Varulv Varulvarnas kyrkogård - runda 2

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Byborna släpade Basse till det högsta trädet på kyrkogården för att låta honom dingla. De väntade på att huden skulle förvandlas till päls och naglarna till klor; men huden blev bara blå och naglarna svarta.

”Jäklar, han var en av oss ändå. Konrad, kan du skära ner honom?”

Men det enda som fanns kvar av Konrad var ett blodigt spår som ledde djupare in bland gravarna.



Tack så mycket till Basse och Konrad Konvalj för gott spel. Ni får skriva varsin dödskramande avskedspost i tråden (Dock inga speltekniska detaljer som vilka ni misstänker eller vad ni anser att byn bör göra).

DELTAGARE
Empiricus
Genesis
Halo9000
Hellzon
Korpa
KrilleW
Sidd
Stövelkatten
Tant Ragnar
Vimes
Xyas

Basenanji (lynchad)
Konrad Konvalj (nattmördad av ulvar)



Nästa runda avslutas lördag 22.00.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
Shit Vimes du får nog göra vissa extraanteckningar i manualen.
Och jag har lärt mig att inte blint haka på ”gamla rävar”... Sorry Basse.
Endast en nattmördad betyder väl då att Zombierna jagade samma KK som ulvarna. Vad gjorde KK för galet tycker ni förutom att i sista stund hoppa på mig (Karma)?
Kämpa kämpa nu måste vi rycka upp oss!
 

KrilleW

First mate
Joined
27 Sep 2020
Messages
128
Location
Järfälla
chockerad, men angelägen om allvaret.
Nu får vi nog allt ta och backtracka lite. Kanske KK var ett spöke, det återstår att se.
Mer om det imorgon. *gäsp*
 

Stövelkatten

Mästerkatt
Joined
13 May 2005
Messages
801
Location
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
Shit Vimes du får nog göra vissa extraanteckningar i manualen.
Och jag har lärt mig att inte blint haka på ”gamla rävar”... Sorry Basse.
Endast en nattmördad betyder väl då att Zombierna jagade samma KK som ulvarna. Vad gjorde KK för galet tycker ni förutom att i sista stund hoppa på mig (Karma)?
Kämpa kämpa nu måste vi rycka upp oss!
Nja, zombierna kan också ha haft en bybo som mål. Då failar deras förmåga om jag förstått saken rätt.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
Nja, zombierna kan också ha haft en bybo som mål. Då failar deras förmåga om jag förstått saken rätt.
Exakt, zombies kan bara döda ulvar så länge ulvar finns i spel. Det mest sannolika scenariot är att zombierna är lika dåliga ulvjägare som vi.
Alternativscenarier:
Zombierna finns inte. Teoretiskt möjligt.
Zombierna beräknar kyligt att de vill vänta med att döda ulvar tills det är färre i spel för att inte bli ensamma mot byborna. Tyder på en viss hybris men zombierna vet åtminstone hur många de själva är och kanske gör den bedömningen. Osannolikt ändå.

Uppgifter i runda 2:
Varför dog Konrad? Det enkla scenariot är att han har över medelchans att vara spöke, och ulvarna vill ha bort spöken ur spel tidigt så de inte rör till röstningen i endgame när omröstningarna är tajtare. Ja, jag vet att jag sa i R1 att ulvar vill låta bli att döda spöken för att inte få extraröster på sig men det är ju ingen idé att spara på starkt misstänkta spöken i R1.
Det är den enkla förklaringen, eller så har KK sagt nåt i R1 som inte scumlagen vill tas upp igen.

Är Vimes superröd? Inte nödvändigtvis. Vi var ändå sex till om det här beslutet, även om Vimes var enormt ledande. En genomläsning av tråden i bättre ljus kanske ger nåt.

Empi och Halo? Kan en genomläsning där ge något?

Vilken jävla show Basse. Men seriöst, outa powerroll fem timmar innan avslut?
 

KrilleW

First mate
Joined
27 Sep 2020
Messages
128
Location
Järfälla
Shit Vimes du får nog göra vissa extraanteckningar i manualen.
Och jag har lärt mig att inte blint haka på ”gamla rävar”... Sorry Basse.
Endast en nattmördad betyder väl då att Zombierna jagade samma KK som ulvarna. Vad gjorde KK för galet tycker ni förutom att i sista stund hoppa på mig (Karma)?
Kämpa kämpa nu måste vi rycka upp oss!
Försöker Sidd här låtsas missförstå zombiernas förmåga att endast kunna äta ulvar i början? Mycket möjligt, inget annat i hans historia nämner ens detta.
Kanske grön ändå, men håller nog kvar rösten tills jag blir övertygad om annat...
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
Litet postbibliotek som kanske hinner glida in på sida 1 i tråden.

