Nekromanti [Varulvsspel] Maffia i Ankeborg Runda 4

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,191
Location
Uppsala (Umeå)
Sieri Runda 3

Mukwa said:
Röst: Andersson

Den här rösten kommer endast tas bort om detta kriterium har uppfyllts:

1. Andersson outar vem av Brynolf och Vimes han siade och vilken fraktion denne tillhör.
Jag siade Brynolf och fick svaret att han är stadsbo.

Som jag ser det ger det tre alternativ
- Jag är naiv siare (och alltid pingar grönt) - vilket gör att Brynolf inte är grön
- Eller så är Vimes ulven
- Eller så är Trasapa det

Visserligen skulle Mukwa eller Stövelkatten kunna vara ulvar, men de frias av knatteoutningen i Runda 1 bland annat.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,191
Location
Uppsala (Umeå)
Mukwa said:
Det bästa av allt är att vi lika garanterat kan lita på Andersson den här rundan. Om Andersson har fel så hänger vi honom nästa runda! Fy faaaaan vad gött!
Personligen tycker jag att ni kan lita på mig för att jag drevat konstant i tre rundor mot både Lu-kaazh och Möller.
 

Trasapa

Swordsman
Joined
8 Oct 2011
Messages
537
Location
nörrland
Härliga tider! Viktigt att vi fick plocka en ulv förra rundan. Nu lär det väl bara vara en ensam stackare kvar.

Om nu anderssons info är korrekt så är det Vimes som står på tur hos mig. Han är magica, redo att offra dom lättlurade björnbusarna och gör vad som helst för att komma över turkronan.

Jag hade på känn att du var en lurk vimes, du kan väl försöka få mig på andra tankar men om inte andersson är en lögnare så ryker du.

Jag tror inte att Andersson ljuger därför att det troligen bara finns en ulv kvar. Och Att ljuga om att vara siare är väl lite risky move att dra till.

Men förklara gärna Andersson varför du tror att jag är ulv och inte stövelkatten? Du friar honom genom mukwas knattemanöver men inte mig. Du är inte sur för att jag har hackat på dig hoppas jag?

Röst: Vimes

Tackar !Paxen och Möller för spel också!
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,191
Location
Uppsala (Umeå)
Nej Trasapa, jag är inte sur på dig. Det hör till spelet att hacka och bli hackad på.

Jag har egentligen ingen konkret misstanke, utan menar bara att du inte med automatik är grön.

Det resonemanget bygger på att både Mukwa och Stövelkatten outade sig som Fnatte. Hade Stövelkatten varit ulv hade han i det läget inte outat sig som Fnatte när Mukwa redan gjort det. (Undantaget att han fick massiv hjärnblödning och inte såg outningen).

Din Tjatte-outning däremot har ingen bekräftelse på samma sätt. Fast å andra sidan är det en relativt riskabel outning att komma ut som en av knattarna om man är ulv eftersom det är en rätt trolig roll som någon annan kan ha.

Det finns väl heller ingen annan bekräftelse på att det finns tre knattar eller att de är gröna. Eller har någon sagt något om sådan info?
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Re: Sieri Runda 3

Naiv siare tror jag inte på. Det är som sagt en perfekt spelbalans med 3 ulvar, 9 bybor med 1 siare och 1 väktare. min röst ligger på vimes nu.
röst: vimes

Han är minst grön av oss andra.
 

Trasapa

Swordsman
Joined
8 Oct 2011
Messages
537
Location
nörrland
Jag förstår ditt resonemang. Stövelkatten kan ju såklart ha haft en plan tillsammans med sina ulvpolare att underminera mukwa och få honom att framstå som lögnare genom en sådan outning, därav den långsamma responsen på att mukwa hade samma namn.

Men det är självklart långsökt och den mer logiska förklaringen är att jag chansade på en av knattarna och hade tur.

