Nekromanti Varulvsspel Familjen - Runda 2

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Brynolf said:
Brynolf said:
Kom ihåg att om Tyr är polis, är det ju självklart att han redan vet med 100% säkerhet vilka vapen snutarna faktiskt har. Det skulle alltså inte alls vara en särskilt vågad lögn.
Vill dra lite uppmärksamhet till det här, så det inte kommer bort i röran. Tyr hade faktiskt alla verktyg för att ljuga ihop sin förmåga. Recca hade pekat på att stora/små vapen var en viktig faktor, och han själv visste ju förstås redan vilka vapen ulvarna hade. Detta så klart givet scenariot att han är snut då.
Och som ett brev på posten har jag kikat igenom Tyrs runda nummer 1.

Hans ända beblandning med xyas är följande:
Tyrsan said:
xyas, 2up
Jag har sämst bild av xyas ska jag erkänna. Jag förknippar honom med hans ulvjakt mot Recca. Ska hålla bättre koll på honom.
Sen har han en röst på honom när han försöker dra igång ett drev. Ingen hakar på då så han sjunger ut att det var ju lite oturligt.

Tyrsans beblandning med Vimes är inte heller så värst anmärkningsvärd. Han har satt 4up på Vimes och ser honom som en av de mest ulviga, men han jobbar inte så värst hårt på att naila honom. Tyrsan går till och med ut med att han inte ville lägga sig i utan låta Vimes förklara sig själv.

Vimes nämner knappt Tyr i något av det han skriver. Det är inte avståndstagande, men han kör på den här linjen (typ): "Våra nybörjare har skött sig bra"

Han klossar lixom in både Tyr & SJSLarsson i sin bedömning av hur de har spelet.
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Brynolf said:
Brynolf said:
Kom ihåg att om Tyr är polis, är det ju självklart att han redan vet med 100% säkerhet vilka vapen snutarna faktiskt har. Det skulle alltså inte alls vara en särskilt vågad lögn.
Vill dra lite uppmärksamhet till det här, så det inte kommer bort i röran. Tyr hade faktiskt alla verktyg för att ljuga ihop sin förmåga. Recca hade pekat på att stora/små vapen var en viktig faktor, och han själv visste ju förstås redan vilka vapen ulvarna hade. Detta så klart givet scenariot att han är snut då.
Det skulle vara en väldigt djärv och tursam lögn i sådana fall. Skulle inte jag haft information om ungefär var vi kan hitta snutar så tycker jag att någon annan borde haft det. Eller åtminstone information som bestrider min förmåga. Jag borde ha avslöjats för länge sedan om jag ljugit.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Tyr said:
Brynolf said:
Brynolf said:
Kom ihåg att om Tyr är polis, är det ju självklart att han redan vet med 100% säkerhet vilka vapen snutarna faktiskt har. Det skulle alltså inte alls vara en särskilt vågad lögn.
Vill dra lite uppmärksamhet till det här, så det inte kommer bort i röran. Tyr hade faktiskt alla verktyg för att ljuga ihop sin förmåga. Recca hade pekat på att stora/små vapen var en viktig faktor, och han själv visste ju förstås redan vilka vapen ulvarna hade. Detta så klart givet scenariot att han är snut då.
Det skulle vara en väldigt djärv och tursam lögn i sådana fall. Skulle inte jag haft information om ungefär var vi kan hitta snutar så tycker jag att någon annan borde haft det. Eller åtminstone information som bestrider min förmåga. Jag borde ha avslöjats för länge sedan om jag ljugit.
Ah, men om du själv är ulv så vet du ju redan vilka ulvarnas attribut är. Så i värsta fall skulle någon annan komma ut med snarlik info som bekräftar din. Vilket visserligen kan vara suspekt, men inte alls lika farligt som om någon bestridde din info.
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Brynolf said:
Ah, men om du själv är ulv så vet du ju redan vilka ulvarnas attribut är. Så i värsta fall skulle någon annan komma ut med snarlik info som bekräftar din. Vilket visserligen kan vara suspekt, men inte alls lika farligt som om någon bestridde din info.
Ah, du menar att jag skulle ha outat en falsk förmåga som stämmer och sedan ljugit om min beväpning. Ja det är mindre riskabelt även om jag fortfarande tror jag skulle åkt dit om jag ljugit och varit betydligt rödare är vad spelare i allmänhet verkar tycka att jag är.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Tyr said:
Ond bråd död said:
Jag har uppfattningen att !Paxen inte gjort nån jättejobb med vapnen. Han kan mycket väl ha skrivit av några från en vapenlista till nåt rollspel eller liknande.
Jag tror tvärt om att det finns mycket baktanke med vapnen. En av mina poänger med min vapenanalys är att alla vapnen sticker ut på något sätt. Det finns användbar information och det finns skräp. Problemet är att hitta informationen bland skräpet.
För att inte göra det för simpelt skulle !Paxen ha kunnat slänga in undantag som bekräftar regeln...

