Nekromanti Varulvsspel of Cthulhu - Runda 3

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Rising, var är du?

Okej, Anders Åstrand skall ut. Han är helt klart mest misstänkt av de misstänkta och har vi fel så finns det säkert massvis vi kan lära oss av det.

Röst: Anders Åstrand

Purgatory: 3 (Basenanji, Hellzon, Andersson)
Johoohno: 3 (Purgatory, Craygh, Poseur)
Anders Åstrand: 6 (Wilmer, Rising, Yreburre, Zebulon, Måns, Eksem)
Halvtand: 2 ( Bearnie, Pilzeman)
Poseur: 1 (Johoohno)
Hellzon: 1 (Halvtand)
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,179
Location
Uppsala (Umeå)
Re: Rising, var är du?

Jag köper kanske inte resonemanget riktigt, utan hade velat se honom vid liv ett drag till, men är i minoritet i nuläget. Dessutom är AÅ:s kompakta tystnad denna runda i sig kanske talande, och ett skäl för att inte kedja fast mig på barrikaderna för hans skull.

Vi kanske redan nu, inför nästa drag, kan börja diskutera om vilka slutsatser man kan dra om:
1) En utröstad Anders Åstrand visar sig vara kultist
2) En utröstad Anders Åstrand visar sig vara bybo
 

Zebulon

Swordsman
Joined
19 Aug 2008
Messages
461
Location
Helsingborg
Re: Rising, var är du?

Jag vill än en gång, med emfas påpeka att tystnad inte betyder att man är ockultist!

Det här spelet har väl visat oss det, att folk spelar med ojämnt intervall, ibland är det tyst från vissa helt enkelt, utan att dom är kulstister. Vissa skiver färre och/eller kortare inlägg, det bara är så, punkt. Det betyder inte heller att de är kultister. AÅ´s skuld måste bestämmas utifrån andra premisser i mina ögon, och den som inte gör det är skum i mina ögon, eller får åtminstone minuspoäng (Måns!)i den lilla svarta.

AÅ´s tystnad beror med större trolighet på att spelet går honom emot, vare sig han är kultist eller inte. Då är det inte lika kul helt enkelt. Eller någon annan lika enkel förklaring, kanske han hälsar på sin mormor?

Min röst står dock fast för jag tror att han ljuger och är kultist.
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Re: Rising, var är du?

Så, jag verkar ha fått ett drev på mig baserat på vad? Om jag har fattat det rätt så är det för att jag röstade på Banarok under den förra rundan efter att Johoonho hittade en möjlig försägelse från hans sida. Notera dessutom att jag redan TIDIGARE hade misstankar på Banarok men att jag missade just den meningen under min analys. Hade jag inte gjort det så hade jag röstat på Banarok i samma post som jag gjorde analysen i. Som jag även har skrivit vid flera tillfällen så vet jag om att det är en svag motivering men en felsägelse kan leda till något även om chansen är liten. Men det var i alla fall något litet att gå på och vid det tillfället så tyckte jag inte att det var särskilt mycket att gå på.

Det finns flera spelare som har röstat betydligt mer uppseendeväckande än så, Halvtand exempelvis som lyckats få ut två bybor vid det här laget. Det är väl knappast ett beteende som vi bybor vill uppmuntra. Därför tänker jag byta min röst till honom.

Angående min inaktivitet under de senaste dagarna så har det sitt ursprung i den enkla anledningen att jag faktiskt har ett liv utanför forumet som just nu är fullt upp med skolgrejer jag måste göra så allt forumrelaterat får helt enkelt vänta.

Röst: Halvtand

Purgatory: 3 (Basenanji, Hellzon, Andersson)
Johoohno: 2 (Craygh, Poseur)
Anders Åstrand: 6 (Wilmer, Rising, Yreburre, Zebulon, Måns, Eksem)
Halvtand: 2 ( Bearnie, Pilzeman, Purgatory)
Poseur: 1 (Johoohno)
Hellzon: 1 (Halvtand)
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Skärp dig hårt Rising!

