Nekromanti [Varulvsspel] Maffia i Ankeborg Runda 5

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Möller said:
Mukwa säger att han är Fnatte, Stövelkatten protesterar och Mukwa vändrar sig till Knatte. Jaha? Hur grönar det Trasapa, Vimes eller Arvidos MC?
Det här citatet refererar nog till att jag grönade Arvidos, och till viss mån Vimes också när Arvidos postade sitt fluff. Det var ganska lätt för Möller att ösa lite mer skit åt mitt håll och få min plan att låta som om den var mycket mer, och att jag hade spelat inkonsekvent eller nåt.

Nej. Jag tycker att det är tydligt att Lu-Kaazh och Möller ville ha ut mig i runda 1, men när det inte gick försökte de med Xyas.

Är det någon som röstat knasigt genom hela spelet är det f.ö. Brynolf, och inte jag.
 

Trasapa

Swordsman
Joined
8 Oct 2011
Messages
537
Location
nörrland
Mukwa said:
Är det någon som röstat knasigt genom hela spelet är det f.ö. Brynolf, och inte jag.
Det håller jag absolut med om. Men alla vinklar måste provas och synas innan rundan är slut.
 

Trasapa

Swordsman
Joined
8 Oct 2011
Messages
537
Location
nörrland
Förövrigt så ska jag på kalas ikväll hos en lodislord. Så jag kommer troligen inte att vara mer aktiv förens imorn.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Det håller jag absolut med om. Men alla vinklar måste provas och synas innan rundan är slut.
Javisst... Mycket kommer dyka upp ikväll när Brynolf väl har börjat analysera och slå ifrån sig. Än så länge står det exakt 50/50 mellan Vimes och Brynolf enligt mig. Allting beror på hur väl Brynolf kan gröna sig och sätta dit Vimes nu.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,489
Re: Mukwa

Mukwa said:
Det här kan vara din sämsta post i spelet Vimes. Jag högg och drevade Lu-Kaazh ordentligt. Jag tog upp de tells på Möller som sedan ledde till att vi röstade ut honom. Jag bytte min röst typ 22:29 och du kan ju inte direkt mena att jag försökte propagera för att ni andra skulle flytta era röster från honom. Tvärtom vill jag inte se att folk ligger kvar på Andersson den rundan. Skärp dig, Vimes. Du kan bättre

/Mukwa, som finner tillfredställelse i att använda Vimes-tonen :gremsmile:
Men du Mukwa. Jag skrev ju ingenstans att du inte drevat och röstat på varulvar, ditt drevarbete är väldokumenterat och där har jag inget att invända. Jag skrev att du aldrig haft din slutgiltiga röst på en varulv. Och jag skulle gärna höra varför du flyttar din röst till mig i slutet av runda 3.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,489
Re: Mukwa

Jag undrar varför du flyttade rösten till mig. Att det inte innebär att du försökte få mig utröstad är ju uppenbart då det typ var rundans sista inlägg.

Så frågan kvarstår: varför?
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Re: Mukwa

Så frågan kvarstår: varför?
Det har jag redan skrivit vill jag minnas, men det känns lättare att svara här än att gå tillbaks och kolla.

Anledningen till att jag ändrade rösten till dig i slutet var för att det först då slog mig att alla röstade på Möller utom han själv. Alltså befann sig någon ulv i det drevet och valde att kallblodigt offra sin kumpan. Men det kunde jag inte vara 100% på då. Eftersom jag visste att det var minst en ulv som röstade på Möller kände jag mig osäker. Tänk om båda ulvarna röstade på bybon Möller? Därför postade jag ett skitdåligt inlägg 22:29 och valde mellan dig och Brynolf har jag för mig... Det stod mellan dig och nån mer efter att jag tänkt efter. Stövlis och Trasapa var gröna enligt mig, Andersson och !Paxen hade grönat sig tillräckligt för att vi kunde avgöra hur gröna de egentligen var i runda 4. Då var det alltså Vimes och Brynolf kvar.

