist så det blir ingen röst på honom.

Jag går ifrån min idé att bara rösta på infödda och går på Anders Åstand, jag tror den %&$@ ljuger.
Röst: Anders Åstrand

Purgatory: 3 (Basenanji, Hellzon, Andersson)
Johoohno: 3 (Purgatory, Craygh, Poseur)
Anders Åstrand: 4 (Wilmer, Rising, Yreburre, Zebulon)
Halvtand: 3 ( Bearnie, Pilzeman, Måns)
Poseur: 1 (Johoohno)
Hellzon: 1 (Halvtand)
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,179
Location
Uppsala (Umeå)
Re: Motivera mera!

Zebulon - Han kanske ljuger, men han kan kanske också vara felpingad. Är det inte bättre att spara siaren, åtminstone ett drag till?
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,083
Location
Göteborg
Re: Motivera mera!

Jag kan ta och motivera min röst jag också, men min motivering är ganska lik Måns. Halvtand spelar konstigt och har dratt igång två drev som inte ledde någonstans utan bra motiveringar. Jag är fortfarande osäker på Purgatory, har ingen klar bild över Johoohno och tror att Åstrand eventuellt ljuger, men jag har insett att det är onödigt att rösta ut en siare och jag tycker att Hlavtand är mer misstänkt än Purgatory och Joho. Min röst ligger kvar.


On a side not vill jag höra mer från Rising faktiskt. Inte för att jag egentligen misstänker honom, men om vi nu friar honom på grunderna att han är hjälpsam så tycker jag att han får leva upp till det. (Eller så har jag missat massor av hans inlägg) Han kanske skriver på en mega-analys av alla som den du postade i slutet på drag 1?
 

Zebulon

Swordsman
Joined
19 Aug 2008
Messages
461
Location
Helsingborg
Re: Motivera mera!

Jo, du kan ha rätt men just nu vill se vad han säger. Dessutom undrar jag vad chansen är att han är felpingad... inte så stor va, om man skall vara ärlig?
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Motivera mera!

Jag är lite sugen på att rösta på Halvtand, men är det inte lite väl öppet att rösta på Hellzon om man faktiskt är mysko? Det är en sån konstig och omotiverad röst och sticker ut som en ajjig tumme att jag har svårt att tänka mig att de uppenbarligen ganska tajt spelande kultisterna skulle köra en sån grej.

Med det sagt är det Johoohno, Åstrand och Purgatory som jag misstänker mest, men det känns så mycket som att jag är vilseledd. Om vi missar den här går jag på som jävla hund mot någon av de av oss som driver mest. Jag känner mig jäkligt dompterad just nu, och det känns inte bra alls eftersom vi inte vinner.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,179
Location
Uppsala (Umeå)
Re: Motivera mera!

Zebulon said:
Jo, du kan ha rätt men just nu vill se vad han säger. Dessutom undrar jag vad chansen är att han är felpingad... inte så stor va, om man skall vara ärlig?
Den är inte så stor, men den finns. Dessutom, även om AÅ är en kultist får vi information av hur han agerar, t ex vilka han väljer att sia. Vår enda chans till vinst är siandet för att på så sätt hitta de kultister som ljuger om sin status. Därför tycker jag att det är onödigt att vi själva ska lägga huvudet i giljotinen genom att ta bort honom det här draget.
 

Zebulon

Swordsman
Joined
19 Aug 2008
Messages
461
Location
Helsingborg
Re: Motivera mera!

Jag håller verkligen med.
Risingen får gärna börja lira litet. Men jag har gått igenom hans psoter och dom är bra, det är konstruktivt resonerande och har hjälpt mig. Dom bevisar dock inte på något sätt hans oskuld. Nu eftersöker jag att Rising visar sin potential och börjar leda lite. Än så länge har han varit väldigt tillbakadragen och det står 4-0 till kulstisterna.
Om han är medborgare förlorar han ju om kultisterna blir fler, då spelar det ingen roll om man blev utröstad nån gång. Om han är kvar sist med en massa kultister loosar han ju lik förbannat.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,179
Location
Uppsala (Umeå)
Rising, var är du?

Pilzeman said:
On a side not vill jag höra mer från Rising faktiskt. Inte för att jag egentligen misstänker honom, men om vi nu friar honom på grunderna att han är hjälpsam så tycker jag att han får leva upp till det. (Eller så har jag missat massor av hans inlägg) Han kanske skriver på en mega-analys av alla som den du postade i slutet på drag 1?
Jag vill också höra mer av Rising. Från att ha varit synnerligen hjälpsam, och lite barsk runda två mot spelare som spelat underligt, är han nu tyst. Är han bybo löper han ju stor risk som högprofilspelare att ryka, så eventuella megaanalyser är ju välkomna innan rundan är slut (speciellt som röstläget är så sabla jämnt). kranks megaanalys fullbordades t ex aldrig.
 

