Nekromanti Varulvsspel of Cthulhu - Runda 3

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,981
Location
Linköping
- Och på den sista rösten läser jag... Embergem.
Det var Embergem själv som pratade. Han var svettig och hade knäppt upp sin rock så att prästkragen syntes.
- Jag vet att Gud är vid min sida.
- Jag är också vid din sida, sa Vicotnic plötsligt. En bra butler hjälper alltid till och jag känner på något sätt att jag borde.

De övriga betraktade paret som med huvudet högt lämnade lokalen för att ge sig ut i dimman och söka hjälp.

De kan inte ha hunnit ens fem meter innan ett kraftig vingslag hördes, ett svooschande ljud när något flög förbi och snappade till sig två människor utan att ens tappa farten. Två korta medborgarskrik hördes. Sedan återigen kompakt tystnad. Nerverna hos de kvarvarande var på helspänn.


Vi tackar Embergem och Vicotnik för spel. Ni får gärna skriva ett "tack för mig"-inlägg. Givetvis helt utan roll-relaterad information.

En liten notis angående era förmågor. Eftersom det varit en hel del missar (ni har inte skickat in alls) så kommer här dagens tips: skicka in ett förslag direkt. Ni kan ändra er precis hur många gånger som helst.

Kvar i affären finns:
SAN 97 - Pilzeman
SAN 97 - Purgatory
SAN 95 - Bearnie
SAN 94 - Yreburre
SAN 92 - Johoohno
SAN 91 - Andersson = Underhållare
SAN 91 - Rising = Läkare
SAN 90 - Eksem
SAN 90 - Poseur
SAN 90 - Zebulon = Affärsbiträde
SAN 90 - Wilmer
SAN 89 - Banarok
SAN 89 - Måns
SAN 88 - Craygh
SAN 88 - Hellzon
SAN 87 - Anders Åstrand
SAN 87 - Basenanji
SAN 85 - Halvtand
SAN 79 - moller

moller dör i slutet av nästa runda om jag inte finner någon ersättare (det är inte lätt att hitta...)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Ja, vi alla vänta väl på vad Anders Å har att säga, och vad Pilzes siande gav.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Argh! Vicotnik var verkligen trist att förlora...

Jag har bestämt mig för att jag måste börja tänka helt annorlunda. Kultisterna kommer inte finnas bland de tysta och osynliga, är min nya misstanke. Minst en av dem är en av våra aktivare deltagare börjar jag misstänka, bländar oss genom att skina om man kan kalla det så. Men det känns som att Vicotnik måste varit något på spåret, det känns som det är en för bra MANIPULATION... eller vad tror ni andra?
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Men... nej, FAN... som jag fruktade, jävla kultister. Ni övriga medborgare se till att bränna de djälvarna på BÅL, jag vill kunna se deras mörka själar brinna i skärselden i evig tid.

Och till alla Medborgare tack för att ni trodde på mig och jag önskar er all lycka i er jakt på de förbannade kultisterna.



~Vicotnik som inte vet vad han ska fördriva dagarna på jobbet med nu.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Så, Embergem var Medborgare. Jag blev orolig när ha sa att han var präst, men det kändes samtidigt som en lätt grej att komma med som kultist. "Du kan väl inte slå en präst?" Tyvärr svarade inte Embergem på min fråga och jag kände mig lite för pressad för att våga byta röster. Hellre Embergem än mig själv, liksom. Jag skriver ju inlägg. :gremsmile:

Och Vicotnic...Det var en förlust. Han var redan grön på min lista, men, han blev manipulerad att gå. Hade han någon analys som kom lite för nära? Vi får kolla upp vad han sa förra rundan.

Wilmer, vänta lite med dina avsöljanden. Jag vill höra Anders bortförklaring först, och vad pilze har att säga om sin förmåga.

Jag tror att det här kommer att bli en väldigt givande runda! :gremsmile:
 

Anders Åstrand

Swordsman
Joined
25 Jul 2002
Messages
762
Jag vet inte alls vad jag ska säga faktiskt. Jag är helt stumped. Det står ingenting om att jag skulle vara infödd i mitt PM. Antingen är det något som är mysko, eller så är Pilzes förmåga trasig.