Ett skitdåligt inlägg, ja. Ännu sämre när det visade sig att Möller var ulv, men är det misstänkt? mnjaej. Jag tycker inte det. Det säger bara att jag tvivlade på Möller just för att minst en ulv röstade på honom.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Re: Mukwa

Men du Mukwa. Jag skrev ju ingenstans att du inte drevat och röstat på varulvar, ditt drevarbete är väldokumenterat och där har jag inget att invända. Jag skrev att du aldrig haft din slutgiltiga röst på en varulv. Och jag skulle gärna höra varför du flyttar din röst till mig i slutet av runda 3.
Ja, sure. Jag uppfattade det som ett "peka och skratta åt ulven" så jag kände mig tvungen att klargöra att det inte var med mina röstningar jag bidrog till att hänga dem.

Varför jag röstade på Xyas i runda 1 är väldokumenterat (om du funderade något på det).
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,489
Re: Mukwa

Ja, att du röstade på xyas runda 1 är helt förståeligt. Men att du byter precis innan deadline i runda 3 är konstigt.

Det jag undrar över är alltså varför du ändrade din röst. Inte vad du tänkte om läget, det skrev du ju i inlägget. Utan varför du precis i slutet, helt i onödan, flyttar din röst. Det är helt inkonsekvent mot din övriga spelstil.

Sedan blir jag väldigt fundersam på en sak du skriver nu:

Mukwa said:
Jag uppfattade det som ett "peka och skratta åt ulven"
Varför uppfattade du det så? Du är väl den som uppfattas som grönast och inte ens har fått en röst på sig under hela rundan?
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Re: Hallå Brynolf!?

Mukwa said:
Var är du nånstans? (inloggad åtminstone ser jag)
Jag har haft ganska väldigt fullt upp med att
samla ihop era anklagelser, tackar som frågar. Postar strax...
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Re: Mukwa

Varför uppfattade du det så? Du är väl den som uppfattas som grönast och inte ens har fått en röst på sig under hela rundan?
Jag har faktiskt inte gjort sådär jättemycket mer än att försvara mig den här rundan, och där det finns möjlighet att försvara mig gör jag det. Jag tolkade ditt inlägg som en starkt avgörande ulvfångar-plan. Mukwa har inte varit med och röstat ut någon ulv, alltså är han troligare att vara ulv. Nej. jag har ju inte röstat på någon, men jag blev irriterad för jag fick för mig att du bortsåg från det jobb jag gjort på båda ulvarna.

Det jag undrar över är alltså varför du ändrade din röst. Inte vad du tänkte om läget, det skrev du ju i inlägget. Utan varför du precis i slutet, helt i onödan, flyttar din röst. Det är helt inkonsekvent mot din övriga spelstil.
Jag fick kalla fötter och trodde att Möller var grön eftersom det slog mig att en ulv röstade ut honom utan att egentligen försöka göra så mycket åt det. Dessutom såg jag att tiden tickade, och mina funderingar som jag hade pillat ihop i inlägget (jag tänker när jag skriver oftast) ville jag posta och även om det blev ett hafsigt skitinlägg ville jag posta det, dels för att jag kanske hade glömt bort det annars, men egentligen för att jag redan hade skrivit det.

Det är ett inlägg som ingen kan fälla mig för egentligen. En ulv skulle hellre stanna kvar i drevet mot Möller än att hoppa av och misstänkliggöra sig själv på ett kasst sätt. Det är dåligt spelat av en bybo också (och det får jag äta upp nu) men hur farligt är det egentligen? Kasst, men en ulvtell?
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Re: Hallå Brynolf!?

Jag har haft ganska väldigt fullt upp med att
samla ihop era anklagelser, tackar som frågar. Postar strax...
Haha, gött. Egentligen är det ju inte bara anklagelserna vi vill att du kommenterar, utan det som skrivits i tråden. Kan du tillföra något ytterligare? kan du resonera kring det? kan du komma på nåt som säger emot vad vi skrivit?

Alltså, det är ju liksom allt vi vill att du hjälper oss med :)
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Re: Hallå Brynolf!?

Så, here we go... Det här var de konkreta misstankar jag hittade. En del av mina svar är upprepningar från tidigare för tydlighetens skull.

