Nekromanti VARULVSGATE RUNDA 1

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
...Där i templet så stirrar ni elva på varandra. Någon eller några av er har en Goa'Uld i sig. Det gäller att ta ut dom, innan dom tar ut er. Då inga av era vaåen fungerar så kommer ni överens om att en efter en får gå ut ur portarna, in i den iskalla vintern som råder därute, för en definitiv död.

Frågan är, vilka som kommer få göra det..

REGLER och upplysningar

0. Icke-Goa'Ulder vinner när alla Goa'ulder är ute ur spel. Goa'Ulder vinner när de är lika många eller fler än icke-Goa'Ulder.

1. Endast deltagare vars roll är kvar i spelet - samt spelledaren - får posta inlägg här och i övriga trådar benämnda “Varulvsgate - Runda [#]”. Utomstående och deltagare med utslagna roller får inte hjälpa till på något vis med gissningar, vare sig här eller någon annanstans. Spelare som blir utslagna får posta ett sista inlägg och tacka för gott spel, men inte nämna någon spelinformation i detta inlägg.

2. Man får inte diskutera spelet med varandra utanför speltrådarna på forumet, om inte ens rollbeskrivning uttryckligen tillåter det. Skriv inte något om vilka ni misstänker i Vrållådan, diskutera det inte med varandra om ni träffas i verkligheten.

3. Ni har fått era rollbeskrivningar. Ni kan välja att avslöja vilka ni är och vilka krafter ni har om ni tror att det hjälper ert lag (eller ljuga er blå i ansiktet om ni tror att det är bättre), men ni får inte direkt citera de PM ni fått av mig. Ni måste använda era egna ord.

4. Man får INTE editera det man skrivit i efterhand. Råkar du skriva något dumt så låt det stå kvar. Försök att göra det till en vana att förhandsgranska istället för att gå in och ändra stavfel och liknande i efterhand.

5. Om du vid någon tidpunkt känner att du inte längre kan vara med, försvinn då inte bara, utan meddela detta till mig, så försöker jag leta upp en ersättare. Man behöver inte posta varje dag, men man bör ha det som målsättning. Inaktivitet gör ingen glad. Försvinner du iväg på en nollning och saknar dator/internet i två dagar så skriv det i tråden. Om du inte skriver någonting på en hel runda så tas du ur spel.

6. Varje runda så ska ni rösta på vem ni vill ska lämna spelet. Skriv då Röst: Paxen i fetstil, så att jag enkelt kan hitta det. Vill ni inte rösta på någon så skriv Röst: Ingen. Man får byta vem man lägger sin röst på hur många gånger man vill. Det är enbart ens senaste röst som räknas!

7. När en runda slutar (sker klockan 21.00 varje måndag och torsdag, med start nu på torsdag) så kommer jag att skriva "STOPP!" i ett inlägg, för att sedan gå tillbaka och räkna röster, och därefter skriva ett litet inlägg där jag sammanfattar vad som händer. Det är inte tillåtet att skriva i tråden efter STOPP!-inlägget! Jag kommer då enbart att titta på varje enskild deltagares senaste röst, och inte att bry mig om röster som kommit in efter mitt STOPP!-inlägg (efter 21.00 för den delen, då jag kan vara ute och supa någon kväll). De som försvinner ur spel kommer enbart att få sin faktion avslöjad när nästa runda startar, inget mer.

8. Vissa deltagare har en kraft som kräver att ni ska skicka in hur ni vill använda dem till mig via PM. Ni får skicka in hur många gånger som helst, det är enbart det senaste som gäller.

9. Alla roller är slumpade med http://www.random.org helt utan hänsyn till erfarenhet, vem som känner vem, vem som tafsade på vem eller vad för roll ni hade förra omgången.

----

SPELETS RUTINER

Rundorna slutar 21.00 på måndagar och torsdagar. Den nya rundan startar någon gång under kvällen efter den förras avslutande.