Men det är ju win i vilket fall, vi kör ut Vimes den här rundan och har vi inte vunnit till nästa runda så får vi försöka gå till botten med knattarna. Genom att börja med mig såklart.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Tack för gott spel, allesammans.

Nu är jag fri. Fri! Friiiii!
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Tack andersson! Surt att du gick och lade dig så tidigt bara. =) och så klart att du slösade ett sieri på mig. Menmen...

Angående namnoutningen, att en knatte är varulv MÅSTE nog förutsätta att bovarna hade tullgång till lediga namn. Det är med andra ord något mindre långsökt att Vimes är skurk, då han ju faktiskt outade namn sist av alla.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Vimes är best bet, även om jag tror att han har ett extra vinstkrav. arvidos vinstkrav är visserligen helt värdelöst i så fall, men för mig känns det rimligare att vi förleds litegrann av det än att ulvarna skulle fått ett namn gratis. vi ska absolut inte avskriva andersson från misstankar heller. men det kanske är en diskussion vi kan vänta med tills efter nästa nattfas. Om inte vimes kommer med ofattbart bra anklagelser mot trasapa, andersson eller stövelkatten säger slutledningsförmågan att det måste vara vimes. jag skulle däremot vilja se stövelkatten mer aktiv, för det är ett jäkligt fishy beteende. det vore bra om stövlis hjälpte oss att bli mer säkra den här rundan.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,507
Höjd puls! Härligt!

:gremlaugh: Vilken fantastisk turn of events! Jag är djupt chockad, var helt bergis på att Brynolf var the bad guy. Nå, även om det är lite skakigt så har vi väl haft det väl lätt? Nu kommer det börja bli snurrigt.

Så... det här lämnar mig verkar vara den allmänna åsikten? Damnit, det vore ju synd om jag blev utröstad som bybo för första gången i min varulvsspelskarriär i det här spelet.

Nå, first things first: INGEN har pekat på något jag gjort och sagt "Aha! Det här är ju en scum tell!" Ingen har gjort det. Ska jag kunna hjälpa byn att rösta rätt den här rundan behöver jag lite hjälp med att bli anklagad för något (annat än att Andersson inte siade mig). Annars kan jag inte svara mot drevet.

Sen: jag ska förstås försöka resonera mig fram till vem som är varulv, och vem som det är mest taktiskt att rösta ut.

Inledande utredning:

Så, Andersson har siat: Mukwa (grön - ej bekräftat), Paxen (grön - bekräftat) och Brynolf (grön - ej bekräftat).

Kan vi lita på Anderssons sieri?
1. Ja - han är siaren. Brynolf är grön.
2. Nej - han är varulv.
3. Nej - han är en naiv siare.
4. Nej - varulvarna har meckat med hans förmåga.

Balansmässigt är det som påpekats rätt osannolikt att han är naiv siare, så vi stryker 3.

Alternativ 2 - Andersson som varulv

Kan vi tänka oss att han är varulven? Spontant talar ju hans outning emot det. Det vore risky att claima en siarroll, om man inte vet att siaren är ute ur spel. Scenariot att ulvarna har information om vilka namn som är powerroller är inte alls osannolik, i och med att Paxen outade sig som väktare innan Andersson (direkt efter...) outade sieriförmågan, kan man ju tänka sig att ulvarna visste att de knipit en powerroll (om de inte visste vilken de knipit alltså), och således kunna outa siarrollen.

För, mind you all, massoutningen av namn cementerade Lukas fall. Men vilken var backlashen? Jag tror inte Vico har konstruerat ett spel där det är helt safe att massouta på det sätt vi gjorde.

Vem kan då ha varit siaren? KK, kanske.

Hur sannolikt är det här, då? Tja, inte speciellt väl. Det är många grejer som ska klaffa, men det är ett möjligt scenario: första rundans massoutning av namn ger ulvarna info om en eller två powerroller. När Paxen outar sig som väktare kan Andersson claima sig som siare. Det som talar emot det här är att man inte plockade Paxen tidigare som ju bevisligen var en powerroll. Men det är ju inte omöjligt att ulvarna bara hade info om den ena powerrollen.