Hey!

Ska du hoppa på mig nu, efter att jag har skrivit sönder fan hela den tredje rundan?

Skärp dig fort- för lagets skull. Jag är medborgare och det kan vem som helst se.

Jag tycker fortfarande att Johoohno är lite skum, men han har försvarat sig rätt bra. Det hade du vetat om du hade läst tråden lite bättre. Men du vill väl smeta tandkräm nånstans istället för att sakligt bemöta mina tankar om vem som är vad i det här spelet.

Rising said:
Inget nytt har alltså framkommit i spelet, utan du bara vindflöjlar utan egentlig anledning från ett stort drev - som är på väg att framkalla ett claim - till en plats där din röst inte gör någon skillnad?
Ok, det kanske är nytt för dig med internet, forum och allt sånt tekniskt. Men i den här tråden finns en kille som kallas för Johoohno.

Om du läser hans poster kommer du kanske förstå att jag vill hitta kultister, inte medborgare.

Det är faktiskt lite tanken med det hela.

/Basse, medborgare. Försöker göra mitt bästa.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Jobba...man måste jobba också

Idag måndag undervisar jag hela dagen. Nu ska vi ha kvällskonsert och jag kommer inte vara tillgänglig förrän i kväll kl 23.00

Ses då!

/Basse, med
 

Zebulon

Swordsman
Joined
19 Aug 2008
Messages
461
Location
Helsingborg
Re: Rising, var är du?

Åh, jag skulle verkligen vara behjälplig av en lista över allas påstådda förmågor, är det nån som har en sån?
Jag skall iväg en stund och har bara inte tid att göra en själv.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,981
Location
Linköping
3 timmar kvar.

Jättegrymt att ni producerar egna röstsammanställningar hela tiden. Så behöver jag enbart kolla att de stämmer.

Läget är alltså
Anders Åstrand: 6 (Wilmer, Rising, Yreburre, Zebulon, Måns, Eksem)
Purgatory: 3 (Basenanji, Hellzon, Andersson)
Johoohno: 2 (Craygh, Poseur)
Halvtand: 2 ( Bearnie, Pilzeman, Purgatory)
Poseur: 1 (Johoohno)
Hellzon: 1 (Halvtand)

Och så har vi tre ickeröstare i moller, Anders Åstrand och Banarok där den förstnämnde inte kommer att rösta och även försvinna ur spel när rundan tar slut. Ingen ersättare mao.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,454
Location
Köping
Re: Rising, var är du?

Rising said:
Vi kan börja med Bus Driver: Det är en väldigt marginaliserad roll, den har inte funnits med i någon av de spel jag hållit på forumet, och jag har inte pratat mycket om den i diskussionstrådar. Jag tycker därför det känns ganska otrolig att Feuflux skulle ha lagt in en sådan roll.
Var inte Robin (Vicotnik) i Batmanspelet en sådan, eller var han en lökig framer?

Rising said:
Sedan tycker jag att det är extremt osannolikt att Bus Drivern skulle ha prickat rätt med just Anders Åstrand direkt under drag ett. Jag kanske är ego, men jag tar faktiskt för givet att alla siare i spelet först och främst har siat mig (eller möjligtvis högprofilspelartrion Pilze, Hellzon och Vicotnik).
Det har jag lättare att hålla med om. Switcha kultist plus högprofilmedborgare är en sån sak jag skulle göra om jag var kultistbusdriver. Speciellt om det finns en högprofilare bland kultisterna med - switcha kultistrising med medborgarpilzeman, t.ex. Troligt att någon av dessa blivit siad.

Jag fattar dock fortfarande inte varför AÅ skulle ljuga. Det går inte ihop kronologiskt, han hade tillräckligt med info för att veta att det var okej att tala sanning om han nu var infödd. Men okej, går inte Purgisexpressen nånstans hoppar jag kanske på AÅ 2000. Johoohnodressinen går ju ingenvart.