Zebulon

Swordsman
Joined
19 Aug 2008
Messages
461
Location
Helsingborg
Re: Motivera mera!

Men om han är kultist och vi sparar honom kommer han ju ge oss en massa felaktig info.
Vad skall vi göra med den?
Det är ju livsfarligt att basera röster på kultistinfo.

Det finns fler som kan sia och det är inte vår enda chans att hitta kultister, det är inte ens vår bästa. Den bästa chansen är att läsa inlägg ordentligt och se hur folk röstar.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,179
Location
Uppsala (Umeå)
Re: Motivera mera!

Här håller jag inte med. Vår bästa chans är definitivt att hitta de infödda. Det handlar om en rent matematisk effekt av att urvalet av tänkbara utröstningsoffer begränsas.

Jag resonerar så här:
- Bland de infödda finns två kultister. Om siandet hittar 2 st som ljuger om sin status, så är de kultister, och då röstar vi bort dem.
- När de två infödda kultisterna röstats bort är alla infödda automatiskt säkra. Alltså finns kultisterna bland de som inte är infödda, vilket gör urvalet mindre och kultisterna mer lättidentifierade.

Det är klart att man kan vara tveksam till både AÅ:s och alla andra siares utsagor, men innan man är helt säkert är det dumt att ta bort honom. Han måste ju sia varje runda, och om inte annat kan man i efterhand, om han bevisas vara kultist, se om han försökt "fria" misstänkta kultister. Vänta med att rösta bort AÅ tills alla deltagare blivit siade, vilket är lite mer än ett drag bort.

Dessutom kan man ju tillägga att läsandet av inlägg hittills inte lett speciellt långt i att hitta kultister, inte minst därför att forumaktiviteten är så låg med många tysta, att kultisterna lugnt kan glida med utan att de behöver riskera att försäga sig.
 

Zebulon

Swordsman
Joined
19 Aug 2008
Messages
461
Location
Helsingborg
Re: Motivera mera!

Visst ligger det nånting i det du säger men jag tror inte på din metod att förlita sig så på siarna.
Om AÅ är kultist kommer han ju kunna manipulera resultatet.
Om AÅ inte är kultist finns det en busdriver och vi kommer få fler felpingar och kan ändå inte lita resultaten.

Sen är det ju den lilla detaljen att jag verkligen tror att han ljuger. Han är lite lagom ovan och fick panik när jag frågade varifrån han kom så han ljög. Nu kan han inte komma på nån bra lögn så han kör sköldpaddsförsvar.

Hur vet du att alla är siade om lite mer än ett drag bort? Det tyder ju på att man kommit överens om någon ping-ordning och det har jag inte sett något av. Om en sådan föreslogs, helst av AÅ så han börjar agera för att rädda sitt skinn, så ökar chansen för att jag skall byta min röst på honom.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Motivera mera!

Det är väldigt frustrerande tycker jag, att de tysta vi röstat bort varit medborgare. Det gör spelet otroligt svårt eftersom det gör att det inte är en nödvändigtvis bra taktik att rösta bort de tysta. Jag kan gå med på att göra det en runda till eftersom det kommer bli svårare och svårare att gömma sig som tyst ju fler tysta som ryker, men det måste finnas andra planer också. Dessutom är jag övertygad om att om det stämmer att det borde finnas 6 kultister och att de därmed utgör en tredjedel av de kvarvarande spelarna så bara måste minst 1 av dem vara en av våra aktiva och drivande spelare eller? Det måste ju vara det lättaste sättet att vara osynlig. Nästa runda kommer jag med stor sannolikhet börja rota bland de jag tidigare uppfattat som säkra om vi inte röstar ut en kultist nu.

Vad det gäller min egen röst så är jag extremt velig. Jag är inte säker på något just nu, men jag måste nog ta och lägga en röst snart. Jag köper argumentet om att vi inte bör rösta ut en siare den här rundan så AÅ kan vänta lite till. Johoohno försvarade sig vettigt. Purgatory har jag mycket lite att gå på. Halvtand känns som en kandidat, men jag vet istället inte vad jag ska tro om de som röstat på honom...

Röst: Purgatory

Tyvärr är det en röst lagd i stress och i brist på riktigt bra alternativ, så jag kommer säkert få äta upp den av en eller annan anledning.