“Dag-rundan”
1. Ny tråd benämnd “Varulvsgate - Runda [#]” läggs upp av spelledaren. Lista på deltagare (och om det är runda 2 eller senare så presenteras vem/vilka som försvunnit ur spel, samt vilken faktion de tillhörde) publiceras.
2. De som har använt sin kraft får svars-PM från spelledaren.
3. Ni pratar med varandra och röstar på vem ni vill ha bort i forumstråden.
4. De med krafter som kräver det skickar hemligt PM till spelledaren hur de vill använda den.
5. Goa'Ulderna skickar hemligt PM till spelledaren om vem de vill “natt-döda”.
6. Rundan tar slut 21.00 (torsdag eller måndag) och ingen får posta mer.

”Natt-rundan”
7. Goa'Ulderna röjer en spelare ur vägen.
8. Den med flest röster tvingas lämna spelet.
9. Förmågor används av de som är kvar i spel. Krafter som används mot den utröstade används istället mot spelarens andrahandsval, just för att röster kan svänga och krafter ska inte missas pga att man inte hinner logga in efter att toppnamnet på röstlistan ändrats.
10. “Dag-rundan” börjar någon gång under kvällen.

----

ERA ROLLER

Kom ihåg att det är strikt förbjudet att citera era roll-PM i tråden!

Alla har:
Faktion: Goa'Ulder eller icke Goa'Uld - de som tillhör Goa'Ulderna får diskutera spelet utanför de officiella trådarna.
Kön: Man eller kvinna. Kom ihåg, detta är könet på människan, ej på ev. symbiot.
Fysisk kraft eller Psykisk kraft: Krafter kan kräva att PM skickas till spelledaren för att de ska användas. Står isåfall i rollbeskrivningen.

-------------

Dom som är deltagare i spelet är:
1 Vimes
2 Xyas
3 Möller
4 Smrtihara
5 Konrad Konvalj
6 Barcaii
7 Lukas
8 Maniac
9 Fain
10 Korpa
11 Purgatory

Brynolf och Thodd har inte svarat på mitt PM, därför är dom ej med i spel.

Edit: Jag hade glömt att ta med Purgatory i spelet. Detta är nu ordnat.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,624
Location
Huddinge
Då var spelet igång.
ska vi kanske börja med att fråga alla spelare om sina Varulv/maffia spel CV?
så att vi har något att starta med?
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,624
Location
Huddinge
Jag har varit med på tre varulvspel
västern
Blood browl
Mutant Chronicles

i västern spelet blev jag diskad första rundan för att jag citera mitt rollformulär (tips gör inte det)

i Blood browl hade jag förmågan att överleva om varulvarna dödade mig (men jag blev ut röstad sista rundan).

i Mutant Chronicles så var jag siare och var kvar till sista rundan där efter en jämn match vi förlora pga slump.
 

Fain

Warrior
Joined
4 Jul 2009
Messages
362
Antal varulvsgate spel
Första, men jag hoppas att det går bra :gremwink:
Maffia har jag spelat ett antal gånger, men blir oftast dödad av maffian första rundan eller av en uppretad bymobb under "dagen", då jag är slö på att reagera och fundera ut det bästa försvaret, blir nog bättre på forum :gremwink:
 

Gamgolfi

Veteran
Joined
5 Jun 2011
Messages
142
Location
Borås
Detta är min första Varulvs spel så ni får ursäkta om jag tar lång tid på mig att svara
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
949
Location
Umeå
Jag har varit med i ett varulvsspel, Mutant Chronicles, och blev kvar till sista rundan där jag blev totallurad av varulven så att vi förlorade på slump.

Jag skrev det i anmälningstråden men jag kan skriva det igen, min förening arrangerar ett lajv (Nidum VIII) nu i helgen vilket innebär att jag kommer vara inaktiv fredag-söndag, men jag ska vara så aktiv jag kan i övrigt under rundan så att spelet förhoppningsvis inte blir lidande.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Lukas said:
Då var spelet igång.
ska vi kanske börja med att fråga alla spelare om sina Varulv/maffia spel CV?
så att vi har något att starta med?
Jag har spelat i:
Star Wars (bybo)
Mutant: UA (bybo)
Western (varulv)
Blood Bowl (bybo)

Och sa annordnade jag ju MC-spelet senast.

