Nekromanti Varulvsspel Familjen - Upplösningen!

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,377
En till sak om upplägget: jag är inget fan av att avsluta rundorna tidigare. Det är ingen som minns Mukwas ord från sista rundan i Ankeborg (där samma regel infördes)? Han sa typ: det är ju bara ulven som borde vilja avsluta spelet när han har läge att få någon annan utröstad.

För mig är det en gåta att byn gick med på att avsluta rundor i förtid. Det säger väl sig självt att man inte har en ulv på kroken om ALLA går med på att avsluta?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,377
Nu kom jag på en till sak som störde mig med byns spel (inte ens när jag är en utröstad varulv kan jag låta bli att tycka att byn mest består av sumprunkare :gremmad: ): Mukwa grönades av sin milleroutning, Och det argumenterades till och med för att eftersom det fanns gröna ulvar borde det finnas röda bybor. Vad är det för argument? :gremsmile: så om det finns en nerf på siaren är det rimligt att det finns flera? Tvärt om borde ju xyas info hintat att millerrollen var mindre rimlig, inte mer.

Sen undrar jag var alla scum tells var. Den absoluta lejonparten av byns resonemang handlade om spelets upplägg och den hårda infon och inte om hur folk faktiskt spelade.

Till detta var byn osedvanligt ovillig att försöka bygga cases mot folk genom att plocka upp inkonsekvenser i agerandet. Istället satt man och bygde teorier som nästan alltid utgick från premissen att Mukwa var sanningsenlig. Såhär va: teoribyggarmaterialet i ett sådant här spel är på tok för tunnt och osäkert för att man ska kunna basera sitt spel på det. Det är nästan slltid så att tillräckligt mycket är dolt för att premisserna för byns spekulerande ska vara felaktiga. Kolla på scum tells istället.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,377
För såhär var det: jag och Lukas (Bill och Bull) var kassa ulvar som mer eller mindre serverade oss själva. Däremot var byn inte tillräckligt bra för att fånga en skicklig ulv, dvs Mukwa.

Den enda riktigt vassa byborundan var runda 5 enligt min mening. Där KK börjar med sitt röstspel, det var coolt och gjorde det omöjligt för Mukwa att sköta sitt nattmord ordenligt.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Vicotnik said:
Det jag tror man kan ha som riktlinje är att ha någonstans ha mellan 1/4 - 1/3 som mest. Det är trots allt inte via hård information som man ska jaga ulvar på utan på beteende.
Jag har spelat tre ulvgames nu och jag skulle nog bli besviken om det inte fanns rätt ordentligt med variabler att gräva ned sig i. Jag är för Analyserande vad Konrad Konvalj är för Paranoid, kan man säga. :gremsmile:

Det byn ska ta med sig till nästa gång är: Sammarbeta mera, visst din taktik/strategi kanske är bra men är den så pass bra att det är värt att du bli misstänkt för att du inte vill sammarbeta?
Det här ser ut som en pik mot mig som jag tänker besvara. När jag läste igenom diskussionen i början av runda 1 så framgick det att Vicotnik var nyfiken på spelupplägg, typer av puffror och så vidare medan Mukwa var stark motståndare till detta. För mig var inte den diskussionen slut när folk började dreva. Jag ville ha en diskussion kring outning för för mig stod det väldigt oklart hur byn/vi ville ha det. Den diskussionen tycker jag ofta är intressant för att se sedan i efterhand vad som kan tänkas analyseras utifrån en sådan diskussion. När det steget i byns första runda spolades förbi förlorade byn ett sätt att hitta smulor på ulvar. Personligen ville jag använda den diskussionen för att smula kring mitt eget vapen och kanske gräva fram om det var riskfyllt att som power-roll outa min beväpning. Saken var att jag misstänkte att vapen på nåt sätt kunde vara bundet till power-roller eftersom jag hade en powerroll. Alla utgick från att jag försökte förhala och när jag drivit det så himla långt till slut utan att folk släppte det så kände jag; Nä, nu har jag gått för långt så nu fattar ju ulvarna att jag har en power-roll, lika bra jag släpper den i sin helhet. Sen borde jag ju ha gjort det i slutet på rundan istället för byns skull, men vid det laget var jag så sur att jag inte tänkte klart. Och så här i efterhand så tycker jag att Mukwas spel made alot of sense, som bybo skulle jag vilja strypa honom i sömnen men som ulv tänker jag "Teach me sensei".

