Nekromanti Varulvsspel Familjen - Upplösningen!

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Tyr har valts ut för att bli utsatt för torteringen. Donen frågar om ni är säkra på Tyr, men får inget svar. Paranoian har flutit som en tjock dimma hela mötet igenom. Ni är inte ens säkra på er själva.

Under tiden som ni väntar på att Donen ska få fram sanningen från Tyr så beslutar sig Ond Bråd Död och Mukwa att hjälpa sig själva till ett fint årgångsvin. Dom pratar med varandra om dom fina stöterna som dom har gjort, tidigare kompanjonersom sköt sig själva foten, och hittar på lögner om alla pengar dom har gjort av med på strippor, bilar ellerinvesterar i en oljekälla i Alaska.

Dom talar så länge att dom helt glömmer bort Donen. Ond Bråd Död tar sig till Donens rum och möts av.. Ett tomt rum. Varken Donen eller Tyr är där. Rummet är helt tom, varken tavlor på väggarna eller ens någon stol. Och vart är kropparna efter dom fd medlemmar av Familjen. Ond Bråd Död känner att någon står bakom honom och vänder sig om.

Jag antar att Donen hade sina egna hemligheter... Mukwa säger detta samtidigt som han håller upp sin bricka.


Grattis till ulvarna som vann!

Jag lägger upp alla roller så fort som möjligt (lagar mat samtidigt) och berättar vad jag tänkte mig och ställer dom frågor som jag har.

Tack till alla som var med, och jag hoppas att alla tyckte att det var ett bra spel!
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Fan!

Bra spelat Mukwa. Det var ensamt som ulv det här partiet.

Jag borde nästan få en titel som sämsta bybo eller nåt efter allt strulande. Tur att jag inte var ensam om att ställa till det.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Efter att Mukwa började prata om att min förmåga msåte funka var ja gsäker på att han var ulv, men Tyr kändes så off sista rundan att jag bytte röst. Dumt så här i efterhand, men det kändes som 50-50. Hade jagf orkat gå tillbaka och läst mukwas outande, hur Vimes låg till då, kanske det varit annat, men jag var rätt knäckt av allt läsande innan.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,377
FUCK YEAH!

Mukwa är varulvskungen! Jag återkommer imorrn med en fylligare analys.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,614
Location
Huddinge
JAAAA

jag tror det här är första gången jag är med i det vinnande laget.

inte för jag tycker att det på något sätt är min förtjänst men endå.

Bra spelat Mukwa! Polisen är stolt över att ha en sådan medlem som dig.


jag kan också gå ut med hur min plan såg ut:
jag visste att jag förmodligen skulle åka tidigt så jag valde att vara på en av de andra ulvarna (mukwa) i ett försök att han skulle grönas när jag åkte.

//Lukas som inte vill vara varulv.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Rollerna

Rollerna med eventuella felstavningar (har inte orkat kolla igenom). Det enda riktiga felet, förutom stavning, grammatik är att jag är så usel på att beskriva vilket ledde till en del missförstånd. Sen det där geväret, som egentligen är ett hagelgevär.. FFS..

Kan nämna att alla vapen finns. Om inte ni kan hitta ett eller annat vapen beror det på att google inte är tillräckligt bra på att leta i faktaböcker som man kan tro. Jag ville inte att ni skulle kunna hitta ulvarna enbart genom vapen, därför blev det en nästan helt vanilla-setting, med lite smak av Pax.


Ulv 1

Mukwa

Du har jobbat hårt för att komma hit. Regler har brutits, din fru har lämnat dig och du har fått magsår. Men allt kommer att ta slut här. Nu har du chansen att ta ut hela familjen. du är självklart en undercover-agent.

Ditt uppdrag är att, tillsammans med dom andra agenterna, arrestera medlemmar i familjen. När du har arresterat så många skurkar så att ni undercover-agenter är hälften (50%) av dom kvarvarande spelarna så har ni vunnit. För att kunna arrestera en bov så ska alla undercover-agenterna komma överens vem som ska arresteras. Sedan ska PM skickas till mig om vem ni vill arrestera. Ni får skicka hur många PM som helst om vem ni vill rösta ut, det sista PM-et gäller. Skicka två alternativ, utifall att en deltagare skulle bli utröstad.

Dina kollegor är Vimes och Lu-Kaazh. Ta kontakt med dina kollegor så fort som möjligt genom antingen PM eller e-post. Kontakt med mig tas alltid via PM.