Mukwa är ett typiskt undantag, t.ex. som tyder på att det kan finnas flera sådana. Ett annat undantag skulle kunna vara att alla poliser har snutpicka utom en, att alla poliser saknar vapentyp i formuläret utom en, att alla bybor har vapentyp i formuläret utom en, osv.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Recca said:
Tyr said:
Ond bråd död said:
Jag har uppfattningen att !Paxen inte gjort nån jättejobb med vapnen. Han kan mycket väl ha skrivit av några från en vapenlista till nåt rollspel eller liknande.
Jag tror tvärt om att det finns mycket baktanke med vapnen. En av mina poänger med min vapenanalys är att alla vapnen sticker ut på något sätt. Det finns användbar information och det finns skräp. Problemet är att hitta informationen bland skräpet.
För att inte göra det för simpelt skulle !Paxen ha kunnat slänga in undantag som bekräftar regeln...

Mukwa är ett typiskt undantag, t.ex. som tyder på att det kan finnas flera sådana. Ett annat undantag skulle kunna vara att alla poliser har snutpicka utom en, att alla poliser saknar vapentyp i formuläret utom en, att alla bybor har vapentyp i formuläret utom en, osv.
I mitt case är Mukwas puffra ett sorts undantag. Det är en snutpuffra och han sias röd. Det är ett fresht Miller upplägg. Spider kan då sia honom och det skiter sig lite hårdare för Mukwa.

Hur troligt är det då att de riktiga ulvarna sias grön?

Spider kan ha varit vår siare och då måste jag ju säga att hans roll är väldigt kass. Alla han siar förutom Mukwa är grön. Inte konstigt att Spider mördades av plitarna inte. xyas information sänker ju Spiders roll till noll. Om xyas är ulv så vet ju han att Spider kommer att nattmördas så att gå ut med informationen att snutarna sias grön är ju hur lätt som helst att lägga in precis i slutskedet. Det finns ju ingen som kan bekräfta det på något vis.

Nu är ja ute på paddan och skriver här och det finns risk för att det är konstigt formulerat eller nått.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Brynolf said:
Tyr said:
Brynolf said:
Brynolf said:
Kom ihåg att om Tyr är polis, är det ju självklart att han redan vet med 100% säkerhet vilka vapen snutarna faktiskt har. Det skulle alltså inte alls vara en särskilt vågad lögn.
Vill dra lite uppmärksamhet till det här, så det inte kommer bort i röran. Tyr hade faktiskt alla verktyg för att ljuga ihop sin förmåga. Recca hade pekat på att stora/små vapen var en viktig faktor, och han själv visste ju förstås redan vilka vapen ulvarna hade. Detta så klart givet scenariot att han är snut då.
Det skulle vara en väldigt djärv och tursam lögn i sådana fall. Skulle inte jag haft information om ungefär var vi kan hitta snutar så tycker jag att någon annan borde haft det. Eller åtminstone information som bestrider min förmåga. Jag borde ha avslöjats för länge sedan om jag ljugit.
Ah, men om du själv är ulv så vet du ju redan vilka ulvarnas attribut är. Så i värsta fall skulle någon annan komma ut med snarlik info som bekräftar din. Vilket visserligen kan vara suspekt, men inte alls lika farligt som om någon bestridde din info.
Nä, nu hittar du och K.K på. Tyr kan ju inte vara ulv för en ulv skulle aldrig någonsin i helvetet ta en sådan risk.

A. Tyr är ulv och vet att ulvarna har bara pistoler på sig.
Säger han det så betyder det att 1. Byborna vet plötsligt vad de ska jaga på. Fucking stupid idea.
2. Någon kan ha informationen redan, oj, dublett-info=nån ljuger och Tyr måste röstas ut först.

B. Tyr är ulv och ljuger om att ulvarna har bara pistoler på sig.
Gör han så betyder det att 1. Någon kan ha bestridande information om ulvarnas vapenuppdelning, vilket betyder att Tyr åker direkt. Bad fucking idea, med andra ord.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
xyas: snutar kan sias grön.
Mukwa: är Miller. Dealar med heta vapen.
Recca: kan se på kläderna vilken typ av beväpning någon har. Enhands eller tvåhands. Revolver/Pistol eller Shotgun/Rifle
Tyr: vet att snutar brukar använda sig av små puffror.
Lu-kaazh: överlever ett nattmord tack vare sina kontakter på polisstation.