Alternativ 4 - Varulvsmeck

Så, klart att ulvarna kan ha förmågor också. Helt klart kan det finnas en förmåga som stör siarens förmåga, och när han har outats (det hade ju varit bättre om han outat sig som siare precis innan deadline igår...) så kan de sabba hans förmåga. Här vill jag återigen anföra att en sådan förmåga vore balansmässigt vettig, för: vi har en normalfördelning varulvar och bybor, vi har siare och väktare och vi har fluff att jaga varulvar på (Lukas åke ju mycket på hans outning). För att buffa varulvarna skulle i varje fall jag lagt in någon förmåga åt det här hållet. Så jag tycker inte alls det är ett osannolikt scenario, i och med att Andersson kom ut som siare i förra rundan.

Det som talar emot det här är att två ulvar redan åkt ut, vilket ju minimerar antalet ulvar som kan ha förmågan.

Alternativ 1 - Brynolf är grön (ja, är Andersson ulv är Brynolf förstås grön ändå)

I så fall återstår:
1. Vimes
2. Stövelkatten
3. Trasapa

Jag har halvsvårt att köpa att någon av ovanstående är ulv. Jag vet att jag inte är det. Och Trasapa/Stövelkatten grönas dels av att de är knattar, men kanske framförallt att Möllers taktik i förra rundan var att försöka lassa över misstankarna till "Knatte-härvan. Något Brynolf också försökte med, fast aningen mer subtilt - noterar också att han i början av den här rundan verkar anse de gröna, och att jag är ulv, vilket inte alls ligger i linje med hans agerande under förra rundan.

OM någon av knattarna är ulv är det sannolikt Trasapa. Men det kräver att ulvarna har fått ett falsklegg, och inte bara att "en knatte är ledig". Det är inte ett omöjligt scenario, för hitintills har vi inte sett några negativa konsekvenser av outningarna, vilket är lite märkligt.

Preliminär slutsats

Mina tre picks:
Andersson - möjlig, men inte sannolik.
Brynolf - kräver att något inte stämmer med Anderssons förmåga, absolut inte omöjligt dock.
Trasapa - kräver att ulvarna har fått ett flasklegg, inte omöjligt det heller.

Så, massoutning?

Det är det dags för imo. Jag börjar förstås.

Tyvärr har jag inget att outa. Jag har ingen förmåga och ingen information. Det enda jag har är mitt wincon att jag vinner med byn bara om min rival om Kajsa, Kalle Anka, är ute ur spel.

Röst (eller TL;DR)

Jag ska rösta också. Och det är sjukt svårt. Det står mellan Trasapa och Brynolf, men i och med att Möllers taktik under förra rundan stänker ännu mer grön färg över knattarna så blir det såhär:

Röst: Brynolf
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,507
Brödsmula

Såhär skrev jag i första rundan:

Vimes brödsmular sin fraktion said:
Håhå jaja, jag kommer säkert logga in något mer ikväll. Det händer jättemycket kul just nu! Det finns flera jag kan tänka mig rösta ut som skurkar, och fler och fler har med sina ageranden placerat sig inom lagens råmärken. Det är skitbra. Det värsta som finns är ju när man inte har några bra alternativ alls för utröstning, nu har vi flera OCH flera som pingar mycket bybo. Gillas!
Bybor ser säkert brödsmulan till vår fraktionsbeskrivning.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,507
Mukwa said:
Vimes är best bet, även om jag tror att han har ett extra vinstkrav.
Så, teorin är alltså att jag är Magicka/Björnbuse och Alexander Lukas på samma gång?
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Re: Höjd puls! Härligt!