Jag vill nästan se om Halvtand är ok eller inte, för om han är det, då jäklar kommer det nystas i gänget som röstat där och annars så kan jag släppa dem helt och hållet för ett tag framöver. Oavsett vilket vore det bra. Det skulle kunna motivera en röst på Halvtand, fast det kanske låter som en vansinnig taktik. Rösten på Purgatory ligger kvar tills vidare...
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Re: Motivera mera!

Röstläget ser alltså ut så här:

Purgatory: 4 (Basenanji, Hellzon, Andersson, Eksem)
Johoohno: 3 (Purgatory, Craygh, Poseur)
Anders Åstrand: 4 (Wilmer, Rising, Yreburre, Zebulon)
Halvtand: 3 ( Bearnie, Pilzeman, Måns)
Poseur: 1 (Johoohno)
Hellzon: 1 (Halvtand)
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,179
Location
Uppsala (Umeå)
Re: Motivera mera!

Eksem said:
Dessutom är jag övertygad om att om det stämmer att det borde finnas 6 kultister och att de därmed utgör en tredjedel av de kvarvarande spelarna så bara måste minst 1 av dem vara en av våra aktiva och drivande spelare eller? Det måste ju vara det lättaste sättet att vara osynlig. Nästa runda kommer jag med stor sannolikhet börja rota bland de jag tidigare uppfattat som säkra om vi inte röstar ut en kultist nu.
Det måste vara så att minst en av de drivande och aktiva spelarna är kultist. Med tanke på hur många tysta det är är det nästan mer safe för en kultist att spela aktivt, i och med att vi drar oss för att plocka bort aktiva spelare. Men i nuläget ser jag inte mycket val. De drev som går ger ju inte mycket vettig information som det är.

Eksem said:
Jag vill nästan se om Halvtand är ok eller inte, för om han är det, då jäklar kommer det nystas i gänget som röstat där och annars så kan jag släppa dem helt och hållet för ett tag framöver. Oavsett vilket vore det bra. Det skulle kunna motivera en röst på Halvtand, fast det kanske låter som en vansinnig taktik. Rösten på Purgatory ligger kvar tills vidare...
Den kanske inte är så vansinnig. Förklara hur du tänker att en röst på Halvtand ger information om dem som röstat på honom?
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,083
Location
Göteborg
Re: Motivera mera!

Om man röstar ut Halvtand och ser huruvida han är kultist eller bybo blir det intressant att gå tillbaka och kolla på vilka som drev mot honom.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Måns said:
Ett av svaren på Pilzes avslöjande var ett lakoniskt "oh shit" från Rising
Det var snarare ett korthugget & framstressat "oh shit", eftersom vi befann oss i de absoluta slutsekunderna. Jag ville anstränga mig för att hinna få in min respons på Pilzes avslöjande innan Feuflux's STOPP-meddelande, därför knappade jag bara in något kort och stressade på Skicka-knappen.

Sure, det är inget *regelbrott* att inte hinna posta sitt svar innan STOPP-meddelandet skickats iväg (eller att påstå sig ha skickat in ett försenat meddelande i god tro), men det skulle kännas lite som fusk i mina ögon att utnyttja detta för att kunna posta långa och utförliga "sista tankar innan rundan är över"-inlägg.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: RÖST: PURGATORY

Basenanji said:
Jag funderar just nu på att skrota min Eksemteori ("Kultisterna sprider misstankar med flit mot medborgare för att undvika onödig uppmärksamhet").

Därför tar jag bort Johoohno från misstankelistan och går på Purgatory istället!
Åh, snap!?

Du lämnar det största dåvarande drevet för att rösta på någon som inte har en enda röst på sig, och detta pga att du funderar lite på att skrota din egen teori?

Inget nytt har alltså framkommit i spelet, utan du bara vindflöjlar utan egentlig anledning från ett stort drev - som är på väg att framkalla ett claim - till en plats där din röst inte gör någon skillnad?

Det känns väldigt mycket som en "oj, ligger in röst på samma ställe som flera av mina skurkkompisar? Okej, jag flyttar på mig" eller som en "yikes! jag ville ju bara rösta på min skurkkompis för att det skulle se bättre ut längre fram, men nu så börjar ju han ligga farligt till!"

Jag gillar det inte. Inte alls. Att påverka dreven är inte något medborgarna ska göra av godtyckliga känsloargument, för då blir det för enkelt för kultisterna att manipulera röstresultaten. Och det är något som Basse - med sin erfarenhet - borde känna till mycket väl. Så det här stinker.

*Håller ett vaksamt öga öppet i riktning mot Basenanji*
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Motivera mera!

