Varulv Varulvarnas kyrkogård - runda 1

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
Niförstår varför jag tycker Hellzon är scum när ni ser att han försöker dra igång nått obefintligt bara för att hitta på nått nytt.

Nästa runda tycker jag vi ska titta närmare på Korpa, Halo och KrilleW! Vad sitter ihop här?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Nej. Vet ej.

Jag trodde du hade läst mina poster? ;)
Det har jag din rumlare! Men vad tänker du just nu?

****

Sedan: visste du om att Natalie Zemon Davis är 91 år?! Och fyller 92 i november? Krutgumma! :D
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
When in doubt vote Sidd
Röst: Sidd

Jag chansar hellre på att Basse är vår Siare i och med att ingen har claimat annat.

Att bränna en siare i R1 känns fel i magen.

Sidd klarar jag mig utan. Har inte fått ut nått ur Sidd på hela rundan.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
Rösträkning

Basenanji (7): Vimes, Sidd, Genesis, Tant Ragnar, Stövelkatten, Hellzon, Xyas
Sidd (3): Korpa, KrilleW, Halo9000
Genesis (2): Konrad Konvalj (tidigaste lagda rösten), Empiricus
Vimes (1): Basenanji

Siddtåget är rätt intressant. En snackis i R2 om inte annat.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
Kånkelfan

Rösträkning

Basenanji (7): Vimes, Sidd, Genesis, Tant Ragnar, Stövelkatten, Hellzon, Xyas
Sidd (4): Korpa, KrilleW, Halo9000, Konrad Konvalj
Genesis (1): Empiricus
Vimes (1): Basenanji
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Okej, barnen är nattade sedan länge. Har läst, korsläst och trippelläst Basses inlägg. Får inte ihop något bättre ställe att placera rösten än där den ligger. Spännande att se vad vi får för ingång till R2, död siare eller en hängd ulv? Jag går och lägger mig nu, ser fram emot nya fräscha tag i morgon.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
When in doubt vote Sidd
Röst: Sidd

Jag chansar hellre på att Basse är vår Siare i och med att ingen har claimat annat.

Att bränna en siare i R1 känns fel i magen.

Sidd klarar jag mig utan. Har inte fått ut nått ur Sidd på hela rundan.
Tycker du att jag har grönat mig åtminstone litegrand genom min granskning av Vimes?
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Tycker du att jag har grönat mig åtminstone litegrand genom min granskning av Vimes?
Jag har inte lusläst allt. Jobbar mobilt från dålig plats. Det jag säger är att det är dumt att hänga en siare och spelare som spelar så energiskt och aktivt som dig när det finns andra som byn inte får draghjälp av.

Att ingen outat Siare ger oss ett val att tro dig. Kommer det en ny siare i R2 så sitter vi i skiten igen.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Hörni, jag är siare. Ni behöver inte vara oroliga för att någon ska claima siare. Jag är siaren LEX BASENANJI.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,616
Location
Göteborg
Okej, hemma och har kollat igenom Vimes inlägg från R1. Nedanstående är vad jag hittat. Andra får gärna kommentera detta och säga hur ni tolkar saker.

Jag tycker förslaget är ok. Samtidigt kan jag tänka mig att jag själv, eller någon annan spelare med stort ego säkert inte skulle vilja bli inlåst till en kod. Vi suger på det lite tycker jag.

Det stämmer att spöket inte nödvändigtvis är bättre när han eller hon blivit utslagen ur spel, men vi kommer veta med säkerhet att spökets röst är en byboröst. D.v.s. spöket kan förstås ha fel, men spöket kommer inte ljuga i varje fall. Alltid något.
Här talar Vimes om spökkodens användbarhet, oavsett siarspöke. Den kan vara bra, den kan vara inlåsande.

