Nekromanti Varulvsspel 3 - Tema WRNU.

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Björns maffiaskola del 1

Har jag alltså fattat det rätt om jag säger att trollen röstar via PM till Rising, och alltså inte har möjlighet att kommunicera till varandra som de kan i vanlig maffia
I mina spel kan varulvarna (=trollen) hela tiden kommunicera med varandra och organisera sig i hemlighet. Via en sådan hemlig kommunikationskanal så bestämmer trollen sig på ett eller annat vis för vem de vill flejma. I Gotham City så fungerade det exempelvis så att varulvarna (=nattens riddare) var inordnade en hierarki, och det var upp till den som stod högst upp i hierarkin att utse vem hjältarna skulle knocka i varje runda, och vem av hjältarna som skulle göra det.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
Re: Nilsröst

Varför hävdade du under första dagen att gruppröstning var trollbeteende, var det något du hört eller räknat ut själv?
 

Markehed

Warrior
Joined
12 Jan 2006
Messages
257
Location
Lund
Re: Hörru, Walium...

Jag reagerade precis som Dnalor. Det känns troligare att de inte är troll utan folk med specialförmågor. Sen är det väl kanske inte omöjligt att även troll skulle kunna ha specialförmågor.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
Re: Dag 2 - slutar på Måndag 21:00

Go walium! Det här är hardcore och nämnda individer har nu som sagt lite förklaringar att göra. Det enda jag tycker är märkligt är hur du om du nu satt och kollade efter det här kunde missa att genesis också skickade pm vid den tiden, enligt egen uppgift?

Nu ska jag iväg på en flashmob men hoppas komma tillbaka senare under eftermidagen. (Forumet bråkar förövrigt med mig, mitt senaste inlägg syns som rubrik i den trådade listan men går inte att komma till om man klickar på det, förhoppningsvis dyker det väl upp annars skriver jag om det sen).
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,788
Location
Göteborg
Re: Dag 2 - slutar på Måndag 21:00

Det enda jag tycker är märkligt är hur du om du nu satt och kollade efter det här kunde missa att genesis också skickade pm vid den tiden, enligt egen uppgift?
Skall man vara noggrann, så var mina meddelanden ungefär samtidigt som jag postade mellan dragen, alltså från åttatiden och framåt, och Walium skrev att han kollade strax innan Herr Nils dog, vilket var 21:30. Så det är ju inte så konstigt.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,066
Location
Ereb Altor
Re: Nilsröst

Det var ju det jag redogjorde för i mitt inlägg. Jag "räknade ut" det själv.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,066
Location
Ereb Altor
Re: Dag 2 - slutar på Måndag 21:00

Dessutom gick Hellzon ut och sa att han ville "spara Nils" och det är ju ett elegant sätt att hålla ryggen fri på. Fast det beror iofs på när trollen bestämde sig för att flejma Nils.

Tell/Orfeus har en förklaring till hans låga aktivitet, eller hade iaf, den gäller ju inte längre, och Nightowl har sagt väldigt lite. Speciellt med tanke på att han kände ett sådant oerhört "pirr pirr" inför spelet. Det verkar ha gått över helt?
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Bortförklaringar, the way of Nightowl, och *röst*

Speciellt med tanke på att han kände ett sådant oerhört "pirr pirr" inför spelet. Det verkar ha gått över helt?
Nä, but it is not the way of Nightowl att posta så hypermycket som vissa andra. :gremwink: Jag vet att det mest är trollen som har nytta av att man är helt tyst, men jag kan inte riktigt se att jag har haft mer att säga.

Vad gäller privata meddelanden så är de mycket riktigt privata; jag hängde runt forumet då eftersom timmen T närmade sig (fast min uppkoppling var fan i mej full av sirap); därför PM-ade jag då. Jag tänkte inte ens ärligt att man skulle bli misstänkt; fast folk har ju överskattat min intelligens förr... :gremblush: :gremgrin:

Min främsta misstänkte är hellzon; två är w176. De har bägge försagt sig på sätt som är svåra att bortförklara. w176 har lite mer slack från mig eftersom hon är n00b, och en av mina principer i spelet är att inte bli för paranoid. Å andra sidan hävdade någon att han kanske har en specialförmåga istället... men än så länge, och eftersom han tydligen också muckade runt klockan nio:

Röst: hellzon

Erik, fast vore det inte lite skumt att vänta exakt till fem i nie innan man flejmar? :gremconfused:
 

johoohno

Warrior
Joined
5 Sep 2004
Messages
389
Location
Nykvarn
Var slutar nybörjaren och var börjar trollet?

Hmm, en mycket stor del av bekymret i detta spel nu är att många framstår som (och somliga av dem är) nybörjare. Det gör att man först måste särskilja vad som är nybörjarmässighet och vad som är strategi. Eventuellt gör vi klokt i att sätta fart på nybörjarna att tänka och agera mer genom att statuera ett exempel och rösta ut just en nybörjare som upplevs trollig. Mer om det i slutet av inlägget.