Måns said:
Anders har postat 1(!) inlägg under det här draget där han bara sagt att han inte fattar hur det hänger ihop. Sedan total tystnad.
Sköldpaddstaktik? Jag gjorde likadant när jag blev påkommen som troll i forumsspelet. Varför skulle jag posta och riskera att försäga mig, liksom?

Purgis och Johoohno har gjort liknande, fast inte lika knäpptysta

Feuflux said:
Halvtand: 2 ( Bearnie, Pilzeman, Purgatory)
Förvisso 3 röster, vilket sätter honom i samma klass som Purgatory.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Re: Rising, var är du?

Zebulon said:
AÅ´s skuld måste bestämmas utifrån andra premisser i mina ögon, och den som inte gör det är skum i mina ögon, eller får åtminstone minuspoäng (Måns!)i den lilla svarta.
[...]
Min röst står dock fast för jag tror att han ljuger och är kultist.
Nu låter det på dig som att AÅs tystnad är det huvudsakliga skälet till att jag röstar på honom medan du gör det för att du tror att han ljuger. vad baserar du din information på, kan man undra? Jag baserar min på AÅs tystnad som jag tycker förstärker Pilzes bomb. Men du har alltså andra källor?

Jag vill väldigt gärna veta hur du resonerar när det gäller din röst på AÅ. Du tror att han ljuger och är kultist, men inte beroende på att han inte bemöter Pilzes anklagelser utan pga av något annat? Vad vet du som inte jag vet?

Öht tycker jag att resonemang av typen "hey, vi kan väl vara vänner? Det kanske inte ens finns några kultister?" är väldigt, väldigt skumt och inte framförs utan baktanke. Så, frågan är, vilken är din baktanke? Du har ju själv inte anklagats för att ligga lågt, men någon du hjälper gör det, och denne är alltså inte AÅ? Så, vem, eller ska jag säga vilka, är det du försöker skydda?
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,454
Location
Köping
Re: Rising, var är du?

Hellzon said:
Rising said:
Vi kan börja med Bus Driver: Det är en väldigt marginaliserad roll, den har inte funnits med i någon av de spel jag hållit på forumet, och jag har inte pratat mycket om den i diskussionstrådar. Jag tycker därför det känns ganska otrolig att Feuflux skulle ha lagt in en sådan roll.
Var inte Robin (Vicotnik) i Batmanspelet en sådan, eller var han en lökig framer?
Äh, jag letade själv. Vic var framer. (Gör att en person pingar som ond på sianden.) Nostalgitripp!

Man kan ju också tänka att Feuflux inte vill hålla reda på en jeppe som byter plats på två pers när alla tydligen har någon kraft. Så okej, även om jag vill anse att framern är en busdriver light så kan nog Rising ha rätt i att det inte är en trolig roll.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Re: 3 timmar kvar.

Rundan förtjänar ett avslutande statement. Jag har varit ganska tyst, delvis på grund av att jag varit upptagen, delvis på grund av att jag inte haft så mycket att säga. Nu har svarsfönstret till Halvtands respons på min genomgång av honom varit öppen i flera timmar, utan att jag har förmått skriva något vettigt. Det svaret kommer aldrig se dagens ljus...

Jag ska ge mig på en genomgång istället:

Anders Åstrand: 6 (Wilmer, Rising, Yreburre, Zebulon, Måns, Eksem)
Anders kan vi koppla till vad som tycks vara en lögn. Någonting mer konkret har vi inte haft sedan spelet började, så drevet mot honom är helt rimligt. Att Anders åker den här rundan är inte förvånande.

Purgatory: 3 (Basenanji, Hellzon, Andersson)
Mest varmluft - Basenanji har målat upp en modell och Purgatory har varit vag i några av sina beslut. Klart Purgatory har anledning att skärpa sig, så det är upp till bevis för honom. Nu är det allvar.

