Nekromanti Varulvsspel: Dungeonröj. 1:a rundan!

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Re: Oj

Gode herr Björn, ni får gärna förklara hur ni kom fram till den slutsatsen. Förklarar du det väl innan timmen är slu så kan jag möjligen överväga att ändra min röst.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Re: Evolution

Jag har kontemplerat. Eftersom mina misstankar mot boder Björn var å på en svagare grund byggd, samtidigt som de enda som är med mig på den så kallade vagnen mot honom är herrar Dice och Snow, som uppvisat ett svagt deltagande denna helg, samt utifrån riddar Risings argumentation, så ändrar jag min röst.
Vill bara poängtera att jag inte åker på något slags kärra (det är bara kvinnfolk som åker kärra). Min röst på Riddar Björn ligger tills vidare kvar, den grundar sig helt på mina egna slutsatser.
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Re: Oj

Bisarra och kaotiska utspel som visar sig vara dåligt underbyggda gagnar inte någon. Rising hade rätt:


Röst: Björn den Gode



/Feliath — feh
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
krank said:
Det där sista argumentet förstår jag mig inte på. Skulle att jag är "välartikulerad" tyda på att jag "vittrar blod"? Om du läser från början så har jag i hela tråden varit välartikulerad, i eller utanför roll, oavsett om blod fanns att vittra eller ej.
Helt enkelt för att ditt sätt att skriva skiljer sig från hur du brukar skriva på wrnu. Vanligtvis är det mer bollande och spekulerande, nu är det fokuserat vilket jag tror visar att du hajjat till, något du inte borde göra föränn du var rädd för att bli lönnmördad eller utröstad.

Andersson said:
Kontentan av det här blir ju att rösterna splittras upp än mer. Ingen annan har röstat på krank, och nu får bröderna Lexx och BDG lika många röster om jag inte räknat fel.
Nu röstar jag inte för att fiska ledtrådar utan för jag tycker riddar Krank ska först ner i grottan.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Evolution

Andersson said:
Jag kan ha fel
Nej, nej, du har rätt. Det var bara jag som slarvade, i sedvanlig ordning.

---

Jag kan passa på och kommentera Björns utspel också (jag tar för givet att de flesta läser detta i platt visning): Att påstå sig ha avslöjat inte bara en utan två zorakier redan under dag ett, det är inte vad jag skulle vilja kalla för att vara sund eller förnuftig. Jag förstår att ditt syfte främst är att provocera fram reaktioner, men jag vet inte om vad du fiskar är att få någon koll på mig, eller om det är tänkt att vara en fälla för att se hur resten kommer reagera.

Men i vilket fall som helst så är det ganska dumt. Man ska inte ta till överdrifter om man är kardier, och man skall vara försiktig med självsäkra uttalanden eftersom det är lätt för zorakier att gömma sig bakom sådana genom att hoppa på drevet och bara skriva "okej, du verkar veta vad du pratar om" eller "jag håller med" (det är särskilt stor risk för detta i kommande drag, eftersom självsäkra påståenden då kan tolkas som att riddaren har hittat ett magiskt föremål med siande förmåga och genom detta fått veta att en annan person är zorakier. Om du skulle rikta en sådan här självsäker anklagelse mot en spelare i de kommande dragen så skulle det alltså kunna vara mycket skadligt och förvirrande, eftersom det är en sorts misinformation).

Så. Om du hade tänkt ditt inlägg som en fälla för att försöka hitta zorakier som skulle följa med i ditt utspel - lystmätna efter ett enkelt sätt att få två kardier undanröjda - så beklagar jag att jag desarmerade försöket, men jag måste ju få svara på din anklagelse och jag kände att jag behövde ta tillfället i akt att varna för en sorts utspel som kan vara mycket skadliga för vårt uppdrag.
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Re: Oj

Björn den gode said:
Du som har varit så försiktig hela dagen Rising, att du skulle göra ett sånt här klavertramp trodde jag faktiskt inte. Rising och Basenanji är Zoriaker!
Röst: Basenanji
Rising said:
Röst: Basenanji
Om Rising var en Zorakier tillsammans med basenanji varför skulle han då rösta på honom? Ditt uttalande verkar inte vara genomtänkt, alltså ändrar jag min röst så att den faller på er.