Angående Nightowl & hellzon
Nightowl said:
Vad gäller privata meddelanden så är de mycket riktigt privata; jag hängde runt forumet då eftersom timmen T närmade sig (fast min uppkoppling var fan i mej full av sirap); därför PM-ade jag då. Jag tänkte inte ens ärligt att man skulle bli misstänkt; fast folk har ju överskattat min intelligens förr...

Min främsta misstänkte är hellzon; två är w176. De har bägge försagt sig på sätt som är svåra att bortförklara. w176 har lite mer slack från mig eftersom hon är n00b, och en av mina principer i spelet är att inte bli för paranoid. Å andra sidan hävdade någon att han kanske har en specialförmåga istället... men än så länge, och eftersom han tydligen också muckade runt klockan nio:

Röst: hellzon
Detta beteende förstärker snarare än försvagar en koppling mellan Nightowl och hellzon.

Angående Dnalor
Dnalor har i mycket framstått som nybörjare vad gäller maffiaspel. Sedan blixtrar han till och kommenterar Waliums uthängande av vilka som PM:ar:

Dnalor said:
...du pekar ju inte bara ut presumptiva troll på det där sättet, utan även presumptiva specialförmåge-innehavare, så att trollen ska ha enklare att identifiera och plocka ut dem.
Jag är osäker på Dnalors tillhörighet. Den pendlar, för mig, mellan forumit och troll.

Deltagare som inte bidrar till forumiterna
I denna kategori vill jag främst placera Johan K och omgitburns. Johan har inget att skylla på (han var med på de två tidigare varulvsspelen). omgitburns framstår som ytterst osäker och följer andra utan egna reflektioner. Dessa två är inte de enda.

Avslutningsvis tänker Jag följa mitt eget råd i inledningen av detta inlägg (jag ser det som ett möjligt survival kit för forumiterna):

Röst: omgitburns

Observera att detta inte nödvändigtvis är min slutgiltiga röst denna runda/dag, men jag förväntar mig att du (=omgitburns) läser igenom tråden och funderar på vad som sagts och kommer med egna synpunkter på vilka du finner sannolika troll och varför.

Jag ser det även som ett allmänt anrop att lyfta fram de ni finner trolliga (ni som ännu inte gjort det) för allmän beskådan.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
Re: Var slutar nybörjaren och var börjar trollet?

Dnalor har i mycket framstått som nybörjare vad gäller maffiaspel. Sedan blixtrar han till och kommenterar Waliums uthängande av vilka som PM:ar:
Det är skillnad mellan "nybörjare" och "oförmögen att tänka".

Mitt nybörjarskap har ju tagit sig uttryck i okunskap om reglerna (att det är ett lagspel, att trollen kan skicka flera förslag på vem som ska flejmas, etc), inte, hoppas jag, i någon slags patologisk dumhet.

Jag tycker det är oförskämt och kontraproduktivt att jag misstänkliggörs för att jag är med och diskuterar, funderar och ifrågasätter. Vill ni hellre att jag är tyst och inte bidrar ett dugg till att spola ut trollen?

/Kalle
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
Re: Bortförklaringar, the way of Nightowl, och *rö

Min främsta misstänkte är hellzon; två är w176. De har bägge försagt sig på sätt som är svåra att bortförklara.
Friska upp mitt minne, är du snäll: På vilket sätt har de försagt sig?

/Kalle
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Re: Dag 2 - slutar på Måndag 21:00

thark säger här att han röstar på statistik och slump. Jag skulle personligen inte rösta på Herr Nils som "slumpmässigt val", just för att han är Herr Nils, men det är jag det.

Jag redogjorde för mina motiv i inlägget där jag röstade. Ja, det var tunna motiv, men alla motiv för att rösta på någon i första draget är tunna. Samt, jag är väldigt rädd för vad t ex Herr Nils eller Björn skulle kunna ställa till med som troll, till den nivån att det överväger uppskattningen för deras bidrag som hjältegestalter.

I övrigt.

Nästan lika irriterande som att vada igenom 100 inlägg om dagen är den överdrivna paranoia som uppvisas i början där minsta lilla förvirring tolkas som becksvart skuld eftersom det inte finns något annat att gå efter. Visst, trollen skulle kunna ägna sig åt komplexa trippelbluffar men har isåfall snarast större risk att falla på eget grepp så den nivån av vågspel tror jag knappast man ska leta efter och läsa in i allt som sägs. ("Var slutar nybörjaren och var börjar trollet" ser jag nästan som typexempel på detta.)

(Varande den inbitne segerfetishist jag är så spelar jag för att jag vill vinna, och det gör man som Björn säger med laget; skulle överivrig paranoia leda till att jag röstas ut är det åtminstone bättre än att någon med t ex specialförmågor gör det.)

Vad som skulle göra mig överlycklig vore om det fanns någon information om t ex spådomar och liknande (men det är förstås allt för tidigt för att det skulle vara värt risken att outa sig för att ge sådan).