Har jag blivit utsatt för en busdriver?

Någonting är väldigt märkligt i alla fall. Och dessutom ännu en infödd-siare. Hur många är vi egentligen?

Jag siade i alla fall Vicotnik (må han vila i frid) och Hellzon den här rundan. Ingen av dessa är infödd.
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Damn, Vicotnik dog. Jävligt synd att bli av med en så bra spelare.

Eksem said:
Men det känns som att Vicotnik måste varit något på spåret, det känns som det är en för bra MANIPULATION... eller vad tror ni andra?
Du kan ha rätt, det är iallafall något att gå på. Imorgon tänker jag kolla upp vilka Vicotnik misstänkte, och se om man kan få ut någonting av det.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
RÖST: JOHOOHNO

Jo, jag håller med dig.

De tysta och inaktiva gör spelet svårare att analysera, men jag tror som du att det finns kultister bland de vältaliga.

Mina misstankar just nu ligger på:

Purgatory
Johoohno
Halvtand
Anders Åstrand

Jag ska utveckla analyser kring varje person.

(Annars får ni gärna kolla mina poster i runda två som behandlar dessa. Bl a lyckas jag se det som Pilze senare berättar: Anders Å är skum. Fan, jag kanske inte är så dum som jag känner mig ändå?)

RÖST: JOHOOHNO

/Basse, Med
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Re: RÖST: JOHOOHNO

Jag hänger på det här, jag vill få ut lite info från J. Han spelar helt ok, så vitt jag kan se, men vi behöver mer information.

Röst: Johoohno
 

Halvtand

Warrior
Joined
13 Oct 2008
Messages
250
Location
six feet under.
Tusan också, jag som var säker på att embergem var kultist.
Jag får ta och skärpa mig nu, märket jag att mer än två andra röstar på samma som jag så är det nog dags att tänka om.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
RÖSTRÄKNING

Johoohno: 1 (Basenanji)


/Vore juste om man lät alla nästkommande röster finnas i den här deltråden för översiktens skull.

/Basse, schmedburjare
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Vi borde inte vänta på dem. Tvärtom så borde vi se till att pressa folk med frågor och grejer så att folk tvingas svara innan Pilze m.m. offentliggör den information de sitter på. Typ såsom jag gjorde när jag var siare i erebspelet.

Örm... Fast jag har inga bra frågor för tillfället. Måste gå tillbaka och kolla...

Att kultisterna valde Vicotnik är inte svårt att förstå. Han var hjälpsam, driftig, skicklig och låg på allas gröna lista. Tråkigt att bli av med honom, men å andra sidan så köpte han en hel runda fri åt våra siare. Han kan definitivt ta åt sig av segern om vi vinner det här.

Nå, återkommer snart...
 

Yreburre

Veteran
Joined
23 Sep 2008
Messages
37
Location
Nynäshamn, fast stolt Gute
Absolut en förlust och säkerligen var Vicotnik en tillgång för oss medborgare. Tror nog att vi fortfarande har bäst chans att pricka kultisterna som finns bland dom infödda. Så jag väntar intresserad vad Pilze har kommit fram till med sin förmåga.

Såg för övrigt att hela mitt inlägg inte postades förra omgången lägger upp hela här i fliken.
Go kväll, efter ett välbehövt yogapass och middagsmål. Skall vi helga kvällen åt forumsspel med en kopp kaffe. Ah, mys...^^
Andersson said:
Yrreburre said:
Poseur: Efter Pilzemans analys kring Dr.Poseur kan jag ärligt säga att jag är nyfiken angående hans intygan till nån sorts väktarroll(om jag kommer ihåg rätt så kan en väktare skydda en annan från varulvarna, korrekt?).