Vapen: Du har din trogna SIG Sauer P226.

Färdighet: Du har polisträning och kan därför, med hjälp av dina kollegor, arrestera en deltagare.

Ulv 2

Vimes

Du blev kontaktad av ett par agenter som hade kollat upp ditt förflutna. Visst visste du att det skulle bli svårt att bli en medlem av polisen med din bakgrund, men du hade hoppats att det skulle ses genom fingrarna, men dom hittade dig. Och kom med ett förslag. Du fick hoppa av utbildningen, din plats i polisskolan raderades och du fick ett straffregistret. Sedan sattes du ner som infiltratör, där endast dina varulvskollegor vet om vem du är egentligen.

Ditt uppdrag är att, tillsammans med dom andra agenterna, arrestera medlemmar i familjen. När du har arresterat så många skurkar så att ni undercover-agenter är hälften (50%) av dom kvarvarande spelarna så har ni vunnit. För att kunna arrestera en bov så ska alla undercover-agenterna komma överens vem som ska arresteras. Sedan ska PM skickas till mig om vem ni vill arrestera. Ni får skicka hur många PM som helst om vem ni vill rösta ut, det sista PM-et gäller. Skicka två alternativ, utifall att en deltagare skulle bli utröstad.

Dina kollegor är Mukwa och Lu-Kaazh. Ta kontakt med dina kollegor så fort som möjligt genom antingen PM eller e-post. Kontakt med mig tas alltid via PM.

Vapen: Du har en BDA 380.

Färdighet: Du är en infiltratör och med ditt straffregister så kan man inte sia dig som polis.

Ulv 3

Lu-Kaazh

Alla dina dar i polisskolan kan inte hjälpa dig i detta nu. Nu krävs det att vara smart och taktiskt, att med hjälp av dina kollegor fånga alla medlemmar av familjen. Ert sista uppdrag är nu. När allt detta är slut så kommer du belönas med en medalj, oavsett hur det kommer att gå. Dock finns ju risken att om ni inte fångar alla, så kommer allt tystas ned.

Ditt uppdrag är att, tillsammans med dom andra agenterna, arrestera medlemmar i familjen. När du har arresterat så många skurkar så att ni undercover-agenter är hälften (50%) av dom kvarvarande spelarna så har ni vunnit. För att kunna arrestera en bov så ska alla undercover-agenterna komma överens vem som ska arresteras. Sedan ska PM skickas till mig om vem ni vill arrestera. Ni får skicka hur många PM som helst om vem ni vill rösta ut, det sista PM-et gäller. Skicka två alternativ, utifall att en deltagare skulle bli utröstad.

Dina kollegor är Mukwa och Vimes. Ta kontakt med dina kollegor så fort som möjligt genom antingen PM eller e-post. Kontakt med mig tas alltid via PM.

Vapen: Du har en Beretta 92.

Bybor


1


Konrad Konvalj

Don Rosolini har kallat till möte för att rensa luften.. Från några grisar! Du har ingen aning om hur han har fått reda på det men ni har poliser i era led. Du är en av 12 medlemmar som har kommit till Donens residens. Ni blir inte utsläppta förrän ni har hittat poliserna.

Du är brottsling

Vapen: Winchester Model 370 Single Barrel Shotgun.



2


Xyas

Du har blivit inkallad till Don Rosolinis residens. Där möts du av 11 andra medlemmar. Bland er 12 så finns det poliser. Ditt uppdrag som bybo är att hjälpa till i sökningen efter dom.

Du är brottsling

Vapen: Colt Double Diamond 45 Automatic Pistol

Färdighet: Du har via rykten hört att polisen har trampat upp undercover-jobben. Kan man verkligen vara säker på att alla agenter inte har ett brottsregister?


3


Vicotnik

Du har aldrig tidigare varit i Don Rosolinis Residens. 1800-tal, blandat med 2000-tal i en ohelig balans. Du är en12 som har blivit hitkallade. Detta kan vara din chans att komma högre upp i heararkin. Så länge du överlever det vill säga...

Du är brottsling

Vapen: Colt Python Revolver


4


Tyr

Du har blivit kallad till residenset för att röka ut undercover-agenter bland familjen. Om ni inte finner dom så kommer familjen gå under.