Ja, det har varit ett problem med tidigare drev, att det har givit så lite att se på vilka som varit de drivande krafterna. Än så länge har jag inte sett något suspekt i det ännu. I just fallet Halvtand är alla som röstat sådana som jag misstänkt vid något tillfälle, vilket är intressant i sig men kanske inte betyder något. Om han är kultist kan jag dock avskriva dem allihop en gång för alla, men är han inte det så kan jag skruva upp misstankesgraden.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Rising, var är du?

Jag beklagar frånvaron.

I övrigt så är mina tankar den här rundan dessa:

Pilzes siande mot Anders Åstrand var verkligen tha bomb. Vi har få outade infödda, vilket har gjort mig övertygad om att åtminstone en (men kanske båda) av de infödda kultisterna (jag är övertygad om att denna info är korrekt) måste ha ljugit om sin infödd-status, och att det skulle finnas hela tre stycken goda infödd-siare kändes nästan lite overkill. Att låta 2-siaren i mitten av de tre vara skurk känns därför som om alla pusselbitar har fallit på plats, i mina ögon.

Jag har tyckt att det känts bra att ligga lite lågt i den här rundan, för jag insåg direkt att kultisterna skulle vilja komma med villospår och leda vår uppmärksamhet åt andra håll, samt att de skulle argumentera för att det måste ligga någon märklig omständighet bakom AÅ's pingande. Jag ångrar nästan att jag nämnde möjligheten med en Bus Driver, eftersom det gav så mycket ammunition åt kultisterna. De kunde liksom peka på mig och säga "till och med Rising säger att det skulle kunna vara så!"

Jag har överlag resonerat som så att det varit bättre för mig att hålla mig lite tyst och inte föreslå så mycket rollförmåge-idéer som skulle kunna förklara AÅ's siande, för jag själv tror nämligen inte på någon av dem.

Vi kan börja med Bus Driver: Det är en väldigt marginaliserad roll, den har inte funnits med i någon av de spel jag hållit på forumet, och jag har inte pratat mycket om den i diskussionstrådar. Jag tycker därför det känns ganska otrolig att Feuflux skulle ha lagt in en sådan roll. Sedan tycker jag att det är extremt osannolikt att Bus Drivern skulle ha prickat rätt med just Anders Åstrand direkt under drag ett.

Jag kanske är ego, men jag tar faktiskt för givet att alla siare i spelet först och främst har siat mig (eller möjligtvis högprofilspelartrion Pilze, Hellzon och Vicotnik). Kultisterna skulle ha räknat med detta, och busdrajvat någon av oss ihop med någon av kultisterna i hopp om att en siare skulle outa sig och säga "Hör här; Jag är siare, och Rising är kultist!" i hopp om få en superjackpot direkt från början.

Varför skulle kultisterna ha busdrajvat AÅ drag #1? Det är helt obegripligt för mig.

För mig har alltså agendan den här dagen varit mycket enkel: AÅ skall ut i dimman när draget är slut. Fram till dess så skall vi mycket noggrant titta på dem som beskyddar AÅ eller försöker elda igång drev åt andra håll, och framförallt hålla ögonen öppna på hur de motiverar detta. Där kan vi nämligen hitta AÅ:s skurkkompisar.

(Och okej, jag har haft fel förut och kan ha fel om AÅ - men vad jag menar är att det inte finns något bra skäl att rösta på någon annan än AÅ. Om vi börjar tänka "amen vi kan spara honom till senare, han är ju ändå en siare" så sabbar vi bara våra chanser att hitta AÅ's potentiella skurkkompisar i det här draget, eftersom vi inte kommer kunna se någon skillnad på oss själva och på kultisterna)

Men som sagt, jag har inte velat prata så mycket om detta, eftersom det bara ger kultisterna information som de kan använda för att undgå misstankar.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Re: Rising, var är du?

Ok, jag köper det. Det har varit så mycket snack om att "han är ju siare, så vi kan spara honom" att jag trodde att det var en bra taktik. Men du har helt rätt. Anders har postat 1(!) inlägg under det här draget där han bara sagt att han inte fattar hur det hänger ihop. Sedan total tystnad.

Röst: Anders Åstrand

Purgatory: 4 (Basenanji, Hellzon, Andersson, Eksem)
Johoohno: 3 (Purgatory, Craygh, Poseur)
Anders Åstrand: 5 (Wilmer, Rising, Yreburre, Zebulon, Måns)
Halvtand: 2 ( Bearnie, Pilzeman)
Poseur: 1 (Johoohno)
Hellzon: 1 (Halvtand)
 
Top