Röst: Björn den Gode
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
Mina (sista?) Tankar

Angående mitt inlägg om att Rising och Basenanji är maffia så var det kanske i första hand intressant att se om det skulle gå att skapa en helt ny bandvagn så här sent, det var också intressant att se vilka som skulle reagera och hur och jag tror det gav en del nytt att gå på.

Motivationen för att så skulle kunna vara fallet är förövrigt att Rising tidigt försvarade Basenanji och hävdade att takiken på slutet skulle vara att börja klumpa ihop rösterna. Han ser också att de största klumparna som formats är på mig och Lexx och han räknar med att det är någon av dessa som kommer att dö. Då är det ett underbart läge att dra in en röst på sin maffiapolare som han senare kan använda som alibi, och för att det inte ska bli så att basse faktiskt åker ut så är han noga med att påpeka att han dessutom inte har något bra skäl till det.


Mina misstänkta efter första dagen.

Först vill jag säga att jag kunna läsa ut ovanligt lite av den här första dagen, vi har inte fått många ledtrådar (helt utan ledtrådar är vi dock inte) och denna observation tänkte jag använda mig av för att göra min första analys. Minns ni det avsnittet i Dexters andra säsong när han klipper ihop ett manifest och skickar till polisen, manifestet pekar åt alla möjliga håll och deras analytiker drar alla olika slutsatser eller inga alls. Supersnuten kommer då fram till att det var just vad Dexter var ute och att det därföre måste vara någon inom polisen som vet hur dom jobbar.

Premiss: Vi har fått reda på ovanligt lite idag. Det har inte med slumpen att göra.
Trolig anledning: Någon i ledande ställning har haft detta som agenda.
Ergo: Rising är skurk.
Alltså Risings första inlägg lät väldigt vettigt å så men det var ett inlägg som också kunde få precis den effekt som det fick, nämligen sansad inaktivitet. Ingen behöver egentligen säga något eftersom vi redan clearat att det inte finns så mycket att säga och så händer det inget. Ponera tillexempel att Rising direkt hade hängt på min anklageles mot Basenanji, då hade vi antagligen tidigt fått igång en bandvagn mot honom och vi hade fått se vilka som hängde på där och vilka som letade efter andra anklagelser, vi hade börjat få en massa saker att gå på, men istället valde han att motarbeta den för att vi skulle närma oss ett vakum, och det lyckades.

Sen har vi dom här argument om att nybörjare är de farligaste skurkarna - dvs inte sådana som han. Det finns en poäng här men på det stora hela så har han fel, det är nämligen relativt ofta som nybörjare just på grund av att dom är nybörjare klantar till sig och därför inte alls blir speciellt farliga skurkar, det gör en erfaren mer sällan. Anledningen till att man inte ska rösta bort erfarna (och aktiva) spelare den första dagen (eller kanske till och med första dagarna om det är stora partier) är för att om dom är goda kan dom antagligen hjälpa till mer och dessutom är dessa ofta måltavlor för de maffian vill döda på natten. Därför om dessa spelare lever länge så kan man ofta dra slutsatsen att de faktiskt är maffia, vilket man inte kan göra med en nybörjare. (Skulle vi gå hårt på det här så vore första den bästa maffiataktiken att INTE döda dom men det fungerar inte riktigt heller eftersom man då tar en stor risk, det blir helt enkelt ett olösligt maffiadilemma som bara löser sig om man tidigt kan få byn att rösta ut dom).

Själv är jag alltså övertygad om att Rising vore en farligare maffia än en nybörjare, och jag tror också han tror det men han för den här argumentationen för att ställa sig själv i godare dager.

Vi går vidare på listan: Basenanji
Om vi kollar på hans senaste inlägg så verkar han vara oerhört nöjd med hur dagen utvecklat sig, jag ställer mig frågan kan man som Kardier vara så nöjd med den här dagen? Det naturliga borde vara att man fortfarande har ångest och försöker leta efter rätt person att lägga sin röst på men Basenanji är bara nöjd. Kan man som maffia vara så nöjd med den här dagen? Javisst, han har (enligt sig själv) blivit clearad från alla misstankar och om inte heller någon av de nuvarande vagnarna ligger på en kompis till honom så har han all anledning att vara nöjd.

Kan det finnas andra förklaringar? Klart det kan men inte lika troliga.