Du är brottsling

Vapen: Remington 870 Wingmaster Rifle Shotgun

Färdighet: Det är inte första gången du har varit i närheten av undercover-agenter. Du vet att dom väldigt sällan har gevär, utan nöjer sig med ett mindre vapen. Du är helt säker på att agenterna har pistoler eller revolvrar.


5

Recca

Fängslad i ett residens tills poliserna har hittats och utrotats så finns det inte så mycket att göra. Förutom att hoppas på att du överlever.

Du är brottsling

Vapen: Rutger GP-100 Revolver

Färdighet: Du har stor erfarenhet av vapen, så stor att du kan se vilket sorts vapen folk bär bara genom att kolla deras kläder. Du kan varje runda skicka ett PM till mig där du har valt ett försthandsval och ett andrahandsval. Om ditt förstaval blir utröstat så kommer du få informationen om ditt andraval. Informationen du kommer få är om vapnet är om storleken på vapnet, dvs om det är ett rifle/shotgun eller revolver/pistol. Du kan skicka hur många PM du vill till mig, det senaste gäller.

6

Spider Jerusalem

I residentet råder det en märklig tystnad. Du är en av 12 som har kallats hit för att ta reda på vilka av er som är snutar. Tänk vilken belöning du kan få om du är en av dom som överlever.

Du är brottsling

Vapen: Winchester Model 1901 Shotgun

Färdighet: Du har genom åren fått kontakt med ett flertal poliser som kan se igenom fingrarna.. Om du är villig att betala för det. Nu är det dags att använda dom igen. Du kan varje runda välja att kolla av en deltagare i brottsregistret. Du gör detta genom att skicka ett PM till mig där du anger ett förstaval och ett andraval. Om ditt andraval blir utröstat så kommer ditt andra val att gälla. Ditt senaste PM gäller som val.


7

LJSLarsson/Ond Bråd Död


Nu ska grisarna tas! Och visst ska dom tas! Dom har ingen chans, du kommer inte att låta dig arresteras, hellre dör du. Vilket i och för sig kan hända då Donen säger att ni måste döda dom som ni misstänker är poliser.... Och en av dom misstänkta kan ju vara du.

Du är brottsling

Vapen: P8 Pistol

Färdighet: Du har en katts reflexer! Du har fötts medirländsk tur!! Du har en skyddsängel!!! Vad det än är så kan du klara dig undan en arrestering. Ja, till och med två! Du kan även välja att hjälpa en annan medlem i familjen från en arrestering. Du får varje runda välja en medlem som du kan hjälpa undan från att arresteras. Du gör ditt val genom att skicka ut ett PM till mig, vilket du får göra hur många gånger du vill, ditt sista val är det som gäller. Skicka ett förstaval och ett andra val, utifall att ditt förstaval skulle bli utröstat i sista sekund. När du, eller den du har valt att skydda blir utsatt för ett gripningsförsök så kan du endast avvärja ett gripningsförsök till. Du kan i det fallet välja att skydda någon annan, men om du blir utsatt för ett gripningsförsök när du skyddar någon så kommer du att bli arresterad. När du har undvikit två (2) arresteringsförsök så kan du inte använda din färdighet mer.


8

Brynolf

Bland dom 12 medlemmarna i familjen som har samlats i vestibulen så finns det bara en person som du är säker på att han inte är en polis. Det vill säga, du.

Du är brottsling

Vapen: Glock 17 Pistol



9

Korpa

Vafan har du trasslat dig in i nu? Du är en av dom som Donen misstänker vara undercover-agent... Eller är det så att Donen är övertygad om din oskul.. eh, brottslighet så att han vet att du kommer hjälpa till med att få ut poliserna? Betyder det att du kan överleva i residentet?

Du är brottsling

Vapen: M40 Sniper Rifle
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Mina frågor och generella funderingar

Var det bra? Jag vet att det blev lite paranoida tankar i slutet, men det kändes som att ulvarna var lite för starka. Mukwa var ju grön fram till slutet. Var ulvarna för starka?

Dom 3 sista rundornavart lite för långa (förutom den absolut sista) Borde rundorna bli progressivt kortare? Dom borde ju iaf bli kortare.

Jag hade märkbart mindre regler. Jag kände inte för att ha med "inget inlägg en runda, diskad automatiskt" då jag kände att jag ville att ni deltagare skulle trycka på aktivitet. I detta fall så var det inget större problem, men borde den regeln finnas kvar?

Sen hade jag tur att OBD tog över Larssons roll. Jag var så säker på att jag inte skulle hitta en ersättare att jag PMade Spider.