Vimes said:
Vem kan då ha varit siaren {om Andersson är bov}? KK, kanske.
Jag reagerade lite på att Xyas använde sig av frasen "jag kommer inte outa något inom överskådlig tid ett flertal gånger. Kan möjligen ha varit en väldigt liten brödsmula om att han var siare.

Så, klart att ulvarna kan ha förmågor också. Helt klart kan det finnas en förmåga som stör siarens förmåga
Var det inte så här du tyckte att "varulven brynolf" skulle göra för att rentvå sig från siandet? :gremsmile:

Trasapa/Stövelkatten grönas dels av att de är knattar, men kanske framförallt att Möllers taktik i förra rundan var att försöka lassa över misstankarna till "Knatte-härvan.
Som jag varit inne på så tror jag inte att Möller inte fattade att det där skulle ses som grönande. Han bör därför ha kastat misstankar även mot sin kumpan. Vilket skulle vara någon av knattarna samt du.

Något Brynolf också försökte med, fast aningen mer subtilt - noterar också att han i början av den här rundan verkar anse de gröna, och att jag är ulv, vilket inte alls ligger i linje med hans agerande under förra rundan.
Jag har sagt sedan... ja, sedan runda två åtminstone att jag inte tycker knattarna borde få komma så lindrigt undan som de gjort. Och att de är gröna har jag väl inte skrivit denna runda? Jag röstar på dig för att färre omständigheter (som "falskleg") krävs för att du skulle vara boven. Eftersom du outade namn sist kunde du välja och vraka.

OM någon av knattarna är ulv är det sannolikt Trasapa. Men det kräver att ulvarna har fått ett falsklegg, och inte bara att "en knatte är ledig".
Jag lutar som sagt mer åt Stövelkatten iom hans sena reaktion på Fnattandet, men även det förutsätter "falskleg".

Så, massoutning?
Jag har vare sig info eller förmåga.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,191
Location
Uppsala (Umeå)
Re: Höjd puls! Härligt!

Brynolf said:
Jag reagerade lite på att Xyas använde sig av frasen "jag kommer inte outa något inom överskådlig tid ett flertal gånger. Kan möjligen ha varit en väldigt liten brödsmula om att han var siare.
Vad xyas än hade för förmåga lär det inte haft med siande att göra. Mot det talar hans vägran, ens under galgen, att avslöja vad den gick ut på eller vilken information den gett, samt att han hävdade det vore bättre att informationen gick under med honom för att det annars skulle hjälpa ulvarna att ljuga. Hade han siat hade han ju outat resultatet innan han dog.

Brynolf said:
Citat:

Trasapa/Stövelkatten grönas dels av att de är knattar, men kanske framförallt att Möllers taktik i förra rundan var att försöka lassa över misstankarna till "Knatte-härvan.
Som jag varit inne på så tror jag inte att Möller inte fattade att det där skulle ses som grönande. Han bör därför ha kastat misstankar även mot sin kumpan. Vilket skulle vara någon av knattarna samt du.
Jag vet inte om jag köper argumentet att gröna eller inte gröna någon för att Möller ska ha varit inkompetent.

Brynolf said:
Jag lutar som sagt mer åt Stövelkatten iom hans sena reaktion på Fnattandet, men även det förutsätter "falskleg".
Gör det verkligen det? Alexander Lukas-grejen kräver falskleg (Arvidos bekräftade att det måste finnas en Alexander Lukas-roll) men knattarna gör det väl inte. Ingen har väl outat information som säger att det finns exakt tre knattar? Även om jag personligen tror det är en rimlig gissning.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,191
Location
Uppsala (Umeå)
Re: Höjd puls! Härligt!

Vimes said:
Så, massoutning?

Det är det dags för imo. Jag börjar förstås.

Tyvärr har jag inget att outa
Frågan är hur mycket massoutningar ger - finns det så mycket, förutom kanske lite fluffinformation som kanske kan ge något, att outa längre?

Jag tror mer att vi måste se på analyser av misstankar och röstningar för att komma någonstans.