Det stämmer att spöket inte nödvändigtvis är bättre när han eller hon blivit utslagen ur spel, men vi kommer veta med säkerhet att spökets röst är en byboröst. D.v.s. spöket kan förstås ha fel, men spöket kommer inte ljuga i varje fall. Alltid något.
Sedan känner jag att "Vill KK identifiera spöket/spökena tidigt?" är lite av att sprida irrelevanta misstankar i tråden. Ulvarna eller zombierna har ju inget alls att vinna på att identifiera spöken. Varför skulle det vara en grej? D.v.s. det finns ingen ulvrationalitet (se "Varulvsspel enligt Vimes") bakom att försöka "identifiera spökena", men det finns ulvrationalitet bakom att försöka chippa in det som en grej att diskutera om någons spel (som du gör här alltså).
Detta tycker jag är underligt. Det finns väl en uppenbar ulvrationalitet bakom att försöka identifiera spöken? Varulvar vill inte döda spöken, dels för att det minskar deras möjligheter att kontrollera röstningen i nästa runda, och dels för att spöken antagligen inte är siare eller väktare. Varför ser inte Vimes detta?

Angående spökkoden: det är givetvis en bra idé om en eventuell spöksiare kan meddela sig från andra sidan graven. Att sitta och harva i den här diskussionen är bara ovidkommande surr. @Konrad Konvalj får gärna bestämma en sexig kod för spöksiaren att använda. "Men glugg glugg Vimes tenk om man ente kan vaja sijare å spöke på samma gång då!?" Ja, ok. Då har KK skrivit en kod i onödan, kan vi gå vidare eller?

Alltså: antingen är siaren också spöke, eller så är hen inte det. Just nu vet vi inte. Är det så att siaren också är spöke är det bra att det finns en kod. Är hen inte det, eller inte ens kan vara det, spelar koden ingen roll. Alldeles oavsett förlorar vi inget på att KK spikar en kod.
Nu, efter att Stövelkatten påpekat siarspöken, är koden obetydlig i avsaknaden av siarspöken. Så här är det en liten inkonsekvens. Tyvärr är det nog inte särskilt rödande. Den anledning jag kan se att ulv-Vimes kan agera såhär är för att om han säger att koden är obetydlig så kan han bygga drev mot dem som fortsätter att diskutera koden, med åsikten att det är ett "säkert ulvrum" att gömma sig i.

Dels är det en långsökt tolkning av ett tämligen konstruktivt inlägg av KK och dels tror jag att varken ulvar eller zombier har något att vinna på att identifiera spöken. Alls faktiskt.
Här är vimes väldigt tydlig med att varken ulvar eller zombier har något alls att vinna på att försöka identifiera spöken. Vi vet att KK inte fiskade efter detta, men jag tycker som sagt att det absolut finns saker att vinna för ulvlaget om spöken identifieras. Jag kan inte se varför Vimes skriver såhär om det inte är för att bygga misstankar mot Basse.

Här lägger han också sin väldigt tidiga röst.
Jaja, KK. Genesis verkar vara en schysst lirare än så länge tycker jag. Vad tror du om Basse? Zombie eller ulv?
Väldigt direkt. Två alternativ. "Bybo" är inte ett av dem.
Jag tycker inte Basse har spelat "all over the place" och följt sin vanliga spelstil. Tvärt om har han varit väldigt mycket på samma place och mest gafflat om spöken och spökkoden. Jag har läst honom som en ulv som gömmer sig i en trygg och oknostruktiv diskussion.

---

I nuläget har vi ett drev igång. Om jag räknar rätt (inte alls säkert, för jag har faktiskt inte gått tillbaka och räknat!) har vi 4 eller 5 röster på Basse nu. Han behöver svara upp mot det här (efter eget huvud!).

Jag tror det vore fint med ett alternativt drev också.

I nuläget gillar jag Genesis, Korpa, KK och Tant Ragnar.
Jag är skeptisk till Halo, Empiricus, Stövelkatten och Hellzon.
Några spelare vet jag för lite om för att läsa: xyas, KrilleW och Sidd.

Har jag glömt någon? I så fall är den helt säkert en lågflygande ulv.
(Som svar till Tant Ragnar som skriver att Basse kanske låter sin personlighet skina igenom snarare än att han är ulv.)

Vimes menar att Basse inte spelat sitt vanliga spel. Ni som spelat med Basse tidigare, hur väl stämmer detta?
Det är ulvigt att inte vara konsekvent. Du gör en lista där du har fyra stycken spelare som mer misstänkta än Stövelkatten som du röstar på. Det är inte konsekvent och det är inte att ta ställning. Alltså ulvigt. Det här är varulvsspel 101.
(Som svar på Basse som tycker att Vimes är orättvis med sin envetna kritik.)
Jag vet inte om det är så ulvigt att rösta på någon för att pressa fram mer info. Och med efterkloka glasögon var det ju just detta Basse gjorde. Jag har ju inte spelat med honom innan, men det känns ju som något Basse absolut kan göra.
Jag är just nu mycket tillfreds med rösten på Basse, men skulle gärna se något mer alternativ. Jag tycker varken Xyas eller Genesis är vettiga alternativ. Xyas för att det känns slött, och Genesis för att jag tror att han är grön.