För närvarande har jag blivit mer intresserad av Dr. Poseur och hans igentliga roll. Han har bara hintat om sitt yrke som någon sorts doktor och folk ser det som en referens till ur-varulvsspelet maffia om jag förstår rätt?
Röst: Poseur
Men jag förstår inte riktigt exakt varför du röstar på Poseur utifrån det du resonerat ovan. Kan du utveckla det lite?

Främst för att jag var nyfiken om han hade en väktarförmåga på grund av att folk hintade att det var en koppling till maffia-termer, då doktor tydligen är en roll med väktarförmågan. Ren nyfikenhet alltså.



Basenanji said:
Att inte misstänka någon känns lite tunt.
Misstankar har jag var så säker, men inte tillräckligt att gå på. For now...
Basenanji said:
Dessutom; vad kan det finnas för anledning till att man inte vill avslöja vilken runda man blir avslöjad?
Ingen, mitt yrke kommer att avslöjas i runda 9.
Detta sätter mig självklart under misstanke genom att både Purgatory och Poseur avslöjas denna runda. Så troligen kommer avslöjanden att öka från två till tre eller så ljuger nån av herrarna. Är det någon annan vars yrke avslöjas i runda 6 som Halvtand och Hellzon? Eller i runda 4 som Måns och Pilzeman?

Zebulon said:
Jag hoppar på tåget mot Yreburre.
Dels gillar jag folket i tåget, dels tror jag att den %&$@ är kultist smile
Gillar folket? Håller med att dom känns gröna, men inga raka argument att jag skall vara kultist har lagts fram. Så varför lägger du en röst på mig?

I övrigt, om drevet handlar om att rensa ut inaktiva som för Pilzeman och Vicotnik. Har jag inget annat att säga än att det finns mer inaktiva än mig. Inget försvar, jag vet och jag kan bara lova att jag skall försöka få rutin på mitt forumanvändande och deltagande.

Andersson said:
Som sagt var håller jag mer Wilmer - vi borde röka ut stadskultisterna
Absolut, vi vet ju att två av dom är kultister. Och som det har poängteras förrut så är oddsen godtyckliga att pricka en varulv i den klungan. Därav ser jag gärna att AÅ eller Wilmer använder sin förmåga för att kolla upp gruppen med infödda.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Analys av Johoohno, Purgatory, Halvtand och Anders Åstrand

Hela den här premissen bygger på vad Eksem sa i inlägg #649291:

(Eksem):
Eksem said:
Skulle inte det vara helt värdelöst spelat att ge bort en person gratis första rundan, oavsett vilken fraktion man tillhör? Och det är ju en sån jävla gamble också, om någon fattar misstankar så skulle ju de båda kultisterna åka ut direkt.
Jag har därför valt att titta lite på vem som misstänker vem i andra rundan. Kanske går det att se ett mönster. Jag tänker mig att kultister inte misstänker andra kultister, därför att det (av dem) uppfattas som en alltför farlig gamble. I den här premissen så utgår jag alltså från att kultisterna misstänker medborgare i första hand.

Så jag kollade vilka Johoohno misstänkte i runda 2:

-Johoohno (649250) Misstänker och röstar på Måns och uppfattar Hellzons olika inlägg som ett sätt att fiska efter drev

-Johoohno (649074) undrar om Banarok försäger sig. Han röstar sedan på Banarok.

Kommentar: TVÅ inlägg som behandlar misstankar. Johoohno har också erfarenhet av varulvsspel. han kan nog spela jävligt smart som kultist.
Men det skumma är att Banaroks felsägning är rätt substanslös. Och den där piken i riktning mot Hellzon tycker jag också låter som en rätt uddlös anklagelse. Liksom, Hellzon har gjort listor och excelark och fan och hans moster. Varför vill Johoohno rikta misstankar åt det hållet? Vill man bli av med en spelare som faktiskt tillför en del?

Sedan kollade jag på Purgatory:

-Purgatory (648911) misstänksam mot de som röstade på Dice i första rundan:
Halvtand, Basenanji, Pilzeman, Vicotnik, Banarok, Hellzon, Andersson

-Purgatory (649039) menar att Banarok och Hellzon är skummast av de som röstade på Dice.