Har ja missat nått?

Vad kan vi bekräfta eller använda oss av?

xyas: nej. Vår siare har dräpts.
Tyr: snutarna har puffror. Yes med hjälp av Recca kan vi göra nått av det här om Recca kollar byxan på nån snubbe med stort vapen.
Mukwa: Siaren är död men det låter ju rimligt med en Miller om vi har en siare.
Lu-kaazh: Yes, vi skiter i att hänga honom och hoppas ulvarna testar hans förmåga. Föga troligt dock.
Recca: Yes, hon kan verkligen göra nytta här men väljer att kolla Lu-kaazh.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Okay Recca. Jag kanske far med osanningen gällande Tyr. Släpper det nu.

Nu är jag småvresig här vettu. Hur kunde du välja Lu-kaazh att sia? Först tänkte du ta Vimes om jag fattat rätt. Snibben som gått ut med en jättekonstig pistoloutning lixom. Hade du tänk kolla om han ljög och i själva verket hade ett gevär? Greppar det inte alls. Sen väljer du Lu-kaazh istället. Trodde du att han gått ut med snutpickan Beretta 92 för att skapa ett case mot sig själv och på nått vis gömma undan sitt gevär? Jag fattar inte.

Om nu Tyrs färdighet är så given att ingen ulv i hela världen hade gått ut med den så måste man ju lita på den. Man måste ju kolla någon med stor bössa. Det fanns lixom 4 pers att kolla och det var ju felsäkert läge så att säga. Inget kunde gå fel och både du och Tyr hade fått en grön boost. Hur kunde du faila med det här Recca?
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Konrad Konvalj said:
Okay Recca. Jag kanske far med osanningen gällande Tyr. Släpper det nu.

Nu är jag småvresig här vettu. Hur kunde du välja Lu-kaazh att sia? Först tänkte du ta Vimes om jag fattat rätt. Snibben som gått ut med en jättekonstig pistoloutning lixom. Hade du tänk kolla om han ljög och i själva verket hade ett gevär? Greppar det inte alls. Sen väljer du Lu-kaazh istället. Trodde du att han gått ut med snutpickan Beretta 92 för att skapa ett case mot sig själv och på nått vis gömma undan sitt gevär? Jag fattar inte.

Om nu Tyrs färdighet är så given att ingen ulv i hela världen hade gått ut med den så måste man ju lita på den. Man måste ju kolla någon med stor bössa. Det fanns lixom 4 pers att kolla och det var ju felsäkert läge så att säga. Inget kunde gå fel och både du och Tyr hade fått en grön boost. Hur kunde du faila med det här Recca?
Om xyas och Mukwa är ulvar så ska de vara jävligt nöjda med att de fick mig så ur balans med sitt drev att jag inte kunde göra vanlig huvudräkning.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Recca said:
Konrad Konvalj said:
Okay Recca. Jag kanske far med osanningen gällande Tyr. Släpper det nu.

Nu är jag småvresig här vettu. Hur kunde du välja Lu-kaazh att sia? Först tänkte du ta Vimes om jag fattat rätt. Snibben som gått ut med en jättekonstig pistoloutning lixom. Hade du tänk kolla om han ljög och i själva verket hade ett gevär? Greppar det inte alls. Sen väljer du Lu-kaazh istället. Trodde du att han gått ut med snutpickan Beretta 92 för att skapa ett case mot sig själv och på nått vis gömma undan sitt gevär? Jag fattar inte.

Om nu Tyrs färdighet är så given att ingen ulv i hela världen hade gått ut med den så måste man ju lita på den. Man måste ju kolla någon med stor bössa. Det fanns lixom 4 pers att kolla och det var ju felsäkert läge så att säga. Inget kunde gå fel och både du och Tyr hade fått en grön boost. Hur kunde du faila med det här Recca?
Om xyas och Mukwa är ulvar så ska de vara jävligt nöjda med att de fick mig så ur balans med sitt drev att jag inte kunde göra vanlig huvudräkning.
Men ärligt talat finns det bara ursäkter och ingen vettig plan. Tankarna på annat håll, en bedrövlig vecka och en kass insats som bybo tyngde sinnet. :gremfrown:
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Nu misstänker jag egentligen inte Tyr särskilt mycket, men jag gnatar vidare för sakens skull.