Min spelstil och -takitik ar att byn maste jobba som ett lag, aldrig tystna och att utrostning ar varat enda vapen, sa man maste som bybo vaga paverka utrostningen med sin egen rost, annars ar man en fegis och en varulvarnas nyttige idiot.

That said, jag sitter pa ett hotell i Warszawa (Polonia Palace, kolla upp det!) och har ratt daliga mojligheter att vara speciellt aktiv under fosta rundan. Under andra rundan kommer jag antagligen kunna borja gora ngt vettigt forst i slutet.

Nu ska vi driva ut de har Gohulugherna eller vafan de heter (jag har noll koll pa fluffet, forgive me)!
 

Gamgolfi

Veteran
Joined
5 Jun 2011
Messages
142
Location
Borås
Om vi ska oss levande ur detta så är det vitalt att vi börjar prata med varandra och lär känna varandra för tillfället.
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Hej, ledsen att det tog ett tag innan jag svarade. Kollade på stargate igår kväll :gremwink:

Jag har varit med i rätt många spel vid det här laget:
- Dungeoncrawl (bybo)
- Cthulhu (varulv)
- Star Wars (bybo)
- Mutant (bybo)
- Blood Bowl (bybo)

Min taktik brukar gå ut på att i första hand försöka hitta mönster i spelstrukturen; typ förmågor, raser, kön och annat som kan vara användbart för att lista ut mönster. Därmed brukar jag uppmuntra till viss outning tidigt i spelet. Alla uppskattar dock inte det, för det finns nackdelar med det (typ att varulvarna också kan hitta mönster och därmed hitta viktiga bybor) men jag tycker att det är värt risken.
Denna taktiken fungerade utmärkt i StarWars, där jag hittade alla skurkarna även om det inte hjälpte i slutet.

Med tanke på vilka olika saker ens roll har (förmåga, kön, osv.) tror jag att kön kan vara en bra grej att börja outa, förmåga är för farligt såhär tidigt i rundan. Så jag är för en outning av kön tidigt.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,624
Location
Huddinge
Maniac said:
Om vi ska oss levande ur detta så är det vitalt att vi börjar prata med varandra och lär känna varandra för tillfället.
Ja det stämmer. som bybo har man endast ett vapen och det är att kommunicera och på så sätt försöka lista ut vilka som ljuger.

det är därför viktigt att man är aktiv och svarar på frågor som andra ställer, men också skriver egna ideer.
för om alla är aktiva så kan inte varulvarna gömma sig i inaktivitet utan tvingas fram i ljuset och då är det mer troligt att de försäger sig.
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Just det, en sak till!

Glöm inte och rösta, och var inte rädda för att byta röster (främst till er som är nya till spelet).
Försök däremot att låta bli att rösta slumpmässigt, för det gynnar inte byn alls. Motivera alltid din röst innan du lägger den. Sådana inlägg är guld i kommande rundor när man analyserar folks inlägg för att finna skumma saker som kan betyda att personen är en varulv.

Sist, men inte minst, ljug ALDRIG!!!!
En bybo har aldrig en anledning att ljuga, medan varulvarna måste (de är ju ulvar :gremwink: ). Att ljuga som bybo är något av det värsta man kan göra.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,624
Location
Huddinge
Purgatory said:
Min taktik brukar gå ut på att i första hand försöka hitta mönster i spelstrukturen; typ förmågor, raser, kön och annat som kan vara användbart för att lista ut mönster. Därmed brukar jag uppmuntra till viss outning tidigt i spelet. Alla uppskattar dock inte det, för det finns nackdelar med det (typ att varulvarna också kan hitta mönster och därmed hitta viktiga bybor) men jag tycker att det är värt risken.
Denna taktiken fungerade utmärkt i StarWars, där jag hittade alla skurkarna även om det inte hjälpte i slutet.