Angående frågan om att jag skulle ha mördat Andersson och att det skulle vara logiskt ulvbeteende
Alltså, det finns två anledningar till att en grön-siad varulv skulle döda siaren. Den första är för att få gröningen bekräftad. Den andra är för att förhindra ytterligare sianden. Om det börjar bli ont om spelare (som det var nu), är det troligen nummer två som är skälet. Ju fler som siaren grönar, desto mer troligt blir det att folk börjar ana att det kan vara error i sierierna. MEN, eftersom Andersson hade många misstankar riktade mot sig, skulle mycket väl HAN kunna bli lynchad om folk börjar misstro hans sianden. Och en klyftig buse skulle nog inte plocka Andersson i det läget.
Alltså är det mer troligt att siaren dog för att en ännu inte siad varulv ville slippa sias.

Vimes var noga med att snacka om ulven Möllers planer på att kasta dirt mot knattarna för att låta någon annan plocka upp det - Brynolf.
Jag var rätt tidig med att inte gröna knattarna (framför allt Svövelkatten, men där hade jag ju fel), men ja, jag reagerade på Möllers skitkastning innan han hängdes. Som jag sagt, så tror jag inte Möller trodde sig kunna överleva rundan. Och en döende varulv kastar rimligen skit även på sina polare i hopp om att gröna dem lite eller åtminstone förvirra (att "misstänkas" av en varulv måste ju rimligen ses som grönande, men eftersom det är ohyggligt uppenbart, kan ulven antingen göra tvärt om eller allrahelst kasta skit på flera personer, varav någon ulv). Och dem han kastade på var knattarna och Vimes.

Vimes vill faktiskt släppa mukwa redan direkt och menar att lukas fortfarande är en safe bet att få ut. Medan dom kända ulvarna(möller,lukas) genast går på mukwa, och vem hänger på i bakhasorna? Jo brynolf. Inte lika framträdande men han petar och försöker styra skiten över mot mukwa.
Jag har förklarat flera gånger varför jag röstade på Mukwa i runda 1. Och att alla varulvar ska hoppa på samma person i rundans slut känns inte helt klokt.

Angående jidder om att min karaktär är perifer och icke trovärdig.
Jag kom alltså ut före Andersson, vilket skulle vara riskabelt om jag inte har falskleg. Är det rimligt att jag både har falskleg och sias grön?

När Möller hade outat "Fru Matilda" var det bara jag, Brynolf och Möller som var inloggade. Möller ville skicka det vidare till Vimes (för att Vimes kunde outa när som helst). Mest logiskt var ju egentligen att skicka över outandet till Brynolf eftersom han var inloggad, något jag fick påpeka för Möller innan det gjordes. Möller ville förmodligen inte att Brynolf skulle outa då utan vänta.
Jag outade utan press bara en kvart efter Möller. Hur menar du att det här skulle vara misstänkt? Det kan lika gärna vara så att han ber sin ulvpolare Vimes komma ut med namn. Det mesta tyder ju på att ulvarna har någon form av falskleg så jag tror inte det var någon ulva-ångest i själva namnoutandet.

(Brynolf) vill (i runda 1) såklart inte lägga en röst på lukas utifall någon skulle ändra sig i slutet och haka på xyas eller mukwa drevet, det var ju faktiskt väldigt jämnt där i slutet. Och han vill inte blanda sig in med dom andra ulvarna i xyas hörna heller(alla tre ulvar i samma drev är inte det bästa). Så vart ska han lägga rösten när det bara är dom två vid stupstocken? Mukwa är den enda han legitimt kan ha en motivering till att rösta på. Och om han på köpet kan få med sig någon från lukas drevet desto bättre, och han misscrediterar mukwas gröningar, många plus i kanten på den rösten som ulv.
Jag sade ju samtidigt att jag gärna ville rösta på Xyas. Drevet mot honom var dock litet just då (det var Möller, Mukwa och Lukas som senare kastade röster på honom, först i de sista fem minuterna av runda 1). En ulv skulle väl snarare ha försökt gröna sig lite genom att säga att han helst skulle vilja rösta på Lukas, men att symbolrösten på Mukwa kändes viktigare. I övrigt, tja, jag misstänkte inte Lukas tillräckligt mycket. Xyas misstänkte jag, men det gjorde ju många andra också. Men tycker du att det är så särskilt smart ulvtaktik att så uppenbart hålla sig utanför två drev? Jag ville som sagt markera att Mukwas plan inte går att lita på förrän han åkt ut och grönats helt. Men i senare rundor kom jag ju på att de andra knattarna kan ha falskleg så att sparka ut Mukwa skulle inte alls nödvändigtvis gröna dem båda.


