Nekromanti Varulvsspel of Cthulhu - Runda 3

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
MERA analys

Rösträkningen vid runda tvås avslut:

Embergem: 6 (Halvtand, Eksem, Måns, Poseur, Hellzon, Yreburre)
Yreburre: 4 (Vicotnik, Basenanji, Pilzeman, Zebulon)
Måns: 3 (Bearnie, Johoohno, Anders Åstrand)
Poseur: 2 (Andersson, Yreburre)
Banarok: 1 (Purgatory)
Bearnie: 1 (Rising)
Eksem: 1 (Banarok)
Halvtand: 1 (Embergem)

Ok, här vill jag, för att fortsätta med tankarna kring Johoohno och Purgatory se hur:

Purgatory fortsätter att rösta på Banarok

Johoohno röstar på Måns.

Okeeej. Måns alltså. Vad har den killen gjort som är skumt? Han kanske har gjort något skumt, men vad? Visa inlägg som är skumt, tack.

Jag tror att kultisterna hoppades på att fler skulle hoppa på Månsdrevet och att de själva kunde hjälpa till om det skulle behövas. Sen vågade de aldrig byta till honom. Heck, varför skulle de? Embergem är medborgare och de själva kommer kunna ta ut en medborgare genom manipulation. Två medborgare/runda är väl ok, även om Måns hade varit en godbit...

Vi får fortsätta, men först vill jag reda ut den där Banarok-härvan:

Så här sa Banarok (649033):

Banarok said:
hade jag varit kultist hade jag hellre dumpat eksem än röstat på Dice eftersom då får man blickar i ryggen, och så dum är jag inte men vi får hoppas andra kultister gjorde det.
Alltså, jag förstår Banarok som att han menar att kultisterna är så dumma att de trots bättre vetande röstar på Dice.

Denna otydlighet blir alltså det som sedan ligger till grund för Johoohnos röst på Banarok.

Så här skriver Johoohno (649074):
Johoohno said:
Jag tolkar det som om han uppfattar sig som en i kultistgruppen. I övrigt vet jag inte om jag förstår Banaroks resonemang i resten av posten som länkas ovan. Är det jag som missförstår posten eller verkar det som om Banarok egentligen borde ha röstat på Eksem?

Jag har även tagit del av Purgatorys analys (#649056) av Banarok och håller med om somligt i den (exempelvis nedanstående):

"Inlägg 7 #648850
Här göra Banarok en helomvändning och säger att det är värdelöst att rösta på Shale eftersom han är inaktiv. Hoppar på drevet på Dice fasten han nyss skrivit att han tycker att det är onödigt att rösta på de mindre aktiva spelarna."
Sedan röstar Johoohno utan vidare resonemang på Banarok.

Så här försvarar sig Purgatory (649435) mot Zebulon när Purg blir trängd av Zeb pga Banarokspåret:

Purgatory said:
Du får gärna förklara vad du menar med scummigt. Jag har gjort en analys och förklarat varför jag röstade på Banarak. Jag förstår inte varför det skulle vara något skumt?
Så här skriver Johoohno om att han röstar på Måns:

Johoohno said:
Jag vidhåller min röst på Måns.

Dels är han infödd, och bland dem vet vi att två kultister gömmer sig. Dels visste även Måns det, men har inte sagt något om det förrän alldeles nyligen. Varför skulle en medborgare hålla inne med den informationen så länge? Borde han inte också kommit ut med den direkt dag två när Pilze sagt det och Zebulon också bekräftat det?
Men Andersson har en rätt bra förklaring till att detta skulle vara knasigt:

Andersson said:
Här håller jag med dig Måns. Det är inte realistiskt att BÅDA kultisterna som är infödda outat sig som sådana. En kanske gör det misstaget, men aldrig i livet två. Alltså är siandet efter ooutade infödda livsviktigt för oss nu.
(Och Måns har dessförinnan insett poängen med att det är bland de som påstår sig vara utbölingar som vi ska leta-inte bland dem som outat sig som infödda. Tänk efter: det finns fem outade infödda. Skulle Feu verkligen ha gett kultisterna så dåliga odds? Två av FEM?)

Så jag tror helt enkelt att Johoohno försöker använda faktumet att två infödda är kultister mot någon oskyldig. I det här fallet Måns.