Med tanke på vilka olika saker ens roll har (förmåga, kön, osv.) tror jag att kön kan vara en bra grej att börja outa, förmåga är för farligt såhär tidigt i rundan. Så jag är för en outning av kön tidigt.
Du har rätt i en sak.
det finns de som är emot tidig Outning, nämligen JAG.
den stora faran med att gå ut med för mycket info tidigt är att då har varulvarna lättare att ljuga. det är trotts allt lättare att hitta på något trovärdigt när man vet hur det är uppbyggt.
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Lukas said:
Du har rätt i en sak.
det finns de som är emot tidig Outning, nämligen JAG.
den stora faran med att gå ut med för mycket info tidigt är att då har varulvarna lättare att ljuga. det är trotts allt lättare att hitta på något trovärdigt när man vet hur det är uppbyggt.
Ja det är en risk, men utan outning är det svårt att få en överblick över hur spelet är uppbyggt. Denna fråga är värd att diskutera, och diskussioner är viktiga för detta spelet, även om man inte håller med varandra.

Jag skulle gärna vilja höra andras åsikter i denna frågan.
 

Gamgolfi

Veteran
Joined
5 Jun 2011
Messages
142
Location
Borås
Purgatory said:
Just det, en sak till!

Glöm inte och rösta, och var inte rädda för att byta röster (främst till er som är nya till spelet).
Försök däremot att låta bli att rösta slumpmässigt, för det gynnar inte byn alls. Motivera alltid din röst innan du lägger den. Sådana inlägg är guld i kommande rundor när man analyserar folks inlägg för att finna skumma saker som kan betyda att personen är en varulv.

Sist, men inte minst, ljug ALDRIG!!!!
En bybo har aldrig en anledning att ljuga, medan varulvarna måste (de är ju ulvar :gremwink: ). Att ljuga som bybo är något av det värsta man kan göra.
Jag måste hålla med här, byborna finner egentligen ingenting till att ljuga om dom inte har något att dölja.
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Maniac said:
Jag måste hålla med här, byborna finner egentligen ingenting till att ljuga om dom inte har något att dölja.
Man ska undvika att ljuga även om man har något att dölja, försök svara undvikande istllet. Har man en gång bevisligen ljugit så har man förlorat förtroende, och i detta spelet är det i princip omöjlig att få tillbaka det.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Har varit med i Mutant Chronicles-varulvsspelet hær på forumet, dær jag blev mørdad av varulvarna runda två(?). Inga andra erfarenheter av varulvsspel.

Lite disclaimers om eventuell avsaknad av aktivitet. Veckopendlar oregelbundet till danmark och har dærfør 2x6 timmar i veckan utan internet alls. Vidare så kommer jag till helgen att vara på resande fot med sporadisk internetåtkomst. Men jag kan privat-surfa hur mcyket jag vill nær jag ær på jobb :gremsmile:
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
949
Location
Umeå
Den tidiga outningen fungerade bra i förra spelet, då tog vi en varulv väldigt fort, men jag måste ändå hålla med Lukas om att det är bra att vara försiktig.

Kön känns dock tillräckligt ofarligt för att jag ska kunna ställa mig bakom en sådan outning.

Jag sitter på jobbet och så länge det är lugnt kommer jag kunna skriva, men det är olika från dag till dag så jag ska försöka skriva så mycket vettigt jag bara kan när jag väl har tiden.

Vi har 11 deltagare i spelet och jag är lite fundersam på hur många varulvar vi har mot oss. Det har tydligen också funnits en tredje faktion i andra spel så det är något vi bör fundera över också.

Jag tror att det är 2-3 varulvar, förmodligen bara 2. Med 3 kommer det bli otroligt svårt för oss och det känns obalanserat. Jag tror också att det finns en tredje faktion, en gissning jag baserar på fluffet i Stargate kombinerat med kunskap jag besitter. Och apropå fluff, jag tror att det här spelet delvis är fluffbaserat!

Vad tror ni andra?
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Antal Goa'ulder på elva spelare? Två eller tre gissar jag. Knappast fyra væl?
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
En hel del folk som inte har skrivit æn, och det ær væl okej antar jag i och med att det precis børjat (och jag sjælv skrev først nu), men någon måste ta førsta steget med røstandet, så:

Røst: Barcaii

Slumpmæssigt vald bland de som æn så længe inte skrivit.
 
Top