Röststatus i slutet av R1:

Basenanji (7): Vimes, Sidd, Genesis, Tant Ragnar, Stövelkatten, Hellzon, Xyas
Sidd (4): Korpa, KrilleW, Halo9000, Konrad Konvalj
Genesis (1): Empiricus
Vimes (1): Basenanji

Vimes "möjliga spelupplägg":

Okej. Det var lite mer komplicerat än jag först tänkte att reda ut olika möjliga spelupplägg. Här är en skiss där jag utgår från antalet ulvar som bas.

13 spelare, 2-4 ulvar. Som bas kan man säga:
2 ulvar är lite och kräver en nerfad by för att funka
3 ulvar är ganska lagom, men jag tror att byn behöver en liten nerf
4 ulvar är många och ulvlaget behöver nerfas

Zombie-fraktionen är en nerf på både byn och ulvlaget, men kanske framför allt på ulvlaget. Det beror på hur trackerförmågan ligger.

Varianter:
A. 2 ulvar, 0 zombier - minst en powerroll i byn (siare/väktare) behöver försvinna för att det ska vara rimligt tror jag, är båda powerrollerna i spel är båda ulvarna trackers. 1 spöke.

B. 2 ulvar 1 zombie - typ som ovan, här måste ulvlaget ha trackers för att det ska vara blanaserat. Eventuellt något extra spöke i jämförelse med A.

C. 2 ulvar 2 zombier - här skulle jag göra båda ulvarna till trackers. Byn blir av med en power men kanske ha full uppsättning spöken.

D. 3 ulvar, 0 zombier - byn har både väktare och siare, ulvlaget har minst en tracker. 1-2 spöken.

E. 3 ulvar, 1 zombie - antingen har byn båda powerrollerna och 1-2 spöken, eller blir av med en power och har 3 spöken och en tracker. Ulvarna behöver kanske inte ha tracker.

F. 3 ulvar, 2 zombier - samma som ovan tror jag. Dock med en tracker i ulvlaget.

G. 4 ulvar, 0 zombier - Byn har båda sina powers och 2-3 spöken. Eventuellt har ulvarna en tracker, men jag tror inte det.

H. 4 ulvar, 1 zombie - Som ovan, mer sannolikt att ulvarna har en tracker och byn har antagligen 3 spöken.

I. 4 ulvar, 2 zombier - byn är körd, det blir zombie- eller ulv-vinst.

Extremerna A och I tror jag går bort. Jag håller det vidare för mindre sannolikt att Larsson valt att skapa ett spel utan zombiefraktionen - han har introducerat en kul DTF som är en huvudvärk för både byn och ulvarna, klart den är med. Så vi stryker D och G.

Kvar har vi:
B. 2 ulvar 1 zombie - typ som ovan, här måste ulvlaget ha trackers för att det ska vara blanaserat. Eventuellt något extra spöke i jämförelse med A.

C. 2 ulvar 2 zombier - här skulle jag göra båda ulvarna till trackers. Byn blir av med en power men kanske ha full uppsättning spöken.

E. 3 ulvar, 1 zombie - antingen har byn båda powerrollerna och 1-2 spöken, eller blir av med en power och har 3 spöken och en tracker. Ulvarna behöver kanske inte ha tracker.

F. 3 ulvar, 2 zombier - samma som ovan tror jag. Dock med en tracker i ulvlaget.

H. 4 ulvar, 1 zombie - Som ovan, mer sannolikt att ulvarna har en tracker och byn har antagligen 3 spöken.

Jag tror alla är möjliga, men om jag ska gissa att de är sannolika (som i normala och stabila) i den här ordningen (från sannolikast till osannolikast): E - C/F - B - H
Konrads spökkod:

Utarbetad Konkelkod för eventuella spöksiare annars ett basic hjälpprogram för ordinära spöken.