Och jag tror att man väljer Måns för att han är en bra spelare.

Mer analys kommer...

/Basse, dragochshobäng-medborgare
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,087
Location
Göteborg
Re: MERA analys

"Alltså, jag förstår Banarok som att han menar att kultisterna är så dumma att de trots bättre vetande röstar på Dice."
Det är nog det han försöker säga, men du förstod alltså inte vad det var som var misstänkt i kommentaren? Johoohno utgick från meningen "Jag gjorde det inte... men kanske andra kultister gjorde det." En felsägning som skulle ha sin grund i att han själv var en kultist, och såg sig som en av dem. Detta var det "misstänkta", och även om jag lärt mig att felskrivningar av den typen är alldeles för lätta för vissa att få ur sig även som bybor så är det svårt att inte dra på växlar och rösta på den som presterar dem. Jag är fortfarande fundersam till om det går att skriva så utan att det ligger något bakom, men än så länge röstar jag inte på Banarok för det.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,087
Location
Göteborg
Jag vet inte om det handlar om att kultisterna prickar rätt så mycket som tur, och eventuellt lite list: de visste att det fanns minst en person som siade på infödda (de kände till två, om de var med så sent som när du avslöjade att du också kunde), visste att det fanns typ fyra pers som ännu inte uttalat sig, (av dem var Anders helt klart mer aktiv än de övriga vid tillfället) - känns som ett ganska genomtänkt val att swappa honom. Att de däremot lyckades swappa honom med någon som var infödd dock, det är lite lurigare - antingen var det en chansning, eller så tog de en av de sina som var infödd. Vad skulle ni säga verkade mest troligt runda ett, innan Anders sagt var han var född - verkade han vara född här men inte vilja säga det, eller verkade han vara utböling och inte vilja säga det? Om det var det senare förstår jag att kultisterna ville swappa honom med en infödd för att förvirra, men jag fick inte de vibbarna.

Sen får vi inte glömma att vi troligtvis har en vanlig siare också, eller åtminstone att kultisterna räknar med att vi har det. I så fall, om Anders är medborgare, så är det ett vettigt drag att swappa honom med en kultist: om vi siar Anders har vi en starkt misstänkt, han var inte grönlistad av särskilt många vid det laget. Om man istället siar kultisten pingas den som god, eftersom de visste att Anders var det.

Så jag skulle inte säga att det handlar om att kultisterna prickat rätt för att genomföra just den här planen, det finns flera scenarier med busdrivig som kunde leda till det här.

Men jag är fortfarande inte helt övertygad om att Anders inte ljuger för det. Framförallt för att alla andra som haft någon info alls om de födda i staden har varit födda här själva. Var man inte född här fick man ingen info, och det verkar lite udda att skriva "Vissa av spelarna är födda i staden. Det är inte du. Du kan däremot undersöka två personer varje natt för att få veta om de är det.", med yrket bibliotekarie. (jag är för övrigt bartender, och fluffet bakom min förmåga är att jag får höra ett och annat framåt kvällarna, eller nåt).

Ingen röst än dock. Ska försöka få ur mig mer imorgon eftermiddag, varpå jag åker till landet och inte återkommer förrän lördag kväll. Gott om tid innan deadline dock.

Godnatt.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
Re: RÖST: JOHOOHNO

Mm. Det var därför jag satte ut frågetecken.
/Basse, skedtorkare
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
Banarok och felsägningen

Det här är hans olyckliga post 649033 som sedan blir föremål för granskning. Jag citerar ordagrant:

Banarok said:
hej hopp, tillbaka igen.
ni kanske vill ha en större motivering till min röst på dice, och jag kan ge en, eftersom alternativet till dice var eksem och jag trodde hade missat en röst trodde jag att jag hade utslags rösten som jag tyckte var värd att spendera eftersom det inte är någon större ide att rösta på någon ensam och jag har hellre ut någon som är mindre aktiv.

speciellt skum kan jag inte säga att jag tyckte att han var, men han gav oss inget att gå på heller inte mycket analyser eller tankar mest bara ett hej jag är här, tack för mig.

medan eksem (som jag är mer misstänkt mot nu) gav en förklaring till varför han tänkte hoppa på drevet men undvek det, för enligt honom inte verka hoppa omkring så mycket, jag tror att han märkte att drevet gick av sig själv och skippade det för att slippa större misstankar.