Jag har inte så mycket att tillägga som inte redan sagts bättre av andra. Den ende jag som jag känner mig tveksam mot just nu är Nightowl och det mer eller mindre är av exakt samma anledningar som man även skulla kunna misstänka mig så det kan ju tyckas självdestruktivt, men för att ha en röst inlagd ifall min dator skulle explodera framöver (den kommer alltså nästan säkert att ändras) tänker jag skriva:

Röst: Nightowl

(Jag känner mig känslomässigt vagt misstänksam mot hellzon men det är inte baserat på något bättre än att jag rent generellt tycker att han är en skum filur så det tänker jag inte basera speltaktik på. :))
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Jo, jag är här.

Men på helger har jag paradoxalt mindre tid än på veckorna. Jag återkommer i kväll och i morgon kväll och ska bli mer aktiv på måndag. Pråmmis.
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Vi får inte glömma…

Jag tycker det varit ett ganska stort fokus på aktiva/semiaktiva spelares görande och icke-görande. Vi får inte glömma bort de "inaktiva" spelarna också. Så länge vi attackerar alla aktiva spelare så behöver ju inte tysta troll anstränga sig särskilt mycket alls.

Är det någon som har koll på vilka som varit ganska frånvarande än så länge?
 

omgitburns

Veteran
Joined
28 Jan 2008
Messages
159
Re: Var slutar nybörjaren och var börjar trollet?

omgitburns *har mistankar* *fortsätter avvakta*

omgitBURNS
 

omgitburns

Veteran
Joined
28 Jan 2008
Messages
159
Re: Var slutar nybörjaren och var börjar trollet?

oj jag råkade hålla inne ctrl hoppas det inte gör något
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,788
Location
Göteborg
Re: Vi får inte glömma…

Jag skulle faktiskt vilja lyfta fram Arvidos. Han har hållit sig med precis så många inlägg han behöver för att inte räknas som inaktiv, men de inlägg han faktiskt gjort har inte varit särskilt matnyttiga. Följande är alla inlägg som Arvidos gjord i den här tråden (5 st.). Jag länkar till dem, för jag citerar dem inte i sin helhet.

[url="http://forum.rollspel.nu/showthreaded.php?Cat=0&Board=pbf&Number=1078442&page=0&view=&sb=&o=&vc=1" said:
Inlägg ett[/url]]
Banna de oröstande
Bra idé. För att undvika ett moment 22 så röstar jag redan nu:

Röst: Foggmock
[url="http://forum.rollspel.nu/showthreaded.php?Cat=0&Board=pbf&Number=1078642&page=0&view=&sb=&o=&vc=1" said:
Inlägg två[/url], citerat i sin helhet]
Självklart så är Tamagotchi Tim med. Han är ju totalt uppkåtande bra!
[url="http://forum.rollspel.nu/showthreaded.php?Cat=0&Board=pbf&Number=1078902&page=0&view=&sb=&o=&vc=1" said:
Inlägg tre[/url]]
Jag skulle vilja se färre, koncisare inlägg och mer rollspel, för det hade gjort det roligare för mig.
(Kommentar: Roligare för honom, och lättare för trollen?)

[url="http://forum.rollspel.nu/showthreaded.php?Cat=0&Board=pbf&Number=1079254&page=0&view=&sb=&o=&vc=1" said:
Inlägg fyra[/url]]
Det gör ont att säga emot godbiten w176, men i ditt första inlägg så skrev hon att hennes favoritrollspel var Eon. Men Nalle med AK4 har bara ett inlägg på Eonforumet, där han uttrycker sig skeptisk mot Eon, fast gissar att det kan funka.

Tills du har förklarat dig så röstar jag på DIG, w176!

Röst: w176
[url="http://forum.rollspel.nu/showthreaded.php?Cat=0&Board=pbf&Number=1079267&page=0&view=&sb=&o=&vc=1" said:
Inlägg tre[/url], i svar till Vildkatt]
Du har en del goda egenskaper, men din logik är inte en av dem. Om w176 skulle visa sig vara ett troll så är du friad, men är hon oskyldig så ligger du nu på toppen av banlistan.

Sorry.
Det mesta han sagt har inte varit till så mycket nytta, hans röstning var baserad på att w176 inte rollspelade, och hans kommentar till Vildkatt skulle ge honom ett enkelt sätt att motivera sin nästa röstning om w176 skulle åka ut och visa sig vara okej.

Arvidos, du luktar aningen trolligt.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
Re: Bortförklaringar, the way of Nightowl, och *rö

Hellzon är märkligt tyst inför de anklagelser som nu riktas mot honom från flera håll.

Jag blir tvungen att lägga in mitt medhåll om att han beter sig misstänkt, och i alla fall tentativt även min röst:

Röst: Hellzon

/Kalle
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,788
Location
Göteborg
Re: Vi får inte glömma…

Hoppsan, det sista citatet skall naturligtvis vara "inlägg fem", inte tre.
 
Top