Johoohno: 2 (Craygh, Poseur)
Mest varmluft - Johoohno har varit konstigt vag, och verkar nästan oengagerad ibland. Jag kan inte se något som gör honom mer misstänkt än någon annan, dock.

Halvtand: 3 ( Bearnie, Pilzeman, Purgatory)
Mest varmluft - jag vidhåller att han inte spelat särdeles bra, men om det gör honom till en kultist vet jag inte. Jag hoppas att han kan skärpa sig; det krävs inte mycket för att övertyga mig om att det gömmer sig en liten djävul där bakom misstagen, trots allt.

Så ser det ut. Jag hoppas vi nailar en kultist denna runda, och jag hoppas vi därigenom får upp ett spår att fortsätta på framöver.

När det kommer till min röst så gör den varken från eller till i nuläget. Ifall Purgatory eller Johoohno riskerar att åka ut kanske jag reagerar, dock.
 

Halvtand

Warrior
Joined
13 Oct 2008
Messages
250
Location
six feet under.
Re: Rising, var är du?

Pilzeman said:
Så här i efterhand ser det helt ofattbart ut att han lyckades få oss att dreva ut Embergem förra rundan.
Jo, det har jag också funderat på.
Min anledning till att rösta på Embergem var ju som bekant inte att rösta ut honom, utan för att få lite fart på fläsket. Fler hoppar på med mer eller mindre genomtänkta motiv och vips har han flest röster.
Jag kan erkänna att jag eldade lite, men vid det tillfället hade jag blivit säker på hans kultistskap, och agerade därefter.
Jag är ganska säker på att det finns kultister i embergem-drevet, svårigheten blir att urskilja dem.


Eksem said:
Vill att Halvtand skall visa mer aktivitet.
Jo, det var så det var tänkt.
Jag har varit på spelhelg, och eftersom varulvsspelet gick hett tog jag faktiskt med mig min gamla, trogna laptop för att kunna kolla och posta lite när som helst. Detta hade dock motsatt effekt. eftersom jag kunnat kolla när som helst så blev det istället "jag kan kolla sen". Och nu är det Måndag kväll.


Måns said:
Röst: Halvtand

För han har inte ens gett oss så mycket som Joho har gjort. Men det är väl försent nu.
Jasså? Jag är visserligen ingen expert, men så vitt jag kan se har Joho gett oss sitt yrke och när det avslöjas. Motivationer på rösterna har getts och förklaringar för hur dessa varit uttänkta likaså. Med andra ord, precis vad ni fått av mig. Eller har jag fel?


Måns said:
Halvtand? varför röstar du fortfarande ensam på Hellzon? Om du verkligen är medborgare bör du tänka över hur du kan hjälpa medborgarna!
Det här är en olycklig konsekvens av min inaktivitet, självklart skulle jag letat upp en ny, lämplig kandidat efter Hellzons svar. Hur det går får du rulla ner för att se.


Måns said:
Jag röstar på Halvtand för att han trots påtryckningar svarar undflyende och med motfrågor.
Motfrågor som till råga på allt inte besvaras. Fy så ouppfostrat.


Måns said:
Han insisterar på att spela som han vill och ignorerar alla förslag på samarbete. Jag vill, med min röst, veta varför jag inte ska försöka få ut honom ur spel?
Det här är väldigt enkelt. Det samarbete du förespråkar har hittills lett till 100% medborgarutröstning. Min tro är att om fler ägnat sig åt att leta info istället för att hoppa på drev under runda 1 och 2 så hade situationen sett annorlunda ut. I bästa fall hade vi fixat två kultister och alla hade festat på ekologisk mjölk (även om chansen för detta är otroligt liten, ekologisk mjölk är ju vidrig).