-Purgatory (649056) vill hålla ögonen på Banarok

-Purgatory (649058) vill hålla koll på Embergem och Johoohno, efter att ha tagit del av Hellzons analys

-Purgatory (649075) hakar på Johoohnos idé om att Banarok har försagt sig

Kommentar: Det är rätt lätt att skylla på dem som röstar ut en medborgare. I 649039 börjar Purg jobba mot Banarok och...Hellzon. Är det en slump att både Johoohno och Purgis vill bli av med Hellzon?
Strax därefter, 649056 kommer den första indikationen om koll på Banarok...

Och sedan: i 074 tar Johoohno upp Banaroks felsägning. I 075 (!) tar Purgatory vid!
De där kommentarerna känns inte äkta. Det känns som att de har snackat ihop sig om att peka på nån medborgare. I det här fallet Banarok.

Men som jag förstår det så får inte Banarokdrevet nån effekt. Flera andra, bla Pilzeman (tror jag, kan kolla upp detta) ser inte att Banaroks felsägning är så allvarlig.

---

Ok, för läsbarhetens skull skriver jag mer analys i en annan post.

/Basse, m-d-b-g-e
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Hummm, det där gillade jag. Mycket för att om Johoohno är en bra spelare (vilket jag förstått det som) så kunde vi både sett "mer" från honom och säkerligen något "klurigare" än att driva hårt på en felsägning som egentligen ingen av de jag uppfattar som gröna driver med på. Det är också ett smart drev ur det perspektivet att det torde vara helt safe, man behöver ju egentligen inte förklara sig. Om vi på något sätt kunde göra oss säkra att Banarok är grön så tror jag definitivt vi har något att gå på här. Några idéer?

Dessutom är det rätt skumt att driva mot Hellzon, det håller jag med om.

Mina invändningar mot är i huvudsak att felsägningar väl är ett vanligt sätt att faktiskt hitta kultister, eller har jag fel här?
 

Banarok

Veteran
Joined
7 Jun 2008
Messages
196
Location
Stockholm
jag vill be om ursäkt till AÅ, eftersom jag använder platt visning mest verkade som mitt försvar var mot dig, det skulle gått mot vicotnik.

för övrigt, ja drevet mot mig är lite halvskumt, jag måste läsa på lite vem jag ska rösta på den här rundan, för att känna att min röst har blivit lagt på ett ställe där den gör skillnad och får en kultist utröstad för en gångs skulle,

det börjar tryta med medborgare av 18 (troligtvis) är vi nu bara 13 kvar.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,454
Location
Köping
Re: RÖST: JOHOOHNO

Men vad tusan, Embergem var jag nästan säker på att han var kultist.

Jaja, nya tag. Jag vill nog också kika på Johoohno. Sen håller jag ett öga på Yreburre.

Och, öh, Åstrand är mysko. Jag är ju villig att tro att en av de tre "inföddsiarna" är konstig, men jag är inte spiksäker på att det är Åstrand. Men jag vill ju inte heller tro att Pilze är scum, han var ju först med att tala om att det fanns två kultister bland de infödda. Vilket han ju iofs skulle veta om han var kultist med. Klurigt detta.

En busdriver är ju inte omöjligt, eller att Pilzes förmåga är koko. Väntar mig att han hojtar direkt om han siar Rising som infödd. En tredje teori är ju att Åstrand helt enkelt är födelseortsvarianten av en Miller - sias som infödd fast han fått veta att han är född utanför staden. Fast den tror jag knappt på själv.

På tal om inföddfilurer får nog Måns hosta upp det han breadcrumbat om här. Fast som rising sa till Pilze så kanske Måns ska vänta en dag.