hade jag varit kultist hade jag hellre dumpat eksem än röstat på Dice eftersom då får man blickar i ryggen, och så dum är jag inte men vi får hoppas andra kultister gjorde det.

och enligt allas kommentarer är jag en nybörjare, svårplacerad och/eller misstänkt, jag kan gå med på att jag är en nybörjare för det är sant, jag förtjänar delvis misstankar med tanke på att jag förmodligen hoppade på ett kultist tåg som kanske inte var det smartaste.

jag står fast vid att jag helst hade röstat ut shale men ett enmanna drev plockar inte bort någon.

och hellzone, eksem har sagt han är kurator i dag 1
Om vi ska vara petnoga, och det tycker jag att vi ska vara när det gäller felsägningar, så står det i femte stycket så här:

hade jag varit kultist hade jag hellre dumpat eksem än röstat på Dice eftersom då får man blickar i ryggen, och så dum är jag inte men vi får hoppas andra kultister gjorde det.

Jag tolkar "dumpat" som motsvarande "röstat på". Sedan tolkar jag "eftersom då får man blickar i ryggen" som "om man röstar på Dice kan andra i efterhand förstå att man har hakat på ett drev". Jag tolkar också slutet "och så dum är jag inte men vi får hoppas andra kultister gjorde det" som "så dum är inte jag, men vi får hoppas att någon kultist är så dum så att denne röstar på Dice, trots att det skulle kunna användas mot denne i efterhand".

Banarok har ju ett rätt speciellt språk: små bokstäver ist f stora, hellzone ist f Hellzon, inga "att" där det borde finnas sådana mm.

Jag ska inte helt avskriva möjligheten att Banarok gör bort sig här. Jag håller med om att såna här felskrivningar är viktiga att analysera. Men jag tycker att just detta är lite substanslöst.

Så här skriver Andersson (649081):

Andersson said:
Jag håller inte med om tolkningen. Banaroks inlägg är visserligen inte det mest välformulerade i forumhistorien, men jag läser det som att han säger att han vore korkad om han skulle agera så som kultist, men att han varken är kultist eller korkad. Däremot hoppas han att de riktiga kultisterna agerat så dumt (för då kan vi hitta dem).

Att på grundval av en enstaka formulering starta ett drev mot Banarok räcker inte i min bok. Jag vill se mer substans bakom drevet än så. Dessutom leder sådant (märka på ord) väldigt lätt till ren paranoia som inte är till nytta för byn (alla skriver alltid någonting i stridens hetta som med lite god, eller ond, vilja kan vridas till att tolkas konspiratoriskt).

Mer intressant är Purgatorys analys av Banaroks inlägg, men frågan är hur mycket det beror på ovana vid spelet som sådant?
Och det jag tycker känns riktigt i Anderssons analys är att Banarok på flera sätt både visar och säger att han är nybörjare. Han är, med Anderssons ord, ovan vid spelet.

Sedan försvarar sig Banarok mot Johoohno & co på följande vis (649093) [Jag har kortat ner det]

Banarok said:
trots mina "mycket välformulerade" inlägg måste jag säga att andersson är den som tolkade mitt inlägg rätt.

långversionen
Jag skulle hoppat på eksem tåget tidigt ifall han och jag var kultister eftersom då när han hade åkt ut hade jag varit näst intill helgon förklarad och folk hade letat kultister annorstädes, DVS bränn en kultist för att verka oskyldig taktiken som riseing har nämt i dag 1 eftersom försöka försvara andra kultister är ganska värdelöst eftersom man blir i alla fall misstänkt därefteråt.
så jag tror att kultisterna finns antingen i eksem drevet för att göra som jag tänkte göra eller mot dice för att rädda eksem(ifall han är kultist), det var min poäng med posten

att jag skrev andra kultister kan jag inte försvara mer än att det var en jäkla felskrivning, förmodligen eftersom jag försökte tänka mig in i rollen som kultist och bestämma "vad hade jag gjort", och ifall jag hade varit onding hade jag knappast sagt vad jag hade gjort som kultist.
Tja, förut var jag så himla säker på Johoohno och Purgatory, men sedan har jag läst lite till och får väl ändra till halvsäker.

Ska bli intressant att få ta del av siarnas uppgifter.

