Nekromanti Varulvsspel of Cthulhu - Intresseanmälan

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,973
Location
Linköping
Människorna handlade sin mat i den lilla affären precis som alla andra dagar, även om det just den här dagen låg ett ruskigt regnväder över staden. De kunder som lämnade affären gjorde det med större och större tvekan, för det tilltog en kraftig dimma som gjorde sikten till bara ett par meter. De som kom in i affären tittade nervöst ut och insåg att de knappt såg konturen av sina bilar på parkeringen. Sen kom skalvet. Hela affären skakade och folk ramlade omkull. Sedan var det tyst.

Människor samlades vid ytterdörren för att spana ut och skrek snart därefter i skräck när oformlig människoliknande gestalt väsande drog förbi. Vad var det som hände? Kunde de kultister det viskades om i staden ha rätt? Kunde varelsen Cthulhu vara verklig, och hade han vaknat?


--------------------

Vad är ett varulvsspel för nåt då?
I grunden så är det två grupper, bybor och varulvvar, men i det här fallet så kallar jag dem för medborgare och kultister. En kultist känner till vilka de andra kultisterna är medan medborgarna är ovetandes om andra roller än sin egen.

Varje runda ska en person röstas fram som den som måste ta sig ut ur mataffären och söka efter hjälp (vilket förstås kommer misslyckas och den spelare är ute ur spelet). Medborgarna strävar efter att nosa fram alla kultister och rösta ut dem, medan kultisterna strävar efter att hålla sig undan. Varje runda får kultisterna manipulera en spelare till att frivilligt anmäla sig till att försöka hämta hjälp. Sedan finns det ju förstås specialroller också.

--------------------

Alla spelare får en mer eller mindre värdefull specialförmåga att använda under spel.

Alla har en SAN-räknare (i sann Cthulhu-anda) som börjar på 99 och går neråt. Spelet avgörs som vanligt i lag, men den som har mest SAN kvar i det vinnande laget vid spelets slut hyllas lite extra. Får man 0 i SAN så blir man galen och röstar ut sig själv tillsammans med de övriga utröstade (OBS! Kan enbart inträffa om man överlever i mängder av rundor och konsekvent ignorerar att använda sin specialförmåga, räkna gärna efter!).

Man tappar 1T6 SAN varje gång man får stanna (av ångest över att höra den utröstades skrik när han/hon förtärs av vad som nu finns i dimman). Det kan även finnas förmågot i spel som påverkar SAN.

Man tappar 1T6 SAN varje gång man undviker att använda sin förmåga (av ångest över att sitta och vänta utan att göra något).

--------------------

Är någonting oklart så fråga gärna, eller spana i de varulvsspel som vi tidigare har spelat här på forumet.

Är DU en av människorna i den dimtäckta mataffären? (Jag siktar på att komma upp i 20 deltagare.)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Självklart är jag med!

Sedan vill jag, förutom initiativet i sig, också applådera att du faktiskt påpekar att det finns specialförmågor. Det ledde ju som bekant till en del... oegentligheter förra spelet, eftersom några som inte spelat maffia på wrnu förut inte riktigt var beredda på det.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Rising anmäler sig!

Förra spelet du anordnade var skitkul, och det här låter ju asspännande, så jag är fett med!

Vidare så räknar jag med att jag kommer dra på mig fett med misstankar direkt från start, samt att jag kommer uttala mig bombsäkert om andras status och ha helt åt helsicke fel. I vanlig ordning, alltså :^)

Tekeli-li!
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Jag är på.

Va fan gör jag här? Jag skulle ju till bolaget.

Med andra ord jag är med.
 

Zebulon

Swordsman
Joined
19 Aug 2008
Messages
461
Location
Helsingborg
Det här låter ju asball, klart man vill va me!
En liten fråga, hur omfattande är det?
Hur många dagar pågår spelet och hur mycket förväntas man vara aktiv?
Jag vill poängtera att jag vill va med oavsett :gremsmile:
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,973
Location
Linköping
En liten fråga, hur omfattande är det?
Hur många dagar pågår spelet och hur mycket förväntas man vara aktiv?


Om vi tittar på senaste spelet så tog det 8 rundor där jag körde två rundor på en vecka, dvs typ en månad (nu beror ju det här helt på hur effektiva lagen är).

Sedan är folk väldigt olika aktiva, men det är bra om man läser alla skrivna inlägg varje dag och skriver något själv också.

Jag har som grundtanke att avsluta rundorna 21:30 på onsdagar och söndagar precis som sist, och antagligen ändra till tre rundor per vecka när deltagarna blir färre.
 

Zebulon

Swordsman
Joined
19 Aug 2008
Messages
461
Location
Helsingborg
Omfattningen låter mycket hanterbar, även för nån som i sitt arbete redovisar arbete per timme :gremsmile:
Personligen är jag mycket ivrig, det verkar vara 7 anmälda i skrivande stund.
Hoppas resten ansluter sig fort!
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,452
Location
Köping
När börjar det?

Jag är på preliminärt, men ska flytta och ha mig och kanske är måttligt tillgänglig from till torsdag kväll.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,973
Location
Linköping
När börjar det?
Jag är på preliminärt, men ska flytta och ha mig och kanske är måttligt tillgänglig from till torsdag kväll.


Jag tänkte försöka komma upp i 20 deltagare (12 anmälda just nu om jag räknar med dig vilket jag gör) och vi får väl se när det händer eller när vi väljer att börja ändå. Det lär nog inte bli före torsdag hur som helst.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Trevligt men tyvärr

Trevligt med ett varulvsspel till på forumet men jag kommer tyvärr inte kunna deltaga. Det är inte för att reglerna säkert tilltalar andra mer än mig utan i första hand för att jag under perioden kommer vara borta en vecka på lajv vilket skulle sabba mitt deltagande rätt rejält. (Samt att jag fortfarande saknar ca 30hp för att överleva csn-s dubbelyxa i slutet av terminen så det är rätt hektiskt för tillfället rent allmänt.) Hade det fungerat med privata forum på wrnu så hade jag däremot gärna suttit och gett lite baksäteskommentarer och analyser till de som inte längre levde eller aldrig har levt men nu får jag nog nöja mig med att följa det på avstånd och kanske diskutera lite i nåt pm.

Lycka till alla, och kom ihåg att Rising är ond.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,452
Location
Köping
Feuflux said:
När börjar det?
Jag är på preliminärt, men ska flytta och ha mig och kanske är måttligt tillgänglig from till torsdag kväll.


Jag tänkte försöka komma upp i 20 deltagare (12 anmälda just nu om jag räknar med dig vilket jag gör) och vi får väl se när det händer eller när vi väljer att börja ändå. Det lär nog inte bli före torsdag hur som helst.
Okaj. Då är jag på definitivt, så är jag inte otydlig.
 
Top