Konkelkoden
När du som spöke får rösta från graven så gör du så här:

Röst 1: Rösta på dig själv utan att använda fet stil om du har en powerroll.
--> Du har utöver spökrollen en roll som siare!
Röst 2: Rösta på den du siade utan att använda fet stil.
--> Du är alltså en facking spöksiare och du pekar på den som du siat!
Röst 3: Rösta på den du siade med fet stil om du siat en ulv alternativt "ingen" om det inte är en ulv.
--> Okay, spöksiaren har via Konkelkoden levererat en ulv från graven! Alternativt inte fått utslag alls. Om du med din tredje röst röstar på samma spelare som röst 2 fast med fet stil är saken biff! Däremot kan det ju vara så att du är en spöksiare, men inte har fått något utslag på den du siat (röst 2) då röstar du istället "ingen" med din röst 3.

Röst 4: Denna röst är som din röst 1 fast med fet stil. Alltså på en ny spelare. Du är ett simpelt spöke. Använd fet stil så att din röst fortfarande är giltig. Du är trots allt en bybo och kanske har du skapligt omdöme att rösta på en ulv. Det är upp till oss andra att följa dig eller inte.
Röst 5: En möjlig utslagsröst som kan användas vid kaos eller bara ett läge att förstärka den fjärde rösten.

Röstar du röst 1 med fet stil är du alltså ett simpelt spöke. Superlätt att komma ihåg och omöjligt att misslyckas. Då har du sedan 4 röster att svaja med under rundan med ditt goda bybo omdöme, men det är ju mest onödigt*. Vi alla kan ju snabbt kolla din första röst. Är den fetad eller inte. Kan inte misstolkas.

Hänger vi spöket som är en spöksiare så får vi ingen hjälp av Röst 1 (utan fet stil) i och med att hens förmåga ej trädit i kraft, men spöket kan likväl aggera enligt Konkelkoden för att signalera att hen är en siare, men har inget resultat så att säga.

*Det låter så klart rimligast att spöket är bara ett spöke och då får vi helt enkelt luta oss tillbaka på vem spöket ser som ulvigast och dra våra slutsatser från det. Det finns ju inga garantier att spöket är lika vass utanför spel som K.K. Jag tror det är svårt för spöket att kommunicera ut hur hens tankar går i övrigt genom att svaja runt med rösterna till höger och vänster därför är det bäst att vi håller det enkelt. Röst 1 med fet stil = Spökets prime ulv. Givet kan spöket dra på sin röst så långt hen vill utan att Konkelkoden skall spricka. Lägger in det nu så slipper jag oroa mig för varför spöket drar på det hela. Övriga röster kan anvädas för hjälpa byn om det barkar åt nått håll, men skall ju inte användas för att plötsligt skifta drev mitt i rundan eller nån form av slentrianröst här och var utan tryck och tyngd. Det får byborna pyssla med och är inte ett jobb för spöken.
Reflektion: Vi vet nu att Konrad inte satt som multiklassat siarspöke. Spöke finns fortfarande på bordet dock.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
Helvete. Alltså det här är riktigt jävla illa. Inte nog med att två bybor rykte, vi är av med vår siare. Jag har en del skärskådning att göra och känner mig delansvarig till detta. Jag kunde inte se Basse som annat än röd. Mycket analys behövs nu. Vimes bör synas riktigt hårt. Jag tänker köra en rejäl genomläsning av alla hans poster när jag får tid.

Även KK var grön, vilket jag trodde, även om jag blev lite paranoid av att han ville outa siare. Men det var ju för att jag var så säker på att Basse var ulv.

Röst: Vimes

Vimes, tror att vi behöver en rejäl förklaring om hur det kunde gå såhär fel. Du är inte ensam ansvarig, men du var först och mest drivande.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
När det gäller zombierna finns det fyra möjligheter:

  1. Det finns inga zombier. Sannolikheten har gått upp, men är ännu låg.
  2. Zombierna anföll en bybo av misstag. I så fall är de, som Hellzon säger, lika dåliga som oss på att leta ulv.
  3. Zombierna anföll en bybo med vilje, alternativt avstod från att anfalla. De vill försvaga byn. Isåfall har de verkligen lyckats med det. Nu är ulvarna riktigt starka och både by och zombier ligger illa till.
  4. Zombierna anföll en ulv skyddad av en väktare. Hysteriskt roligt, men kanske inte så troligt.
 

KrilleW

First mate
Joined
27 Sep 2020
Messages
128
Location
Järfälla
Okej, barnen är nattade sedan länge. Har läst, korsläst och trippelläst Basses inlägg. Får inte ihop något bättre ställe att placera rösten än där den ligger. Spännande att se vad vi får för ingång till R2, död siare eller en hängd ulv? Jag går och lägger mig nu, ser fram emot nya fräscha tag i morgon.
Strax innan domen. Ett möjligt ulvmove? Eller förhandsväljer ulvarna sitt offer, någon som vet?