Om jag fick önska skulle jag vilja se ett alternativdrev mot Empiricus. Empi har gett ifrån sig noll gröna vibbar och borde vara på agendan. Dessutom verkar han och Basse som ulvpar vara en intressant hypotes. Om det inte finns underlag för ett drev mot Empi borde väl Halo vara ett alternativ? Många har haft honom i något form av gult fack, kanske går det att samla röster där. Stövelkatten har jag fått zombievibb av.
Här (och på lite andra ställen) uppmuntrar Vimes till alternativa drev. Motpol mot hans i övrigt ganska ensidiga anfall på Basse.
Basenanji said:
Jag får intrycket att speldesignen faktiskt uppvärderar siarens och väktarens betydelse (om de är med i spel)

Basenanji said:
Om siaren kan vara ett spöke borde det också stå explicit utskrivet. Det gör det inte. Det är inte ens säkert att vi har väktare eller siare!

Röst: Basenanji
(Efter siar-claim)

Du har uppenbarligen ljugit när du resonerat om att siaren kanske inte finns i spel, så jag är rätt trygg med att du inte är siare utan scum. GG! Kul med claim såhär på slutet ändå.
Det här tycker jag är lite skumt. Att säga att siaren inte kan hinta om att siare eventuellt inte är i spel. Att kalla det lögner tycker jag är väl hårt.


Typ där slutar min genomgång av Vimes poster i R1. Har jag hittat tydliga ulv-tells? Nej, det tycker jag inte. Det finns saker jag reagerar på, men det är knappast jätterödande. Å andra sidan, om Vimes är ulv så förväntar jag mig att han har full koll på vad han skriver och vet att han kommer att skärskådas, så jag skulle heller inte förvänta mig något sådant. Det är inte grönande heller.

Om vi ser på detta med utgångspunkten att Vimes är en ulv, är det rationellt ulvbeteende det han gör? Det tycker jag absolut. Han pressar Basse, får lite folk med sig och går all in, säker på att hänga en bybo. Avsaknaden av särskilt mycket analys av andra spelare tycker jag är lite udda. Vimes fokuserar väldigt hårt på Basse. Han säger att han gärna välkomnar drev mot andra spelare, men spenderar mycket mer tid på att analysera Basses alla poster än att titta på andra. Om det finns något rödande här så tycker jag att det är detta.

Vad jag också sett, och något som jag tänker att det är värt att kolla på separat, det är att både Basse och KK, bekräftat gröna spelare som spelat med Vimes förut, tycker att han beter sig ulvigt vid vissa tillfällen. Jag vet inte om jag ser det, men deras åsikter är ju högst relevanta.

Jag är lite besviken här. Hade hoppats att jag i efterhand skulle hitta några riktiga godbitar som skriker ulv. Men det är också rimligt att jag inte gör det. Jag tycker inte att det jag läser friar Vimes från misstankar. Det viktigaste tror jag är att ta tillvara på Basses och KKs kommentarer. Ska titta på dem härnäst.

Fan, varulvsspel är svårt. :/
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Jag är på väg i säng nu då jag börjar 7 imorgon, men jag tänker behålla min röst som den ligger då jag fortfarande ser Sidd som zulvig.

Om Basse är röd så är det rätt att hänga honom nu. Om han är grön och vi hänger honom så är det väldigt synd, men vi kommer att ha mycket att gå på i nästa runda. Om vi skonar honom till förmån för någon annan så kan vi aldrig veta säkert om han faktiskt är siare och alla ev. motclaims blir jobbiga att bedöma. Vi fixar det säkert, men det kommer inte att vara kul.