Sen kommer vi til krank
Jag vet sen tidigare att jag aldrig förstår hur han tänker så jag överlämnar analysen åt de med sådant sinnelag men vill ändå ge en observation och en möjlig tolkning av den. Jag har under dagen gjort flera grova anspelningar på att krank skulle vara god, jag har sagt att jag inte tänker anklaga honom på länge, att han är den enda jag litar på just nu och jag röstade ett tag till och med som honom. Om någon skulle göra så mot mig så skulle jag bli misstänksam och definitivt vilja ställa frågan vad är det som händer. Krank har valt att helt och håller ignorera det här. En möjlig tolkning är att han är Zorakier, inte riktigt säker på vad jag håller på med men vill låta bli att peta i det ifall jag hade planerat att fortsätta med det fram till natten eftersom han då skulle kunna döda mig och sen ha slagit två flugor i en smäll.

Observeras bör också att varken Snow eller Arvidos svor eden om att vara ärliga. Detta resulterade i att dom fick exakt noll röster på sig och vid en snabb genomläsning är det vad jag kan se knappt nån som har vänt det mot dom heller. Jag tycker det är misstänkt att inte vilja vara ärlig om man är bybo.

Andersson har spelat väldigt skumt också, att försvara sig med att det nog var en personlig röst känns liksom sådär jätte-b särskilt om man sen väljer att låta den ligga kvar. Dessutom envisas han med att upprepa lögner om att det gick bra för mig att förvirra när jag var ond, jag dog ju om det var första eller andra dagen och mitt lag var också bra nära att bli utrotade, hans andra påståendet att det var dåligt för byn när jag var god vill jag också bestrida men där är det ju ändå en tolkningsfråga så jag vill väl kanske inte kalla det för en lögn. Han sista röst kan också tolkas som ett försvar för Lexx, när han insåg att jag nog inte kommer åka ut så gör han det näst bästa och försöker rösta på den som han tror kan få fler röster än Lexx.

Sådär nu tänker jag nog inte anklaga någon mer, eller jo ok då, Wilmers röst på krank var jättekonstig men jag vet inte vad det säger.

Ibland brukar jag sen avsluta såna här nu är det snart nattinlägg med att skriva vilka jag tror är godast också, eftersom det varje natt finns en risk att jag försvinner, men så här tidigt så tror jag att den onda sidan skulle tjäna mer på det än den goda eftersom det skulle ge förslag om potentiella mord som dom kan genomföra och det ännu är alltför många för att en sådan analys verkligen ska ha någon betydelse imorrn ändå.



Nu ser det nog ut som att jag kan åka ut nu, på sätt och vis kanske det är lika bra, om alla ändå bara tycker jag förstör för byn så lär jag inte kunna uträtta så mycket senare dagar heller, om detta hemska skulle inträffa så får jag önska oss lycka till i fortsättningen.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
svårt att komma ihåg allt

Om någon av Basse och Andy senare skulle dra argumentet att dom inte är på samma lag för att dom tidigt röstade på varandra så är det förstås precis tvärtom. Ifall dom inte drar argumentet kan det dock bara ha varit två kompisar som tjivades.
 

Embergem

Veteran
Joined
15 Oct 2008
Messages
62
Location
Avgrunden
Re: svårt att komma ihåg allt

Om någon undrar varför jag ej röstat denna första dagen så är det just för att jag känner att jag ännu inte har tillräckligt att gå på för att med gott samvete kunna lägga en röst. Från och med Dag 2 kan jag dock säga att jag förhoppningsvis kommer ta en något mer aktiv roll, både i diskussionerna och i röstandet.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,981
Location
Linköping
STOPP

Ny tråd med info om vad som hänt samt föutsättningar inför runda två kommer snart upp.

Topplista med röster
5 - Basenanji (Andy, Arvidos, Rising, Björn den gode, Andersson)
4 - Björn den gode (Dice, Snow, Feliath, Purgatory)
4 - Lexx - (Måns, krank, Pilzeman, Bearnie)
1 - Embergem - (Halvtand)
1 - krank - (Wilmer)
1 - Rising - (Lexx)
1 - Wilmer - (Basenanji)
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Re: Mina (sista?) Tankar

Observeras bör också att varken Snow eller Arvidos svor eden om att vara ärliga. Detta resulterade i att dom fick exakt noll röster på sig och vid en snabb genomläsning är det vad jag kan se knappt nån som har vänt det mot dom heller. Jag tycker det är misstänkt att inte vilja vara ärlig om man är bybo.
Jag för min del talade om att det fanns andra eder jag svurit sedan tidigare. Du är välkommen att fråga om dem. Men just nu har jag brådskande möte i tältet.
 
Top