Sen så gjorde jag ju ett dåligt jobb att slå bort kritiken genom att vara dryg och stingslig. Jag tänkte faktiskt vid nåt tillfälle; "Äsch, Vimes gör ju jämnt så." Förlåt byn.

Jag ska vara mer ödmjuk nästa gång.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Recca said:
Det här ser ut som en pik mot mig som jag tänker besvara.
Till vis del, ditt sätt att agera i detta spel gynnade inte byn, men gjort är gjort.
Normalt sett så brukar jag uppleva att man har lättare att få grep på folk i spelet, men det här partiet upplevde jag det som alla ville göra sitt eget race inte bara du. Men det kan också vara för att jag inte följde spelet så nog efter att jag åkt ut, då jag som sagt upplevde det väldigt förvirrande.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,377
Recca (och resten): jag håller med om att Recca kanske var onödigt hard headed med sin outning, men byn får fan skärpa sig. Att ge minimalt med info i första drevet (som ju inte baseras på misstanke, utan är drev för drevets egen skull) är INTE EN SCUM TELL. om någon man inte misstänker mer än någon annan ger lite fjuttinfo så får man väl köpa att denne har gjort ett informerat val utifrån sin roll (alla outningar, oavsett hur små de är, säger ju något om hur den som outar bedömt sin roll) och låta det vara så. Byn är outningskåt utan att veta varför den drevar i början.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Vimes said:
För såhär var det: jag och Lukas (Bill och Bull) var kassa ulvar som mer eller mindre serverade oss själva. Däremot var byn inte tillräckligt bra för att fånga en skicklig ulv, dvs Mukwa.

Den enda riktigt vassa byborundan var runda 5 enligt min mening. Där KK börjar med sitt röstspel, det var coolt och gjorde det omöjligt för Mukwa att sköta sitt nattmord ordenligt.
Jag var vass, lovar. Mina teorier grönade visserligen Mukwa men min plan på slutet var nästan ofelbar. Personligen ansåg jag att spelet var obalanserat om vi hade en vapensiare och en siare samt infon att nån snut är grön, såvida inte också det antingen är fler gröna snutar eller en miller-bybo. Därför tyckte jag att Mukwas outning kändes väldigt rimlig. Sedan var det det där med "vapentyp i namnet". Det enda sättet byn kunde fatta att nåt var tok med det var om vi hade en miller som kunde bekräfta det, vilket "vi hade", och därmed stärktes Mukwas aktier.

Planen var: OBD skyddar mig, jag grönar eller rödar Korpa. Eftersom jag per all logik var grön tillsammans med Tyr enligt våra outningar som stämde ihop. Dvs. om jag var ulv så skulle han ha varit det och vice versa. K.K ansåg jag var grön eftersom jag borde ha siat honom den runda då jag failade episkt och om K.K varit ulv hade han inte undgått att märka att vapensiaren var jävligt misstänksam om honom. :gremtongue:

Då är det Mukwa och OBD kvar. Min förhoppning var förstås att Mukwa skulle dödat OBD i det läget för då hade ju byn haft sin varulv. Sen så vågade jag inte säga rakt ut till OBD: Skydda mig, för det här är planen. För tanken var att OBD borde som en hyvens bybo fatta själv att han ska skydda mig, och gör han inte det så är han inte bybo -> han är ulven. När jag läste nästa runda efter mitt nattmord så fattade jag ju att det inte var en enda jävel av byborna som hängde med i mina planer; Tyr tyckte iaf inte att jag var helt stollig eftersom infon matchade varandras men det var allt. Det jag ångrar från spelet är att jag ägnade så mycket tid åt att försvara Mukwa från ifrågasättanden från bland annat K.K samt att jag hade taggarna utåt alldeles för mycket...
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,377
Sen, det är fan i mig inte lätt att vara ulv.

Jag bestämde mig tidigt för att inte ljuga om mitt vapen, bära eller brista. Sen fick jag för mig att Tyr outat Browning, detta var förstås ett utslag av att jag var ulv, det är svårt (eller jag har svårt) att koncentera sig på vad som faktiskt händer i tråden. Sen försökte jag vifta bort det lite coolt, men det blev mest ocoolt och sen var det bara downhill därifrån.

Sen upptäckte jag att det är lätt som ulv att försvara folk, de där välvilliga läsningarna jag pratar om ibland gäller ju jämnt när man är ulv. Jag försvarade flera första rundan, och kolla på Mukwa också, han ägnar nog mest tid till att konstatera att han inte tror att den och den borde vara ulv.