Sen så vill jag veta vilka misstag jag gjorde, dvs större misstag som kan ha påverkat spelet. Jag har haft så jävla mycket att göra när jag skulle avsluta runderna och lägga upp en ny runda, och dessutom allmänt förvirrad så jag var tvungen att trippelkolla alla PM och röster som hade lagts upp, bara för att se så att det stämde.

Vad tyckte ni förresten om ändringen av startdag och slutdag? Dumt? Bra?
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Re: Mina frågor och generella funderingar

Synd att poliserna vann, men riktigt snyggt spelat av Mukwa.

Stort tack till Ond Bråd Död att du kunde ta min plats på så kort varsel.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Grattis till ulvarna som tog hem spelet.
Nästa gång någon outar Miller så kommer jag envisas med att få personen hängd.

Återkommer troligtvis under morgondagen med mina tankar kring spelet.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Re: Mina frågor och generella funderingar

Riktigt bra spel. Jag kan inte säga att ulvarna var för starka egentligen. Det var spännande och tajt ända in i slutet.

Kortare rundor allt eftersom hade varit bra. Några rundor blev rätt stillastående.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Haha, jisses!

Så jävla gött!

Runda 1
Fullständig kalabalik. Jag kan trösta er som trodde att Vimes skulle vara farlig som ulv med att han nog kan vara det. Vår taktik gick käpprätt åt helvete i runda 1 :). Vimes siades grön, så han skulle vara näst mest misstänkt. Dessvärre överdrev han lite väl mycket så där rök vår mäktigaste roll. Dessutom kunde varken Lu-Kaazh eller Vimes göra så mycket annat än att dreva mot mig, och i ärlighetens namn hoppades åtminstone jag att jag skulle åkt den rundan... Nu blev det inte så och vi bestämde oss för att ta ut SJ. Dels för att lu-kaazh kunde blivit siad, och dels för att min miller-outning skulle bekräftas då. Jag sket egentligen i om SJ var siare eller inte, det viktiga var att han inte kunde argumentera mot teorin om att han var siare. Hade SJ kommit tillbaks istället för SJSL hade vi varulvar förlorat nåt fruktansvärt på det.

Runda 2
Jag kunde inte hitta någon övergång till att byta från Lu-Kaazh så jag drevade ju ut honom pretty much by myself, och han fick gärna fortsätta att dreva mot mig så länge jag kunde hantera det. Min absolut största miss det här spelet var att ta ut Vic (jag ville helst ha ut K.K. för han spelade bäst, men jag vågade inte för jag trodde att väktaren skulle välja honom). Jag skulle givetvis ha tagit ut Tyr den rundan, och jag ångrade mig bittert genom hela partiet. Vic ville jag ha ut, eftersom han höll mig ganska grönad. Dessutom är det en ganska farlig spelare att ha kvar. Mitt största misstag som sagt... och det fattade jag egentligen redan innan runda 3 började.

Runda 3
Lugn runda där jag inte behövde bekymra mig nämnvärt. Recca var dessvärre för grön vid det här laget, och jag kunde inte ha henne kvar om hon började gröna folks vapen. Det var större risk att Tyr skyddades så det blev Recca. Fick du mitt hjärta btw? ":heart: Hälsningar ulven". Jag har fortfarande dåligt samvete för runda 1 och jag var ärlig i allt jag skrev om det. Bara så att du vet.

Runda 4
En lugn runda där Xyas åkte lika bestämt som Brynolf i rundan innan. Här ville jag väldigt gärna ha ut Tyr, men insåg att det var för risky. K.K. vågade jag inte heller och OBD ville jag inte chansa på, för det fanns en risk att han faktiskt bara överlevde ett nattmord. Det här nattmordet var jobbigast, för jag var så säker på att det skulle gå bra så länge jag fick ut nån av byborna, och jag tvingades ta ut en spelare som jag verkligen ville ha kvar i spel. Korpa flugir. Hade Vic varit kvar och Tyr varit borta istället så hade jag nog varit i en ännu bättre sits inför runda 5.