Ps: råkade skriva i fel tråd därav de snabba borttagandet i runda ett för de som hann att se, men i stort sett samma text. Ds.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Ja, det här var förstås jättedåligt. Inte bara hängde vi en bybo, men siaren dessutom. Sorry @Basenanji ! Vi får diskutera vad som hände här efter spelet.

---

Jag inser förstås att jag är centralfiguren i härvan som fick oss hit var vi är nu. Det går förstås inte att säga såhär i efterhand när vi har facit att mitt spel var rätt i förra rundan. Uppenbarligen hade jag tokfel. Men jag står för förra rundan. Mina observationer var relevanta och mina slutsatser rimliga, även om de visade sig vara felaktiga i efterhand. Så grilla på.

Jag är bybo och vill vinna det här lika mycket (eller mer!) som alla andra. Det är superviktigt att jag jobbar för att inte bli hängd den här rundan, i varje fall inte utan att mitt fall har stötts och blötts ordentligt. Därför hoppas jag att vi slipper se slentrianröster på mig för att jag var drivande i Bassedrevet. Ge mig något att jobba med istället! Ställ frågor!

Till att börja med har vi den här frågan: är det rimligt att anta att en ulv skulle driva såhär hårt för att få en bybo utröstad i första rundan? I de flesta fall menar jag att svaret är "nej". Men om frågan omformuleras till: är det rimligt att anta att en ulv-Vimes skulle driva såhär hårt för att få en bybo utröstad i första rundan? så är svaret "absolut". Det finns tidigare exempel där jag gjort det som ulv. Å andra sidan finns det ännu fler exempel på där bybor i allmänhet och jag i synnerhet kört pitbullstilen och dödsdrevat en bybo. Det jag vill komma fram till, och som jag hoppas att ni håller med om, är att "Vimes dödsdrevar" inte säger så mycket om Vimes fraktion. Därför hoppas jag på mer konkreta saker att få jobba med den här rundan.

---

Nästa grej jag vill göra är att kolla på hur Basse-drevet byggdes upp och utvecklades (var det började vet vi ju :) ). Återkommer med det under dagen.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
Ja jag läste inte zombieeglerna innan min post. Ja stört chans är väl att Zombierna anföll en Bybo. Det är ju väldigt svårt att läsa av scum (vissa verkar lite väl säkra i kommentarer).
KrilleW fortsätter nåt märkligt spår mot mig som jag inte gillar. Vad har KW egentligen gjort som görn grön?

KrilleW påstår även själv att han skrev i fel slinga och därför tog raderade ett meddelande (får man radera?): alltså skriver han med nån annan så då måste det väl vara i ett ulv eller zombielag om jag nu förstått reglerna rätt!

Röst: KrilleW
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Det är lite ironiskt att @Xyas och @Genesis är kvicka med röster på mig. De röstade också på Basse. Genesis vill se en rejäl förklaring från mig. Men jag är väl den i Basse-drevet som skrivit mest om Basse och varit mest explicit med varför jag röstade på honom?
 

KrilleW

First mate
Joined
27 Sep 2020
Messages
128
Location
Järfälla
Ja jag läste inte zombieeglerna innan min post. Ja stört chans är väl att Zombierna anföll en Bybo. Det är ju väldigt svårt att läsa av scum (vissa verkar lite väl säkra i kommentarer).
KrilleW fortsätter nåt märkligt spår mot mig som jag inte gillar. Vad har KW egentligen gjort som görn grön?

KrilleW påstår även själv att han skrev i fel slinga och därför tog raderade ett meddelande (får man radera?): alltså skriver han med nån annan så då måste det väl vara i ett ulv eller zombielag om jag nu förstått reglerna rätt!

Röst: KrilleW
Helt korrekt, om jag blir utvisad för det så förstår jag absolut. En förlust isåfall javisst.. Men står för mina handlingar.
 

KrilleW

First mate
Joined
27 Sep 2020
Messages
128
Location
Järfälla
Helt korrekt, om jag blir utvisad för det så förstår jag absolut. En förlust isåfall javisst.. Men står för mina handlingar.
Och det gällde slingan med runda ett-tråden, om det nu var otydligt.
Men ser nog vad du försökte göra där. 😉
 
Top