Men, jag misstänker fortfarande:

Johoohno, Purgatory, Halvtand och Anders Åstrand. De är orange-röda i min bok.

Sömn.

/Basse, morgbedare
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Pilze said:
En busdriver har varit på honom och någon annan natt 1
eller
Anders blånekar.
Någon som ser något annat alternativ?
Nä. Jag tror inte ens på busdriver. Anders som scum kan jag dock ganska enkelt föreställa mig: Jag gillade aldrig att han kritiserade Zebulons utfrågning eller att han röstade Zebulon under drag ett.

Å andra sidan så vore det djäkligt stöddigt av AÅ att vara först med att claima en sådan här siarroll om han nu är kultist. Jag tror inte att AÅ hittat på det i sådana fall. Antingen har han fått veta från början att sådana här siare skulle finnas med i spelet (så funkade det i Gothamspele; där fick Batgirl veta att det fanns kvinnor som kunde avgöra könet på andra deltagare) eller så är han faktiskt en sådan här siare, rentutav.

I vilket fall som helst så skulle det vara ett spel för galleriet om jag lade min röst på någon annan i det här läget.

Röst: Anders Åstrand

Nu vet jag inte om vi kom fram till något vad gäller huruvida de andra siarna skulle avslöja vad de kommit fram till. Vad tycker ni? Rising hade åsikter om det minns jag.
Ni siare får själva välja hur ni vill göra, men jag kan tipsa om att börja rundan med att fråga ut folk, så att ni får luska runt litet innan ni avslöjar vem ni har siat och vad ni fått veta. Det är nämligen väldigt svettigt för kultisterna om de måste svara på frågor innan de vet om deras cover är blown eller inte.
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Så Anders ljög om huruvida han var infödd eller inte? Och det lär etyda att han är en av de två kultisterna som ska finnas ibland de infödda? Eller tillhör han kanske en tredje fraktion?

Nå, i vilket fall tycker jag också att det verkar lite suspekt, så:

Röst: Anders Åstrand

Känns som om jag börjar komma in i tänket litegrann, fortfarande mycket att fundera på dock...
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,461
Location
Köping
Wilmer said:
Jag missade tyvärr att Måns outat sig förra rundan, ingen förutom honom pingade infödd dvs. Banarok och Embergen är gröna (infödingsmässigt!).
En tanke innan jag går på föreläsning: Nu vet vi ju åtminstone att din förmåga är reko. Och Pilzes är okej för han har också fått olika resultat.

Åstrands kan ju vara bänko. Han är den ende med infödingsrelaterad förmåga som inte är infödd, och han har bara hittat utbölingar hittills. Jag var ju något liknande i Gothamspelet - paranoid* siare plus att jag pingade som ond på sieri.

Okej, jag sa att jag inte trodde på att Åstrand skulle vara Miller, men med tre infödingsiare och efter lite eftertanke så får jag nog säga att det ändå kan vara så att en av dem är koko. Och då är det ju sympatiskt att tro att den i mitten är det - de två normala kan sia en och tre personer, den konstige tror han kan sia två.

*) Åstrand är ju isåfall mer som en naiv siare = alla pingar som "oskyldig" (utböling) på hans sierier.

Återstår att se vad som försiggår med Åstrands inföddhet.

Ska analysera Åstrands poster senare.

/Hellzon, hamborgare
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
Halvtand och Anders Åstrand

Jag får känslan av att Halvtand och Anders Åstrand under runda två letar efter medborgare som de kan misstnka utan att det väcker onödig uppmärksamhet.


Det är kanske därför som Halvtand ger sig på Embergem och AÅ Banarok.

Sedan velar AÅ fram och tillbaka på ett inte så smickrande vis.

När AÅ säger så här fattar jag misstankar:

Anders Åstrand said:
Jag ser verkligen fram emot de senare rundorna när det inte är så ohemult med folk att hålla reda på.
(649379)

Hur vet han att han kommer överleva?

Sedan skriver han det här:

Anders Åstrand said:
Haha. Vad håller jag på med?
Jag ville ju röka ut kultister bland de infödda samtidigt som jag och Wilmer går och letar lögnare bland övriga. Och så röstar jag på en icke infödd på sjukt svaga grunder bara för att få iväg en röst.