Runda 5
Jaha, tänkte jag... Jag kommer ju inte åka iallafall... men eftersom det var på tok för stor risk att OBD (om han var väktare) skulle pricka rätt med sitt väktande så fanns det liksom inga alternativ. OBD måste ut. Mina nattmordsval den här rundan var: 1. OBD, 2. K.K. och det var medvetet omvänt vad jag egentligen ville, men det här var för att gardera mig. OM OBD inte rök i runda 5 fanns det bara ett alternativ för mig. Om OBD valde att skydda sig själv (eller om han hade en bullet proof, som jag inte längre trodde att han hade ska tilläggas) så skulle det här vara det enda scenariot där OBD inte kunde vara 100 % säker på vem som försökte nattdöda honom. Hade jag försökt fängsla Tyr så hade jag varit körd om OBD prickade rätt på sin 33%-chansning. KALABALIK de sista fem minuterna och jag hängde inte med alls... Jag såg inte att K.K. rök förrän nån minut efteråt och jag hade hjärtat i näshöjd vid det här laget... Fy fan, alltså... K.K. utröstad och mitt nattmord på OBD. Fine. Hoppas hoppas hoppas... nej...

Runda 6
OBD skriver att han har skyddat Tyr. Fan, tänker jag... men, VAD fan? tänker jag sen... PM till !Paxen och jag får bekräftat att han sett att jag ville skjuta OBD. Bra, allt var i sin ordning. Jag var redan förberedd på det här så jag hann få ut mina teorier och gjorde det klart ganska fort hur jag såg på spelet. Tack vare Lu-kaazh var jag tillräckligt grön genom hela spelet (wrnus sämsta my ass), t o m så grön att väktaren valde att tro på mig i runda 6 efter att han stoppade ett nattmord.

I Vimes, Mukwas och Lu-Kaazh namn är ni alla anhållna.
Ert straff är att i resten av era liv beundra oss för vårt fantastiska spelande i samtliga varulvstrådar.
Allt annat kan komma att vändas mot er om det inte skulle behaga oss.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Mina frågor och generella funderingar

Grattis superulv Mukwa med sitt anhang av sunk-ulvar :gremsmile:

Orkar inte riktigt med en djup analys men !Paxen, liret var magnifikt.

Byn var rätt kass överlag och Mukwa var bra. Vill passa på att plussa för Tyrsans spel som var riktigt bra och sen ska ju OBD ha en stor klapp på kinden. Bättre Varulvsersättare är svårt att finna.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Re: Mina frågor och generella funderingar

Var det bra? Jag vet att det blev lite paranoida tankar i slutet, men det kändes som att ulvarna var lite för starka. Mukwa var ju grön fram till slutet. Var ulvarna för starka?
Det var kalaskul. Tack för ett superroligt spel !Paxen.

Byn fick:
Info om att ulvarna använde enhandsvapen
Info om att minst en ulv siades grön
Vapensiande om ulvarna skulle ljuga om vapnen
1 fraktionssiare
1 Väktare med en bullet proof

Ulvarna fick
1 miller
Ingen vapentyp

Nej. Ulvarna var definitivt inte för starka. Jag var grön för att jag och Lu-Kaazh fick jobba röven av oss med våra outningar av vapnen i runda 1 (och det gjorde vi genom att dreva mot varandra). Jag hade dessutom tur som fick igenom min miller-roll. Personligen tycker jag att det är ett under att vi vann, om jag ska vara ärlig. Det var sinnesjukt roligt, men byn hade på tok för mycket att leta runt med (tydligen inte tillräckligt dock :gremlaugh: ). Visserligen ska sägas att det var ganska lätt att spela allt det här mot varandra, eftersom gängse uppfattning är att det är på tok för OP, så där blev det ju nån slags balans ändå. Jag är intresserad av hur !Paxen tänker kring spelupplägget. Varför valde du att ha med allt det här, vad är du nöjd med och mindre nöjd med?

Dom 3 sista rundornavart lite för långa (förutom den absolut sista) Borde rundorna bli progressivt kortare? Dom borde ju iaf bli kortare.
Egentligen var det nog aktiviteten det var dåligt med, inte att rundorna var för långa. Det är en grym fördel för ulvarna med korta rundor, så jag är lite kluven här faktiskt.

Jag hade märkbart mindre regler. Jag kände inte för att ha med "inget inlägg en runda, diskad automatiskt" då jag kände att jag ville att ni deltagare skulle trycka på aktivitet. I detta fall så var det inget större problem, men borde den regeln finnas kvar?
Ja, den regeln borde finnas kvar. Egentligen tycker jag att kravet borde vara högre. Minst 3 inlägg med ordentligt innehåll varje runda, eller någonting liknande. Den här gången var det ju inget problem, men i V2089 var det ett problem däremot.