Sedan så vill ju Brynolf hellre veta att väktaren finns än att siaren kommer ut. Vilket är naturligt, vet ulvarna vem som är väktare kan de ta denne, vet väktaren vem som är siare kan han skydda denne. Det är bättre för ulvarna att väktaren kommer ut än att siaren gör det.
Visst, men nu handlade det alltså om att jag ville vara säker på att siaren, för att ens börja tänka på att komma ut efter bara två sierier, skulle försäkra sig om att han i varje fall skulle hinna sia en gång till. Jag fortsätter ju på samma spår direkt efter att Paxen outat sin förmåga: "Borde inte siaren kunna komma fram nu? Nu vet vi ju att hen kan skyddas och sia åtminatone en gång till, och om hen ryker, vet vi att paxen ljuger." För övrigt, om jag var ulv som visste att jag skulle sias grön, varför skulle jag ta risken att öppet "jaga siare"?

Där är ju faktiskt ett av dom viktigaste motiven för att Brynolf kan vara ulven, vid vår olaga outning så stämde inte hans fluff alls. Jag, Vimes och Mukwa hade ju uppenbarligen identiskt fluff.
Nej, vi har uppenbarligen inte samma fluff. Men det var nog fler som inte hängde med i svängarna när det togs upp och folk började gröna varandra. Rimligtvis är det inte så enkelt som att alla bybor har samma fluff som varulvarna då inte har.
Men skulle han verkligen vara så snabb att outa något som han uppenbarligen skulle pinga fel? Hade jag vart ulven i det läget så hade jag nog iaf påpekat att det inte kan vara lagligt att göra på det viset eller försöka dra ut på tiden i värsta fall
My thoughts exactly.

vem, förutom Möller, drevade Arvidos mot i sin sista runda? Brynolf såklart!
Jaha? Hur menar du att det här skulle vara till last för mig? Den dagen jag spelar som ulv kommer jag inte mörda folk som hämnd för att de drevat mot mig. Arvidos mördades rimligen för att han allmänt ansågs grönast just då.

Men Brynolf, nu resonerade ju uppenbarligen inte Möller så. Det är liksom binärt:
1. Möller är övertygad om att han kommer ryka: han röstar på en fellow varulv för att gröna denne en aning.
2. Möller tror sig kunna rädda sig själv och röstar på en bybo. Och i sådana fall vore väl det rimligaste att försöka styra drevet mot någon bybo som hade lite misstankar på sig, tycker du inte?
Jag är helt med på den premissen. Men så värst binärt blev det ju inte i slutändan, för han KAN inte gärna ha trott sig kunna rädda sig genom att rösta på Stövelkatten, samtidigt som han INTE röstade på en varulv. Jag har ingen aning om hans motivering till detta. Uppgivenhet? Försök till att lassa skit på mig, som redan uttalat misstankar om Stövelkatten? Man kan lika gärna fråga sig varför han inte röstar på dig (Vimes alltså).
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Re: Mukwa

Mukwa said:
Jag har faktiskt inte gjort sådär jättemycket mer än att försvara mig den här rundan
Samma här, och det känns inte särskilt konstruktivt. Vimes är bra på att hålla folk på defensiven, vilket inte talar till hans fördel i min bok.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Re: Mukwa

Mukwa said:
Aktivt deltagande, hell yeah. Kunde inte sagt det bättre sj... nä just det. det är jag som sagt det. Ja, den krävde outningar, den krävde att jag visste vilken setting det var (nej, inte till slut, men till en början ville jag veta vilka namn jag kunde förfalska). Andra spelare och deltagande = var delaktig i spelet.
(Nu tycker jag ju att du är grönast här, men...) Precis den här taktiken skulle ju en ulv utan falskleg med fördel kunna använda sig av.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,489
Re: Mukwa

Mukwa said:
Jag har faktiskt inte gjort sådär jättemycket mer än att försvara mig den här rundan, och där det finns möjlighet att försvara mig gör jag det.
Oj. Det är verkligen inte min uppfattning. Vilka anklagelser har riktats mot dig den här rundan? Ingen har röstat på dig. Du (och eventuellt Trasapa) har genomgående sagts varit grön. Ingen har analyserat dig och pekat på något speciellt.