Jag ska givetvis flytta min röst till någon av de infödda.
Poseur har vi tydligen drevat mot och friat i min frånvaro.
Wilmer behövs för att planen ska fungera över huvud taget.
Vicotnik och Pilzeman anses rena.

Detta lämnar

Måns har två röster på sig och Halvtand en. (om jag räknat rätt sen senaste rösträkningen)

I nuläget lägger jag min röst på Måns. Helt enkelt för att han har fler röster emot sig.

Röst: Måns
(649386)

Jag tycker att det där är skumt. Vaddå helt enkelt för att han har fler röster emot sig? Och han är ju inte ensam om att hetsa mot Måns. Plus att det är lite konstigt att inte förstå att det är i gruppen icke-infödda vi borde leta.

Anders: Vad gör Måns så misstänkt enligt dig? Vad friar Halvtand?

/Basse, smisktorgare

(En helt annan grej, kolla vilka som var snabbast på att ta reda på hur det gick efter runda två. Kolla i vilken ordning de kommer...)
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,087
Location
Göteborg
Re: Halvtand och Anders Åstrand

En grej som även jag håller med om framåt slutet av rundorna är att det är bättre att rösta på den av två misstäkta som har ler röster på sig, framförallt om det finns någon som har fler röster än båda.
(i senaste rundan kanske Anders inte tyckte att Embergem var ett bra lynch-val, och ville få upp någn av Måns och Halvtand i rösttoppen. Då är det u lättast att satsa på den som redan har flest)

Att i något annat läge säga "Du har röster på dig, alltså måste du vara misstänkt, så jag röstar på dig" är däremot rätt skumt.

En sista variant på Åstrands status är ju att han pingar som infödd trots att han inte är det, och dessutom inte har fått veta om det. Ni som har varit millers tidigare, hur vanligt är det? Någon som till och med har koll på hur vanligt det är för Feuflux? (jag har bara varit med i ett feu-spel tidigare och då hade jag ingen koll på rollerna)
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,087
Location
Göteborg
Re: RÖST: JOHOOHNO

Hellzon said:
På tal om inföddfilurer får nog Måns hosta upp det han breadcrumbat om här.
Oj, det där missade jag. Onekligen intressant. Om det är en till inföddsiare är något definitivt kajko (någon bluffar och/eller någon har en trasig förmåga), men det kan ju vara start-information likt den Genesis fick i forumsvarulvsspelet. Eller något annat mysko.
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Re: RÖST: JOHOOHNO

Vi har alltså två lynchningar på gång. Jag tänker bidra till den mot Johoohno eftersom han verkar vara den skumaste av de båda, särskilt efter att ha tagit del av Basenanjis analyser. Hoppas att vi lyckas klämma något matnyttigt ut ur Johoohno nu bara.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,191
Location
Uppsala (Umeå)
Hur får man busskort?

Kan någon förklara för mig som inte är inne i varulvs-lingot. Hur en busdriverförmåga fungerar?

Pilzes siande lämnar egentligen följande tänkbara alternativ
1) Pilze hittar på förmågan, och använder den för att sätta dit AÅ (siandet av Rising har ju egentligen inget bevisvärde, eftersom det var information som redan var offentlig)
2) Pilzes förmåga visar fel av någon anledning
3) AÅ försöker komma undan med en bluff som misskrediterar Pilzes förmåga

1) är otroligt, speciellt som Pilzeman spelat väldigt bra hittills. Dessutom ska man vara otroligt våghalsig som kultist för att göra den chansningen, eftersom det öppnar upp för drev rundan efter att man röstat bort den felsiade medborgaren.
2) är ju inte omöjlig. Men om Pilzeman inte ljuger (vilket knappast är möjligt om man förkastar 1) ), innebär det antingen att det siande som friat Rising förra rundan är fel eller att någon felkälla är i farten.
Tror vi inte på 1) eller 2) så bluffar alltså AÅ, och borde komma med en ytterst bra förklaring eller snarast skickas ut till slafs. (därav min fråga om hur busdriving fungerar)
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,191
Location
Uppsala (Umeå)
Re: RÖST: JOHOOHNO

Purgatory said:
Vi har alltså två lynchningar på gång. Jag tänker bidra till den mot Johoohno eftersom han verkar vara den skumaste av de båda, särskilt efter att ha tagit del av Basenanjis analyser. Hoppas att vi lyckas klämma något matnyttigt ut ur Johoohno nu bara.
Vad är det i Basenanjis analyser som gör att du misstänker Johoohno? Kan du utveckla det lite?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
Re: RÖST: JOHOOHNO

"Skumaste"

Är du nervös eller nåt? :gremwink:

1) Kan inte du bidra med vad du tycker att Johoohno har gjort som gör honom misstänkt?