Sen hade jag tur att OBD tog över Larssons roll. Jag var så säker på att jag inte skulle hitta en ersättare att jag PMade Spider.
Guld av OBD, och riktigt starkt gjort av OBD att läsa igenom allt och arbeta sig fram så fort. Du gjorde ett hästjobb och jag tycker att du gjorde det bra dessutom. Om SJ hade tagit över rollen hade det varit mycket jobbigare för mig OM han inte var siare. Så här i efterhand hade det inte gjort så mycket, men vi hade en baktanke med att ta ut SJ, och det var liksom att han inte kunde snacka mer om det där och den strategin hade gått åt pipsvängen om SJ skulle tagit över rollen och han inte hade varit siare.

Sen så vill jag veta vilka misstag jag gjorde, dvs större misstag som kan ha påverkat spelet. Jag har haft så jävla mycket att göra när jag skulle avsluta runderna och lägga upp en ny runda, och dessutom allmänt förvirrad så jag var tvungen att trippelkolla alla PM och röster som hade lagts upp, bara för att se så att det stämde.
Jag märkte inga fel alls. Good work :) När jag var vimsig inför nattmordet i runda 5 förklarade du precis det jag behövde veta. Den där lottningen gjorde mig yr i huvudet och det blev jobbigt för mig att planera nattmordet. Lottning över lag känns ganska kasst. Bättre att låta rundan gå över till sudden death, eller bara förlänga den med någon timme. Det är ju inget kul att vinna på lottning, liksom.

Vad tyckte ni förresten om ändringen av startdag och slutdag? Dumt? Bra?
Det gjorde mig mindre än jag trodde att det skulle göra, men jag hade inte möjlighet att vara särskilt aktiv oavsett (och nä, det här var verkligen ingen varulvslögn). Slutdatum på lördagar/fredagar känns däremot mycket sämre, för då är det fester och whatnot och jag tror att alla helst vill vara aktiva den sista timmen.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Segern har fortfarande inte landat riktigt, men det finns två spelare som jag vill skriva ett par ord extra om:

K.K.
Jisses alltså... Det här är en ulvsniffare av högsta kvalitet. Farlig så in i vassen. I min bok är du den bästa varulvsspelaren på forumet. Det här partiet var du ännu ett strå vassare än du brukar, för du har lagt av med statistik-rapandet och allt det där onödiga gojandet. Ditt runda 5-spelande gjorde mig illamående av nervositet och jag visste inte vad jag vågade göra. Jag märkte att du började spela med någon form av eftertanke och att du körde med nån list för att tvärdyka på mig a la runda 1, och jag var livrädd de sista timmarna. K.K. 2.0 är top notch. Det är alltid en fröjd att spela med/mot dig!

Tyr
Riktigt fint nybörjarparti. Du behöver inte vara grinig för att du höll mig om ryggen hela partiet. Det var inte därför jag sparade dig. Jag ville ha ut dig ASAP för att du spelade grönt och för att du skötte din outning i runda 1 på ett sånt sätt att det liksom inte gick att misstänka dig. Dessvärre vågade jag inte ha ut dig, och jag upptäckte för sent i runda 2 att jag borde skjutit mot dig redan då. Riktigt bra lir Tyr, och jag förväntar mig att UP-trendsättaren lever upp till det här nu :gremsmile:
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Jag har följt hela spelet. Jättespännande har det varit. Grattis Mukwa, det har varit superkul att följa ditt spel sedan jag tiggde till mig skvallret om att du var ulven av Vimes. :gremlaugh:

Jag blev faktiskt väldigt förvånad då. Men jag blev mer förvånad att jag dog... Vad tusan sysslade OBD med???

När jag åkt ut var jag rätt sur på OBD kan jag säga. I min värld var det självklart att jag skulle skyddas eftersom jag skulle ha grönat Korpa härnäst genom mitt vapensiande. De som var gröna enligt mina teorier var ju främst Tyr och jag själv men vi var ju verkligen 100% gröna också. K.K var ju också i princip grön och om jag lyckades gröna Korpa hade vi bara haft OBD och Mukwa kvar att välja mellan.