Men det är så sjukt svårt att formulera misstankar som ulv. Här tror jag statiska resonemang hjälper ulvarna, för att pinpointa scum tells kan man nästan inte göra som ulv. Att däremot hänga med i en byfabricerad teori fungerar.

Nå, jag var riktigt kass :gremsmile: där ser ni, och nästa gång någon gaggar om att Vimes är rutinerad och farlig om han är ulv kan ju kolla tillbaka på det här spelet :gremsmile:
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Vimes said:
Nå, jag var riktigt kass :gremsmile: där ser ni, och nästa gång någon gaggar om att Vimes är rutinerad och farlig om han är ulv kan ju kolla tillbaka på det här spelet :gremsmile:
Mmm.. Mitt brunhål.

Nästa gång du är ulv så kommer du att vara vass. Det här är ju taktiskt av dig så klart. Wurrnus näst sämsta ulv en gång är ingen gång så det är ju klart att du kommer använda dig av det här spelet till din fördel nästa sväng du är ulv.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,377
Jag är fan inte säker på det KK. Jag tycker verkligen att det är ett helvete att vara ulv.. Men visst, klart jag lärt mig något. Det jag menar är att det ju bevisligen inte är så att en profilstark bybo per definition är en vass ulv. Tvärt om är ju vissa bybostilar rätt svåra att återskapa när man är ulv (som min, dock kan det ju noteras att Mukwa borde ha svårt att reproducera sin bybostil som ulv, men lyckades ypperligt (*host* psykopat *host*)).
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Vimes said:
Jag är fan inte säker på det KK. Jag tycker verkligen att det är ett helvete att vara ulv.. Men visst, klart jag lärt mig något. Det jag menar är att det ju bevisligen inte är så att en profilstark bybo per definition är en vass ulv. Tvärt om är ju vissa bybostilar rätt svåra att återskapa när man är ulv (som min, dock kan det ju noteras att Mukwa borde ha svårt att reproducera sin bybostil som ulv, men lyckades ypperligt (*host* psykopat *host*)).
Jag hajar läget, men eftersom jag är en vän av paranoian så får jag ju inte köpa ditt snack rakt av :gremsmile:

Du är ju en erkänt mycket bättre bybo än ulv, men nu har du lärt dig en liten läxa och det stärker dina aktier på att uppgradera din ulvstatus nästa gång du får äran att vara ulv.

Det är betydligt mycket svårare att vara en bra bybo tycker jag. Att spela bybo är inte så värst svårt, men att vara bra så som du brukar vara rakt igenom rundorna är fan inte lätt.
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Vimes said:
Nu kom jag på en till sak som störde mig med byns spel (inte ens när jag är en utröstad varulv kan jag låta bli att tycka att byn mest består av sumprunkare :gremmad: ): Mukwa grönades av sin milleroutning, Och det argumenterades till och med för att eftersom det fanns gröna ulvar borde det finnas röda bybor. Vad är det för argument? :gremsmile: så om det finns en nerf på siaren är det rimligt att det finns flera? Tvärt om borde ju xyas info hintat att millerrollen var mindre rimlig, inte mer.
Nu har jag förvisso ingen erfarenhet av varulvsspel, men jag tycker bara det där resonemanget håller om byn och varulvarna upplevs som jämnstarka. I det här fallet, både i och utanför spel, så upplevs byn som övermäktig. Då ter det sig naturligt att finna en förklaring, och en näst intill värdelös siare är väl så god som vilken annan förklaring. Jag hade svårt att köpa att byn skulle haft ett sådant övertag.
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Vimes said:
Recca (och resten): jag håller med om att Recca kanske var onödigt hard headed med sin outning, men byn får fan skärpa sig. Att ge minimalt med info i första drevet (som ju inte baseras på misstanke, utan är drev för drevets egen skull) är INTE EN SCUM TELL. om någon man inte misstänker mer än någon annan ger lite fjuttinfo så får man väl köpa att denne har gjort ett informerat val utifrån sin roll (alla outningar, oavsett hur små de är, säger ju något om hur den som outar bedömt sin roll) och låta det vara så. Byn är outningskåt utan att veta varför den drevar i början.
Tja, jag var inte på henne och jag läste läget korrekt. Så det var väl en sak jag gjorde rätt. När det gäller hennes outning så tror jag på det stora hela var bra för byn. Hela alltet egentligen. Men det kunde potentiellt varit dåligt, särskilt om ulvarna varit mer aktiva.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,377
Mmh, jag är med på hur du menar Tyr. Men om det funnits millers hade siaren i praktiken varit helt värdelös, vilket ju hade gett övertaget till ulvarna istället. Sen är det ju sant att byn nog hade visst övertag, överlägsen är att ta i, i upplägget, men jag tror inte att det är rimligt att basera grönanden och rödande av spelare på grundval av hur man upplever spelets balans, så tillvisa inget spektakulärt outas, som två siare. :gremsmile:

Eller rättare, Tyr, det var ju helt rimligt som du tänkte, dock menar jag att man ska vara försiktig med att basera sitt spel på hur man tror att SL konsturerat spelet. Det är rätt sällan sådana spekulationer stämmer.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,377
Nu har jag dissat byn ganska mycket i några inlägg här. Men kom ihåg att jag anser att den största sumprunkaren det här partiet var undertecknad.

/xyas

höhö, nä jag menar faktiskt mig själv

Edit: dessutom ska förstås åter igen påpekas att Mukwa regerar
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
För övrigt blev jag besviken över att jag inte "nattmördades". Efter att Vimes visade missnöje över att han aldrig blir nattmördad så ville ju jag förstås kunna säga att jag minsann blev nattmördad i mitt första spel! Jag hade mer eller mindre bestämt precis hur mitt avskedsinlägg skulle se ut. Jag skulle använda mitt enda telefonsamtal från fängelset för att försöka berätta vem den sista snuten var, men allt gick bara fel och jag kunde inte avslöja ett skit under telefonsamtalet.

/QQ
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
För övrigt blev jag besviken över att jag inte "nattmördades". Efter att Vimes visade missnöje över att han aldrig blir nattmördad så ville ju jag förstås kunna säga att jag minsann blev nattmördad i mitt första spel! Jag hade mer eller mindre bestämt precis hur mitt avskedsinlägg skulle se ut. Jag skulle använda mitt enda telefonsamtal från fängelset för att försöka berätta vem den sista snuten var, men allt gick bara fel och jag kunde inte avslöja ett skit under telefonsamtalet.
Som sagt, Tyr... Jag hade mycket hellre tagit ut dig istället för Vic i runda 2. Jag hade mycket hellre velat ta ut dig istället för Recca i runda 3 och jag hade väldigt gärna velat ta ut dig i runda 4 istället för Korpa. Du var på min topp-lista över nattmord hela spelet. Men att vara grönast i byn innebär liksom att det är större riskt att väktaren också tycker det, så jag kände mig tvungen att räkna bort dig varenda jeffla runda.

SJ - Inget snack. Vi hade inte ens ett andrahandsalternativ tror jag.
Vic - Grönade mig väldigt mycket, men det var också en anledning att ta ut honom. Mitt största snedsteg som sagt.
Recca - Jag kämpade för att fortsätta röda Recca, men det gick inte till slut. Jag ville gärna ha kvar henne för hon var helt off. Hennes vapensianden hade ju egentligen inte grönat några, men det behövde jag aldrig argumentera för eftersom hon slarvade bort sin förmåga. Hon ansågs dock grön, till min stora förvåning, och jag kunde inte ha för många gröna i spel.
Korpa - I efterhand kunde jag ju ha valt dig, men OBD hade ju varit helgrönad om nattmordet misslyckades så det fick bli ett ologiskt nattmord för att undvika det. OBD skyddade mig, och hade jag känt det så hade du rykt här istället.
OBD - I den här rundan kunde jag inte göra något annat val, för jag hade varit helt körd i en eventuell runda 6 om jag sköt på dig/K.K. och OBD lyckades pricka rätt. Om OBD hade hängts hade jag belönat K.K. med ett nattmord, för han var vassast, men då hade det heller inte spelat någon roll vem jag valde, för jag hade vunnit oavsett då.