Men jag har länge misstänkt Brynolf, samt att jag köper din brödsmula Vimes, så därför Röst: Brynolf

Detta bland annat för att Brynolf inte röstade på Lu-kaazh, var den som i runda 2 lyfte en teori om att slänga smuts p knattarna, som Möller sedan plockade upp, överhuvudtaget agerade konstigt gentemot xyas i Runda 2 (både grönade och röstar på honom t ex).
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Re: Höjd puls! Härligt!

Andersson said:
Vad xyas än hade för förmåga lär det inte haft med siande att göra. Mot det talar hans vägran, ens under galgen, att avslöja vad den gick ut på eller vilken information den gett, samt att han hävdade det vore bättre att informationen gick under med honom för att det annars skulle hjälpa ulvarna att ljuga. Hade han siat hade han ju outat resultatet innan han dog.
Det har du förstås rätt i. Ok, Xyas var knappast siare.

Jag vet inte om jag köper argumentet att gröna eller inte gröna någon för att Möller ska ha varit inkompetent.
Tja, någon mening måste han ju ha haft med sina sista inlägg. Det går förstås att säga att han hoppades att vi skulle tro att han "misstänkte" en skurk när han i själva verket inte gjorde det bara för att förvirra oss. Så det är ju självklart ingen klockren tell (men finns det ens några sådana?)

Alexander Lukas-grejen kräver falskleg (Arvidos bekräftade att det måste finnas en Alexander Lukas-roll)
Här har du förstås rätt.

Ingen har väl outat information som säger att det finns exakt tre knattar? Även om jag personligen tror det är en rimlig gissning.
Känns långsökt att bovarna skulle ha plockat en knatte utan att ha vetat att det var någorlunda fritt fram, va?
 

Trasapa

Swordsman
Joined
8 Oct 2011
Messages
537
Location
nörrland
Re: Höjd puls! Härligt!

Nu förstår jag inte hur du kan lägga röst på Brynolf?
Du grönade honom genom din siarförmåga och du var snarare på att jag stod näst på tur om Vimes var grön. Varför väljer du Brynolf nu? Om din siarförmåga är felaktig så är vi ju tillbaka på ruta ett. Ingen kan grönas och mukwa, jag och stövelkatt är lika mycket misstänkt igen.

Att vimes inte har gett nå scum tells ser jag inte som helt grönande för jag tror att han är såpass lurkig och elit så han kan spela under radarn. Dessutom så kom väl vimes brödsmula efter arvidos eller? Har inte kollar upp det, men nån kanske har det i huvet?

Och ska vi gå ifrån Vimes så är nog Andersson på tapeten för mig igen. Som vimes säger, ulvarna kan såklart ha haft information om vilka namn som sitter inne på powerroller och efter paxens outande var det lätt att välja vilken.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,507
Re: Höjd puls! Härligt!

Jag ska försöka skriva lite längre inlägg ikväll och vara mer konstruktiv, men vill ta upp det här för att få bollen i rullning.

Brynolf said:
Jag har vare sig info eller förmåga.
Really? Du är helt vanilla alltså? Ingen har varit det hitintills vad vi vet. Jag och Arvidos hade visserligen ingen info eller förmåga, men special-wincons. Xyas hade någon obskyr info som han tog med sig i graven. Paxen var väktare. Mukwa hade väl info om att knattarna fanns i spel, eller hade han deducerat det utifrån sitt eget namn (hjälp mig här!). Andersson claimar siar-rollen.

Jag säger absolut inte att det är omöjligt att vi har vanilla-bybor, men det är lite intressant att du är den förste som outar dig som sådan. Därför säger jag: kom igen nu, massoutning!
 

Trasapa

Swordsman
Joined
8 Oct 2011
Messages
537
Location
nörrland
Re: Höjd puls! Härligt!

Jag tror att mukwa listade ut det genom sin roll som knatte. Han antog helt enkelt att alla knattarna var med i spel.
 
Top