Jag var så insnöad i mina teorier och var säker på att OBD och/eller ulven hängde med i samma tankar så jag vågade inte yppa min plan högt, men om OBD hade skyddat mig hade vi nog vunnit oavsett vem ulven hade dödat eftersom ulven i det läget av spelet enbart kunde varit antingen OBD, Korpa eller Mukwa. Alla andra var uteslutna enligt mina teorier och Korpa var nästan utesluten. Mitt siande skulle grönat Korpa och då hade vi OBD och Mukwa kvar.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,377
Jag är lite kulven till om jag ska känna mig delaktig i vinsten :gremsmile: Det var ju Mukwa mot byn, mer eller mindre.

Tankar kring Paxens upplägg
Jag måste säga att det ser väldigt balanserat ut. Jag gillar också hur du mixat upp fluffbeskrivningarna, vilket ger en hel del att prata om, men samtidigt inget som man kan fälla ulvar på (se Ankeborg). Eventuellt gav vapensiare + infon om att snutarna har små vapen byn väl mycket edge.

Byn hade redan en siare. Siaren var visserligen nerfad i och med att jag siades grön, men å andra sidan fanns infon att snutar kunde sias gröna hos byn, vilket bara gör siaren svagare, inte riskabel för byn. Jag skulle, ur balanssynpunkt, skippat vapensiaren och bara gett infon att snutarna har små vapen. Alternativt gjort så att inte alla snutar hade små vapen. Annars var det välbalanserat tycker jag.

("Vafan, Vimes?! Sitter du och skriver att spelet var balanserat till förlorarnas fördel? Missade du slutresultatet?" - Ja, jag ska komma till det. Spelupplägget lutade lite åt byn, men ulveriet vann på grund av två saker: 1. Superulven Mukwa 2. Halvdassigt byspel)

Sedan, några grejer:
1. Jag gillar inte riktigt att varulvarna hade en annan formulering för sina vapen. ("Du har en..."). Jag är förstås partisk här :gremsmile: men jag tycker det är en lite konstig nackdel.
2. En del förmågor var otydligt formulerade. Att xyas info var det gjorde inget. Men aktiva förmågor (som Larssons/OBDs) bör vara glasklara.

Annars: tipp-topp Paxen! Det var ett bra spel!
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Nu ska vi se, mina första tankar kring spelet är att det var ovanligt förvirrande och att alla fick olika information om sina vapen bidrog väldigt mycket till förvirringen.

Personligen så anser jag nog att du hade kunnat skipa vapensiaren pga du gav ulvarna vapen. Att som ulv få "Hård" information är något som jag finner väldigt värdefult som ulv eftersom jag då slipper ljuga om min information och där med blir betydligt svårare att sia (informations-siare). Att du sedan valde att inte ge ulvarna någon vapentyp vägdes väldigt fort upp av att alla vapen's namn var utformade på olika sätt (visa sakna tillverkare, vissa sifror i namnet osv). Detta gjorde endast vapen informationen förvirrande.
Ska man ha med extra kategorier i spel så anser jag att man bör bygga upp informationen man ger spelarna på samma sätt. Om man inte medvetet vill skapa extra förvirring. Och som vi vet är det till ulvarnas fördel ifall förvirring uppstår.

Informationen om att en eventuell ulv-miller finns med i spelet är vetigt tillsammans med siare. Då detta bidrar till att siaren blir svagare men utan att göra siaren allt för svag.

Överlag skulle jag säga att det är ett hyfsat väl balanserat spel, det du där emot skulle kunna tänka på till nästa gång är att inte ha med så mycket information/förmågor. I detta parti så var den ungefär 50% av spelarna som hade extra info / förmåga och det upplever jag är nog lite mycket. Det jag tror man kan ha som riktlinje är att ha någonstans ha mellan 1/4 - 1/3 som mest. Det är trots allt inte via hård information som man ska jaga ulvar på utan på beteende.

Sen anser jag att byn inte spelade särskillt bra i detta parti, visst vi tog ut två ulvar första två rundorna vilket är trevligt men överlag så anser jag att vi (byn) spela dåligt. Alla spelare verkade vilja spela på sitt sätt och gjorde sina saker utan att fokusera på vad som är bäst för byn i stort. Vilket resulterade i ännu mer förvirring och oreda vilket gjorde att det var ovanligt svårt att gröna folk. Det byn ska ta med sig till nästa gång är: Sammarbeta mera, visst din taktik/strategi kanske är bra men är den så pass bra att det är värt att du bli misstänkt för att du inte vill sammarbeta?

Till ulvarna, men framför allt till Mukwa vill jag säga:
Stort Grattis
Du (Mukwa) spelade väldigt bra i detta parti och jag måste säga att du verkligen lyckades lura mer eller mindre alla.