Väktarrollen var för övrigt för mäktig. Oddsen var stenhårt emot mig i femte nattrundan. OBD skyddade sig själv och valde mellan två av de kvarvarande spelarna. Det här innebar att jag hade 33% chans att lyckas med nattmordet (och det var inte upp till vem jag valde, utan vem OBD valde). Jag visste ju inte att OBD kunde skydda sig själv samtidigt som han skyddade en annan spelare. Det valet OBD gjorde innebar i praktiken att nattmordet var 100% kört.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Planen var: OBD skyddar mig
Redan där är du ju off :gremwink: Jag var ganska säker på att OBD inte alls skulle välja dig. Jag hade inte valt dig. Jag snappade upp att OBD ville väkta sig själv (lite väl obvious så honom tänkte jag ju definitivt inte nattdöda), och om han inte hade gjort det så var Tyr ett mycket bättre val.
jag grönar eller rödar Korpa. Eftersom jag per all logik var grön tillsammans med Tyr enligt våra outningar som stämde ihop. Dvs. om jag var ulv så skulle han ha varit det och vice versa. K.K ansåg jag var grön eftersom jag borde ha siat honom den runda då jag failade episkt och om K.K varit ulv hade han inte undgått att märka att vapensiaren var jävligt misstänksam om honom.
Fair enough. Korpa hade varit "grön" inte >grön<. Det här ville jag dock undvika, så jag plockade dig efter ovanstående resonemang. Jag tror visserligen inte att det hade varit kört för mig om du börjat "gröna" folk heller, för många trodde att det var på tok för OP och att informationen och vapensiandet inte riktigt kunde vara så bra som det såg ut. Tyrs info-outning lämnade det dessutom för tolkning om huruvida någon polis kunde använda tvåhandsvapen eller inte. Det hade blivit jobbigare, men långt ifrån omöjligt att knäcka tror jag (men jag har hybris nu också).

Då är det Mukwa och OBD kvar. Min förhoppning var förstås att Mukwa skulle dödat OBD i det läget för då hade ju byn haft sin varulv. Sen så vågade jag inte säga rakt ut till OBD: Skydda mig, för det här är planen. För tanken var att OBD borde som en hyvens bybo fatta själv att han ska skydda mig, och gör han inte det så är han inte bybo -> han är ulven.
Nä, alltså... Det här är ju väldigt ologiskt, tycker jag. Eftersom OBD bad om att få bli nattdödad så skulle ju självfallet inte ulven (eftersom det är en smart och snygg ulv :gremsmile: ) försöka ta ut OBD. Din plan var alltså inte särskilt bra. Dessutom, som jag redan skrivit, så fanns det betydligt mycket bättre personer att skydda den rundan, och därför kunde jag obekymrat plocka ut dig.

När jag läste nästa runda efter mitt nattmord så fattade jag ju att det inte var en enda jävel av byborna som hängde med i mina planer; Tyr tyckte iaf inte att jag var helt stollig eftersom infon matchade varandras men det var allt.
Haha, nä. Det är klart. Det var ju din plan, och ingen annans. På samma sätt som du hade svårt att förstå varför alla andra tyckte att "enhandsvapen" var en för bred outning. När du vet någonting utifrån din roll innebär ju det liksom inte att andra gör det :gremsmile: .

Det ska dock sägas att jag funderade på om du ljög om siandet för att inte bli nattmördad, och sedan tänkte släppa alla sianden i runda 4 istället. Lite sådär friskt vågat hälften vunnet. Det här tog jag nog t o m upp i tråden har jag för mig.

Det jag ångrar från spelet är att jag ägnade så mycket tid åt att försvara Mukwa från ifrågasättanden från bland annat K.K
Huh, när gjorde du det? Jag minns bara att jag var på tok för lost i era planer om att vapnen inte hade betydelse, och att det måste vara en grönsiad ulv bland gevären, som inte hade samma fluff som level 1 i Diablo som hade en granne som extraknäckte på Konsum men som bytte namn till Coop förattdetvarsmidigaremedstålkamochmorotspuré :gremsmile: Jag gick hela spelet utan att förstå om det var safe att outa fluff eller om jag inte borde ha något fluff eftersom jag outat förmåga och ja... jisses. Det där var rörigt alltså :gremsmile:


samt att jag hade taggarna utåt alldeles för mycket...
Det är å andra sidan en del av din spelstil, men den här gången stötte du på patrull :gremlaugh:
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Mukwa said:
Som sagt, Tyr... Jag hade mycket hellre tagit ut dig istället för Vic i runda 2. Jag hade mycket hellre velat ta ut dig istället för Recca i runda 3 och jag hade väldigt gärna velat ta ut dig i runda 4 istället för Korpa. Du var på min topp-lista över nattmord hela spelet. Men att vara grönast i byn innebär liksom att det är större riskt att väktaren också tycker det, så jag kände mig tvungen att räkna bort dig varenda jeffla runda.
Tusan, jag inser nu att mitt inlägg kan tas som allvarligt. Medan det är sant att jag hade det hela planerat så var inlägget tänkt som lite skämtsam kuriosa. Det var så klart kul att få vara med fram till slutet. :gremsmile:

När det gäller väktarförmågan så håller jag med. Det är bara ytterligare en fördel för byn. Kanske dubbla skydd kunde vara begränsat till de första rundorna och fram emot slutet så måste ett val göras.
 
Top