Jag har inget emot din röst om den kommer med argument eller frågor så att den faktiskt ger någonting förutom att den uttrycker ditt ogillande för min spelstil.
Om inte annat så kommer det ju bli ganska lustigt att se vad som händer om jag röstas ut, som eksem påpekat.


Ja, ny röst. Då ska vi se...

Till at börja med för jag väl be om ursäkt till Hellzon för att ha låtit damoklessvärdet hänga så länge. Men eftersom vi alla vet att Hellzon är rekorderlig och äter upp sina grönsaker varje dag hoppas jag att inget ont skett.

Jag har inte gjort någon djup analys den här rundan, min Hellzon-grej sket sig ju, så jag får helt enkelt lita på andras omdömme (bäddat för katastrof med andra ord).

Jag vill inte riktigt gå på AÅ, I mina ögon är han inte så skum, men det är jag som får fan för detta om han nu råkar vara kultist...

Förutom mig själv så har Purgatory flest röster, men han har inte heller gjort så mycket fel...

Ja, jag får helt enkelt lita på att mängden hjärnmassa är proportionerlig med antalet röstande.

Röst: Anders Å

Purgatory: 3 (Basenanji, Hellzon, Andersson)
Johoohno: 2 (Craygh, Poseur)
Anders Åstrand: 7 (Wilmer, Rising, Yreburre, Zebulon, Måns, Eksem, Halvdant)
Halvtand: 3 ( Bearnie, Pilzeman, Purgatory)
Poseur: 1 (Johoohno)
 

Zebulon

Swordsman
Joined
19 Aug 2008
Messages
461
Location
Helsingborg
Re: 3 timmar kvar.

bearnie said:
Halvtand: 3 ( Bearnie, Pilzeman, Purgatory)
Mest varmluft - jag vidhåller att han inte spelat särdeles bra, men om det gör honom till en kultist vet jag inte. Jag hoppas att han kan skärpa sig; det krävs inte mycket för att övertyga mig om att det gömmer sig en liten djävul där bakom misstagen, trots allt.
Känner du Halvtand IRL?
Vet någon annan om Bearnie och Halvtand känner varandra IRL?
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Rising, var är du?

Hellzon said:
Var inte Robin (Vicotnik) i Batmanspelet en sådan, eller var han en lökig framer?
Han var en framer.

Hellzon said:
Jag fattar dock fortfarande inte varför AÅ skulle ljuga. Det går inte ihop kronologiskt, han hade tillräckligt med info för att veta att det var okej att tala sanning om han nu var infödd
Jag tror att de tidigt bestämde sig för detta. De förstod att vanliga siare skulle söka igenom de infödda medan ickesiarna skulle söka igenom de som sagt att de inte är infödda, så de valde att låta en infödd kultist gömma sig bland de infödda medan den andra skulle ljuga, för att därigenom bättra sina odds att hålla sig undan.

Varför de valde att låta *AÅ* vara den som ljög är svårare att förstå, för jag hade nog tyckt att det vore trovärdigare tvärtom. Jag vill dock inte riktigt spekulera för mycket i detta innan AÅ pingats.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,083
Location
Göteborg
Re: 3 timmar kvar.

Ingen bomb den här rundan (det lär inte komma några fler sådana från mig öht, jag har nog avslöjat allt jag vet utom framtida sianden). Inte ens en analys. Jag har varit dålig på att ha tid till det här det senaste. Det kanske blir bättre, men jag ska inte lova något.
 

johoohno

Warrior
Joined
5 Sep 2004
Messages
389
Location
Nykvarn
Re: 3 timmar kvar.

Jahapp, min röst på Poseur verkar inte göra mycket nytta (Måns: jag har kommenterat Poseurs förmåga tidigare, nämligen här).

Angående de infödda
Jag skulle fortfarande helst vilja rösta på Poseur, men det ger ju som sagt ingenting, skälet är att jag, som jag sagt tidigare, tror att en kultist av de infödda faktiskt har angivit att han är infödd. Dessutom tror jag att FeuFlux inte vill ha en allt för stor grupp som kan bli clearade för lätt – vilket skulle ske om vi tidigt gjort oss av med de två infödda kultisterna och då hade en drös med kultistfria spelare.