Den som i nästa parti hävadar att den är Miller kommer jag kräva att byn hänger. Död åt alla millers.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
!Paxen: Ditt upplägg var bra. Jag gillade alla olika variablar på fluff och vapen. Det gav då mig en massa roligheter och jag googlade och fnulade som en galning på allt gällande vapnen. Skitballt!

Sen så spelade ju byn lite dåligt från och till så att det fanns en massa olika förmågor gjorde det hela väldigt bra. Jag som var vanilla hade väldigt svårt att tro på en massa förmågor som kom fram på olika vis. Hade byborna spelat på ett annorlunda sett hade det ju så klart varit en annan femma.

Reccas vrångoutning av hela sitt formulär kom lite som en chock för mig så den förmågan var jag inte helt säker på till en början.
xyas förmåga gillade jag inte alls. Den kom på ett bra ställe för att fälla en ulv helt klart, men när det var Brynolf som "fälldes" vart det fel för mig. Brynolf spelade kanonbra och han var min polare i byn. Jag var således helt säker på att xyas kört lite hittepå där.
Spiders siar roll var så nerfad att den inte vart mäktig på något vis så på det hela taget tycker jag att byn inte alls var övermäktig för ulvarna. Det visade sig också i slutändan. Ulvarna var bra (typ).

Mukwa var kung på banan och jag hade honom nästan, men han spelade bättre än större delarna av byn så han grönade sig själv rätt bra. Att han hade draghjälp av Lu-kaazh var inte en dålig plan alls och den funkade bra. Vimes spel är inte heller skitdåligt utan jag tror det fanns tankar bakom hans knasiga spel.

Vad mer finns att säga? Kanske måste dela ut lite up.

!Paxen 4up

Mukwa 5up
Lu-kaazh 2up
Vimes 2up

Tyr 4up
Brynolf 4up
SJSLarsson/OBD 3up
Vicotnik 3up
xyas 2 up
Recca 2up
Korpa 2up
Spider 2up

Många up är bra att ha i det här läget :gremsmile:
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Ledsen byn. Jag försökte, men det ville sig inte.

Jag vet inte riktigt varför det finns positiva kommentarer om mitt spel, för på det stora hela var jag kanske den som spelade sämst i byn. Första rundan kändes rätt bra, men efter det har jag ju bara påverkat byn negativt genom att gröna Mukwa. Han må påstå att det inte var anledningen till att jag kvar men det skadade ju knappast. Skulle jag försvunnit tidigare så skulle en vinst varit bra mycket mer trolig. Sedan när jag hade ett gyllene läge i slutet att sätta dit Mukwa så misslyckades jag. Det enda målet jag haft efter färdighetsoutningen var att ses som grön, och det misslyckades. Delvis pga bra spel (eller avsaknad av spel) från Mukwa. Jag kan inte skriva något utan att verka desperat. Jag funderade på att skriva försvar: brottsling, men visste inte om det bröt mot citatreglerna. Hade antagligen inte funkat ändå.

När det gäller spelet så tycker jag det var stor fördel byn, vilket paradoxalt nog blev varulvarnas fördel. Det var inte ulvarnas spel som gav vinsten, även om Mukwa spelade bra. Det var en lyckad chansning på miller och att total rödning genom vapenändelse var för bra för att vara sann. Den var så pass obalanserad att den blev balanserad. Skulle det inte varit för vapenändelserna så skulle Mukwa rykt för länge sedan.

Så, vad kunde du gjort bättre !Paxen. In i det sista fanns det oklarheter kring citering. Kanske färgkoda det som absolut inte få tas upp. I detta fallet kanske "du är brottsling" t.ex. Resten kunde lika väl tillåtits. Färdigheter kunde behövts korras av en oberoende part. Jag förstår varför OBD blev förvirrad. En annan sak är att akta vad du skriver i småpraten. I slutet skrev du något i stil med "nu får vi se om det blir ett avslut på spelet". I det läget var det svårt att tro något annat än att det verkligen fanns en väktare i spel.

Annars var det ett kul spel som var spännande in i det sista! Dock tog frustrationen av att inte kunna försvara mig ut sin rätt och jag tvingades logga ut och titta på dialektmysterier från mina hemtrakter och politisk satir för att varva ner. Jag får försöka göra bättre ifrån mig nästa gång. Förhoppningsvis slipper jag vara ulv.
 
Top