2) Jag är ju på dig, Johoohno, Halvtand och Anders Åstrand. På vilket sätt har jag fel om dig? Vad i min analys av dig är felaktig?

Tacksam för svar!

/Basse, messerborgarschmitt

(som tycker att det här inlägget var jättespännande. Jag undrar om Johoohno kommer att offras nu? Om han visar sig vara kultist alltså...)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,142
Location
Ereb Altor
Re: Hur får man busskort?

Andersson said:
Kan någon förklara för mig som inte är inne i varulvs-lingot. Hur en busdriverförmåga fungerar?
Man byter tydligen plats på två spelare, så att om man siar en får man egentligen info om en annan. Men någon har utfört bytet och vet vem som egentligen sias.

Om AÅ blivit busskörd så är det en kultist som har gjort det, och jag vet, men det känns lite tunnt. Hade de inga bättre kandidater?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,142
Location
Ereb Altor
Anders Åstrand said:
Jag siade i alla fall Vicotnik (må han vila i frid) och Hellzon den här rundan. Ingen av dessa är infödd.
Fick du svar om Vicotnic trots att han redan var ute när Feuthulu skickade sitt PM till dig?

Heh, klantigt Anders. Du är kultist.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,142
Location
Ereb Altor
Rising said:
Vi borde inte vänta på dem. Tvärtom så borde vi se till att pressa folk med frågor och grejer så att folk tvingas svara innan Pilze m.m. offentliggör den information de sitter på. Typ såsom jag gjorde när jag var siare i erebspelet.
Exakt det jag menade, bara så att jag inte blir uthängd för det här senare. :gremsmile:
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,191
Location
Uppsala (Umeå)
Re: RÖST: JOHOOHNO

Hellzon said:
Sympatisk teori, och jag kan mycket väl tänka mig att pressa även Purgatory, men att slå ihop sig som varulvar och jaga medborgare under dagen är ganska dåligt spel som varulv eftersom det skapar just såna mönster du talar om här, och jag tror att åtminstone Johoohno är erfaren nog att inte göra sådana misstag. Fast Purgatory kan ju ha hängt på på eget bevåg.

Eventuellt om de ville avleda uppmärksamheten från någon annan - gick det några roliga drev på kultister när de började peka på Banarok kanske? Värt att spåra upp. Än så länge finns ju Vicotniks guldvärda analyser.


Min erfarenhet från att vara troll i forumsvarulvsspelet är att man sitter och ljuger sig blå. Sen säger man något dumt, Björn Den Gode reagerar som en hök, och så måste man vakta sina ord dubbelt så noga som man redan gjort. Till slut märks det jättetydligt och man har målat en stor måltavla i ändan. Sen blir man lynchad, men det är alltså en gradvis utveckling.
Om Johoohno och Purgatory är in the cahoots, spelar de (eller åtminstone Purgatory) inte speciellt bra eftersom hans tendens att haka på dreven utan speciellt mycket av motiveringar är uppseendeväckande. Speciellt som kultisterna får kommunicera med varandra, så verkar det lite konstigt. En gång kanske man kan göra den missen, men flera?

Johoohno ligger på min bevakningslista. Men är han skum så borde Purgatory vara ren. Det omvända är ju också tänkbart - det är Purgatory som är skum och kultistspelar på så sätt att han hakar på drev som uppkommer för att verka aktiv och skaffa sig alibi. Jag ser fram emot Johoohnos svar på drevet som blåser upp mot honom.

Jag håller med att man som varulv inte åker dit på en enstaka lögn, eller felsägning, utan först när man till sist trasslat in sig i lögner och uttalanden som uppenbart inte hänger ihop. Jag tycker inte Banarok gjort riktigt det än - utan jag ser mer det som Johoohno högg ned på som en vanlig felsyftning - och han har inte snärjt in sig mer sedan (även om han inte sagt så mycket)
 
Top