Basenanji said:
Och sedan: i 074 tar Johoohno upp Banaroks felsägning. I 075 (!) tar Purgatory vid!
De där kommentarerna känns inte äkta. Det känns som att de har snackat ihop sig om att peka på nån medborgare. I det här fallet Banarok.
Sympatisk teori, och jag kan mycket väl tänka mig att pressa även Purgatory, men att slå ihop sig som varulvar och jaga medborgare under dagen är ganska dåligt spel som varulv eftersom det skapar just såna mönster du talar om här, och jag tror att åtminstone Johoohno är erfaren nog att inte göra sådana misstag. Fast Purgatory kan ju ha hängt på på eget bevåg.

Eventuellt om de ville avleda uppmärksamheten från någon annan - gick det några roliga drev på kultister när de började peka på Banarok kanske? Värt att spåra upp. Än så länge finns ju Vicotniks guldvärda analyser.

Eksem said:
Mina invändningar mot är i huvudsak att felsägningar väl är ett vanligt sätt att faktiskt hitta kultister, eller har jag fel här?
Min erfarenhet från att vara troll i forumsvarulvsspelet är att man sitter och ljuger sig blå. Sen säger man något dumt, Björn Den Gode reagerar som en hök, och så måste man vakta sina ord dubbelt så noga som man redan gjort. Till slut märks det jättetydligt och man har målat en stor måltavla i ändan. Sen blir man lynchad, men det är alltså en gradvis utveckling.

Jag är inte säker på att vi gått så långt med Banarok, någon som tycker annorlunda?

Jaja, lägger upp en uppdaterad excelfil. Den gamla finns här.

Röst: Johoohno
 

Attachments

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,083
Location
Göteborg
Ok, Rising är inte född i staden. Min förmåga som sådan verkar alltså kunna ge utslaget utböling, vilket stryker alternativet "ger alltid utslag som infödd".
Jag har även strukit "ger motsatt utslag" och "ger slumpmässigt utslag", eftersom Feu i princip sa att jag säkert skulle få resultatet "infödd" på mig själv.
Kvar har vi:
En busdriver har varit på honom och någon annan natt 1
eller
Anders blånekar.
Någon som ser något annat alternativ?

Om man ska utgå från att Feu är felfri och tänker på alla eventualiteter så är det bara lögnar-varianten som funkar - då hade han inte kunnat säga säkert att jag skulle få utslaget infödd, eftersom han inte visste vem busdrivern skulle gå mot. Nu tror jag dock inte att man kan räkna på det, så busdrivern är fortfarande en möjlighet.

Needless to say:
OM busdrivern är en bybo, som tyckte att SAN-loss verkade vara en sån dålig idé och inte insåg hur jobbigt det blir av att bussa runt folk, SÅ MÅSTE denne säga det nu, och bekräfta att han bussade Anders Åstrand, berätta vem han bytte honom med, förklara varför, och helst lova att inte använda den igen då den sabbar alldeles för mycket.

Nu vet jag inte om vi kom fram till något vad gäller huruvida de andra siarna skulle avslöja vad de kommit fram till. Vad tycker ni? Rising hade åsikter om det minns jag. Avslöja inget innan vi har konsensus på att det är bra dock. (jag föregår ju med så bra exempel där...)
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Jag tror absolut att det kan finnas 3 st infödingsiare, eftersom vi scannar 1, 2 respektive 3 mål blir det liksom sniper, akimbopistoler respektive k-pist.

Jag tycker ditt slingrande är jävligt märkligt.

Jag antar att busdriver är varulvlingo för en förmåga som missriktar förmågor? Det känns väldigt långsökt att kultisterna skulle pricka så rätt om inte Pilzeman är en kultist (verkar ännu mindre sannolikt att de skulle lyckats scanna hans yrke i runda 1) och om han är det vore det mycket smidigare om han bara ljög. Hade vi inte haft tidspress så skulle vi kunnat triangulera fram sanningen genom att jag också scannar dig men det känns onödigt lyxigt. Jag tror inte varulvarna skulle våga ljuga så modigt så här tidigt, därför tror jag att du snarare än Pilzeman.

Röst: Anders Åstrand

Jag missade tyvärr att Måns outat sig förra rundan, ingen förutom honom pingade infödd dvs. Banarok och Embergen är gröna (infödingsmässigt!).
 
Top