Godnatt, jag återkommer imorgon under dagen!
Vänta... uppmanar du att rösta ut Basse med motiveringen att vi annars inte kan vara säkra på hans siarclaim? Men du stannar på Sidd... vad var tanken med detta?
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
Jag vet inte om jag gillar iden om att pressa nybörjare då det mycket väl kan vara en taktik av hungriga rävar. Ulvarna kommer troligen vilja dreva ut lätta byten för att öka sitt övertag. Det finns dock en poäng men vi får vara på vår vakt isåfall.
Halos absolut första inlägg i spelet. Mtp att vi nu starkt misstänker att vi har noobs på scumsidan så är det ju intressant. Men finns det ulvrationalitet här? Skulle ulvhalo gå ut direkt och försöka avleda uppmärksamheten från sina mednoobulvar? Kanske.

Så jag har några röster på mig? Jag undrar om Empiricus verkligen tror på det där med rävsnack grejen själv?
Justja, Empi körde rävgate. Det pekar ju mot att de inte är scum ihop.

Eller vad tusan! Basse är snabb på att hoppa på drevet på mig och verkar mer inne på att följa andras resonemang än att komma med egna. Känns scummigt.

Röst: Basenanji
Hoppar på Bassetåget.

Grönröda listan, med vår allmänna åsikt i fetstil.
Stövelkatten: Gröngul Grönad i nuläget

K.K: Gröngul Garanterat grön

Tant Ragnar: Grönish Gulrödish

Genesis: Gul Typ

Vimes: Grön Grön

Sidd: Gul Tut tuut

Basenanji: Gulröd Grön

Empiricus: Gul Rödgul

Hellzone: Har inte fått någon känsla än Grön

Korpa: Grön Grön

Xyas: rödande. Grön

KrilleW: troligen grön Gröngulröd?
Halo följer ju inte exakt verkligheten så som vi känner den nu, vilket antingen är grönande eller så vill han dra uppmärkdamhet från Krille. Hmm.


Matigt inlägg med referenser till tidigare partier som jag inte varit med på. Här har vi iaf vad jag tycker ser ut som sybstans från Halo.

En till sak som jag har funderat på är hur zombiernas närvo påverkar hur ulvar spelar.

Gissningsvis så vill de vara ännu mer aktiva och spela bybo 101 för att undvika att bli uppätna på natten.
Rimlig tanke för både ulvar, zombies och bybor. Men hade scumhalo sagt det högt? Grönande.

Smått misstänkt att K.K jobbar så hårt för att avstyra Xyas drevet. Om Xyas visar sig vara en skummis så tror jag att K.K också är det
Ulvhalo vet att KK är grön, och att xyas förmodligen också är det. Grönande.


Halos sista inlägg i R1, hoppar på Siddtåget som nummer tre efter Korpa och KrilleW. Känns lite ballsy om de är scum ihop, men åas såg det väl ut som om Siddtåget inte skulle gå. KK blev nr 4 på Siddtåget, Halo måste ju ha misstänkt att jag kanske skulle hoppa på. Grönande för Halo.

Röst: Vimes
Första inlägget i R2 i sin helhet.

Orkar inte citera mer från R2 på mobil men Halo har varit aktiv i R2 och lyft sig sedan den tredjedel av R1 jag läst hittills. Halo får nog ses som grönish. Jag vidhåller att jag såg skumheter på sida 1-6 i R1 dock.

Totalanalys av R1 blir det inte mer från mig, för uttröttande.

(Direktlänkar blir jättekonstiga ser jag men orkar inte fixa det heller.)
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Att du orkar är ju grönande förstås, för allt detta jobb är ju ogjort om du dör och visar dig vara scum.



Bränna en siare är förstås aldrig till byns fördel om vi tror på att hen är siare.

Men va fan, 1,5 h till avslut. Vad har vi för alternativ? Jag har fastnat för att Genesis och Xyas är ännu sämre spår. Vimes är inte att tänka på. Nå andra tåg finns just inte, nån som tror vi får igång ett med så lite tid kvar?

Och jag är inte övertygad om att Basse är grön. Att veva mot Vimes in i det sista kan förstås vara ett sista försök att rädda sig från galgen. Ogjort om det inte hjälper men finns ulv-Basse kvar i R2 så har han ställt till det rejält för analysen.

Jag tycker väl för tydlighetens skull inte att jag ser några stora avslöjanden i Basses analys av Vimes.
Det här inlägget inför Basses utröstning är intressant. Vid tillfället så har Sidd en röst men du nämner det inte ens som alternativ?

Var det verkligen ingen annan som plingade rött för dig vid det tillfället?
 
Top