Recca said:
Nä, nu hittar du och K.K på. Tyr kan ju inte vara ulv för en ulv skulle aldrig någonsin i helvetet ta en sådan risk.
Jag har förklarat väldigt tydligt att det inte är särskilt riskabelt. Dina A och B tycker jag inte är giltiga. Eller ja, B är giltigt men rätt otroligt.

A. Tyr är ulv och vet att ulvarna har bara pistoler på sig.
Säger han det så betyder det att 1. Byborna vet plötsligt vad de ska jaga på. Fucking stupid idea.
Det gör ju inte så mycket, förutsatt att varulvarna har ljugit.

2. Någon kan ha informationen redan, oj, dublett-info=nån ljuger och Tyr måste röstas ut först.
Det här har jag redan tagit upp. Dublett-info är visserligen skumt, men inte ett självklart tecken på ulvar i faggorna. Och varför skulle Tyr i så fall vara mer skum än den andre med samma info?

B. Tyr är ulv och ljuger om att ulvarna har bara pistoler på sig.
Gör han så betyder det att 1. Någon kan ha bestridande information om ulvarnas vapenuppdelning, vilket betyder att Tyr åker direkt. Bad fucking idea, med andra ord.
Hur menar du här? Du verkar ta för givet att poliserna har småpickor. Om Tyr är ulv OCH bluffar fram en förmåga som inte stämmer med verkligheten så har ju inte poliserna stora vapen (inte alla i varje fall). Men ja, någon kan ha motstridig info. Dessutom kan du med ditt siande motbevisa infon.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Aktiviteten har gått ned betänkligt idag. Framför allt Vicotnik och Mukwa har tystnat. Vart tog ni vägen, pôjka? Något klyftigt eller jättedumt måste ni väl ha på hjärtat?
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Brynolf said:
recca said:
2. Någon kan ha informationen redan, oj, dublett-info=nån ljuger och Tyr måste röstas ut först.
Det här har jag redan tagit upp. Dublett-info är visserligen skumt, men inte ett självklart tecken på ulvar i faggorna. Och varför skulle Tyr i så fall vara mer skum än den andre med samma info?
Jag tycker att det är självklart och ställt bortom allt tvivel att varulvsspel fungerar så. Om det inte funkar så är det liksom ett brott mot spelreglerna på nåt vis.

Brynolf said:
Recca said:
B. Tyr är ulv och ljuger om att ulvarna har bara pistoler på sig.
Gör han så betyder det att 1. Någon kan ha bestridande information om ulvarnas vapenuppdelning, vilket betyder att Tyr åker direkt. Bad fucking idea, med andra ord.
Hur menar du här? Du verkar ta för givet att poliserna har småpickor. Om Tyr är ulv OCH bluffar fram en förmåga som inte stämmer med verkligheten så har ju inte poliserna stora vapen (inte alla i varje fall). Men ja, någon kan ha motstridig info. Dessutom kan du med ditt siande motbevisa infon.
Men hallå... Läs två gånger om det är svårt att förstå.

Om ulven säger att alla snutar har pistoler (men så ljuger han) så kan ju en bybo kliva fram med informationen att minst en snut har shotgun, t.ex. Då åker ju Tyr.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Synd att jag spelade så dåligt den här gången annars hade vi nog vunnit lätt med tanke på den info jag satt på. Skulle outat mitt vapen utan att tveka istället. Jag var ju rädd att snutarna kunde ha info som knöt Rugern till en powerroll, därav att jag envisades med att inte outa. Sen så blev jag bara förbannad på Mukwa och xyas som inte kunde släppa det utan gick på tuffare och tuffare trots att jag tyckte att jag gav bort mer och mer utom just Rugern... Så därför outade jag hela min roll som en hämndaktion. Blä...
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Suck... Så dåligt av mig. :gremfrown: Jag förtjänar lätt att ha titeln "sämsta bybon". :/

Jag tänker lägga min röst på Lu-kaazh nu. Han har spelat absolut sämst, bortsett mig själv då, och han har inte bidragit speciellt mycket till spelet, har dessutom pingat massor etc... Jag kanske har möjlighet att kika in imorron och se om nån har löst gåtan annars ligger rösten väl kvar till slutet.

Röst: Lu-kaazh
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Konrad Konvalj said:
xyas ge oss lite info om ditt fluff kring din förmåga.
4 pers har nu bett om det, så det får väl räcka. Jag har ju redan outat allting annat om min roll.

Jag har info om att en eller flera poliser kan ha fixat sig ett brottsregister, och på så sätt gjort sitt cover mer vattentätt.


Sen en disclaimer: lämnar hemmet för släktkalas strax efter 12 och är sedan borta en obestämd tid utan internet. Hinner troligtvis tillbaka innan rundan är slut.
 
Top