Angående Anders Åstrand
Jag vill fortfarande inte rösta ut Anders Åstrand, även om han kan tänkas vara kultist. Jag tycker att siarna borde få en natt till på sig att skanna av staden. Ärligt talat fattar jag inte vad Rising menar här:
Rising said:
"(Och okej, jag har haft fel förut och kan ha fel om AÅ - men vad jag menar är att det inte finns något bra skäl att rösta på någon annan än AÅ. Om vi börjar tänka "amen vi kan spara honom till senare, han är ju ändå en siare" så sabbar vi bara våra chanser att hitta AÅ's potentiella skurkkompisar i det här draget, eftersom vi inte kommer kunna se någon skillnad på oss själva och på kultisterna)"
Den enda realistiska förklaringen jag kan komma upp med är att vi ser vilka som strider för honom. Men det har vi ju redan sett.

Angående Purgatory
Jag tänker lägga min röst på Purgatory. Här följer en lista av skäl (ingen inbördes rangordning för tiden börjar rinna iväg):
#649407: Purgatory analyserar Embergem (väldigt intetsägande analys som avslutas med att om Embergem är bybo är han ändå ingen förlust)
#649533: Vag urskuldring kring varför han misstänkte mig, menar att jag var inaktiv (men det finns de som postar än mer sällan än jag - så om inaktivitet är ett kriterium finns bättre kandidater)
#649597: Lurking in plain sight (håller låg profil, men vill ändå visa sin närvaro och kommenterar då bara röstningsförfarandet)

Röst: Purgatory
 

Zebulon

Swordsman
Joined
19 Aug 2008
Messages
461
Location
Helsingborg
Re: 3 timmar kvar.

Det här har jag skrivit på hela dan. Det är mycket samlade tankar.

Då tänkte istället jag släppa en lite bomb i form av extra info och outa min förmåga så här i slutminuten. Jag gör det sent, nära deadlinen så att inte kultisterna kan utnyttja informationen fullt ut men mina medborgerliga medspelare kan göra det om jag skulle falla ifrån.
Jag gör det även på grund av att det känns som om den spelat ut sin roll en del. Det rör ju då huruvida man är stadsfödd eller inte och jag tror att vi fått fram en lista som är ganska sanningshaltig. Kom ihåg att folk inte visste vad jag snackade om i början, jag tror de flesta sa sanningen.
Till detta så visste jag alltså att två stadfödda är kultister.

Jag är stadsfödd-siare.
Jag nämner två namn till Fleuflux och får reda på hur många av dom som är stadsfödda. Det faktum att jag är siare stärker flera teorier om hur Fleuflux verkar ha tänkt. Do your maths.
Dessa är mina koll hittils.

Runda 1:
Wilmer och moller - 1 är född i staden.
Verkar ju stämma bra med vad de uppgett, moller är då inte stadsfödd och ingen är lögnare.

Runda 2:
Anders Åstrand och Purgatory - 1 är född i staden
Jag kan alltså stödja Pilzemans kontroll av AÅ, nånting är skumt.

Runda 3:
...min sista hemlighet


Jag, Måns, Pilze och Wilmer är siare och stadsfödda. Troligtvis är AÅ också infödd,
vilket gör honom till lögnare vilket gör att jag tror att han är kultist. Vad har de andra infödda för förmåga? Antingen finns det kultister bland oss siare eller också är det två kvarvarande infödda som inte är siare och som då är kultister.

Nu vill jag veta mer om en sån här busdriver-förmåga, även om Rising ångrar att han nämnt den. Det känns som om antingen ljuger AÅ eller så är en sån igång här. Det är ju rätt viktigt att veta om det finns en sådan förmåga i spelet.
 
Top