Mukwa said:
Jag fick kalla fötter och trodde att Möller var grön eftersom det slog mig att en ulv röstade ut honom utan att egentligen försöka göra så mycket åt det. Dessutom såg jag att tiden tickade, och mina funderingar som jag hade pillat ihop i inlägget (jag tänker när jag skriver oftast) ville jag posta och även om det blev ett hafsigt skitinlägg ville jag posta det, dels för att jag kanske hade glömt bort det annars, men egentligen för att jag redan hade skrivit det.

Det är ett inlägg som ingen kan fälla mig för egentligen. En ulv skulle hellre stanna kvar i drevet mot Möller än att hoppa av och misstänkliggöra sig själv på ett kasst sätt. Det är dåligt spelat av en bybo också (och det får jag äta upp nu) men hur farligt är det egentligen? Kasst, men en ulvtell?
Fast jag förstår hur du resonerade. Det skrev du i inlägget där du bytte röst. Vad jag undrar är varför du gör ett uppenbart meningslös röstbyte precis innan deadline? Det stämmer inte alls med hur du har agerat annars i spelet. Och nu har du misslyckat med att svara på den frågan i tre raka inlägg.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Re: Mukwa

(Nu tycker jag ju att du är grönast här, men...) Precis den här taktiken skulle ju en ulv utan falskleg med fördel kunna använda sig av.
I hear ya! Ja, absolut. Jag har dessvärre inte så mycket mer att tillägga där. ... Punkt.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Re: Mukwa

Oj. Det är verkligen inte min uppfattning. Vilka anklagelser har riktats mot dig den här rundan? Ingen har röstat på dig. Du (och eventuellt Trasapa) har genomgående sagts varit grön. Ingen har analyserat dig och pekat på något speciellt.
Då tycker jag att du ska läsa den här rundan igen, kolla mina poster. Mycket har gått åt till att försvara mig.

Fast jag förstår hur du resonerade. Det skrev du i inlägget där du bytte röst. Vad jag undrar är varför du gör ett uppenbart meningslös röstbyte precis innan deadline? Det stämmer inte alls med hur du har agerat annars i spelet. Och nu har du misslyckat med att svara på den frågan i tre raka inlägg.
Då har jag inte förstått frågan i så fall. Jag har verkligen försökt svara. Vad vill du ha svar på som du inte redan har fått svar på? Att jag gör ett futtigt skitinlägg som inte är särskilt konsekvent med det spel jag har spelat resten av tiden? Nä, sorry för att jag inte är fulländad och missar nån gång då och då :)

Ett röstbyte som uppenbart inte kommer leda till någonting - Ja, jag ville nog göra en markering att jag inte ville vara med och rösta ut en bybo, tror jag. Det enda som grönade Möller just då var att hans ulvkompis röstade ut honom och det gjorde att jag (när jag insåg det) började tvivla på hela drevets trovärdighet. Det är som sagt ett jeffla skitinlägg och det stör mig nåt förbannat att du kommer billigt undan genom att hacka på det i tre-fyra inlägg två rundor senare. Lite kritik till dig som inte sysslar med nåt vettigare, men framförallt kritik till mig själv för ett kasst och framstressat inlägg.

Har jag fortfarande inte svarat på din fråga? Fundera då först på om det är värt att slösa tid på innan du ber mig svara, för svara kommer jag göra om du frågar.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Nä, nu hänger vi Vimes

Röst: Vimes

Varför? Därför att han inte har siats grön. Därför att han har föreslagit en urbota korkad strategi om vem som ska analysera vem så att det blir lättare för honom att gömma sig. Nästa anledning är att han själv inte har bidragit till något analyserande utan bara försöker förhala rundan och ständigt hålla fast vid att alla kan vara ulvar.

T.o.m. en relativt inaktiv Brynolf är mer konsekvent än vad du är den här rundan. Trasapa var din tilldelade person att granska. Gör det då. Eller granska någon annan ordentligt. Häng inte upp dig på petitesser och gå på den du tycker är mest grön av alla här. Du tror uppenbarligen inte att jag är ulv, alltså finns det två andra som är mer värda din uppmärksamhet.

Vill nån fråga mig nåt måste jag svara. Så även efter min relativt slutgiltiga röst på en väldigt suspekt Vimes.
 
Top